Huh, beter als EV? Jazeker, deze elf auto’s zouden beter geweest zijn als er een elektromotor in lag.
De elektrische auto gaat mainstream worden. Dat is een beetje een feit waar we niet om heen kunnen. Als petrolheads kunnen we dat als jammer ervaren. Natuurlijk worden we blij van een atmosferische V12, supercharged V8 of biturbo zes-in-lijn. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Maar een auto is meer dan alleen de motor. Natuurlijk dicteert een bepaalde aandrijflijn het karakter van de auto. Echter, nu de kennis en kunde toeneemt, hoeven deze minder zwaar te drukken op het eindconcept. Letterlijk, want met soli-state batterijtechnologie, efficiëntere aandrijflijnen en lichtgewicht bouwwijzen kunnen fabrikanten het grootste nadeel van een EV (het veel te hoge gewicht) aanpakken.
Maar een elektromotor heeft ook voordelen. De acceleratie is vaak beter, het rendement ligt veel hoger en het is rustiger aan boord. Want ondanks dat je nooit een elektromotor in een E-Type moet leggen, zijn er voldoende auto’s die goed zijn ONDANKS hun verbrandingsmotor. Er zijn voldoende auto’s die een stuk beter af zijn als EV. Dit zijn 11 voorbeelden.
Audi A6 Avant
Als je op dit moment een normale Audi A6 Avant wil configureren, kun je kiezen uit een 2.0 benzine (245 pk) of 2.0 diesel (163 pk). That’s it! Geen koppelrijke zescilinders en geen echte quattro. Ja, er is een S6 diesel (met nepuitlaten) en een komische RS6, maar waar zijn de dikke en luxe A6’en gebleven? wat dat betreft is de Audi A6 eigenlijk beter als EV.
Laat ze terugkomen als EV, de oorlog win je toch niet met een 163 pk sterk dieseltje. Met een elektromotor op de vooras plus een op de achteras heeft Audi ook meteen weer echte quattro. Oh, en misschien wel belangrijker: dan heeft Audi weer een goed USP. Een elektro-stationwagon met 500 pk en 500 km actieradius. Drop de aandrijflijn van de E-Tron S erin en je hebt de eerste echt coole en gave EV stationwagon.
BMW 118i
Ook de moderne 1 Serie is stiekem beter als EV. Dat BMW concessies moest doen met de 1 Serie is duidelijk. Ja, er was ooit achterwielaandrijving, maar echt uit de verf is dat nooit gekomen, dikke zescilinders daargelaten. Het nam te veel ruimte in beslag, het was te duur om te produceren en op dynamisch vlak kreeg je er niet veel voor terug. Natuurlijk zijn de verkoopaantallen veel te belangrijk om te missen. Maar waarom niet gewoon de gehele auto elektrisch maken?
Zo’n driecilinder koffiemolen met voorwielaandrijving is toch gewoon armoede? Dan heb je toch veel liever een een stille motor in plaats van Joris Driepinter? En een voordeel met elektrische aandrijving: achterwielaandrijving is eenvoudig mogelijk, de ID3 heeft het ook…
Ford Focus
Deze laat zich wat lastig vertalen. Kijk, in principe kan elke C segment hatchback tegenwoordig beter elektrisch zijn. Er zijn maar weinig motoren in deze klasse waar je überhaupt echt blij van word, de 300 pk turbotorren daargelaten. Dus als Ford nu eens zijn zinnen zet op een puur elektrische C-segmenter.
Eentje die er fris uitziet en bovenal: lekker sportief rijdt. Het is een terugkomend issue, maar ergens lukt het fabrikanten maar niet om een EV strak aan te laten voelen. Wellicht dat een elektrische Focus daar verandering in kan brengen. Wederom, veel dingen die een Focus zo prettig in de omgang maakten, hebben geen betrekking tot de motor.
Fiat Tipo
In principe geldt voor de Fiat Tipo hetzelfde als voor de Focus, maar dan op een ander vlak. De Fiat Tipo is bedoeld als value-for-money alternatief in het C-segment. Omdat de Tipo gebruik maakt van iets oudere techniek, moet er ineens duizenden euro’s aan belasting voor betaald worden.
Daar kunnen we wat van vinden, maar het is nu eenmaal zo en de kans dat het beter wordt is niet aanwezig. Zonde, want als je die BPM weghaalt is het best een voordelige auto. Een elektrische Tipo stationwagon zou de perfecte familieauto zijn. De Tipo zou zeker beter als EV zijn, maar die lage prijs (USP van de Tipo) wordt dan wel heel erg lastig.
