Zomaar een weg afsluiten voor motoren blijkt toch nog best lastig, want opnieuw is er een verbod wat geen stand houdt in de rechtszaal.
Elektrische motorfietsen zijn nog niet echt een ding, dus motoren maken nog gewoon lekker veel herrie. Of nou ja… niet iedereen vindt dit lekker. Omwonenden van populaire motorroutes zijn soms niet gediend van al die luidruchtige tweewielers.
Sommige routes worden daarom voor motoren verboden in de weekenden. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de weg die door De Meije loopt. Het is dus niet zo dat je zo’n route helemáál niet kunt rijden, maar ja, het weekend is wel het moment dat je met de motor op pad wil.
Er is echter een partij die zich met hand en tand verzet tegen deze sluitingen: de Motorrijders Actiegroep (MAG). Zij kregen het eerder al voor elkaar om de route door De Meije weer open te krijgen, via een rechtszaak. De gemeente bleek namelijk helemaal niet genoeg bewijs te hebben voor de geluidsoverlast. Deze rechtszaak werd uiteindelijk weer genegeerd door de gemeente, maar dat is een ander verhaal.
Waar het nu om gaat: de MAG heeft het wederom voor elkaar gekregen om een verbod ongedaan te maken, in ieder geval voorlopig. Het gaat om de Zuiderdijk, een hele mooie dijkweg langs het IJsselmeer, tussen Hoorn en Enkhuizen. Sinds mei 2021 zijn motoren hier niet meer welkom in de weekenden.
Ook hier bleek echter dat de gemeente in kwestie haar huiswerk niet goed had gedaan. Zo waren er wederom geen geluidsmetingen om te onderbouwen dat de passerende motoren teveel kabaal maken. De rechter heeft daarom geoordeeld dat de gemeente een eerder afgewezen bezwaar van de MAG opnieuw moet beoordelen. En tot die tijd kan er geen sprake zijn van een afsluiting. Dat is in ieder geval de conclusie van de MAG.
Stefje zegt
Beter hangen ze microfoons op met camera’s en beboeten ze die motoren die te lawaaiig zijn. Man wat een kleine pik moet je toch hebben om je motor zo luid als mogelijk te maken.
racerx zegt
Fervent motorrijder hier, maar ik kan je wel volgen. Sommige mensen rijden echt op bizar luide motoren rond, mega hinderlijk.
kennone zegt
Vind vooral die trage Choppers met openpijp hinderlijk, die moeten om vlot vooruit te komen ook behoorlijk gas geven met als gevolg echt een kut herrie. Zelfde geld voor die MP3’s en motorscooters met open pot. Maar een Duc die vroeger standaard geleverd werd met een open systeem wat ook echt herrie kan maken kan ik dan qua sound wel weer erg waarderen.
1000bochten zegt
Helemaal mee eens.
racerx zegt
Klopt, heb zelf o.a. een Ducati maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om daar de uitlaat van te vervangen. Geluid genoeg om leuk te zijn maar niet oorverdovend.
Ik vind zelf 4 in lijn flatplane blokken met open pijp het meest irritant overigens. Dat gegil zonder demping is ontzettend vervelend en draagt ook nog eens ver.
marcomanta zegt
Sluit dan ook heel Amsterdam af omdat er een paar lawaai Benzen rond rijden. Mooi dat de populaire route weer opengaat. Pak voortaan die auto of motorijders aan welke het verpesten voor de rest.
mashell zegt
Een deel van het probleem wordt natuurlijk niet door de individuele motorrijder veroorzaakt maar door groepen. Dat ze met vier vrienden samen op pad gaan, als Bertus en Tinus lekker dicht achter elkaar rijden en dan wordt het opgestelde geluid van de standaard Fazer 1200 Glider Paginale motorfietsen ook te veel. Toertochten met 47 brave 50 plussers worden (onbedoeld) een hel voor aanwonenden.
marcomanta zegt
Juist, en dat moet, net als in Duitsland bijvoorbeeld, ter plaatse worden staande gehouden.
mashell zegt
Ze willen het probleem misschien liever voorkomen dan het beboeten.
Bovendien als er een groep van 30 motorfietsen langs komt en die zijn gezamenlijk te luid zijn, als je als agent al lukt om 30 motorfietsen staande te houden, wat doe je dan? Je hebt 30 man tegenover je en je kunt er niet ééntje individueel bekeuren.
theghost zegt
Simpel: je zet in het seizoen in de weekenden een fuik op waar alle motorrijders inrijden, zet ze op de rollenbank en meet het geluid…. te luid = boete.
Mike zegt
Ik vond het wel lekker rustig zo om met de cabrio daar te toeren. Maar ik vind het wel terecht als de weg weer open gaat voor motoren, ze moeten gewoon de overlastgevers aanpakken.
