De BMW 8 Serie heeft straks het rijk alleen.
Mercedes is aan het snijden in het (zeer uitgebreide) gamma. De Duitsers kijken kritisch welke modellen wel en welke geen opvolger gaan krijgen. Zo werd eerder al bekend dat het doek gaat vallen voor de SLC, de kleinste cabrio van het merk. Ook de machtige Mercedes-AMG V12 zal geen toekomst hebben.
Dat is niet het enige nieuws uit de hoed van Mercedes. Zo bericht Automobile dat de autofabrikant geen opvolger in de planning heeft staan voor de S-klasse Coupé en de S-klasse Cabrio. De S-klasse kreeg eerder een facelift en op de achtergrond werkt het merk aan zijn opvolger. Deze opvolger komt enkel als sedan op de markt, er is geen plek meer voor de luxe coupé en cabrio in het gamma van Mercedes.
Omdat het merk een zee aan modellen kent, kunnen klanten gerust trouw blijven. Denk aan een sportief opstapje naar de AMG GT, of wachten op de gloednieuwe generatie SL die er zeker gaat komen. Wie per se een luxe coupé of cabrio wenst en geen heil ziet in de SL kan bij BMW terecht met de 8 Serie Coupé en 8 Serie Cabrio.
Het is een begrijpelijke keuze van Benz. In het straatbeeld leek de S-klasse cabrio vaker voor te komen dan de SL. Door vol in te zetten op een nieuwe generatie SL, minus de ‘concurrentie’ uit het eigen gamma, kan de SL wellicht weer een succes gaan worden waar Mercedes zo op hoopt. Helaas betekent dit wel een coupé minder, in een wereld waar crossovers en SUV’s als paddenstoelen uit de grond komen.
drdre1 zegt
Mooi, nog 1 te gaan dus. ?
wahltiroler zegt
Begrijpelijke leus wel maar wel jammer…
Vind ze erg mooi (niet in zilvergrijs aub)
skinnybmw zegt
Jammer, heb het altijd een mooie auto gevonden…
str8six zegt
Is maar eens zien. Das Haus gaat echt niet zomaar hun paradepaardje cancellen met die trouwe klantenkring.
gregorius zegt
Da’s best nieuws. De coupe bestaat eigenlijk al sinds 1992 (de SEC en de CL toen nog).
Zou er dan een 2 deurs versie komen op basis van de 4 deurs AMG GT?
haaren zegt
@gregorius: de sec is er al sinds 1982, de s coupe is er als sinds 1965 W111
rovadepo zegt
@gregorius: dat is denk ik de Amg gt .. aangezien ze willen snijden , zal er niet een 2 deurs ( 4 zits ) versie komen denk ik.
jules713 zegt
@gregorius: Een 2-deurs versie van de 4-deurs AMG-GT.. Hier krijg ik echt hoofdpijn van!
mopar zegt
@gregorius: Er was al een SEC versie van de eerste generatie W126
vroom11 zegt
Jammer, de coupés zijn altijd n mooi afwisselend beeld op de weg ipv die gruwelijk suffe suv‘s and xovers
kennone zegt
Toch vreemd. Voorheen had je naast de SL toch ook gewoon de CL die het beide goed deden?
stfu zegt
@kennone: Tijden zijn veranderd.
raoufff zegt
Shit, das balen! Mijn buurjongen is nachtapotheker en moet dus opzoek gaan naar een ander alternatief.
momo zegt
@raoufff: en daar maak jij je zorgen om? Je bent best begaan met die nachtapotheker. Vaste klant?
Breinstein zegt
Mercedes gaat voor een C107 tactiek. Dat was in de ’70er en ’80er jaren ook een ‘S-coupe’ onder de naam SL. Met de komst van de AMG GT is dit de enige manier om de iconische letters SL met enige eer te kunnen blijven voeren. De vraag is wat ze met de coupe/cabrio variant van de C klasse gaan doen. Zal die straks als SLC (wat dus geen roadster meer is) door het leven gaan?
eklasse zegt
@Breinstein: SLC wordt AMG roadster (kleinere GT) ala 718.
johnwaters zegt
Nu nog de Renault-A-gebrek-aan-klasse schrappen en het straatbeeld zal er een stuk mooier uitzien.
stationcar zegt
Begrijpelijk dat zr modellen gaan laten vallen, de wildgroei aan modellen van de afgelopen 10 – 15 jaar is een beetje uit de hand gelopen. Terug naar de basis is een goed idee.
mashell zegt
@stationcar: het is inderdaad een golf beweging. Men kan vanwege synergie voordelen relatief goedkoop heel veel varianten van modellen maken. Komt er een crisis wordt het programma ingeperkt om kosten te beperken en kan men zo fabrieken te sluiten.
