Mocht je er vorige keer eentje gemist hebben, we hebben er weer een aantal gevonden!
En behoorlijke tijd geleden hadden we voor jullie een lijstje opgesteld met de gaafste snelle stationwagons. Gewoon omdat het leuk is en natuurlijk altijd voer is voor auto-gerelateerde discussies. Uit de reacties bleek dat er de vorige keer een aantal auto’s ontbraken, tot grote ontsteltenis van sommige trouwe lezers. De reden is simpel: we moesten ergens een keuze maken. Anders komen we uit op een lijstje van 176 gegadigden. Daarom dit artikel, met de gaafste stationwagons die de vorige lijst net níet haalden, maar absoluut de moeite waard zijn.
1180 liter: Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon (932B)
Het is natuurlijk wel een beetje vergezocht om dit een stationwagon te noemen. Althans, als je kijkt naar binnenruimte en laadvolume. Maar wat maakt dat uit? Je rijdt een bijzonder fraaie Alfa Romeo met een hemels klinkende Busso V6 in het vooronder. Dat de 156 GTA niet eens zo snel is en moeite heeft om zijn bescheiden vermogen kwijt te raken aan de voorwielen maakt niet uit. Dit is beeldende en auditieve kunst, verkrijgbaar voor een zacht prijsje.
1252 liter: Mugen Honda Accord Wagon Type S ‘24sc’ (CM)
Een van de meest onderschatte auto’s in zijn klasse. Wellicht hadden meer sportieve varianten de Honda Accord een beter imago kunnen geven. De sedanversie was in Japan leverbaar als ‘Euro R’, in Europa was de 2.4 Type S de absolute rangetopper. In principe was die met 200 pk meer dan voldoende sterk, maar een beetje Duitse middenklasser draait daar zijn hand niet voor om. Als concept bedacht Mugen de ‘24sc’-compressorkit, waardoor je dik 300 pk tot je beschikking had. Ook werd de Mugen versie lekker dik aangekleed. Officieel is de auto nooit in productie geweest. Wel werden alle onderdelen los geleverd, waardoor je hem alsnog zelf kon bouwen.
1273 liter: Saab 9-3 Turbo X Sport Estate
De Saab 9-3 Turbo X is net als de 9-3 Viggen een auto waarvan het succes afhangt van de carrosserievorm. Ten opzichte van de concurrentie had de sedanversie van de 9-3 Turbo X niets extra te bieden. Echter, de SportCombi in Turbo X uitvoering is briljant. Stouw de bak vol met luiers, billendoekjes en Golden Retrievers en laat de turbomotor maar het werk doen. In absolute zin is de Turbo X niet bovengemiddeld snel, maar meer heb je in het dagelijks vervoer niet nodig. Bijzonder knap is ook het uiterlijk. Zonder ordinair te worden hebben ze de 9-3 aanzienlijk dikker en bijzonderder gemaakt. Deden ze goed, die Zweden.
1384 liter: Mercedes-Benz C55 AMG (S203)
De S202-generatie van de C-klasse station is uiteraard leverbaar geweest als AMG. Sterker nog, er zijn uiteindelijk drie varianten geweest. In het begin kwam de C32 AMG, met een supercharged V6. Later volgde er een C30 CDI AMG, met een 540 Nm sterke vijfcilinder diesel. Aan het einde van de carrière kreeg de C-klasse eindelijk de motor die de auto verdiende, een 5.4 liter grote V8 met 367 pk. Er gaat niets boven 510 atmosferische Newtonmeters in een relatief kleine auto. Een andere charme van deze station is zijn ingetogen uiterlijk. Zeker in het donkerblauw valt nauwelijks op dat je te maken hebt met een snelle auto, iets dat je onmogelijk kan zeggen van zijn opvolger, de C63 AMG Estate.
1400 liter: Mitsubishi Legnum VR-4 Type-S (EC5W)
Deze moeten we even uitleggen. Wij kennen deze auto als de Galant stationwagon. De topmotor die je kon krijgen was een 2.5 V6 met zo’n 163 pk. In Japan was er een veel snellere versie, met de 6A13TT variant van die V6. Kort gezegd, dankzij een biturbo installatie steeg het vermogen naar 280 pk en het koppel naar 367 Newtonmeter. De Type-S uitvoering had net als de Lancer Evolution Active Yaw Control om onderstuur te elimineren. De auto werd helaas geen groot succes. In Japan was de auto dankzij bijzondere belastingen erg kostbaar en in Europa werd de auto niet geleverd.
