Scherp randje om deze titel. We weten het. Maar het kabinet geeft nog niet het goede voorbeeld als het gaat om het wagenpark.
Practice what you preach. Het is een wereldberoemd gezegde. Gaat niet altijd op helaas. Dat is bij het nieuwe kabinet niet anders als het gaat om het wagenpark. Hoewel ze het liefste alle Nederlanders in een elektrische auto proppen met een subsidiepotje (dat niet zo hard loopt dit jaar), kijken ze zelf eieren voor hun geld. De elektrische auto is ver te zoeken.
Perks of the job. Nog zo’n heerlijk gezegde. Gaat in dit geval op voor de ministers en staatssecretarissen. Ze krijgen een chauffeur met dienstauto. Na een lange dag debatteren, vergaderen of andere vorm van noeste arbeid brengen chauffeurs deze politici weer veilig naar huis. Voor wie in Den Haag woont is dit een korte afstand, maar de meeste leden van het kabinet wonen elders. En daar zit ook meteen uitdaging, vinden ze zelf. Die uitdaging zit hem in de keuze voor het wagenpark.
Kabinet wagenpark
Het wagenpark van het nieuwe kabinet beschikt over 31 dienstwagens. Daarvan zijn er slechts 2 volledig elektrisch. De andere 29 auto’s zijn dat niet. 20 van de 31 auto’s zijn hybride, maar dat is geen lastige doelstelling aangezien de meeste moderne vlaggenschepen over een (mild) hybride aandrijflijn beschikken. De BMW 7 Serie en Audi A8 zijn favoriet onder de bewindslieden. Maar ze hebben een hele goede reden, vinden ze zelf, dat het wagenpark amper uit EV’s bestaat.
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Neem nu Rob Jetten. Kersvers minister van Klimaat. Zelfs de man die over het milieu gaat beschikt niet over een EV als dienstwagen. Moet je wel een kanttekening bij plaatsen. Zo reist de minister voor het grootste deel met het openbaar vervoer naar Den Haag. Volgens woordvoerder Pieter ten Bruggencate zou een elektrische auto bovendien niet de meest optimale keuze zijn, aldus de man tegenover Nu.nl. Het is onbekend waar deze uitspraak op slaat. Voor het woon-werk afstand van zo’n 140 kilometer vanuit zijn Gelderse woonplaats zou het in elk geval geen probleem moeten zijn.
Het wagenpark van het kabinet is een keuze gemaakt door het ministerie in overleg met de bewindspersonen. Er zijn vijf categorieën (A t/m E) in het geval van Rijkspersonenauto’s. Bewindspersonen van het kabinet mogen shoppen in categorie E. De norm is dat het voertuig maximaal 0,62 euro per kilometer kost op basis van 60.000 kilometer per jaar. Dat betekent dat een slurpende V8 rijden er vaak niet inzit, maar de regels zijn nog niet zo streng dat men verplicht naar een EV moet kijken.
rutgerg zegt
Tja, zijn wel mee regels die voor hen niet gelden. Zo verbaas ik mij erover dat iedereen thuis moet werken en online moet vergaderen maar de vergaderingen van het omt en het kabinet etc absoluut niet online kunnen…
rutgerg zegt
@rutgerg: overigens raar dat ze zelf mogen kiezen… schrijf een tender uit voor dienstauto’s en koop in 1 keer 31 dienstauto’s van hetzelfde type.. allemaal aan de Mercedes EQS zou ik zeggen.
eklasse zegt
Lees het artikel op Nu.nl en je krijgt een iets genuanceerder beeld van de aanbesteding.
wimof zegt
28kw verbruik – stadscyclus bij +- 0°
bron carmaniac
sportabgasanlage zegt
Welke “regels” gelden er dan wel voor ons bij de aanschaf van een auto, en niet voor de overheid? Niemand verplicht jou om een hybride of elektrische auto aan te schaffen.