Dutchdriftking zegt
Tja, een SL, een S-coupé/cabriolet, en een AMG-GT/Roadster, wie had er kannibalisme binnen het modellengamma verwacht?
viezefreddyw zegt
Een joekel als coupé en cabrio hoort bij het merk Mercedes. Jarenlang zijn er CL’s en S-klasses als coupé en cabrio op de markt gebracht. Dat zal ook wel zo blijven. Gelukkig maar, ik vind ze altijd erg fraai.
ghost zegt
Ik ken iemand met een vrij nieuwe S63 coupé, misschien heeft hij daarmee wel een lot uit de loterij nu er geen opvolger voor zal komen…wordt het meer waard. Al betwijfel ik ten zeerste of Mercedes deze modellen echt laat varen.
haaren zegt
@ghost: die heeft hij al eens eerder gehad aangezien hij hem nu al heeft ?
ghost zegt
@haaren: klopt, had hiervoor ook een S63 maar eentje van een paar jaar ouder.
berlinetta zegt
Van mij mogen ze die SL schrappen en de S-klasse houden.
sezz zegt
De cabrio, feitelijk een roadster met een gewicht van meer dan twee ton, ga ik niet missen daar ik ‘m nog nooit live gezien heb.
rrk147 zegt
Wel jammer, ik vind de S coupe en cabrio toch wel echt chique auto’s, en dat heeft de AMG GT net ff niet. Die is wel stoer, en sportief, maar iets opzichtige naar mijn idee. Dat de SL zou verdwijnen zou ik logischer vinden ivm de AMG GT, maar schijnbaar ziet MB dat dan weer anders…
mashell zegt
@rrk147: de SL is een legende. De AMG GT is een krampachtige poging AMG als merk te positioneren. Ik ben er van overtuigt dat de AMG GT eigenlijk als SL opvolger ontwikkeld was, deze veel te duur bleek en daarom als AMG verkocht moest worden.
rrk147 zegt
@mashell: Ja dat zou kunnen… Echter denk ik dat de AMG GT meer voor de nieuwe rijken is, en de SL (zeker de 500 en SL 600 ) voor mensen met het oude geld zijn. En dat er bij de eerste categorie voor MB meer te verdienen is.
E550 zegt
@rrk147: “oude geld”? Je bedoelt mensen van adel? Die rijden in 15 jaar oude Volvo’s en Renaults.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: De SL een legende…
Het ding met legendes… het houdt op. En als het doorgaat is alleen de eerste een legende. Mustang, SL, Mini, 500, Kever… Allemaal legendes. Maar alleen de eerste.
Het verdwijnen van de SL is geen ramp. De wereld blijft draaien.
En over 10 jaar komen ze met een Mercedes EQ SL…
E34M5Touring zegt
Echt zonde van die S Coupe en Cabrio. Vind ik echt 2 prachtige auto’s! En volgens mij ook best succesvol. De SL daarentegen kan me gestolen worden. De laatste generatie was ook 3x niks als je het mij vraagt.
joosstra zegt
Vreemde redenering van Mercedes : “De S-klasse doet het goed, de SL-klasse minder, dus dan laten we de S-klasse vallen. Daarmee geven we BMW het rijk alleen.” Het lijkt mij dat de SL meer (intern) concurreert met de AMG GT dan met de S-klasse. Ik vind de S-klasse coupé juist een van de mooiste Mercedessen op dit moment. Het is het enige model waarbij de lijnen kloppen.
yippiekaye zegt
Of zal de nieuwe SL een 4 persoons cabrio worden, zodat hij meer afwijkt van de AMG GT Cabrio? Dus eigenlijk een S-klasse cabrio met de naam SL-klasse..
neymar zegt
8 Serie boven S Klasse zeker weten!
mansory65 zegt
@neymar: wat voor soort drugs heb je gebruikt vandaag heroïne coke?
supercarboy zegt
Jammer hoor. Ik vind het echt een prachtige auto
juniorclk zegt
De S klasse cabrio of toch heel anders dan een SL. Een echte 4 zitter tegenover een 2 zitter met plaats voor kinderen
En dat de S klasse coupe weg gaat is niet erg, als er een CL voor terug komt.
En dan ook nog de v12 weg, helemaal jammer.
Wat voor motor gaat pagani dan gebruiken?
mansory65 zegt
Neeeeee aub neeeeee dit kan echt niet a/cla/gla/c mogen weg maar niet deze geschiedenis auto pfffff
E550 zegt
Het lijkt mij heeeel onwaarschijnlijk dat ze de Coupe of Cabrio laten vallen.