1446 liter: Subaru Levorg STI Sport
Het probleem is niet dat Subaru leuke auto’s kan bouwen, maar dat ze niet in Europa geleverd worden (tegen een fatsoenlijke prijs). Deze auto is eigenlijk een combinatie tussen een Subaru Levorg en een WRX STI. De motor is de overbekende 2.5 liter 4-cilinder boxer met 305 pk en 407 Nm uit de WRX STI. Het onderstel is aangepakt met Bilstein dempers en Eibach veren. De auto is overigens meer afgesteld op dagelijks gebruik dan trackdays. Helaas weet Subaru de CO2-uitstoot niet onder controle te krijgen, waardoor de auto onverkoopbaar was. Anders zou het een leuk alternatief zijn geweest op een Volkswagen Golf R Variant.
1602 liter: Chrysler 300C SRT-8 E490 Touring (LE)
Een stationwagon mag ook best ruig zijn. De Chrysler 300C SRT-8 is absoluut niet de beste of meest verfijnde auto in dit lijstje, maar wel een goudeerlijke, dorstige, rouwdouwer. Het retro-chic uiterlijk in combinatie met de dikke SRT-8 uitdossing zijn nog steeds uniek. Net als bij de Saab is deze auto veel meer geslaagd als stationwagon dan als sedan. De motor is qua vermogen niet de koning in zijn klasse, maar qua koppel scoort ‘ie erg goed. Voor het blok is overigens voldoende te krijgen om het vermogen naar veel grotere hoogten te tillen. In Australië had de importeur dat ook wel in de gaten, waardoor ze zelf alvast aan het werk gingen, met de SRT-8 E490 als resultaat. Het vermogen lag nu op zo’n 450 pk, dankzij aangepaste koeling en in- en uitlaat traject. De E490 was vooral heel erg veel luider. Goed werk.
1620 liter: Volkswagen Golf R Variant (Typ 5G)
Een opvallend onopvallende auto. Ja, je kan zien dat de auto iets dikker is dan de Golf Bluemotion van de buurman, maar het is niet een compleet andere auto. Zeker niet als diezelfde buurman gekozen heeft voor het R-Line bumperpakket. Op papier zijn de prestaties van de auto indrukwekkend. 0-100 km/u in 4,8 seconden en een top van (eventueel meer dan) 250 km/u, in een Golf stationwagon! Echt goedkoop is de auto niet en het blijft natuurlijk gewoon een Golf, maar het is wel een auto die alles kan, zonder dat de vrouw moeilijk gaat doen. De ideale station voor licht rebelse huisvaders met geldingsdrang.
1641 liter: Volvo V70 R
Ooit was Volvo de grondlegger van dit genre. De 850 R en V70 R waren perfect in het combineren van snelheid en laadvermogen. Ondanks dat de V90 verkrijgbaar is als snelle T8, die je weer kan combineren met de R-Design uitvoering is het geen uitgesproken sportieve auto, net als bij de vorige V70 T6 dat het geval was. De laatste keer dat Volvo een sportieve station bouwde (zonder hulp van Polestar) was in 2003 met de V70 R. De auto volgde een bekend, maar smakelijk recept: een 2.5 vijfcilinder turbomotor met 300 pk en 400 Nm, die middels een haldex koppeling over vier wielen verdeeld werden.
1650 liter: BMW M5 Touring (E61)
Vorige keer kozen we voor de E34, logischerwijs kijken we nu naar de E61. Deze versie kwam pas enkele jaren nadat de sedan verscheen. Qua recept was de auto exact gelijk, dus een atmosferische V10, gekoppeld aan een SMG-transmissie die de achterwielen aandrijft. Die aandrijflijn is geen onverdeeld genoegen. Zeker als je normaal rijdt, merk je dat de V10 onderin weinig koppel beschikbaar heeft en dat de bak nogal schokkerig is. Gewoon alles in ‘M’-modus zetten is het devies. Dan is het verbruik wel schrikbarend hoog, maar dat wordt goed gemaakt door de afschrijving. Die is bij beperkte kilometers namelijk positief! Ideale auto voor de kerstinkopen, dus.