Vwb thuiswerken heb je wel gelijk natuurlijk.
rutgerg zegt
@sportabgasanlage: ok ok geen regels inderdaad, maar wel een beetje het goede voorbeeld geven dan.
frederik zegt
@rutgerg: Goed voorbeeld. Rutte en co hebben maar weinig inlevingsvermogen met de rest van Nederland, want hun leven is eigenlijk precies hetzelfde gebleven…
RutgerK zegt
Ze wachten vast op de productie van de Lightyear One om dan vervolgens in een Nederlandse EV te gaan rijden.
ronaldotour zegt
@RutgerK: Gebouwd in Finland…
galgootje zegt
@ronaldotour: bedacht in Nederland, gevalletje is Apple Amerikaans of Chinees…
slaatje1987 zegt
Tjah dat viel te verwachten. Links Nederland legt je altijd uit dat JIJ een beter leven moet gaan leiden. Jetten is natuurlijk kampioen uitstoot, met al zijn vliegreisjes.
Pascal zegt
‘Do as we say, not as we do’ gedrag zie je helaas maar al te vaak in de politiek (net als NIMBY trouwens). Je hebt als kamerlid gewoon een voorbeeldfunctie, als klimaatminister al helemaal! Dus hup Jetten, in die EQS en snel een beetje.
pindakoning zegt
@slaatje1987: ik vond dat voorbeeld over de klimaattop wel mooi: de rijken komen met privéjets bij elkaar om te bepalen dat het ‘gewone volk’ maar met de bus en trein naar het werk moet om het klimaat te redden
Pascal zegt
Die Frans Timmermans is ook wel een mooie. Die woont niet in een huis, maar op een landgoed. Met uiteraard geen zonnepaneeltje op het dak te bekennen, want hij heeft aangegeven dat niet bij de uitstraling van z’n villa te vinden passen. Gelukkig heeft hij wel een goede visie over wat u en ik de komende jaren zullen moeten opofferen voor het klimaat.
mc96 zegt
Klein detail, Timmermans maakt geen deel uit van de Nederlandse regering. Het artikel gaat over de dienstauto’s van de Nederlandse bewindvoerders.
Pascal zegt
Gelukkig beweerde ik dat ook niet en is het wel degelijk relevant om te beschouwen wat andere bestuurders doen, die in dit geval vanuit de Nederlandse PVDA in de EU zitten en van daaruit ook invloed uitoefenen op ons beleid.
mashell zegt
We hebben een kabinet uit drie rechtse partijen (VVD, CDA en CU) en een midden partij (D66) waarom sleep jij er dan links Nederland bij? Ik wil met deze regering niet geassocieerd worden.
jaapiyo zegt
In Nederland bestaan geen rechtse partijen. VVD is het nieuwe d66 en d66 is het nieuwe GL. Leg in het buitenland maar eens iemand het beleid van VVD voor en probeer ze dan uit te leggen dat wij dat hier rechts noemen. Het is allemaal uiterst links en dan zijn er wat initiatieven die redelijk beginnen maar vervolgens degenereren tot doorgeslagen wappies die door moeten gaan als het rechtse alternatief. Er is kortom geen grote rechtse partij en dus schuift VVD steeds meer op naar links om daar de kiezers weg te plukken. Zelfs daar kan je niet meer terecht als je niet pro belasting, pro woke, pro alles opofferen voor Uiiiiiiroooooopa bent en wel voorstander van vrijheid van denken bent. Wordt hoog tijd dat er een realistisch écht alternatief komt op rechts.
mashell zegt
Ik ga er in mee dat de meest rechtste partijen (PVV, FVD, JA21) niet serieus te nemen zijn maar het is allemaal verre van uiterst links, het is juist behoorlijk rechts: we hebben belachelijke straffen voor kleine overtredingen, we hebben hoge belastingen voor burgers en lage belastingen voor bedrijven, de zorg (van ziekenhuizen en ouderenzorg, tot GGZ) en andere sociale voorzieningen zijn helemaal tot op het bod uitgekleed. Milieubeleid wordt met de mond beleden maar nooit door de politici in beleid omgezet, want als je een KvK nummer hebt ben je vogelvrij. Het beleid is erg rechts. Het wordt tijd dat Nederland weer eens links geregeerd wordt om de puinhopen op te ruimen. Probleem alleen is dat we ook geen serieuze linkse partij meer hebben. GL en PvdD doen hun best maar zijn te klein, PvdA zit al jaren in een identiteitscrisis en is helemaal de kwijt weg.