Lexus IS
We doelen in dit geval op de huidige IS die beter zou zijn als EV. Er komt nu een nieuwe aan, die wij niet gaan krijgen. De Lexus IS is een geweldige sportsedan . Met name de huidige generatie wordt schromelijk onderschat. Helaas is de aandrijflijn een beetje ‘meh’, net als bij zijn ‘opvolger’, de Lexus ES300h.
Het is niet een slechte aandrijflijn ofzo, maar de verbrandingsmotor voegt niets toe qua beleving, lol of performance. Waarom niet een geheel elektrische sportsedan? Zet een Model 3 en IS naast elkaar en je ziet zo welke auto beter gebouwd is.
Lotus Evora
Toegegeven, de Evija is een bijzonder project. En de kans is minimaal dat je niet zwaar onder de indruk bent als je met deze auto naar de 300 km/u gelanceerd wordt vanaf stilstand. Waarschijnlijk is de handling (eindelijk) ook op niveau bij een EV. Maar kom op, een 2.000 pk sterke supercar is overkill. Na de Veyron was het toch duidelijk dat 1.000 pk al niets meer toevoegt? Waarom niet een elektrische Evora?
Een lichtgewicht sportwagen die (enigszins) betaalbaar is? En waar ze een gouden midden zoeken tussen gewicht, range, prestaties en dynamische capaciteiten. Als er één merk namelijk een auto goed kan laten rijden, is het Lotus wel. Daarbij, de Evora begint nu wel een beetje op leeftijd te raken en die Toyota V6 was nooit de reden om er eentje te kopen. En bij het Tesla is het ook ooit begonnen met een elektrische Lotus…
Mitsubishi Eclipse Cross
Het is twee voor twaalf voor Mitsubishi. Ondanks dat corona zeker een nekslag lijkt te zijn, is het zeker niet een goed excuses. Want het ging al jarenlang matig tot slecht met Mitsubishi. Dus hoe kun je nu de boel redden? Simpel: investeer in EV-techniek. Het is de enige uitweg. De Space Star verkoopt wereldwijd best aardig, maar de marges zijn te klein. Maar voor de rest heeft Mitsubishi op het moment een hele hoop crossovers in de aanbieding.
Ook heeft het merk met de Outlander PHEV al een hoop ervaring en met de Pajero een offroad-imago van ‘heb-ik-jou-daar’. Daar moet toch wel iets van te breien zijn anno 2020? Renault en Nissan (die in dezelfde alliantie zitten) zijn best wel voorlopers op het gebied van EV’s, dus Waarom niet delen met Mitsubishi voor een kekke elektrische Eclipse Cross?
Nissan Z Proto
Dit is een lastige. Want in principe moeten we de Nissan Z Proto toejuichen. Een achterwielaangedreven coupé met 400 pk en een handbak. Lekker! Hoe kunnen we zeggen dat de Z Proto beter als EV zou zijn? Maar nog voordat de auto op de markt komt, is deze eindelijk al verouderd.
Nu is een Z eigenlijk nooit echt vernieuwend geweest, op de Z32 na. Die auto was zo vernieuwend dat niemand het als Z zag of de auto überhaupt begreep. Waarschijnlijk wordt de Nissan GT-R het technologische uithangbord.
Renault Espace
Een van de coolste auto’s die je op dit moment kunt kopen is de ondergewaardeerde Renault Espace. Het is niet meer het ‘busje’ van voorheen. Nee, de vijfde generatie houdt het midden tussen een station, MPV, crossover-crossover. Het eindresultaat werkt: het interieur is origineel, ruim en luxe. Voor zo’n praktische auto ziet ‘ie er ook nog eens gaaf uit, zeker in dat paars met grote wielen eronder.
De motoren die je nu kan kopen zijn niet slecht, maar ook niet heel erg onderscheidend. Dat is een elektromotor binnenkort ook niet meer, maar het is wel waar de centjes verdiend worden. Ook klinkt het niet verkeerd: een Espace met 300 pk, 600 Nm en vierwielaandrijving en nul bijgeluiden.
TVR Griffith
Kijk, in principe is dit de beste auto aller tijden: een coupé met atmosferische V8, handbak en achterwielaandrijving. Veel beter wordt het niet. Maar de TVR Griffith is inmiddels verouderd aan het raken, zonder dat er ook maar een exemplaar is afgeleverd. Elektromotoren zijn ontzetten krachtig.
