Nederland zal de nodige tol eisen op de ‘lage prijs’ van de nieuwe crossover.
Vanmorgen in het holst van de nacht, heeft Elon Musk het doek getrokken van de Tesla Model Y. Er werd kosten noch moeite bespaard om de auto niet te laten uitlekken, maar de auto verrast allerminst. Het is een gekrompen Model X die designelementen van de Model 3 leent. Geen gekke fratsen, gewoon een goede crossover. Want dat is wat de klant wil.
Wat de klant eveneens wil: een schappelijke actieradius en dito prijs. Net zoals bij de Model 3 komt deze claim met een grote ‘maar’. Kies je namelijk voor goedkoop, dan krijg je de Standard Range. Die is in theorie maar vierduizend dollar duurder dan de Model 3 (35.000 vs 39.000). Dan krijg je de versie zonder aandrijving op alle wielen, die zo’n 350 km WLTP-range heeft. Nadelen: die range, het is een redelijke waarde, maar het is minder dan de ongeveer even dure e-Niro of Kona Electric. Bovendien komt die versie pas beschikbaar in 2022.
Voor de duurdere versies is er al een configurator met Nederlandse prijzen. De Model Y die in 2020 al op je oprit kan staan, is een Long Range-, Long Range Dual- of Performance-versie. Qua specs zijn die alledrie heel redelijk. De Long Range RWD heeft de hoogste WLTP-range: 540 km. Naar 100 km/u sprinten doe je dan in 5,8 seconden en de auto rijdt dan zo’n 209 km/u. Lekkere waardes, maar je moet dan minstens 56.000 euro meenemen. Daarmee valt de auto nét buiten de nieuwe bijtellingsregels voor vier procent, over 6.000 euro van dat bedrag moet je dan 22 procent betalen. Het valt allemaal best wel mee, zeker als je bedenkt dat dit de versie is met de hoogste range.
Zo ziet je Model Y eruit als je niks aan opties selecteert, dan krijg je de kleur Solid Black en 18″ ‘Aero’-velgen mee.
Maar dan ben je er nog niet. Er is ook nog de optielijst. Goed, niet alle opties heb je écht nodig. Sportvelgen of een lakkleurtje zijn leuk, maar kosten veel geld. Ook hoeft het interieur geen geld te kosten als je geen zeven zitplaatsen of witte bekleding wilt. Wil je dat wel, dan mag je weer bijna vijfduizend euro aftikken. Dan dingen die je wel wilt (in theorie): Autopilot en/of de mogelijkheid om volledig autonoom te kunnen rijden. De voorbereiding kost 3.200 euro, volledig autonoom kost dat bedrag plus nog eens 5.300 euro. Wie heeft meegerekend komt nu uit op een bedrag van bijna 18.000 euro aan opties. De Model Y Long Range zonder AWD met alle opties kost 74.068 euro.
Maar dan nog, dat is goedkoper dan een I-PACE, e-tron en naar het schijnt een EQC. En qua range eet de Model Y die auto’s op. Toch kan de Model Y nog duurder worden dan 74.000 euro. Wil je namelijk de Dual Motor Performance, dan wordt de auto ‘fully loaded’ 85.468 euro. Je levert dan 60 km range in voor een acceleratietijd van 3,7 seconden en een topsnelheid van 241 km/u. Netjes, vergeleken met concurrenten.
Maar om even terug te komen op het begin van dit artikel: het is niet genoeg. De grootste concurrent van de auto is namelijk de markt der kleine(re) elektrische crossovers. De eerder genoemde Kona en Niro, bijvoorbeeld. Pak je even een fully loaded Model Y, dan heeft die laatste een vergelijkbare range voor bijna 40 procent meer geld. De instapper laat nog even op zich wachten, maar die valt juist weer tegen qua range. De beste prijs-kwaliteitverhouding blijft dus nog even bij de Koreanen. De Model Y is dus net als de Model 3 niet de goedkope prijsknaller die we in eerste instantie verwachtten. Maar door het Supercharger-netwerk van Tesla, de geavanceerde technieken als Autopilot en de toegenomen grootte, is de Model Y wel één van de meest compromisloze elektrische auto’s. Als je je het kunt veroorloven om 75.000 euro neer te leggen, dan is de Long Range-versie met 540 km de beste koop, als je het ons vraagt. Maar de goedkope versie moet je niet zien als een grensverleggende auto.