Pascal zegt
De VVD een rechtse partij noemen is geen sterke analyse en GL blijf ik sowieso ver van gezien hun communistische achterban. Maar verder wel eens met het punt dat de VVD vooral vriendjes is met multinationals en voor onze zorg, onderwijs en MKB uiterst weinig heeft betekent (en zelfs heeft uitgekleed). Dan nog de integriteitsaffaires, de rol in de toeslagenaffaire, het gelieg en gedraai van Rutte en ik begrijp niet meer hoe mensen daar nog op stemmen. D66 mag vervolgens ook enorm hard opbokken met hun ‘nieuw elan’ en ronduit eurofiele neigingen en vervolgens hou ik dan niets meer over om nog op te stemmen. Ik kom dan uit op dezelfde conclusie als @jaapiyo.
mashell zegt
De communisten zitten al lang bij de SP. En de VVD is duidelijk rechts, met hun “keihard aanpakken” en het negeren van milieu vraagstukken en het asielbeleid, liberaal zijn al lang niet meer. Hoe het kan dat het nog steeds de grootste partij is ook mij een raadsel.
Pascal zegt
Hear hear @jaapiyo, uitstekende analyse en spijker (helaas) volledig op z’n kop.
MrHyde zegt
@jaapiyo, tip van flip: verwar conservatief/progressief niet met links rechts.
VVD is (gematigd) rechts, maar (gematigd) progressief. Waarbij JA21, FvD meer in de hoek conservatief rechts passen. Ver van elkaar af op de lijn Conservatief/progressief, maar dicht op de lijn links rechts.
Waar SGP en CU verder weg van JA21 en FvD zitten op de lijn links/rechts, maar dichter erop op de lijn Conservatief/progressief.
Er valt veel aan te merken op het stelsel in NL, maar je kunt niet ontkennen dat er onderhand toch voor iedereen wat tussen moet zitten.
@mashell, verwar PVV niet met rechts: het is zo links en conservatief als de SP, met als enige giga verschil hun rechtse gedachtegoed op immigratie. (Tenzij je immigratie dus neemt als rechts/links leidraad, dan is PVV idd rechts).
mashell zegt
PVV is niet alleen op immigratie rechts. Hun houding t.o.v. de islam neigt zelfs naar extreem rechts. Het is in hoofdlijnen een populistische partij, die zich richt op de sociale onderklassen. Die zijn uiteraard minder bedeeld en dus gebruiken ze ook linkse standpunten om hun achterban aan te spreken maar daar waar ze het hardst over schreeuwen, is zo rechts als maar kan.
Het progressieve in de VVD is zo flinterdun dat het eigenlijk geen naam mag hebben.
MarcoM zegt
Inderdaad en daar stoor ik mij dan ook aan waarom juist de mensen die het voorbeeld moeten geven, gewoon dit soort zaken negeren. Wij worden overstelpt met EV reclame en extreem hoge brandstofprijzen en de personen met voorbeeld functies leven op de 1 of andere manier met een andere visie. Oja, de Politie kan toch ook in een Kia EV6 of Hyundai Ionic5 gaan rijden, die zijn sneller dan de Audi bijvoorbeeld, dus dieseltje weg en EV er in.
pogostick zegt
Ik krijg steeds vaker het gevoel dat Autoblog redacteurs een jaar of 13 zijn (of dat ze denken dat dat de doelgroep is), de schrijfstijl is wel heel overdone. Word ik oud?
RubenPriest zegt
Ik heb werkelijk nog nooit een 13-jarige zich over dit onderwerp druk horen maken.
frederik zegt
@RubenPriest: Nooit van ene G. Thunberg gehoord? 😉
e1000bmw zegt
Dat is gewoon een dwarse puber waar de hormoontjes tot leven komen.
VeniVidiVici zegt
@e1000bmw: Nee die is gewoon van de wieg af aan al gebrainwashed door haar idealistische papa en mama. Arm kind
seatleon zegt
€0,62 per km. Ik zou menen dat dit ook wel voor €0,19 per km zou moeten kunnen. De wetgever gaat er immers vanuit dat de gewone Nederlander ook voor die prijs kan rijden.
Grapje natuurlijk: onze politici moeten natuurlijk wel in een nette bak komen voor rijden. Al zou die €0,19 best wat omhoog mogen.
