Soms toch een succesvolle manier om binnen te komen.
De Formule 1 is het hoogste niveau van de autosport. Je zou dus verwachten dat ook het hoogste niveau qua rijders aanwezig is in deze tak van sport. Dat klopt voor een groot gedeelte natuurlijk ook. Hamilton, Leclerc, Verstappen, Vettel en Raikkonen zijn absolute toptalenten.
Top Oss
Maar terwijl je bij voetbal daadwerkelijk moet presteren, is er bij autosport iets vreemds aan de hand. Topcoureurs of bovengemiddeld goede coureurs moeten plaats maken voor zeer gemiddelde coureurs. De reden is simpel: paydrivers. Meestal worden deze een jaartje (of twee) als reserverijder aangesteld om te kunnen wennen aan de auto. Daarna mogen ze het zelf proberen. Bij voetbal zul je nooit zien dat een rijkeluis zoontje van het niveau Top Oss in de basis staat bij Ajax.
Pay Driver
Sommige teams zitten nu eenmaal in financiële nood, mede omdat F1 een belachelijke dure sport is om aan deel te nemen. Williams heeft op dit moment hard het geld nodig, de reden waarom Nicholos Latifi daar nu tweede rijder is. De Canadees was vorig jaar nog reservecoureur. Zijn plaats wordt overgenomen door niemand minder dan Roy Nissany.
Chanoch Nissany
Roy Nissany is de zoon van niemand minder dan Chanoch Nissany. Hij was in 2005 de reserverijder bij European Minardi. Voor wie er een belletje gaat rinkelen: jazeker, dat was het jaar dat Christijan Albers én Robert Doornbos ook reden bij Minardi. Althans, de laatste 8 races mocht Doornbos met Albers de Minardi bezemwagens besturen.
Carrière
Terug naar Roy Nissany. We hebben de intro even iets gerekt, want er valt weinig over deze meneer te vertellen. Hij is net als zijn vader geboren in Israël. Hij heeft gereden in de ADAC Formel Masters, Formule 3, Renault 3.5 Series en meest recentelijk F2 in 2018. In al die klasses heeft hij nooit echt potten kunnen breken, op twee seizoenen in de Formule V8 3.5 na. Zeker niet gezien zijn leeft. Roy Nissany is 3 jaar ouder dan Max Verstappen, bijvoorbeeld. Dat hij toch door is gegroeid zegt meer over de financiële steun die Nissany genoten heeft dan zijn absolute racetalent.
Robert zegt
Ik denk dat deze jongeman voor de Grand Prix’ van Abu Dhabi en Bahrein de respectievelijke landen niet eens binnenkomt, met dat Israëlische paspoort.
De nood is blijkbaar wel érg hoog, daar bij Williams…
ericc zegt
@RRRobert: waarschijnlijk in een muziekkoffer!?
tagooo zegt
@RRRobert: Bahrein, VAE en dergelijke Arabische landen zijn tegenwoordig beste vriendjes met Israël. Ik denk dat ze hem daar juist met een rode loper zullen ontvangen..
banderas zegt
@tagooo: Nee hoor, ik ken een Israëliër en wil dolgraag eens naar 1 van die plekken, maar komt er helaas niet binnen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@banderas: dat is wat we “anekdotisch bewijs” noemen: algemene conclusies trekken op basis van 1 voorbeeld. Van generlei waarde dus…
gregorius zegt
@rrrobert: Het internet zegt dat hij zelfs al in Abu Dhabi heeft getest afgelopen december.
En daarnaast zegt het internet ook dat hij een Frans paspoort heeft. Dus dat maakt het reizen ook makkelijker.
gertjan2012 zegt
Toch nog even terug naar zijn vader ” Chanoch Nissany ” . Dat is de eerste en misschien wel de eerste coureur die een formule 1 auto mocht rijden in een vrije training, en na een paar ronden naar binnen kwam en over de radio begon te klagen dat zijn auto teveel grip had. Vervolgens is hij later in de sessie weer naar buiten gegaan , gespind ( logisch , want teveel grip… ) , en vervolgens ook nog was vergeten hoe het stuur losgemaakt moest worden , en dus in de auto bleef zitten wachten totdat hij van de baan werd afgetakeld. Dat waren nog eens mooie tijden…..