1680 liter: Audi S6 Avant (C7)
Jazeker, we weten het. De Audi RS6 Avant is natuurlijk de stoerste, bruutste en snelste stationwagon die Audi maakt, al helemaal in ‘Performance’-uitvoering is het een zeer effectief apparaat. Maar is het ook de coolste? Mwah, wellicht niet. De dikke bumpers, mega-grote velgen en vuistdikke stortkokers aan de achterkant laten de auto er snel uitzien. Niemand twijfelt erover dat die anabolen-wagon snel is. Daarom is de S6 Avant wél cool. Die ziet eruit als een 2.0 TDI S-Line. Ondanks het feit dat RS6 inderdaad veel sneller is, kun je met de 450 pk sterke V8 alsnog een leuk potje meedoen op de linkerkant van de AutoBahn.
1850 liter: Opel Vectra OPC Stationwagon (C)
Hartstikke leuk al die life-style stationwagons, maar waarom had je ook alweer zo’n auto? Juist, omdat je veel spullen wilt (kunnen) vervoeren. Deze Vectra OPC Stationwagon kan dat als geen ander, het is echt een lel van een auto. Er waren twee platforms voor de Vectra C. Eentje was voor de sedan en de hatchback (GTS). Vervolgens kwam er een Signum, met een extra lange wielbasis en heel veel vakjes om toffees in te verstoppen. Op basis van die auto werd de Vectra Stationwagon gemaakt. In OPC-verpakking krijg je grote velgen, flinke uitlaten, dikke skirts en forse bumpers. Dit alles om duidelijk te maken dat de 280 pk sterke V6 tot veel in staat is.
1950 liter: Brabus E 850 Estate (S212)
De meest ultieme stationwagon komt bij Brabus vandaan, net als vorige keer. Bijna alle AMG’s hebben nu het 4-liter grote blok, maar we gaan de 5.5 Biturbo nog missen. De motor blijkt namelijk extreem veel extra vermogen aan te kunnen. De Brabus ‘850’ is niet eens heel erg duur: 70.000 euro kost het inclusief montage. Dan moet je wel zelf even een E63 S AMG meenemen. De tot 6 liter opgeboorde V8 levert na de behandeling, je raadt het nooit, 850 pk. Het koppel is begrensd op 1.450 Nm en ook de topsnelheid is begrensd: op 350 km/u! En toch kan deze auto meer bagage meenemen dan alle andere in dit lijstje.
Meer lezen? Dit zijn de 15 leukste niet-Duitse sportsedans!
daihatsucuore zegt
Zeg… welke vind jij de leukste @kennone ?
soes750 zegt
@daihatsucuore: waarschijnlijk alles behalve de Volv…oh wacht je zei @kennone.
kennone zegt
@daihatsucuore: de grondlegger naartuurlijk!!
phaeton zegt
Kerst shoppen in een M5 Touring met Aimee. Dat waren tijden. Een bescheiden gestylede en anoniem zilvere S6 Avant is tegenwoordig ook goed. Vandaag reed ik nog achter een E61 535d, ook snel zat voor hetgeen ze gemaakt zijn.
dromedaris zegt
@phaeton: wat is er mee gebeurd
phaeton zegt
@dromedaris: Gebeurd?
dromedaris zegt
@phaeton: aimee
Jochempie zegt
@dromedaris: Zoals met alles is VAG ermee aan de haal gegaan.
willeme zegt
@Jochempie:
Ja ..
Ook zij ..
Zij staat ook nu ook op het MQB platform ..
Kun je helemaal nix aan doen ..
Zo verpest VAG het voor iedereen ..
Ik leg de schuld bij de ‘hoger opgeleiden’ ..
Zoveel kennis en onkunde tegelijkertijd ..
Daar zouden ze eens wat tegen moeten doen ..
Keihard aanpakken van Rutte en zo ..
dromedaris zegt
@willeme: he wat? Ik had het over dat blondje van Autoblog. ?
kilum zegt
@willeme: Het is allemaal de schud van de Rabobank
erwine60 zegt
Stiekem wil ik erg graag een witte E61 M5 kopen.
