Na (mogelijk en hopelijk) Apple, Huawei en Sony, gaat ook deze smartphonemaker elektrische auto’s produceren.
De elektrische automarkt is booming. Er lijkt iedere maand wel weer een nieuwe naam op te staan die zegt een nieuwe elektrische driewieler, pick-up, SUV, bestelbus, wat dan ook te willen maken. Ook bestaande bedrijven kijken naar de elektrobakken. Vaak zijn het bedrijven die al eerder elektroproducten verkopen aan particulieren. Neem Huawei, Apple en Sony. Die laatste heeft met de Vision S al een daadwerkelijke auto laten zien. Met Huawei en Apple blijft het echter bij geruchten.
Smartphonemaker gaat elektrische auto’s bouwen
Het Chinese Xiaomi is wat stelliger. Deze smartphonemaker gaat namelijk definitief elektrische auto’s bouwen. Okay, smartphonemaker is misschien wat oneerbiedig als we het over Xiaomi hebben. Ze maken namelijk allerlei producten, naast smartphones ook laptops en zelfs huishoudelijke apparaten als snelkookpannen. Toch zullen de meeste Nederlanders Xiaomi voornamelijk van de smartphones kennen.
Voor de EV’s gaat Xiaomi een dochteronderneming in het leven roepen. Hoe dit bedrijf gaat heten is niet duidelijk. Xiaomi gaat hier de komende tien jaar naar verwachting zo’n tien miljard dollar in steken. Een flink bedrag, maar voor EV’s is dan ook veel geld nodig. Het bedrijf hoopt wereldwijd ‘slimme elektrische voertuigen’ te kunnen verkopen. Over wat voor auto’s we het hebben, is niet duidelijk. Het bedrijf zegt vannacht met meer info te komen. Volgens de geruchtenmolen werkt Xiaomi samen met Great Wall Motors. Zij produceren voor andere autofabrikanten auto’s, zoals de Ora Good Cat uit het plaatje. En nee, die naam verzinnen we niet ter plekke.
Daarmee wordt Xiaomi dus de zoveelste Chinese autofabrikant die in Europa auto’s wil gaan slijten. Het is nog geen enkele Chinese autofabrikant gelukt om een serieuze rol te spelen op de Nederlandse automarkt met een Chinese naam. Zou Xiaomi de eerste kunnen zijn, of is dit gewoon de nieuwste Dyson?
kevertje zegt
Een auto bouwen is wel iets helemaal anders dan een mobieltje in mekaar kleven of een set snelkookpannen uit het fabriek laten lopen. Ik denk dat men er bij Tesla ook al wel achter is dat dit proces is van vele jaren eer de nodige basiskwaliteit gegarandeerd kan worden zonder bumpers of daken die loskomen. Veel succes aan wie in zo’n verhaal stapt.
pa045 zegt
@kevertje: tja. Bij VW bouwen ze al jaren auto’s. En die zijn nog steeds (of steeds meer) van discutabele kwaliteit.
spartannl zegt
@pa045: kap daar nou toch eens mee, dat VW bashen, veelal zonder enig bewijs. Ik kan me niet voorstellen dat ik een uitzondering ben als ik 15 jaar aaneengesloten VW producten rij (chronologisch: Seat Leon FR, Golf 6 3d DSG ABT, Golf 7,5 DSG Highline en nu Golf 8 DSG Style (Import)) en geen enkel euvel heb gehad, behalve -toegegeven- dat de 8 nog een software update dient te krijgen (TRA). Maar daar is VW ook bepaald niet uniek in…
kevertje zegt
Ik heb professioneel met heel wat merken gereden hoor. VW leverde absoluut het meest vlekkeloze parcours hoor én de naadloze service die je van een goed merk verwacht. Maar eerlijk pa045, iedereen kan al wel eens pech hebben met een maandag-auto, dat is geen reden om te veralgemenen. Of je nu Mercedes, BMW, Audi, Volvo of wat dan ook noemt, ze hebben allen wel eens een mindere reeks gehad – én dan ben je natuurlijk niet blij. Mijn worst cases waren echt wel de Franse merken. Spreek me nooit meer van een Renault Espace bv. – dat wat een rijdende ramp op wielen.
Esprit_de_Flandre zegt
@kevertje: Hoeft niet moeilijk te zijn, aangezien ze gaan samenwerken met GWM. Xiaomi levert de batterij, GWM bouwt de auto er rond en plakt er een Xiaomi-badge op. Klaar. Wordt al zoveel gedaan voor allerlei producten, zoals de smartphones van CAT en LandRover…
mashell zegt
Die Ora Good Cat is een leuke wagen. Goed design, mooi interieur en ik ben helemaal weg van de fake uitlaateindstukken aan de voorkant…
cossiekiller zegt
Inlaatstukken bedoel je? ;-)
Frankypanky zegt
Nee,
Het lijken inderdaad wel uitlaatstukken…hahahaha!
gezondverstand zegt
Xiaomi is wel een voortrekker in innovatie.
Ze hebben de laatste tijd de nodige nieuwtjes als eerste gelanceerd. Oa accutechniek.
Dat is allemaal iets anders dan een auto, maar als er één industrie precies passende producten van constante kwaliteit kan maken die in hoog tempo zijn ontwikkeld dan is het de elektronica industrie wel. Xiaomi maakt ook al een hele range aan andere producten. Ik heb er meer vertrouwen in dat het Xiaomi lukt een goede EV te bouwen dan Tesla een goede smartphone.
elemento zegt
Xiaomo zelf.laptop(macbookkillir) kwaliteit top. 1 op3 grootste telefonie wereld. Zij kunnen goed kopieren. Ik geef hun meer kans dan dyson etc
mashell zegt
@elemento: @elemento: mee eens. Ze hebben echte fans. Met sommige producten zoals met hun Mi Band zijn ze een marktleider. Daarom zou ik de Mi Car nog niet zomaar afschrijven. Als je ziet hoe snel de Chinese autoindustrie volwassen wordt, van kopieën van slechte kwaliteit naar een volwaardig concurrerend product zoals deze Ora Good Cat of de nieuwe MG Marvel X dan wordt ik daar best een beetje bang van.
ericd zegt
Elektrische auto’s kunnen in de dop gewoon grote elektrische apparaten op wielen zijn; Musk heeft op die manier wel eens aan Tesla’s gerefereerd. Je kunt je daarbij zelfs een sterk vereenvoudigde productie en assemblage voorstellen. Reden ook waarom veel autofabrikanten kiezen voor het toch neerzetten van hele nieuwe fabrieken in plaats van bestaande assemblagefaciliteiten te gebruiken. Dat lijken ze in Born (NedCar) maar bar slecht te begrijpen.