rammillius zegt
Misschien een vreemde vraag maar maakt formule 1 zichzelf zo niet kapot als het zo doorgaat? Allemaal gemiddelde/minder dan gemiddelde rijders op het “hoogste” niveau… de top teams blijven zo de eerste rijen vullen want de beste coureurs. De andere veldvulling die in de weg zitten dan wel moet ontwijken… beetje zoals de Franse voetbalcompetitie. PSG wint alles want kopen gewoon alles op tegen de rest
gertjan2012 zegt
@rammillius:Zeker geen vreemde vraag, Ja en nee… maar eigenlijk gaat dit de laatste 10 a 20 jaar al zo. Er zijn altijd een aantal teams die (flink) sterker zijn dan de rest, en eigenlijk altijd de gevestigde orde zijn. Het verhaal van Roy Nissany zijn vader bevestigd maar weer eens dat paydrivers van alle tijden zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat de coureurs van deze mindere teams nooit kunnen doorstromen. Kijk naar Webber, Alonso , maar ook een Vettel. Toch allemaal begonnen bij de kleinere teams in het midden of achterveld.
gregorius zegt
@gertjan2012: sterker nog. Formule 1 had bestaansrecht door paydrivers in de gehele history tot aan die 20 jaar waar jij het over hebt.
Nog niet zo heel lang geleden waren er complete teams die eigenlijk paydriver teams waren.
En als we ECHT naar de 175mio cap gaan; heb je kans dat er nog meer pay-drivers gaan komen. Ook al zou het allemaal competitiever moeten worden; de lat ligt wel lager en met een beetje mazzel kan een mindere coureur dan met een meer gelijke auto toch puntjes scoren als er veel uitvallers zijn. Dan kan je als miljardair toch eens een gokje wagen met je zoon.
Gulli zegt
@gertjan2012: het verschil is misschien wel dat Vettel, Webber etc daadwerkelijk talent hadden en daarom konden doorstromen. Paydrivers hebben vaak net dat talent niet maar wel een dikke sponsor bij zich
brammetjedeb zegt
Al zet je Hamilton in een Williams….
smijsie zegt
Het is in de huidige situatie zonder budget cap de manier om alle teams aan boord te houden. Williams mag niet verloren worden. De geschiedenis laat zien dat teams altijd weer terug kunnen komen dus ik heb niet zo veel moeite met dit soort praktijken. Het is soms ook wel vermakelijk. F1 is en zal altijd een klasse zijn die voor een deel gewoon om geld en business draait. Bovendien moet elke coureur wel een superlicentie hebben om te mogen rijden dus ze moeten echt wel iets meer kunnen dan een gevulde koek.
rickthestig zegt
@smijsie: Dat zijden we 20/25 jaar geleden ook van Tyrel, Lotus en Benetton en een paar jaar eerder van Brabham. Allemaal kampioensteams maar ook die hebben niet het eeuwige leven. Ik vrees dat Williams binnen 2 jaar eruit ligt.
awesome zegt
Ik zie het wel goed komen met Williams.
Patrick Head aangesteld, en weggelopen sponsoren worden relatief goed gecompenseerd.
Latifi is natuurlijk geen hoogvlieger maar Russell kan wel een pot sturen.
Ik denk dat het gebrek aan een 2e goede rijder voorkomt dat HAAS laatste word. Die pakken net wat meer punten.
Tenzij Williams besluit om Hulkenberg halverwege in te laten stappen.
Hoewel ik die nog wel naar Racing Point zie gaan, want uiteindelijk moet ook daar gewoon geld verdiend worden en schopt papa zoonlief er uit.
joejojo2012 zegt
@awesome: Stroll junior blijft nog wel ff zitten zolang z’n vader er samen met consorten geld in pompt.
gregorius zegt
@awesome: Papa stroll weet dat hobby’s geld kosten; net zoals zn kids en zn opgespoten vrouw.
Beetje sponsoren op die F1 auto en met een budget cap en een paydriver als Perez, zou het zomaar nog eens goedkoper zijn om zoonlief te laten rijden dan alleen een plekkie kopen.
thisguy zegt
Mijn indruk hiervan? Williams houd op te bestaan na het 2020 seizoen. Zonder goede testrijder begin je veel race weekenden al op achterstand en met wat deze prutser heeft laten zien in de 2019 auto gok ik dat het ze heel veel kapotte auto’s op gaat leveren.
t1mothys zegt
@thisguy: dit. Het zegt genoeg dat ze Lattifi en Nissany moeten halen. Gelukkig hebben ze een Russell en deze jongen gaat t ver schoppen, hopelijk bij Merc. We hebben sinds jaren een fantastische lichting van jonge coureurs maar hopelijk blijven er genoeg teams over om ze te voorzien van een stoeltje…
Dutchdriftking zegt
Toch sympathiek van de familie om Williams te sponsoren!
gregorius zegt
WIlliams 2020; met de nummer 1, nummer 9 en nummer laatst! van het 2018 F2 seizoen.