Hadden ze die maar met een handbak gemaakt.
lincoln zegt
@erwine60:
Waarom wil je een auto stiekem kopen ..
om em vervolgens helemaal niet te kopen ..
erwine60 zegt
@lincoln: twijfel tussen meerdere auto’s ,en zou er dan wellicht 1 stiekem bij kunnen kopen. ( per ongeluk weer 1 erbij )
lincoln zegt
@erwine60:
ooowww .. perongeluk ..
tja .. ken ik .. daar ben ik ook nog wel eens “slachtoffer” van ..
lullig eigenlijk dat je jezelf zelfs tegenover jezelf wil/moet/gaat verantwoorden ..
hoe dom kan een mens zijn ??
erwine60 zegt
@lincoln: is niet tegen mijzelf, maar tegen de tesla rijders.
lincoln zegt
@erwine60:
je verantwoorden tegenover een leasebakker ??
hoe dom kan een mens zijn ..
erwine60 zegt
@lincoln: ???
galgootje zegt
@erwine60: maar… De E60 M5 was in de USA met handbak verkrijgbaar, de E61 niet dan? Lijkt me eerlijk gezegd sterk. Weet je t zeker Erwin?
alloallo zegt
Ik denk dat e61 niet geleverd is. Stationwagen zijn niet populair in usa @galgootje:
galgootje zegt
@alloallo: true, goed punt!! Maar @erwine60, een E61 ombouwen naar manual moet dus kunnen.
erwine60 zegt
@galgootje: daar heb ik ook aan gedacht bij een Europese E60 M5 ! Zou inderdaad gewoon mogelijk moeten zijn.
Maar ik heb het dan toch liever origineel ( aangezien er maar 1025 gemaakte exemplaren zijn zou ik hem wel origineel houden )
Het zou helemaal tof geweest zijn als er een DCT bak ingezet zou zijn door BMW ( dit hebben ze maar op 1 E60 M5 gedaan helaas )
galgootje zegt
@erwine60: zoiets bedoelde je denk ik: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-builds-m5-csl
erwine60 zegt
@galgootje: Yes die ?, in Amerika zijn ze nu ook aan het knutselen ermee.
Maar dat vertrouw ik niet helemaal ?
galgootje zegt
@erwine60: zelf ooit ook aardig ver gekomen met onderzoek naar mogelijkheid om m’n E39 M5 op dct te zetten. Maar, te veel geld, te veel onzekerheid. Dus lekker schakelen met ’t handje aan ’t pookje. Dikke prima ook, vooral voor de beleving. Jammer dat de E6x M5 Getrag SMG 3 zo vreselijk slecht matcht met het prijswinnende blok.
Jochempie zegt
@galgootje: Ja, dat kan. De E60 M5 in de States en in Canada heeft dezelfde handgeschakelde transmissie als de E90 serie M3. Die twee auto’s lijken eigen donders veel op elkaar. Zo is de 4 liter V8 van de M3 gewoon een 8-cilinderversie van de S85 V10.
galgootje zegt
@Jochempie: aha, cool om te weten!! Voor mij was het idee een dct bak op de E39 met supercharger te bouwen toen. Beetje tijdrovende hobby geworden om dat streven te realiseren. Dus uiteindelijk vanaf moeten zien. Niet dat de M5 met z’n handbak een straf is, hou me ten goede. Maar DSG of DCT, hoe je t ook noemen wilt, is gewoon dé beste transmissie imnsho (in my not so humble opinion). Dus het idee om dat heerlijke gebrul van de M5 v8 gecombineerd met de effectiviteit en gebruiksgemak van een dct, dat was wel een beetje een te kostbaar doel voor mij iig. ^^
dandi zegt
@erwine60: is ook met een handbal gemaakt is geleverd is USA
Jochempie zegt
@erwine60: Haal een amerikaanse M5 met handbak en schade naar europa, haal een E61 M5 en de klus kan beginnen.
galgootje zegt
@Jochempie: hij wilde toch origineel?
Jochempie zegt
@galgootje: Oh oeps, overheen gelezen.
galgootje zegt
@Jochempie: np! ?
f31bmw320d zegt
@erwine60: in Amerika in sedanvorm wel met handbak verkocht. Wordt alleen lastig als station …..
joppe zegt
Ik moet altijd een beetje huilen als ik een Saab in dit soort lijstjes zie. Een mooi, beschaafd, stoer merk met lekkere motoren. Ik mis het toch wel.
lincoln zegt
@joppe:
Huilen is gezond ..