str8six zegt
Wat een hok. Net een opgeblazen pad.
deeberton zegt
@str8six: ik ga liever voor deze inderdaad: https://jalopnik.com/there-i-fixed-the-tesla-model-y-for-you-1833324958?utm_medium=sharefromsite&utm_source=jalopnik_copy&utm_campaign=top
sr20det zegt
@deeberton: doe ff normaal
mikje90 zegt
@str8six: ik vind het meer een liggend nijlpaard.
sanderp zegt
@mikje90: Zou je even mijn vriendin niet uit willen schelden
dakarbemo zegt
Tegen de tijd dat er leveringen gaan plaatsnemen in ons landje mag ik hopen dat de concurrentie ook nieuwere accupakketten hebben.
autoblogger zegt
@dakarbemo: LOL! Dat dachten ze bij de Model 3 ook.
gebruikersnaam3 zegt
@autoblogger: ja en we dachten ok dat de bouwkwaliteit van Tesla beter zou worden. Dat is ook niet gebeurd.
cossiekiller zegt
@gebruikersnaam3: Er wordt toch gezegd dat die auto’s van 5 jaar geleden en nu veel verschillen in kouwkwaliteit. En vooral met name de kieren tussen de panelen enzo.
flutterby zegt
@gebruikersnaam3: ik heb al meerdere professionals horen zeggen dat de Model 3 uitstekend in elkaar zit, maar ja positieve berichten over Tesla halen de mainstream media en Autoblog niet.
kroelkip zegt
Blijft een mooie wagen!
wimof zegt
@kroelkip: Vroeg gaan slapen vanavond en morgenvroeg eens goed je ogen uitwrijven.
Ik mag natuurlijk niet zeggen dat je dat ding niet mooi mag vinden, maar (je weet wel wel, het woordje maar veegt alles wat ervoor kwam weg) in mijn ogen is dit, net zoals de 3 geen mooie wagen.
michiel_vandelft zegt
@wimof: Laat hem dat lekker zelf bepalen wat hij er van vind :)
wimof zegt
@michiel_vandelft: Is dit niet wat ik schreef?
michiel_vandelft zegt
@wimof: Nee
wimof zegt
@michiel_vandelft: Ok,dan houden we er nu over op.
racerx zegt
@michiel_vandelft: jawel.
moveyourmind zegt
Y Long Range…
Hopelijk hebben ze er meer succes mee dan destijds met de Feeling. Dat model was nou niet bepaald een succes.
wahltiroler zegt
Ook de Tesla Model Y zal geen goedkope auto worden…
Geen mooie auto ook niet
Veel te gedrongen, ziet er te heet gewassen uit.
Ik acht liever op de Europese EVs
MaartenD zegt
Erg snap wat Tesla in korte tijd voor elkaar hebben gekregen. Maar de Model 3 en dit apparaat zien er niet uit, zowel in als exterieur..en de verhoudingen kloppen ook niet….lelijk!
fanboy zegt
Tja 10% import tax en daarover 21% BTW, het apparaat wordt nog aardig belast.
crepito zegt
Tja 40 procent, de Tesla heeft dan wel 100km meer range in die vergelijk, veel betere prestaties, betere laadmogelijkheden, oa 250kW DC laden, OTA updates en als je de prijs meetelt van Autopilot is het al helemaal niet te vergelijken.. Maar goed, uiteraard niet goedkoop, de techniek blijft duur. Men verwacht ineens dat het net zo veel moet kosten als een brandstof auto?
rikus zegt
Dan ben je als autofabrikant zo “baanbrekend” op het gebied van elektrisch rijden, en dan verpak je het in zulke suffe designs. Het Audi trucje; slap design met een stevig prijskaartje.
wimof zegt
@rikus: Audi een slap design, wat is dit dan, wat ik denk durf ik zelfs niet opschrijven.
rikus zegt
@wimof: Oké oké, een Audi is spannend in vergelijking met een Tesla.
wahltiroler zegt
@rikus: echt?
rikus zegt
@wahltiroler: Misschien.
troljedemoeder zegt
Design uit het begin van dit decennium. Al die Tesla’s.
kennone zegt
Erg knap om wederom weer een lelijk hok op de markt te brengen.. ze hadden het bij de Model S moeten laten als je het mij vraagt
wimof zegt
Ik heb mijn opmerking opnieuw gewist, het was misschien erover, misschien ook niet.
