Deze Fisker is eigenlijk niet afgestemd op de Europese markt, maar hij komt toch onze kant op.
De comeback van Fisker in Nederland is officieel een feit. De eerste Fisker Oceans op Nederlandse platen worden al gesignaleerd. De vorige keer dat Fisker in Nederland was bleef het gamma beperkt tot één model, maar deze keer heeft Henrik Fisker grotere plannen.
Zo zijn er al diverse modellen aangekondigd: de Pear, de Ronin en de Alaska. De Pear is een compacte cross-over, de Ronin een grote vierdeurs coupé en de Alaska een pick-up. Die laatste is dus typisch een auto voor de Amerikaanse markt, maar wat blijkt? De Fisker Alaska komt óók naar Europa.
Dit heeft Autocar vernomen uit de mond van Henrik Fisker himself, die aanwezig was op de CES in Las Vegas. Henrik zegt er wel meteen bij dat het niet om grote aantallen zal gaan. Logisch, want het is een 5,3 meter lange pick-up. Dat is naar Amerikaanse maatstaven niet zo groot, maar naar Europese maatstaven wel.
Wel grappig: de Fisker Alaska moet de “lichtste elektrische pick-up ter wereld” worden. Dat is net zo iets als “de snelste brommobiel ter wereld”. Maar goed, het beperken van het gewicht is natuurlijk een nobel streven.
Het gewicht hangt nauw samen met het formaat van de accu, en die is voor pick-upbegrippen vrij bescheiden. De instapversie heeft een accucapaciteit van 75 kWh. Daarnaast is er optie voor een 113 kWh accupakket. De actieradius moet – afhankelijk van de batterij – ergens tussen de 370 en 550 km uitkomen.
Wat deze Fisker Alaska verder uniek maakt is het feit dat je de laadbak kunt vergroten. Je verwacht misschien dat er van achteren iets uitschuift, maar je kunt de laadruimte juist naar binnen toe uitbreiden. Als je de achterbank platgooit kun je een zogenaamd ‘Houdini-luik’ openen en simsalabim, je hebt een grotere laadbak.
Waar de Fisker Ocean in Europa wordt gebouwd, zal de Alaska uiteraard in Alaska de VS gebouwd worden. De auto is ook overduidelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt, want de Alaska heeft een speciale cowboyhoedhouder (geen grap). Tevens heeft de Alaska de “grootste bekerhouder ter wereld”. Daarmee trek je de Amerikanen wel over de streep.
De productie van de Fisker Alaska moet in het eerste kwartaal van 2025 van start gaan, over ongeveer een jaar dus. In de VS heeft de pick-up een vanafprijs van slechts 45.500 dollar. Wanneer de Alaska naar Europa komt en wat ‘ie hier zou moeten kosten is nog niet bekend.
peekaas zegt
Wat een tof ding!
slowland zegt
Ik denk dat Fisker juist heel goed doet om deze auto naar Europa te brengen!
Ik heb nu zelf 5 jaar pickups, en ik wil nooit meer anders. En het gaaat mij niet om de dikke V8 (natuurlijk ook leuk) maar echt om het model:
5 persoons auto, volledig terreinwaardig en je hebt veel laadruimte!
Standaard heb ik er een tonneau op, maar ik heb ook nog een canopy voor meer laadruimte, en in de zomer kan de camper erop. Win-win-win, als je het mij vraagt.
Eigenlijk is dit de meest flexibele auto die er is, en daarom wereldwijd ook zo populair.
Maar stiekem is het natuurlijk helemaal geen pickup…. Meer een soort Ute
Robert zegt
… totdat je er in Nederland een openbare parkeerplaats mee oprijdt. Of erger nog, een parkeergarage mee betreedt.
Begrijp me niet verkeer, i.t.t. de meeste “soccer mom SUV’s” vind ik ze ook wel gaaf, en ik zie er ook echt wel de voordelen van, maar in Nederland voelt de deelname aan het dagelijks verkeer toch een beetje alsof je zowel je schoenen als je broek drie maten te groot hebt aangetrokken. Zonder riem of schoenveters om je daarbij te helpen.
JelmerS zegt
Heel herkenbaar als Fisker, veel details zijn ook goed te zien op de reeds leverbare Ocean. Ik vond helaas de kwaliteit in real life echt heel erg tegenvallen, ik hoop dat het hier beter gaat