Huilen om een auto is regelrecht debiel ..
galgootje zegt
@lincoln: probeer af en toe eens lief te zijn Lincoln. Het is echt niet moeilijk.
honeyhanger zegt
@lincoln: lincoln je praat teveel
daihatsucuore zegt
@honeyhanger: Wat een bengel is die Lincoln toch. Een beetje commentaar leveren in de commentaarsectie van een blog. Het zou verboden moeten worden!
lincoln zegt
@daihatsucuore:
net als eenAlfa 159 ..
een prachtige Opel ..
galgootje zegt
@lincoln: lol
autodrop zegt
@daihatsucuore: dat is mijn tekst!
galgootje zegt
@autodrop: lol
joppe zegt
@lincoln: Vroeger niet genoeg aandacht gehad? Gelukkig heb je al 4 likes binnen! Jouw avond kan niet meer stuk!
lincoln zegt
@joppe:
goedzo meid ..
huilen is ook voor jou gezond ..
chriscross zegt
@lincoln: plas jij azijn?
lincoln zegt
@chriscross:
nee .. urine ..
bedankt voor je (ietwat perverse / bijzondere) interesse ..
chriscross zegt
@lincoln: hahahahahaha…. Dus. Next.
joppe zegt
@lincoln: Zo grappig dat jij dit hier wel allemaal durft, maar als ik voor je sta of iemand anders heb je vast niks meer te zeggen. Haha
lincoln zegt
@joppe:
klopt .. huilende meisjes krijgen een zakdoekje van me ..
joppe zegt
@lincoln: schattig
mrbilzerian zegt
@joppe: Niet happen ;-)
joppe zegt
@mrbilzerian: Je hebt zo ontzettend gelijk! Ik probeerde me ook steeds in te houden!
pindakoning zegt
@lincoln: haha prachtig!
T5Power zegt
Jaja die M5 E61, lekker ding. Ik heb er in september ook voor gekeken maar ben uiteindelijkvoor een RS4 cabrio van 2007 gegaan. Ik wilde persé een funcar waar er maar heel weinig van gemaakt zijn. De M5 is nog nét iets minder vaak geproduceerd en heeft meer vermogen maarja, keuzes (en budget)….
viezefreddyw zegt
@t5power: Wel een groot verschil. Je wilt een powerstation om vervolgens een cabrio te kopen. Maar wel leuk!
kennone zegt
Zie ik gewoon dat ik in een grondlegger van de “powerstations” rijd!!
toyotaprius zegt
@kennone: Volvo 240 GLT Turbo?
autodrop zegt
@kennone: wat rij je voor moois?:)
saabman zegt
Turbo X is wel degelijk bovengemiddeld snel
kennone zegt
@saabman: heb in zowel de sedan als de station gereden toen ik bij Saab stage liep. Zijn behoorlijk rap maar een 335i van dat bouwjaar is sneller. Dus dat valt dan weer een beetje tegen
saabman zegt
@kennone: wat is de max snelheid van je 535i?
kennone zegt
@saabman: geen idee wat dat ding zonder begrenzer doet. Denk dat de 280kmh aantikken met een flink stukje asfalt wel mogelijk is
saabman zegt
@kennone: dan zit de X er heel klein beetje onder…270kmh
volvov70r2005 zegt
Hele leuke speeldingetjes die V70r, zorg wel dat je een handbak kiest..
EdGaR zegt
@volvov70r2005: klopt, automaten en Volvo is altijd huilen helaas..
lincoln zegt
@edgar:
huilen is gezond ..
EdGaR zegt
@lincoln: een handbak in een Volvo gezonder..
lincoln zegt
@edgar:
onzin ..
niemand wil op een koppelingspedaal drukken ..
joppe zegt
@lincoln: wat is het nut van jou aanwezigheid hier? Ga buiten spelen
toyotaprius zegt
@joppe: hij houdt de discussie levendig.
joppe zegt
@toyotaprius: haha dacht dat discusseren een andere betekenis had;-)
kennone zegt
@edgar: mwa. Het is hoe je er zelf mee omgaat. Heb de aller slechtste die je kan hebben in de 850R met 4 verzetten. Ding heeft nu 420nm en schakeld na 270k nogsteeds netjes over zonder schokken.
