Nou ja, zo ongeveer dan…
Onlangs verveelde ik jullie met wat beslommeringen betreffende configurators. Dankzij het bezoek kwamen we er achter dat Porsche binnenkort een paar nieuwe opties heeft voor de tweede serie 991. Het meest in het oog springende feit was dat er weer een power pack beschikbaar komt. Af-fabriek is het vanaf juni 2017 mogelijk om een 911 Carrera te krijgen met 450 pk. Big deal, zou je zeggen. Maar 450 pk is ongelooflijk veel, zeker voor een Porsche 911.
Aan de redactietafel zaten we te mijmeren over hoeveel legendarische en interessante Porsches van het type 911 rond dat getal van 450 pk zitten. Zoals een tijdje geleden een standaard Boxster ware Porsche iconen de baas was, kan de nieuwe 911 zich meten met de duurdere Porsches die je kunt kopen. Als ze al te koop staan… Plusminus 450 paarden uit een 911 kan op allerlei manieren. We nemen de opties in een overzicht met je door, van duur naar heel duur:
€80.000: Porsche 996.2 Turbo S
Voor bijna de helft van een nieuwe Carrera S met dezelfde power heb je dit uitloopmodel. Dit was namelijk een latertje. De 997 Carrera’s stonden al lang en breed in de showrooms te shinen toen deze nog werd aangekondigd. Dat maakt de 996 Turbo S behoorlijk zeldzaam. Dat doet niets af aan de prestaties, want die zijn uitstekend. Dankzij de grotere turbo’s leverde het blok 450 pk en 620 Nm. Met name dat laatste getal ging enorm aan de haal met de relatief lichte (1.540 Kg) 996. Er zijn er 1.500 stuks van gebouwd en alle 1.500 werden met alle mogelijke opties geleverd. Attent.
€95.000: Ruf R Kompressor (997.1)
Er is een tijd geweest dat Ruf diverse R Kompressor modellen in het gamma had. Zowel de Cayman, Boxster als 911 kon je voorzien van een mechanische centrifugaalkompressor met dubbele intercoolers. In het geval van de 3.8 liter Carrera S ga je naar 435 pk en 470 Nm. Daarmee gaat de Ruf een stuk sneller: 0-100 in 4 seconden en een top van 315 km/u. Het karakter van de RK is wel wat anders dan dat van de traditionele Ruf’s. In plaats van enorme klappen in de rug is de RK veel verfijnder. Zie de R Turbo als een AK47: doelmatig en effectief. De RK is een samuraizwaard. De perfecte auto dus als je zout moet schillen.
€110.000: Porsche 911 GT2 (996.1)
En de engste auto uit het overzicht is een 996… Ook hier een Mezger onder de kap. In tegenstelling tot de GT3 heeft de GT2 twee turbo’s. Porsche wilde de auto iets toegankelijker maken door de ophanging iets soepeler te maken dan in de GT3. Niet een beste keuze, want de GT2 was een heuse zenuwinzinking op wielen. Die kont kon elk moment uitbreken. Je moest dan van goede huize komen om een GT2 te kunnen temmen. Eigenlijk precies zoals het hoort. Uiteindelijk zijn er wel wat oplossingen voor gekomen (o.a. facelift). Maar één ding staat vast: een GT2 is bloedsnel. 0-100 in 3,9 seconden en een topsnelheid van 319 km/u. En dan te bedenken dat de tussenacceleratie het ware huzarenstukje was. Dankzij 462 pk en 620 Nm weet de 1.370 Kg ‘zware’ 911 in 8,9 seconden van 100 naar 200 te sprinten.
€115.000: RUF RCT Evo (964)
Porsche voorzag de reguliere Carrera modellen van Turbo’s in 2015, Meneer Ruf deed dit al in 1993 met de RCT (RUF Carrera Turbo). De RCT is een combinatie van specifieke kenmerken waar de liefhebber een bakje voor nodig heeft. Een enkele turbo, smalle Carrera koets, achterwielaandrijving, handbak. De RCT is niet gebouwd voor absolute topprestaties, maar voor de ultieme 911-beleving. Wat niet wegneemt dat deze 425 pk sterke 911 alsnog 320 km/u weet te halen. Tot op de dag van vandaag is dit de Daily Driver van Alois Ruf. Held, koning en eindbaas. Want je kan de RCT nog altijd bestellen bij RUF, zowel de 991 als de 964 versie. Nieuw zijn ze erg duur, maar een gebruikte vind je vanaf iets meer dan een ton.
€150.000 Porsche 911 Carrera S Power Pack (991.2)
Mocht je fabrieksgarantie belangrijker vinden dan legende op de inrit ben je dus voor zo’n 150 mille klaar. Tenzij je vrolijk alle opties gaat aanvinken, dan haal je met gemak de €225.000 overigens. Voor een Carrera.
