Een nieuwe Japanse trend?
In de laatste maanden van 2017 bracht Toyota ons het nieuws dat hun dieselaggregaten niet meer in Europa op de prijslijsten komen. Je krijgt namelijk geen gekke dieselgate-praktijken als je het lijdend voorwerp gewoon niet meer levert. “Sashimi, wat slim!” aldus landgenoot Nissan.
Een derde fabrikant die stopt met het leveren van motoren op “satansap” is Suzuki. Die kondigden vandaag aan dat het voor hen ook exit is met dieselmotoren. Net zoals Toyota en Nissan geeft hen dat meer tijd en geld om te investeren in hybrides en schone benzinemotoren. Ook komt er in de niet zo verre toekomst een volledig elektrische Suzuki. Grote plannen dus, maar geen diesels meer. Nou ja, diesel. Gelukkig is het bij Suzuki zo overzichtelijk dat het maar één motor betreft, de 1.6 DDiS, uit de S-Cross en de Vitara.
Opvallend is dat Nissan en Toyota expliciet vermelden dat het gaat om Europese dieselmodellen. Suzuki niet, maar de in Europa verkrijgbare Vitara en S-Cross zijn zo’n beetje de grootste Suzuki’s die wereldwijd verkrijgbaar zijn. Voor modellen als de Swift is het uitsluiten van dieselmotoren geen gemis.
alfaromeoman zegt
Ja makkelijk zeggen als je maar een handjevol dieselmotoren verkoopt, maar het is wel een goed gebaar natuurlijk :)
remco zegt
@alfaromeoman: in India worden er nog steeds grote hoeveelheden Suzuki’s verkocht met een diesel motor. De swift, swift sedan en baleno zijn daar ook gewoon met diesel motoren (ik dacht de 1.3 van Fiat) leverbaar.
lincoln zegt
@alfaromeoman:
Whahaha ..
Het enige “gebaar” is dat het niet rendabel genoeg is ..
alcantara zegt
Ik wist niet eens wat het was maar blijkt dus de nieuwste SX4 te zijn.
Hoe krijgen ze het bedacht zo’n lelijk front zeg, doen ze dat om te trollen ofzo?
lincoln zegt
Tja .. zo kan je ook zeggen dat de nieuwe contract besprekingen met VMmotori nogal moeizaam verliepen ..
eirmakk zegt
Het nieuws hier op autoblog is tegenwoordig elke dag hetzelfde. Tesla en diesel auto’s. Vroeger maakte ik zelfs printscreens, zodat ik een artikel niet zou vergeten om later terug te kijken op mijn gemakje. Maar nu een nieuws van 3 korte alinea’s over dat suzuki stopt met diesel auto’s. Er is helemaal geen reden om een suzuki te rijden.
alcantara zegt
@eirmakk: Autoblog is meer dan dat hoor. Wat dacht je van F1 nieuws? Max Verstappen-nieuwtjes enz
e28forever zegt
@alcantara: En nieuws over obscure kunstenaars…
granlusso zegt
@eirmakk: Ik weet niet echt precies wat je nou wilt zeggen?
lekkaah zegt
@granlusso: dat hij oud is geworden en VT wonen interessanter is
eirmakk zegt
@granlusso: ik heb net een halve kilo magere franse kwark op. Ik denk dat daardoor mijn verzuring komt. Volgende keer ga ik een snicker eten als ik een commentaar aan het schrijven ben.
lincoln zegt
@eirmakk:
Vroeger ..
Toen printscreens nog cool waren ..
jdoublev zegt
Ik hoorde van Duitse Subaru-dealers dat ook Subaru stopt met dieselmotoren te leveren aan het eind van dit jaar
johnhert zegt
@jdoublev: Die Boxer diesels waren nog niet half zo betrouwbaar als een simpele 2.0 op Lpg.
Dus ergens wel logisch…
marinepower zegt
Honda zal binnenkort ook wel stoppen met leveren. Het verkopen is hoogstwaarschijnlijk drie jaar geleden uit zichzelf al gestopt…
poes zegt
@marinepower: scherp :)
melkkoe zegt
Moderne Japanse diesels zijn nooit een succes geweest, zowel kwa performance als betrouwbaarheid niet opgewassen tegen de Europese diesels
poes zegt
@melkkoe: dat is precies het punt. Logisch dat de Jappen hier nu mee stoppen. De verkoopaantallen waren altijd al mager. Zo lang Mazda ze maar wel blijft produceren, want die wagen zijn echt fijn. Ook met diesel.
notsobig zegt
@melkkoe: Suzuki heeft nooit zelf dieselmotoren gemaakt. Deze kwamen altijd van ‘Europese’ merken… Vaak hadden deze merken als ruil een Suzuki model in hun catalogus, maar dan met hun badge erop…
DCG zegt
@melkkoe: 2.2 diesel uit de Civic (en H-RV) was een dijk van een blok hoor! Zelf 2 Civic’s gehad, een benzine (1.8 i-vtec) en de diesel, maar die laatste reedt echt veel lekkerder (ondanks het hogere gewicht in de neus). 350Nm koppel sleurde er lekker aan! ?
melkkoe zegt
@dcg: ik moet eerlijk zeggen dat ik met Honda-diesels geen ervaring heb. Maar echt veel zijn er volgens mij ook niet van verkocht
henkhekje zegt
Suzuki is ook van VW geweest, dus Suzuki zal hem wel knijpen…
notsobig zegt
@henkhekje: Nee, VW heeft een tijdje wat aandelen van Suzuki gehad (20% als ik me niet vergis. VW hoopte daarmee de technologie/kennis van kleine auto’s van Suzuki in de handen te krijgen. Suzuki wou dit echter niet, VW mocht alleen een model van hun uitbrengen met een VW logo erop (zoals de Opel Agila), de technologie van Suzuki kregen ze niet. Waarna VW de aandelen na druk van Suzuki weer verkocht…
henkhekje zegt
@notsobig: het was ook meer een grapje ;-)
Maar zo doet vw vaker zaken, samenwerken/opkopen en dan info eruit trekken. Vervolgens trappen ze het bedrijf weer de markt op of stoppen ze de samenwerking
beefcake zegt
@henkhekje: hoezo? VW heeft hem ook niet (voldoende) geknepen, daar begon het gezeik juist over.
lotuselises2 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekbak zegt
@lotuselises2: Inderdaad, niemand die begrijpt wat er staat… Toch?
beefcake zegt
@lotuselises2: serieus, daar struikel je over? Voor de rest valt je nooit wat op? Ik geef zeer zelden iets aan als het echt niet meer kan (sorry @jaapiyo), maar dit valt nog alles mee.
tjorque zegt
Japanners laat begonnen met diesels en als eerste er weer uit ?
birdnerd84 zegt
Simpelweg niet rendabel genoeg met de nieuwe WLTP-metingen. Daardoor prijzen ze de diesels uit de markt. Dus dan maar mee stoppen. Komt ook goed uit met de negatieve berichten over diesels van de laatste tijd
potver7 zegt
Waarom staat’diesels’ in meervoud?
melkkoe zegt
@potver7: omdat Suzuki geen brandstofleverancier is.