Waarom een nieuw merk bedenken als je gewoon een modelnaam kunt promoveren?
De afgelopen 25 jaar zijn er een hoop nieuwe automerken weggegaan, maar ook bijgekomen. Daarbij is er een duidelijke twee-deling te zien. Enerzijds zijn er een aantal nieuwe merken. Denk aan Tesla, Fisker (slecht voorbeeld, we know) en natuurlijk een hele hoop Chinese automerken die jij perfect uit elkaar kan houden. Als rechtgeaarde petrolhead weet jij het verschil tussen een Xpeng, Nio en BYD zo op te nomen.
Maar we zien ook iets anders: labels en modelnamen die mogen promoveren tot merknaam. Denk aan Cupra en DS Automobiles. Maar daar komt er nu eentje bij! Het bijzondere is, het gaat niet eens om een type dat nu op dit moment nog gevoerd wordt. We hebben het namelijk over het compleet nieuwe merk ‘Freelander’.
Modelnaam wort merknaam
Zoals jullie vast wel zelf kunnen invullen wordt dit een nieuwe sub-merk van Land Rover. Nu gebied de eerlijkheid te zeggen dat er al diverse modellen omgetoverd zijn tot submerk bij JLR (Jaguar Land Rover). Zo zijn Defender, Discovery en Range Rover in principe aparte merken. Daar komt Freelander dus bij. Het bijzondere is natuurlijk dat de Land Rover Freelander niet meer bestaat. De tweede generatie Freelander werd opgevolgd door de Discovery Sport.
Land Rover haalt de naam uit de mottenballen en gaat het weer gebruiken. Ditmaal voor betaalbare elektrische auto’s, bestemd voor de Chinese markt. Althans, ze worden in daar gebouwd (in samenwerking met Chery) en in eerste instantie ook voor de lokale markt.
Wellicht dat we hier ooit nog een Freelander tegen gaan komen, want er zijn namelijk wel degelijk exportplannen. De basis voor de Freelander-modellen zijn niet van JLR, maar van Chery. Daar komt dan een Freelander-esque koets op met een Land Rover-interieur. Dat die methode werkt, bewijst de Volvo EX30.
Chery en Land Rover werken al 12 jaar samen, dus nieuw is de joint-venture zeker niet. Bijzonder is dat de Freelanders hun eigen aparte dealernetwerken krijgen. Ondanks dat Defender, Discovery en Range Rover aparte merken zijn, koop je ze gewoon bij de Land Rover-dealer. Dat zal bij Freelander anders zijn.
Niet de eerste keer
Dus waarom kiest Land Rover voor deze merknaam? Simpel: het is al eigendom van JLR en het scheelt weer een heisessie waarbij de Raad van Commissarissen op een rode skippybal jonglerend met appels nieuwe namen bedenkt onder begeleiding van een hoemp-hoempa-band.
En laten we eerlijk zijn: Freelander is beter dan al die letter-cijfer combinaties meer klinken als een wachtwoord. Een lekker bekkende naam verdient – wat ons betreft – altijd de voorkeur. Want dat is Freelander gewoon.
Het is niet de eerste keer dat er een modelnaam wordt afgestoft om te kunnen dienen als merknaam. Sterker nog, Volkswagen paste min of meer exact dezelfde strategie toe met hun Chinese budgetmerk ‘Jetta‘.
mashell zegt
Heel slim, kunnen ze heel de top 5 van meest onbetrouwbare merken met Freelander, Range Rover, Discovery, Defender en Jaguar vullen.
ouwedibbes83 zegt
Hahaha, dat is een mooi streven!
ghengiskhan zegt
Jeej voor de marketing afdeling.
potver7 zegt
Volgens een oud Chinees spreekwoord kun je nooit genoeg merknamen hebben.
Dutchdriftking zegt
Ik blijf het maar een rare ontwikkeling liggen, maar het zal wel aan mij liggen.
pomoek zegt
Ik was een beetje vergeten dat er een drie deurs Freelander was…
Allison Burgers zegt
Speciaal voor alle Chinezen om ze eraan te herinneren dat ze in een vrij land leven?
pietertje123 zegt
Modelnaam wort merknaam
WUT?
Freelander was al zo’n beetje een kleintje onderaan de modellenlijst die je kon bekijken terwijl je een Range Rover wilde hebben. Dus dat het een budget merk wordt, ach, afserveren dus eigenlijk.
tommycooker zegt
Exportplannen? Met 38% importtarief zal het twijfelachtig zijn of we hem hier krijgen tegen een concurrerende prijs. En dat is niet erg. Laten de chinezen maar fabrieken in de EU bouwen en met europeanen bemensen om zo die tarieven te ontlopen. Deden de Japanners in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90 ook al.
potver7 zegt
Ik heb al meermaals gelezen dat ze met dat tarief van 38% nog steeds geen prijzen hoeven te laten stijgen om winst te maken, zo absurd zijn de marges die Chinese merken momenteel in Europa maken dankzij de Chinese staatssteun.
En die Chinese staatssteun zal heus niet bij de grens stoppen, ook met fabrieken in de EU kunnen ze op oneerlijke wijze concurreren met ‘onze’ fabrikanten.
mashell zegt
Jij gelooft in elke samenzweringstheorie? Met fabrieken in Europa betalen ze hier belasting, voldoen ze aan Europese arbeids- en milieuregels, betalen ze hun personeel Europese salarissen dan kun je niet meer oneerlijk concurreren. Ze kunnen de wagens met goedkopere R&D ingenieurs in China ontwikkelen maar ze zelf in eigen lang ontwikkelen is is natuurlijk niet oneerlijk.
potver7 zegt
Dat ontken ik toch ook allemaal niet? Ondanks alle punten die je aanhaalt, is er ook een grote kans dat die Europese fabriek ook gewoon Chinese staatssteun krijgt.
Dat heeft helemaal niks met samenzweringstheorieën te maken.
V8Vantage zegt
Ik ken de volumes niet van Landrover. Maar is er niet een regel dat kleinschalige merken niet aan alle (milieu)eisen hoeven te voldoen? In dat opzicht is dit natuurlijk wel slim. Zullen Aston Martin en Ferrari snel gaan volgen.
potver7 zegt
Dat gaat om fabrikanten (‘manufacturers’), niet om merken. En kleinschalig is ook echt kleinschalig, als in: minder dan 1000 registraties in de EU per jaar. Ik denk dat de ambitie van menig Chinese fabrikant toch wel wat groter is…
V8Vantage zegt
AHa, thanks,
Ik was me niet bewust dat dit artikel over Chinese fabrikanten ging. Dacht dat het over Land Rover ging ;-)
DeWitteCondor zegt
Vermoeiend