€165.000 Porsche 997.2 GT3 RS
Bij deze zou ik wel even twee keer nadenken. Ja, een 991 is een uiterst competente auto, maar dit is misschien wel de beste rijdersauto ooit gebouwd. De combinatie tussen rijbeleving, bruikbaarheid, betrouwbaarheid en afschrijving is bijkans ideaal. De Mezger zespitter levert 450 overheerlijke, huilende, atmosferische pk’s. We zijn nu allemaal verkikkerd op de 911 R, maar eigenlijk is deze volgens hetzelfde recept gebouwd. Alleen heeft deze een echt Porsche Motorsport blok. Zoek een exemplaar met voldoende ervaring (rond de 50.000 km op de teller) en je kunt ze vinden ruim onder de twee ton. Dat is verdomd veel auto voor een alleszins redelijk bedrag. Check even deze video om te zien waar je op moet letten en sla je slag.
€300.000: Porsche 911 Turbo S (993, WLS II)
Luchtgekoelde Porsches zijn duur. Zeldzame Porsches zijn duur. Dus een 993 Turbo S is krankzinnig duur. In plaats van een leuke twee-onder-één-kap in Bunschoten kun je ook opteren voor een 993 Turbo S WLS II, dus met het pakket achteraf gemonteerd. Heb je een originele 993 Turbo S, krijg je 430 pk en ben je minimaal een half miljoen kwijt. Waaraan kun je een 993 Turbo S herkennen? Simpel, aan de koelsleuf in het achterscherm en de dubbele spoilerplank. Als een ode naar de 959.
€1.295.000: Porsche 959
Deze 959 dus. De 959 is de eerste Porsche die naar boven kwam als het gaat om 911’jes met 450 pk. De 959 was in de jaren 80 het absolute topmodel van Porsche. Het was het grote voorbeeld voor de Nissan Skyline GT-R. En als je kijkt naar de architectuur, is het ook nog eens de blauwdruk van de hedendaagse snelle Porsche. 0-100 is gedaan in 3,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 325 km/u. Dat is nog steeds zeer snel, kun je na gaan hoe dit in de jaren 80 was. Zelfs tegen een modernere 997 Turbo hoeft de 959 zich absoluut niet te schamen. De prijzen van de 959 lijken erg hoog, want je hebt minimaal een miljoen nodig om er eentje te kunnen bemachtigen. Nieuw was de 959 ook al schreeuwend duur (400.000 DM) dus, met de inflatie mee gerekend, is de afschrijving op zijn slechts minimaal geweest. In totaal zijn er 337 van gebouwd.
€1.520.000: Porsche 993 GT2
Pure waanzin, dit. Er zijn niet veel exemplaren van gebouwd en als er eentje te koop staat wordt niet de hoofdprijs gevraagd, maar het Bruto Nationaal Product van Kirgizië. Op zich is het ook wel begrijpelijk, want dit is de meest extreme luchtgekoelde 911. De 3.6 boxer is nog een ware ruige, gorgelende en fauchende vechtmachine. De reden voor de prijs simpel: er zijn slechts 57 exemplaren gebouwd (ter homologatie) door Porsche Motorsport. De eerste serie had 430 pk, de laatste exemplaren hadden 450 pk. Kortom, de 993 GT2 is de nieuwe Ferrari 250 GTO.
Corrado16v zegt
Dit is wel genieten hoor. De prijs van de RUF RCT valt me eigenlijk nog mee zo tussen die andere prijzen. Welk model is die gele bovenaan?
Corrado16v zegt
@corrado16v: 993 GT2?
willeme zegt
@corrado16v: Dat is een originele 993 Turbo S in Speedgelb met de velgen eveneens in Speedgelb gespoten, optie van Porsche Exclusive.
De lichtblauwe is een 930 Turbo Cabriolet Slantnose, de rode op de achtegrond een 959 en de rode op de voorgrond een 964 Turbo S.
Corrado16v zegt
@willeme: Wat een toffe uitvoering! Thanks, die onuitputtelijke autokennis. Daar moet je eens iets mee doen ;).
gerjan zegt
Als je dit rijtje zo ziet dan zie je pas hie lelijk de 991. De oudere porsche zijn zo veel mooier. Topper uit deze lijst is de 959. Droom auto.
stradale888 zegt
@gerjan: Raar hoe smaken kunnen verschillen. Ik ben van oudsher geen Porsche liefhebber en ik vind dat de 911 er eigenlijk pas vanaf de 997 uit is gaan zien als een sportwagen. Vanaf de 991 vind ik het ontwerp echt in balans. De 959 vind ik bij uitstek de lelijkste van dit stel. Ik kan er van buiten werkelijk niks moois aan ontdekken, hoe mooi de techniek onderhuids ook is. Toen ik een jaar of tien was zag ik er eentje achteloos geparkeerd staan in een jachthaven. De 959 was toen net uit, ik wist hoe bijzonder het was om er eentje in het wild te zien maar zelfs toen liet het me helemaal koud.
