Onze Oosterburen geloven namelijk niks van de belofte dat zij worden gecompenseerd via de motorrijtuigenbelasting.
Dat wijst onderzoek door de Duitse zender ARD uit. Vorig jaar was 59% van de Duitsers nog positief over het voorstel van Minister Dobrindt om tol te heffen op personenauto’s de Duitse weg, maar das war einmal. Nu ziet nog maar 49% het plan zitten.
Men is namelijk bang dat zijn belofte dat Duitse automobilisten worden gecompenseerd via de motorrijtuigenbelasting gebacken Luft is, en dat het óók voor Duitsers zelf hoe dan ook tot een lastenverzwaring gaat komen. En zo stapelen de problemen voor Dobrindt’s voorstel zich op.
Zo blijkt het plan volgens onderzoekers strijdig met EU-wetgeving op het gebied van non-discriminatie en ook de Polizei zag handhaving van het tolsysteem niet zitten. We zijn dan ook benieuwd of en wanneer het hele plan doorgevoerd gaat worden.
jrk68 zegt
Dat klopt, ik vind het ook niet nodig om onze buren op kosten te jagen….
2cool4school zegt
@jrk68: Wees gerust, dat doen we ook niet.
potver7 zegt
Die minister ruikt geld, en is daarom vast niet erg geïnteresseerd in de publieke opinie.
Het enige dat voorlopig tegenwerkt is het feit dat het tolplan in strijd is met een aantal Europese regels. Maar ik neem aan dat er inmiddels een hele sterke Duitse lobby gaande is om die Europese regels dan maar aan te passen, zodat het Duitse plan alsnog door kan gaan. Duitsland is namelijk vrij machtig in de EU…
Sracerr zegt
@potver7 je bedoelt net zoals ze daar die ongelooflijk logge en veel te zware stinkbakken door de Co2 regels van de EU hebben gekregen? dit gaat ze ook wel lukken en in het verlengde daarvan is de EU weer een stuk ongeloofwaardiger en schever geworden.
Tx Fraulijntje Nijntje Merkel NOT.
knipperlichtje zegt
@Sracerr: dat is dan ook een kutregeling en het is goed dat Duitsland er een stokje voor heeft gestoken. Niet iedere fabrikant produceert hetzelfde waar en dus kan niet iedere fabrikant aan dezelfde uitstootnormen voldoen (Fiat vs Aston Martin bijvoorbeeld). Het zou logischer zijn als de norm zich baseerde op aantal gram co2 per PK
jrk68 zegt
@knipperlichtje:
Onzin, het milieu is in Duitsland niet anders dan in Itailë, dat wij Duitsers ons te goed voelen voor een milieuvriendelijke en muesligebakje doet daar niets aan af.
Het probleem echter is dat wij zoveel milieu onvriendelijk geproduceerde meuk naar binnenwerken dat we simpelweg niet in een Italïaantje passen.
Europa had hier 2 vliegen in 1 klap kunnen slaan, wij aan de lijn en aan de mueslimobiel.
Gelukkig voor ons hebben wij het voor het zeggen en zit het Europarlement vol weekdieren….
biohazardracer zegt
Oke….. maar wanneer gaan wij dan eens tol heffen voor al die oostblokker blikken die hier belastingvrij op onze wegen rijden??
stamp zegt
@biohazardracer: Vrij verkeer is heel goed geregeld. Oostblokkers (of welke buitenlander dan ook) hoeft geen wegenbelasting te betalen als hij tijdelijk ons land bezoekt. Ook is geregeld dat, als je langere tijd in Nederland verblijft, je niet kunt blijven rijden met je buitenlandse auto. De auto moet dan bijvoorbeeld worden geimporteerd, waarna gewoon belasting verschuldigd is.
Dat deze wetgeving niet goed wordt nageleefd, wil nog niet zeggen dat deze wetgeving niet bestaat.
Net zoals je vrij kunt reizen vanaf Nederland naar Polen, en daar je rondjes kunt draaien, zo kunnen Polen dat ook. Of ga jij straks ook gratis geld weg geven aan de staatskas van België, Frankrijk en Spanje, als je na 15 uur non stop kachelen op de spaanse costa ligt bruin te bakken?
norge zegt
Ik wil tol voor al die Nederlandse campers die hier de boel ophouden..
e1000bmw zegt
@norge: huh, tuffen ze zelfs in Noorwegen rond met die dingen…? Bedankt voor de waarschuwing.
Waarom is een auto met caravan een slak? Antwoord: alleen een slak neemt z’n huisje mee.
hammerman zegt
Quote: “Onze Oosterburen geloven namelijk niks van de belofte dat zij worden gecompenseerd via de motorrijtuigenbelasting.”
Goh, het zijn net Nederlanders die Duitsers. Wij zouden dit ook niet geloven!
stamp zegt
@hammerman: Wij geloven het niet, wij weten het zeker. *Kwartje van Kok* *Rug van Rutte*, Pleuro van Zalm.
Sracerr zegt
Ik wil precisie bombardementen voor linksplakkers op de A10 en afzakkers in de Koentunnel!. met behoud van belastingaftrek graag.
Alex_79 zegt
Het frappante is juist dat Dobrindt eerst niet van plan was om tol te gaan heffen op de B-wegen. Pas toen hij tegenstand uit de EU kreeg en bleek dat het draagvlak steeds kleiner werd, lekte ineens uit dat het plan ook de secundaire wegen zou gaan omvatten. Het lijkt er sterk op dat dit ‘lekken’ bewust is gebeurd om de kritiek rustig op te laten stapelen en dan zonder al te veel gezichtsverlies te kunnen zeggen tegen die ene partij die wél voor het plan was (CSU in Zuid-DLD), sorry vrienden, maar het mag niet, ik kan er niets aan doen, IK heb me er voor ingezet, maar ZIJ (Europa, belangengroepen, collegapolitici, etc) willen niet.