Pascal zegt
Fun-fact: de 19 cent per kilometer vergoeding stamt uit 2006 en is sindsdien niet meer aangepast.
ttr6 zegt
Uitermate correct, deze opmerking! Volgens de fiscus is € 0,19/km de prijs per km die je betaalt voor autorijden. Alles daarboven is inkomen. Het zijn dit soort belastingregeltjes die het vertrouwen van de burger in de overheid doen tanen. Denk aan het kwartje van Kok. De goede man is er al jaren niet meer en zelfs mijn kinderen hebben van dat kwartje gehoord. Gewoon dom en penny wise pound foolish van de overheid . Men ondermijnt de belastingmoraal. Hebben we het nog niet gehad over de vermogensbelasting die nu als een boemerang keihard terugkomt.
faalhaas zegt
@maas88: Ik stel voor dat overheidsfunctionarissen hetzelfde loon en vergoedingen krijgen als “Jan modaal”, incl de stijgingen en dalingen. Door het nemen en beleven van deze status zal de overheid waarschijnlijk een hoop praktische verbeteringen doorvoeren voor de gemiddelde Nederlander.
Variomatic zegt
@faalhaas: krijgen ze ook al sinds de WNT (wet normering topinkomens) is ingevoerd
MrHyde zegt
@faalhaas, laten we dat doen, kunnen we helemaal geen goede mensen meer vinden die ons land willen besturen.
Nu al wil niemand het landelijk bestuur in die ook ECHT competent is: je krijgt een hoop shit over je heen, weet niet hoelang je je inkomen houd, en kunnen ze in het bedrijfsleven meer krijgen.
Ik ben het met je eens dat een groot deel van de huidige bestuurders hun geld niet waard zijn, maar het verlagen van dat inkomen maakt dat we zeker niemand competents dit kunnen laten doen.
str8six zegt
Tja hadden we serieus iets anders verwacht van de Haagse lieden?
Edge zegt
Ik kan mij voorstellen dat met het oog op veiligheid elektrische auto’s op dit moment niet de meest optimale keuze zijn, ja. Voor een 7-serie, A8 of S-klasse zijn genoeg specialisten te vinden die zo’n wagen in gepantserde uitvoering kunnen leveren, soms zelfs via de fabrikant zelf, maar voor de elektrische auto’s wordt die service niet of nauwelijks aangeboden. Het is dus nog even wachten op een EQS van Mercedes-Benz Guard, dan mogen we eisen dat het kabinet overstapt op elektrisch vervoer.
mashell zegt
Er zijn maar twee wagens van de bewindslieden gepantserd, die rest is gewoon standaard. Ik vind het overigens nou ook weer niet zo vreemd dat ze eerst de leasecontracten uitdienen voor er nieuwe wagens worden aangeschaft.
Pascal zegt
Zijn de huidige auto’s wel gepantserd dan? Van Wilders lijkt het me duidelijk, maar van de rest vraag ik ‘t me af.
deora zegt
@Pascal: Wilders, Rutte en Yesilgoz worden gereden door de DKDB en zijn dus geen dienstauto’s, maar auto’s van defensie. De dienstwagens zijn volgens mij niet gepantserd.
e1000bmw zegt
Die van (vice)premier ook. Voor zover hij niet op de fiets gaat (en dat voor een VVD-er). Ga maar eens bij het Katshuis kijken. 😉
wigboldus zegt
Inderdaad, vaak op de fiets en privé een 15 jaar oude Saab, daar mogen veel een voorbeeld aan nemen qua duurzaamheid.
Alfarobert zegt
Dit zijn nog maar de auto’s voor de bewindslieden.Wat dacht je van de auto’s van arrestatieteams? Die komen ook meet dikke bakken aanrijden. Grote criminelen worden ook in dikke bakken vervoerd van de bajes naar de rechtbank. Reken dus maar dat het om honderden auto’s gaat die gewoon diesel of benzine verbruiken waar wij voor opdraaien.
arthur75 zegt
@Alfarobert: het zou ook wel vervelend zijn als het arrestatieteam onderweg nog even een half uurtje aan de lader moet.
vaakbenjetebang zegt
Het kabinet laat hier haarfijn zien waar hem ook voor veel niet-politici de schoen wringt: een BEV is nog lang niet voor alle toepassingen een volwaardig alternatief voor een auto met een verbrandingsmotor. Niks aan de hand dus, gewoon doorlopen.
mashell zegt
Klopt. Met een caravan op vakantie moet je met een BEV gewoon niet willen. Maar woon werk verkeer en af en toe wat bezoeken aan de regio in Nederland, daar kan een minister prima met een BEV af.