In plaats van een elektromotor op de vooras en een op de achteras, zit alles naar achteren. Een ander kroonjuweel van TVR is het lage gewicht geweest. Laat ze daar eens mee bezig houden. Elektrische auto’s zijn in principe nooit leuk vanwege het veel te hoge gewicht.
Alle auto’s van het merk Cupra
Dit is een beetje een lastige. Cupra is afhankelijk van Seat en Seat is afhankelijk van Volkswagen. Dat heeft als voordeel dat ze van veel technieken gebruik kunnen maken. Aan de andere kant is het lastiger om onderscheidend te zijn.
Maar maak van Cupra een sportief EV merk. Vergeet niet dat we de eerste generatie Leon ook geweldig vonden, zonder dat er echt topmotoren beschikbaar waren. Als de Cupra’s zich op het gebied van design, wegligging en een leuk interieur kunnen onderscheiden, dan heb je al veel gewonnen. Net als de eerste Leon Cupra, die was ook leuker dan een Golf.
Uiteraard is dit slechts een greep van de mogelijkheden. Uiteraard horen wij graag welke auto’s jij nog mist in het rijtje en misschien nog wel belangrijker: waarom! Laat het weten, in de comments!
bramd zegt
Of gewoon niet..
tenaci zegt
@bramd: je bedoelt dus eigenlijk ‘beter dan’.
bramd zegt
Jij snapt hem haha
enjoypunani zegt
Waarom moeten (alle) huidige elektrische auto’s zo pijnlijk lelijk zijn?
mashell zegt
Een E-tron is bepaald niet lelijk en een Taycan ook niet, ook een Model S is niet echt lelijk, de Zoë ziet er strak uit. Polestar 2 heeft een mooi en origineel design, de Ariya ziet er prima uit. Ik vind de ID.3 ook wel geslaagd en de Enyaq zelfs mooi. Overigens laat de 1 serie in dit rijtje zien dat ook veel brandstof wagens tegenwoordig moeilijk lelijk zijn en dan hebben we het nog niet eens over de BMW M3.
techniekmeneer zegt
@mashell: Mening, geen feit.
mashell zegt
Hoe durf je! Mijn mening zou voor jou een feit moeten zijn!
tortuga zegt
@enjoypunani: ik begrijp uw punt, kijk de id3, de leaf, de zoe, de I3…
ty5500 zegt
Leuk lijstje maar met een elektrische z proto en evora te suggeren riskeer je wel de brandstapel door veel reageerders. Ik denk dat een elektrische z teveel in het vaarwater van de gtr zou komen en ook de kostprijs te duur zou maken waardoor de bestaansreden van de gtr wat zou vervallen
SvenskaAeroplanAB zegt
@ty5500: Reageerders kopen geen auto’s…
Richmond zegt
jawel, maar ze zijn geen specifieke doelgroep voor fabrikanten. Van alleen fans,liefhebbers en reageerders / reaguurders kan een fabrikant niet leven.
lekbak zegt
Elektrisch is potentieel beter in een auto welke gemaakt is om mensen in luxe en comfort te vervoeren. Het is al discutabel als het om een sportwagen voor op de weg gaat die gemaakt is om snel te gaan.
Maar een sportwagen die gemaakt is om plezier te geven word hoe dan ook minder goed van elektrificatie. Plezier is een emotie en geluid is daarbij cruciaal. De Lotus draait om stuurplezier, een ev is hoe dan ook te zwaar en dat is nog vele jaren zo. De Nissan is een ouderwetse rauwdouwer waarbij de motor en het analoge de attractie is, en datzelfde geld nog veel meer voor de tvr. Dat is een zelfmoordmachine die draait om veel geluid en weinig civilisatie.
alloallo zegt
Maserati ghiibli of alfa Romeo guilia
maotje zegt
Beter dan.
denx zegt
Viel mij ook direct op…f
karhengst zegt
Beter lezen.
willeme zegt
@mao: nee ;-). Beter als. Het is geen vergelijking maar een voorwaarde.
VB: Jij mag pas naar de snackbar ALS je je eten opeet. Niet: Jij mag pas naar de snackbar DAN je je eten op hebt ;-).
katoenboer zegt
@maotje: je bent net zo slim ALS een aardappel of je bent nog dommer DAN een aardappel.
karhengst zegt
Wat mij betreft kunnen alle 3- en 4-cilinders vervangen worden. Je rijdt ze omdat ze doelmatig zijn, niet om te genieten van een fijne loop of klank. En dat is precies waar elektro z’n troef speelt.
