Het houdt niet op. Niet vanzelf. Ook deze Fiat gaat uit productie zonder opvolger.
Het is een heel bijzondere modelstrategie die Fiat hanteert. Modellen te lang in productie houden en dan vervolgens géén opvolger klaar hebben staan. Dat zie je bij Japanse merken bijna nooit en de Duitse merken pakken de facelifts veelal iets grondiger aan.
Maar vooral het feit dat een model wel uit productie gaat, maar geen opvolger krijgt, is een heel bijzondere. Fiat (en merken van de FCA-groep die nu Stellantis heet) zijn er bijzonder goed in. Sterker nog, het lijkt wel een beetje de strategie van het merk te zijn.
Fiat uit productie zonder opvolger
Vandaag is het namelijk weer zover. Collega @bart kon vanochtend afscheid nemen van de Lotus Elise, Evora en Exige. Nu kunnen we vaarwel zeggen tegen de Fiat Uno. Maar de Uno is toch al lang uit productie? Ja, in Europa wel, maar in Zuid-Amerika werd het model heel lang gebouwd en geleverd. De opvolger van de compacte hatchback arriveerde in 2010 en nu is het ook over en uit voor dat model.
Fiat viert het feestje met een speciale editie, de Fiat Uno Ciao. Het is namelijk een afscheids-special, speciaal voor de Braziliaanse markt. De Uni Ciao is uitgevoerd in het donkergrijs met zwarte accenten voor de velgen, spiegelkappen, deurhendels, dak en spoiler, alhoewel die laatste twee opmerkelijk genoeg niet zichtbaar zijn de op de persfoto’s. We zullen de dames en heren van Fiat Brazilië op hun blauwe ogen geloven dat de productie-exemplaren deze items wel meekrijgen.
250 stuks
Er gaan er in totaal 250 exemplaren van de Fiat Uno Ciao gebouwd worden. De motor is altijd een 1.0 FireFly met 75 pk en 99 Nm (als je Ethonol tankt)Je kunt ze eenvoudig herkennen aan de Italiaanse Fiat-badge en stickers met daarop “La Storia Di Una Leggenda”, het verhaal van een legenda vrij vertaald. Nu is dat ook wel een beetje zo, want de Fiat Uno is in Brazilië een waar icoon. Er zijn er sinds 1984 4.379.356 van gebouwd. Ciao, Uno!
Meer lezen? Zo onsterfelijk is de Renault Clio II!
Johanneke zegt
Ziet er uit als een Panda long wheel base.
volvo480gtt zegt
@Johanneke: of panda XL
bernoulli zegt
Bij die gifgele hebben ze zefs het asymmetrische grilletje van de oer-Panda geprobeerd te imiteren.
bernoulli zegt
Bij die zwarte ook zie ik nu bij grotere afbeeldingen. :+
Calimero zegt
@Johanneke; Dit Is ook niet zo gek. De Panda vanaf 2011-2012 is op de Braziliaanse Uno gebasseerd.
Fiat heeft in latijns Amerika een compleet modellenaanbod en wat ze aanbieden verkoopt al jaren als een tierelier.
In Europa kunnen ze qua modellen aanbod en voor wat verkoopaantallen buiten de 500, en in mindere maten de Panda, hier alleen maar over dromen.
kenner zegt
En zonder ethanol ? Haha
Robert zegt
@kenner: waarschijnlijk wel meer vermogen en meer koppel. Om de simpele reden dat er uit een liter benzine meer energie uit valt te halen dan uit een liter ethanol.
560pk zegt
Eerste Uno een briljant ontwerp van Giugiaro. Daarna zo te zien alleen maar bergafwaarts gegaan, gestart met de eerste facelift.
LaLancia zegt
Zo gek is het niet. In Brazilië levert Fiat ook nog de Mobi en de Argo. Sinds het verschijnen van die modellen zijn de verkopen van de Uno al teruggelopen.
Desondanks staat Fiat’s marktaandeel in Brazilië hoger dan ooit (>20 % marktaandeel).
HZW zegt
De Mobi is niet veel, IMHO.
Maar de Argo is geen verkeerd autootje, toen die uit kwam in Brazilië ging er al snel het gerucht dat hij als Nieuwe FIAT 127 naar Europa zou komen ter vervanging van de Punto, maar dat is nooit gebeurt.
Robert zegt
@HZW: waarschijnlijk zou Fiat dan ook last krijgen van het “VW Fox-effect”, doelend op het autootje wat Volkswagen vanuit Brazilië naar Europa haalde als opvolger van de Lupo. Die auto moest, voor de Europese wet- en regelgeving als ook voor de veeleisende Europese klanten, dusdanig grondig worden herzien, dat de auto juist duurder werd i.p.v. goedkoper, waardoor VW zo de winstmarges zag verdampen i.p.v. vergroten.
bernoulli zegt
Heeft Stellantis al een persbericht uit laten gaan dat ze binnen 5 jaar 20 nieuwe Fiat-modellen op de markt brengen?