Dutchdriftking zegt
@willeme die 964 RUF is zo heeeeerlijk! Ik zou hem bijna boven een Singer begeren.
polpol33 zegt
@dutchdriftking: orde 964 RUF yellowbird ???
polpol33 zegt
@polpol33: bedoelde
Of de 964 …
willeme zegt
@polpol33: Er was geen 964 Yellowbird. De Yellow Bird is gebaseerd op de 1986 3.2 Carrera, met een zeer zwaar aangepast 930 Turboblok.
Alles wat je moet weten over de RUF CTR Yellowbird vind je hier:
http://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-ruf-ctr-yellowbird-89446
Dutchdriftking zegt
@polpol33: Yellowbird is onbetaalbaar.
shibby zegt
@dutchdriftking: mee eens! De 964 is sowieso waanzinnig mooi
giulio zegt
Oja? Wat waren de racesuccesen van de 993gt2?
Porsche zal het niet snel lukken om een succesor van de gto te bouwen. McLaren daarentegen…
willeme zegt
@giulio: er wordt met geen woord gerept over racesuccessen. Als je op de link klikt zie je dat het gaat om de enorme waarde stijging ;-).
giulio zegt
@willeme: en daarmee leg je de reden bloot waarom het nooit dicht bij een gto zal komen. Ga je wel eens naar veilingen? Moet je eens doen..
888natan zegt
Heel leuk artikel op de vraihdag!
danmar zegt
Ik blijf me verbazen over je diepgaande feitenkennis van zowat elk automerk, @willeme. Ik was als kind van 3 er trots op dat als ik welke auto dan ook zag, ik het merk kende. Maar eigenlijk ben ik nooit verder gekomen. Maar jouw feitenkennis heeft haast iets autistisch.
On topic: een cleane 911, zoals die blauwe Carrera S. Zoiets zou er eigenlijk toch een keer moeten komen.
willeme zegt
@danmar: Thanks! Ik ben als kind in een grote ketel met AutoVisie jaarboeken gevallen. Sindsdien was ik dolende totdat ik verwelkomd werd door Team Autoblog ;)
danmar zegt
@willeme: Maar je bent niet dik…
frederik zegt
@willeme: Ik herinner me nog dat ik als jongetje van 10 het jaarboek ’88 als Bijbel zag. Helaas heb ik die niet meer, zou ‘m nog wel eens in willen kijken. Temeer omdat de meeste auto’s erin nu uitermate bereikbaar zijn. :-)
futse zegt
@frederik: heb ik nog liggen hoor :-)
giulio zegt
Bovendien, de 959 (persoonlijk vind ik dit het mooiste uit het rijtje) is zeker geen halleluja in ownership. Het schijnt dat de sequentieel geplaatste turbo’s niet af te stellen zijn, daardoor onbetrouwbaar in gebruik. Er zijn klanten die rondrijden met enkele turbo omdat de kosten er niet meer tegenopwogen. Te ingewikkelde techniek. Te onbruikbaar.
baklava zegt
Ik heb ooit in een 996 GT2 gereden. Ik stond na 2 ronden op het circuit al achterstevoren. Wat een bak.
addiction4cars zegt
De 993’s en de 964 zijn voor mij de mooiste porsches hier
ghost zegt
De RUF RK kende ik niet maar zou qua bereikbaarheid en onbekendheid wel direct in mijn smaak van auto’s vallen.
cossiekiller zegt
Die Ruf R Kompressor is prachtig! Hele mooie lijnen zonder mega spoilers.
Alhoewel ik ook grote fan ben van een 996 turbo!
@willeme; Heeft Ruf geen modelletje in hun gamma zitten dat kan ‘concurreren’ met de 911R? Bij Porsche is het tenslotte ook maar een samenraapsel van bestaande onderdelen…
spylegion zegt
@cossiekiller:
Vrije keuze;
Smalle carrosserie, brede
Handbak, pdk
Alleen achterwielaandrijving, 4wd
De keuze is geheel aan u!
willeme zegt
@cossiekiller: Ja. Je kan bij Ruf een RGT 4.2 bestellen. Die heeft een 525 pk sterke Mezger.
sracert zegt
928S4 en de Carrera GT vind ik mooi, de rest absoluut niet. pers. smaak he
futse zegt
@sracert: en dat heeft met dit artikel over 911s te maken…?
klotskuukske zegt
Zout pellen met een samuraizwaard. Nice, @willeme ken je klassiekers. ;-)
wernerv8 zegt
Mm die 964 en die 993’s zijn voor mij toch wel pure porno. Die 996 vind ik gewoon lelijk met die rare koplampen. Die 959 is niet perse de mooiste maar blijf het wel een indrukwekkend stuk techniek vinden zelfs naar moderne maatstaven