EJS zegt
Idd. Nu wordt de hele groep aangepakt, door een paar overlast gevers. Op school had ik daar ook een schurft hekel aan, docenten die de hele klas straften als er een paar kinderen stout waren. Zwaktebod. Zet er lekker van die geluidsflitspalen neer.
Cru genoeg zijn het vooral de veelrijders die de dupe zijn. Die hebben meestal gewoon stille uitlaten, kunnen wel normaal schakelen en rijden ook meestal alleen en worden ook op allerlei plekken geweerd. Hier in de buurt is bijvoorbeeld een heel stuk dijk permanent afgesloten voor motorrijders. Op mijn woon-werkroute. Ik moet letterlijk omrijden op de motor. Voor de duidelijkheid, ik heb er hele stille pijpen onder, met CE-keurmerk, schakel gewoon op tijd, etc.
Ik snap de frustratie over grote groepen en motoren met luide pijpen echt wel, maar collectief straffen is nog nooit de oplossing geweest.
mashell zegt
Collectief straffen is soms helemaal prima. Een paar voetbal supporters die zich misdragen en allemaal mogen ze bij een volgende wedstrijd niet in het publiek. Op die manier creëer je het meest effectieve bestrijdingsmiddel: groepsdruk.
Dat moeten de motorrijders onderling ook gaan doen. Zo’n MAG kan telkens naar de rechter stappen maar ook campagnes voeren tegen toertochten van groepen motorrijders. Als het groepsrijden stopt, is ook de meeste overlast weg.
mrbakerfield83 zegt
Het punt is dat er niet is aangetoond dat er daadwerkelijke sprake was overlast en gevaarlijke verkeerssituaties. Daarom heeft de hoogste bestuursrechter de gemeente teruggefloten.
Stel dat is aangetoond dat er sprake is van (grote) overlast en veel gevaarlijke verkeerssituaties, dan is de vraag welke maatregelen genomen kunnen worden. Ook moeten de belangen van verschillende groepen tegen goed elkaar worden afgewogen. Ook dit was niet gebeurd.
mashell zegt
Juridisch gezien klopt het helemaal. Aan de andere kant hebben we een gemeente die actief wat doet voor haar inwoners, is ook wel eens fijn.
Wat er nu gaat gebeuren is: de weg gaat open, na een aantal weken wordt er op een paar dagen met mooi weer een meting gehouden, veel motorrijders dus veel lawaai. Er komt een rapport, de gemeenteraad bakkeleit wat, kiest weer voor haar inwoners, sluit de weg vanwege de aangetoonde overlast. Zelfde resultaat, maar MAG kan niet naar de rechter. Een echte oplossing voor de motorrijders is dit niet en verdere sluitingen worden er niet door voorkomen. De MAG zou elke motorrijder moeten oproepen niet in groepen te rijden, de Akropovic bij het afval te doen en de motorspeciaalzaken die de luide rommel verkopen in de ban te doen.
Zoals de autoindustrie meebeweegt met de trend om steeds zuiniger, schoner, veiliger en stiller te rijden om hun verdienmodel het individueel verkeer per auto te behouden zou ook de motorwereld dat moeten doen. Frustraties afreageren door veel te snel en veel te luid over dijkweggetjes te rijden zouden ze moeten afkeuren, tegenwerken etc. want anders is het gewoon een keer helemaal afgelopen met het motorrijden als hobby.
degrotemuis zegt
Mooi, hopelijk deze keer ook echt de boel weer open. Prima om de overlast veroorzakers aan te pakken, maar om gewoon een hele groep verkeersdeelnemers over 1 kam te scheren gaat te ver. Fietsers ook maar verbieden vanwege gevaarlijke situaties door slingerende senioren op ebikes en Bluetooth speaker op standje 100 jongeren die geluidsoverlast veroorzaken? En brommers en snorfietsen ook, want solextoertjes in grote groepen die zich totaal niet bewust lijken te zijn van hun omgeving? En alle auto’s vanwege de open pijp pops and bangs Golfjes en AMGtjes? Lekker rustig op de dijkjes als niemand er meer mag komen. In ieder geval tot er weer eens een luchtmacht oefening is met extra laag- en nachtvluchten dan.
Gulli zegt
Lekker dik geluid uit je motor: Helemaal prima
Zoveel mogelijk herrie maken om je omgeving maximaal tot last te zijn omdat je een klein piemeltje hebt: Ik hoop dat je hem de sloot in rijdt.
Ik rij zelf met een vrij tamme standaard uitlaat op mijn motor en ik schaam me altijd de ballen uit mijn broek als er dan zo’n clubje tokkies voorbij komt die werkelijk iedereen het bloed onder de nagels vandaan haalt. Ja, ik zou best iets meer geluid uit mijn motor willen halen maar dat soort lui zorgen er toch voor dat ik er wel 2x over nadenk voor ik dat doe.