Af en toe de bak laten flushen doet ook wonderen
johnhert zegt
@volvov70r2005: Ik mag Volvo’s ook erg graag maar speels is niet wat in me opkomt bij een v70r.
Aardig vlot in een rechte lijn maar véél te log voor leuk bochtenwerk.
volvov70r2005 zegt
@johnhert: wij waren een T5 gewend uit 2000. Daarmee vergeleken is het erg speels..
frederik zegt
De E61 M5 is gaaf maar ik denk dat een F11 550i ook niet te versmaden is, en veel plezieriger in dagelijks gebruik. Wel iets minder kippenvelfactor, maar dat geldt zowel qua rijden als qua onderhoudskosten.
Mijn 535i is ook al sneller dan de helft van dit lijstje gelukkig. :)
willeme zegt
@frederik: dat lijkt me nog wel eens wat om op te zoeken. Een 550i Touring in lullig beige. Zonder M-Sport pakket, uiteraars. De kleinst mogelijke wielen erop, plaatjes eraf en even bij Beek langsbrengen voor een sper en wat extra power. Incognito knallen. E500 Elegance mag ook :-).
frederik zegt
@willeme: Dat is wel gaaf ja, alleen de uitlaten verraden hem dan. Wel erg moeilijk te vinden, de paar 550i’s die ik te koop heb zien staan zijn meteen verlaagd, voorzien van het complete M pakket en met getinte achterramen en shadowline uiteraard. Niet mijn smaak.
moveyourmind zegt
Ik mis nog de Lincoln powersstationwagen. Hoewel powerstationwagen, het is meer een eindstationwagen met blingbling bodykit…
https://slummysinglemummy.com/wp-content/uploads/2015/05/Japanese-Buddhist-hearse.jpg
lincoln zegt
@moveyourmind:
echte eindbazenbak ..
voor helden die geniaal zijn ..
maar niet geniaal genoeg om geen eindbaas te zijn ..
toyotaprius zegt
@lincoln: eindbaas = verantwoording.. moet je ook maar willen.
crew zegt
Waar is de Jaguar XFR-S sportbrake? 1675 liter is een mooie middenmoot in de lijst!
willeme zegt
@crew: stond al in het eerste lijstje! Goede keuze!
autodrop zegt
@willeme: @crew heb laatst een XF Sportsbrake meegehad als leenauto toen de mijne voor de grote beurt moest.. heb nog nooit zo gebaald toen de dealer belde dat mijn lease(ge)bakje niks mankeerde en ik de XF weer in moest leveren..
shibby zegt
Ja zeg, hier word ik hebberig van
lincoln zegt
@shibby:
wil ze stiekem alle 13 erg graag kopen ..
hadden ze er maar zwengelraampjes in gemaakt ..
shibby zegt
@lincoln: en oranje pinkers
enjoypunani zegt
@lincoln:
waarom wil je ze stiekem kopen?
Om ze vervolgens niet te kopen?
galgootje zegt
@enjoypunani: lol, die is goed!!!
bart1976 zegt
Alpina B5!
tge1 zegt
In noodvaart naar het stort met je 500pk stationbak.
Jochempie zegt
Ik zou voor de C55 AMG gaan. Een auto die ik met de week mooier vind worden. De verlengde neus, de zachte maar stevige vormgeving, de powerwagon-proporties.. De natuurlijk ademende V8 die behoorlijk betrouwbaar schijnt te zijn.. Topauto.
suheyl zegt
Niemand de Brabus? Neem ik die!
eelco106gti zegt
V70R ? ?????????????
reind zegt
Saab of de Volvo denk ik toch
reind zegt
@reind: al zijn ze bijna allemaal wel lekker. Dit is echt mijn segment.
evdw zegt
Hij is nu natuurlijk nog veel te nieuw maar als je een zeldzame klassieker to be wil komen moet je voor de Golf R Variant gaan. En ook helemaal niet vervelend om daarmee dagelijks rond te rijden en 90% het nakijken geven met je ingetogen familiebak.
rrk147 zegt
@evdw: Nou idd, 4,9 sec tot 100, daarmee leggen heel wat BMW ’s (zelfs de meeste M3’s en M5
rrk147 zegt
@rrk147:… het tegen de Golf af.
evdw zegt
@rrk147: Ik heb er zo’n hekel aan mensen hun zin niet
rrk147 zegt
@evdw: Ja, een edit-knop zou de oplossing kunnen zijn.
willeme zegt
@rrk147: De edit-knop werkt bij mij gewoon prima.
galgootje zegt
@willeme: zucht… Komop Willem, da’s flauw!
jochempie zegt
@evdw: zeldzame klassieker? Hier in Zwitserland zie je ze met bosjes..
mopar zegt
CTS-V wagon? Was destijds ook met handbak leverbaar trouwens.