Wat dat betreft vind ik alleen de 4-cilinder diesel nog wel handig: écht zuinig op afstanden waar elektrisch nog niet erg praktisch is. Al is die klandizie wel een zeer kleine minderheid.
escort77 zegt
Een Rolls-Royce. Fluisterstil, instant koppel en het gewicht van de accu’s maakt ook niet uit.
Griffin zegt
De focus is (was) er al als EV, alleen wordt’ie sinds 2017 niet meer in Europa geleverd.
mondial zegt
Waarom is het nu zo moeilijk om correct Nederlands te schrijven. Kom op man. Beter als ?
wetdualclutch zegt
@mondial: het is geen vergelijking met EV’s, maar een stelling; dat ze beter af zijn als EV zijnde
vaakbenjetebang zegt
@wetdualclutch: de uitdrukking “als …. zijnde” is ook een gruwel. Vrijwel iedereen zegt het, maar het is helemaal verkeerd. Het is dus bijvoorbeeld pertinent niet “als autoliefhebber zijnde”. maar “als autoliefhebber” of “autoliefhebber zijnde”.
wetdualclutch zegt
@vaakbenjetebang: maakt het wel dubbel duidelijk zo toch? :-) helaas geen edit knop hier, kan het niet voor je aanpassen
willeme zegt
@mondial:
nee ;-). Beter als. Het is geen vergelijking maar een voorwaarde.
VB: Jij mag pas naar de snackbar ALS je je eten opeet. Niet: Jij mag pas naar de snackbar DAN je je eten op hebt ;-).
mondial zegt
@willeme: zie hem nu ;)
SvenskaAeroplanAB zegt
@mondial: Sjongejongejongejonge… Ze zijn beter ALS (het een EV zou zijn), niet beter DAN een EV.
roverbmwdriver zegt
De eindredactie (dus taal- en grammaticafouten) bij Autoblog is al een tijdje een probleem en het stoort mij ook. Misschien Hayte aanstellen als eindredacteur? Zijn posts zijn opvallend goed en strak geschreven en vrijwel vrij van deze fouten
Pascal zegt
Helemaal eens met het artikel, veel (voornamelijk dagelijkse) auto’s zouden opknappen van een EV-aandrijflijn. Als je daarnaast zorgt dat je in het weekend af en toe nog op stap kan met een smeuiige 6-in-lijn of een blèrende V8, heb je imho ‘t beste van beide werelden.
RiKe zegt
Mits er een goede laadtijd, betaalbaar (<30k) en bereik bij de auto zit zouden veel B en C segment auto's prima functioneren als EV. Helaas is het zo dat je in dit segment vaak 1 of meerdere van deze factoren enorme steken laten vallen
BlauweVolvoS40 zegt
Volgens mij staat er een grammatische fout in de titel. Het is ‘beter dan’
redbeams zegt
De ES is geen opvolger van de IS maar een model die parallel naast de IS gebouwd wordt en een stapje hoger staat.De ES is meer een “opvolger” van de niet meer gemaakte GS.
rogerzz zegt
Mitsubishi Eclipse Cross/Renault Espace – de wereld is beter als die van de wereld af is, ongeacht aandrijflijn.
Deels eens met de A6 als full-electric, qua vorm (relatief laag/lang/breed). Ik vind nep-SUV’s of overdreven ‘full-electric-look’ zo ongelofelijk lelijk, het leven is te leuk om in een fucking Kona/i3/Zoe/Leaf te rijden. Hoog, smal, futuristisch en lekker gek, ik weet het niet, maar ik vind het spuuglelijke dingen. Doe mij maar gewoon een onopvallende A4/3-serie/Passat qua formaat met een range van +500km zonder FULL ELECTRIC in het blauw met 100 logo’s.
De A6 is wel een auto om veel kilometers in te vlammen op hoge snelheid, dat is dan weer precies wat een full-electric niet kan.. Stamp maar eens in je Kona naar München heen en terug op 1 dag. Lukt dat wel eens? Wordt wel heel veel Schnitzel voor Wouter als die dat gaat testen ben ik bang.
tge2 zegt
Gelukkig heb ik een Mazda 3. Die staat niet in dit rijtje. Ik moet er niet aan denken dat daar zo een kille steriele batterij in ligt.