Laatst een keer met een paar collega’s een rondje midden Nederland gereden, dat ging prima, er werd niet te hard gereden, in de dorpjes rustig aan gedaan en niet links en rechts inhalen. Toch was de enige Ninja in de groep degene die bij IEDER tunneltje dat ding in de toerenbegrenzer jankte. Komop man, hoe vaak blijft dat leuk om te doen??
sabrerator zegt
Ik neem aan dat de rest van de groep de Ninja-rijder heeft aangesproken?
Van mij had ie even wat commentaar gehad op zijn gedrag.
schuimbekje3 zegt
tja, je woont langs een weg.. daat komt verkeer.. van mij mogen ze de dijkweggetjes afsluiten hoor. maar dan geen wegenbelasting meer voor mijn auto’s en motoren en mogen deze zeurpieten hun eigen weg, eigen zorgverzekering, eigen waterkering, eigen waterzuivering, eigen electriciteit, eigen afval regelen… want ik heb last van hun hoge zorgkosten, stinkpoep, waterzuiveringsdamlen, co2 uitstoot en vuilniszakken…
tjorque zegt
Piep piep piep…
Deze motormuis rijdt liefst zo ver mogelijk van bewoond gebied. En met standaard uitlaten. Want niemand moet weten wanneer ik me (qua snelheid of neusje de lucht in) eens een beetje misdraag. (Zeldzaam)
In groep rijden vind ik geen hol aan.
In de Eifel heb je zo’n beperkingen ook trouwens. Ik begrijp dat wel. We zijn tenslotte met erg veel op een oppervlakte ter grootte van een postzegel… (je weet wel dat betaalmiddel voor analoge communicatie van de vorige eeuw).
Het is een kwestie van het voor iedereen leefbaar te houden.
Helaas moet dat vandaag allemaal doormiddel van regelneverij ipv door gewoon een beetje burgerzin en wederzijds respect.
Dutchdriftking zegt
Tja, als motorrijder snap ik die aanwonenden wel. Met name in de randstad zijn er zeer weinig leuke routes. En op een mooie zondagmiddag zitten die dus vol met motoren, racefietsers en roadsters. Ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet, en dat creëert interessante situaties.
Zelf vind ik het rijden in groepen en de drukte van andere weggebruikers nogal vervelend. Dus ik ga liever in mijn eentje op een doordeweekse dag met mooi weer een rondje toeren. `s Morgens vroeg beginnen, en dan op tijd weg van werk en lekker brommeren. Zondagmorgen rond 5:00u vertrekken is ook heerlijk. Tegen de tijd dat de andere motorrijders wakker zijn heb ik mijn rondje genot allang gehad.
Allison Burgers zegt
Tijd om de motor om te ruilen voor een fatbike.
schuimbekje3 zegt
op de fiets heb je een maximum snelheid van 70kmh (ooit per ongeluk achter gekomen na te zijn geflitst op een trap-fiets) binnen de bebouwde kom, dus ga je veel sneller dan met de motor waar je 5,30 of 50 mee mag rijden…
Johan zegt
Zelf woon in in een dorpje aan zo’n route. Heerlijk rustig maar in het weekend wel veel toerende motoren, cabrio’s en klassieke auto’s. Daar doe ik zelf met mijn cabrio net zo vrolijk aan mee. Het is een kwestie van geven en nemen. Ik woon hier heerlijk en anderen mogen er ook van genieten. Storend wordt het inderdaad pas bij megaherrie en asociaal laagvliegend gedrag. Ja je kunt met 100 over een dijkje dwars door het dorp waar je 30 mag. Dergelijk gedrag moet je hard aanpakken. De rest moet je gewoon heerlijk laten genieten van al het moois dat we hier hebben, zelfs dicht bij de Randstad.
sabrerator zegt
Ben zelf enthousiast motorrijder, heb er drie. In groepen rijden doe ik nooit, na een paar keer recent nog proberen met anderen ben ik er weer mee gestopt. En dat was een heel rustige beschaafde groep. Maar ik vind het niks.
Ik rij altijd alleen, rustig aan, op 1 na hebben mijn motoren standaard dempers. De derde is niet extreem luid, vraag het de buren wel eens. Maar als ik daar standaard dempers voor kan vinden doe ik dat. Maar die liggen niet voor het oprapen.
Ooit wel eens een vent aangesproken die me een filmpje liet zien van zijn Speed Triple met open dempers. Dat ik nu wist wie verantwoordelijk was voor het aso-imago van motorrijders en het afsluiten van dijken. Die reactie op zijn filmpje had ie niet verwacht. Mompelde daarna iets van toch maar weer de standaard demper erop.
sabrerator zegt
Er ligt ook een taak voor de beschaafde motorrijder om anderen aan te spreken.
De MAG is ook mede initiatiefnemer van de campagne “Te luid geluid is uit”. En zo is het!