Onehp zegt
@mopar: mee in het originele lijstje (dit is v2). Heerlijk, maar als enige familieauto waar best wat kilometers mee worden gedaan, toch iets té voor alles behalve de superrijken (ding schrijft af als een baksteen wss, en 2e hands (nog) niet te vinden…
mopar zegt
@Onehp: Dit soort auto’s worden meestal toch niet gekocht met de laatste centen. Qua afschrijving valt het wel mee, zoals je zei zijn ze behoorlijk zeldzaam en ze reden ook verdomd goed. Volgens sommen testen zelfs net zo goed of ietsje beter dan de E61 M5 destijds. Daarnaast heeft die nooit een opvolger gekregen daar Cadillac heeft besloten geen stationwagens meer te bouwen. Is dus een echte cult auto geworden in Amerika.
Een handgeschakelde 560pk sterke supercharged V8 stationwagen kom je namelijk niet elke dag tegen. Restwaarde reflecteert dat wel een beetje.
Verbruik…tja je moet ergens iets inleveren als je een handgeschakelde V8 wilt met meer dan 500pk. Tis niet alsof een E63 of M5 V10 nu een zuinigheidswonder is.
Ik zou hem iig verkiezen boven elke auto in dit lijstje behalve de M5. Die was in Amerika trouwens leverbaar met handbak (weliswaar alleen in sedan). Een handgeschakelde tiencilinder is iets wat je gewoonweg nooit meer zult tegenkomen.
Onehp zegt
@mopar: beetje laat antwoord, ik dacht verkeerdelijk dat de station de huidige CTS-V was, is dus de vorige. Als je er een kan vinden zou dat idd een leuke unicorn kunnen zijn.
Maar met 25000km/jaar waarschijnlijk buiten mijn budget in ieder geval, beide wat betreft running cost en waardeval door de kms…
Dikke motor is leuk, maar voor mij nog belangrijker is dat de auto enigszins lichtvoetig aanvoelt. De CTS-V station is gewogen op 2025kg getankt, vind dat toch heel veel… Maar liever die manueel dan een M5 die ook dichtbij de 2000kg weegt getankt, dat wel. Nu rij ik een licht gekietelde Cupra ST manueel. Geen rwd, maar wel slechts 1410kg getankt en quasi dezelfde power/weight als deze powerstations… Niet vergelijkbaar, ik weet het… Maar ook leuk en praktisch en…
toyotafortuner zegt
Legnum VR-4 <3
rrk147 zegt
Die Mitsubishi is erg gaaf! Ik heb dat model Galant altijd erg mooi gevonden, en deze uitvoering lijkt mij nog mooier. Die stoere neus net als dat de Sigma ook had! Alleen jammer dat hij slechts rechtsgestuurd is :-(
mashell zegt
Stationwagens zijn toch altijd een beetje “meh”, of als er een trekhaak aanzit en we autoblog termen gebruiken een “sleeper”…
ikleesookoverautos zegt
Ik wil die Legnum wel. En ik vind die Crysler in sedan vorm mooier dan de station.
mrbooz zegt
Als jap liefhebber en bestuurder van een Toyota JZX100 Mark 2, moet ik iets toevoegen aan dit lijstje;
De Toyota Crown Athlete Estate V. Een echte “JDM” wagen. Zeldzaam in europa. De welbekende 1JZ-GTE in het vooronder. 2.5 liter, 6 pitter, turbo en 280pk is af fabriek ter beschikking. Echter hebben deze motoren veel meer potentie!
Verder, Nissan Stagea is ook leuk.
bmw2coupeeigenaar zegt
M5 E60 station heeft het mooiste geluid van allemaal! (ik kan mij in ieder geval geen beter motorgeluid voorstellen).
bmw2coupeeigenaar zegt
Correctie: E61
Citrofieleviltwin zegt
Ze zeggen dat vroeger alles beter was. In het geval van de automobielsector klopt dit ook. Man wat mis ik al die pareltjes.
Onehp zegt
Een leuke lijst, al zijn de meeste niet erg ‘verkrijgbaar’.
Powerstation (=snel) is leuk, een sportieve station (=lekker sturen) is nog leuker vind ik, maar ook nog moeilijker om vinden indien men inziet dat een om en bij de 2000kg auto niet echt stuurplezier kan geven. Iets voor het volgende lijstje @willeme?
Bijkomende realiteit voor veel stations met sportieve aspiraties, het is meestal de enige wagen in het gezin waar best wat kilometers gedaan. En dan wil alvast ikzelf een redelijke recente wagen die het goed doet in de crashtests, en die geen 20l dure benzine/100km slurpt. Verder graag manueel, because daarom.
Als we de eis van (echt) snel wegnemen, maar de motor moet wel leuk zijn om op zijn staart te trappen, welke keuze is er dan?
Uit deze en vorige lijst houd ik de Accord Type R, de Focus ST170 (wat oud) en de Leon ST Cupra over. Ook de recentere Focus ST estate lijkt een kandidaat. Allemaal FWD echter, wat is er qua RWD? Kan een leuk lijstje worden…
willeme zegt
@Onehp: lastig! Stationwagons zijn vaak nu eenmaal vrij groot en dankzij hun grotere motoren (en alles wat daarbij komt kijken) vrij zwaar. De huidige BMW 330i is niet bijzonder zwaar en biedt veel fun, alhoewel het een beetje een brave uitvoering is. De 340i is aanzienlijk zwaarder. Een lichte Station met veel power is lastig te vinden. Ik denk dat jij hem al voor de deur hebt staan, eigenlijk. Die heeft veel vermogen, een uitstekend chassis en flink wat ruimte.
Onehp zegt
@willeme: idd moeilijk. Jammer dat juist BMW zooo braaf is geworden. Zelfs een 335i/340i is soft… Een scherpere (M)330Si was lekker geweest… Men zou zelf eentje kunnen modifieren, maar daar geen zin in als het budget daarvoor reeds bij de start behoorlijk hoog is…
willeme zegt
@onehp: Op zich zijn er wel een paar dingen die je kan doen. Niet de M-Sport bestellen, maar de standaard variant. Dan zelf Bilstein/Öhlins dempers monteren (remote reservoir), Eibach veren, Dymag velgen (maximaal 18″), Dunlop SP Sportmaxx banden, Quaiffe sper diff, Alcon remmen, AP Racing koppeling, lichter vliegwiel, carbon luchtintake en open filter, Akropovic uitlaat en wellicht een keramische turbo. Optimaliseren bij Beek en knallen maar! Heb je een BMW die net zo snel is als jouw Seat …
Onehp zegt
@willeme: yes, en nog wat bussen voor het subframe, andere (bussen in) draagarmen voor, evt in besturing. Het kan maar lijstje/kostenplaatje is redelijk pittig en krijg je moeilijk terug, al kan men met wat geluk de juiste basis met een goede korting jong 2e hands vinden. Getankt een goede 1600kg wat relatief goed is. Nog niet heel veel ervaring met de nieuwe B48 motor qua tuning (beter dan de N20), vraag is wat men betrouwbaar uit het blok kan halen zonder hem te openen en zotte kosten te maken… On the fence…
willeme zegt
@onehp: Het heeft inderdaad weinig zin. Ondanks dat de basis goed is. Zwakste punt is gek genoeg de motor. We maken graag oliegrappen over TSI’tjes, maar die EA888 blokken zijn echt ijzersterk. Ik zie er genoeg rondrijden met 350 tot 400 pk zonder enige problemen. Gewoon Stage II: chip, inlaat en uitlaat. Die motor van BMW kan redelijk eenvoudig naar 280 pk gebracht worden. Met wat extra werk kom je wel over de 300 pk. Maar wil je 400 halen moet je (weer) investeren. Qua hardware is dat MQB-onderstel met VAQ-diff en EA888 motor een onverslaanbare combinatie. Enige nadeel zijn die loodzware 19″ gegoten velgen. 18″ gesmeed past veel beter op de Cupra 300.
bmwfreak038 zegt
BMW!???