Maar ze kwam zo uit mijn hart.
En dat is nooit goed, een idee uit de buik is niet realistisch, zegt men.
Maar ik meende het wel.
ablogjunk zegt
@wimof: Opnieuw gewist….. heb jij de lang verwachte edit knop?
thomasthomas zegt
Als de snelle acceleratie er niet meer op zit heb je echt een saaie auto. Die geen geluid meer maakt, zelf schakelt… geen enkele emotie: ook het uiterlijk niet.
mashell zegt
@thomasthomas: @thomasthomas: ik raad je een oude Alfa Romeo aan. Handgeschakeld, dubbele bougies, veel geluid in het interieur en als je er weer eens aan moet sleutelen dan heb je heel veel emoties.
ghost zegt
Boeie! 75.000 Ekkermannen, koop je toch lekker een M3, M4 of de nieuwe M2 competition!? Of een C63(s), een facelift RS3, of misschien wel een nieuwe A35 AMG als je hem wat kaler houdt. Hoef je ook niet te wachten tot 2020…en je rijdt niet voor lul (mijn mening).
De wereld gaat toch een keer eraan, over een miljoen jaar, wij rekken het misschien hooguit een jaartje of 10…niks boeiends. Gewoon een middel om lekker geld te verdienen als overheid.
wahltiroler zegt
@ghost:
De wereld gaat toch een keer eraan, over een miljoen jaar, wij rekken het misschien hooguit een jaartje of 10
Mooi kan de laatste man het licht uit doen a.u.b
ghost zegt
@wahltiroler: ???
joppe zegt
Ik zie, behalve de hoogte, geen verschillen tussen deze en de model 3. Iemand van jullie wel?
dper4mance zegt
Nu snap ik die autopilot… Dit wil je (net als de 3 en X) toch alleen hebben als je blind bent?
wahltiroler zegt
Déjà vu : Ja
https://youtu.be/-IdwvCLzcuc
Mooi: Nee
koffiekopje zegt
Belangrijk punt wat de Model Y een betere aanbieding maakt is laadtijd.
Verreweg de meeste laadpalen (o.a. de zes laadpalen binnen een straal van 400m van mijn huis) doen 16A, maar wel 3 fasen. Een Kona of Niro ondersteunt 32A maar maar één fase: resulteert bij de meeste palen in 1x 16A = ~3.7 kW. Helemaal opladen kost dan zo’n 17 uur. Dat maakt het geen goede kandidaat voor mijn forensenritten (vandaag 300 km totaal, gisteren 360, ik was gisteren om 21u thuis en zat vanochtend om 7u weer in de auto, etcetera), en evenmin voor mensen met range-anxiety.
Alle Tesla’s ondersteunen zowel 32A als 3 fasen; met 3 fasen 16A Mennekes krijg je 11 kW en heb je zo’n waggie 7 uur vol. Ik slaap weleens (veel) korter, maar een auto die me tot een gezonde nachtrust dwingt is ook niet gek…
koen0373 zegt
@koffiekopje: Zou je niet beter verhuizen? Beetje erg zonde van je vrije tijd, lijkt me.
koffiekopje zegt
@koen0373: Dat zou kunnen, maar verandert helaas alleen iets (in negatieve zin) aan de reisafstand van m’n vrouw :-)
Gelukkig hoef ik niet iedere dag bij m’n klanten op locatie te zijn.
stfu zegt
Appels met peren vergelijken. Qua technologie, rijbereik, laden, sportiviteit, vermogen is een Kia een totaaaal andere auto. En er komen nog goedkopere modellen. Net als bij de 3. Dat snapt AB toch ook wel?
pomoek zegt
Hmmmmmmmm….nee.
RiKe zegt
Dit soort auto’s zijn alleen interessant in de lease, of voor de rijken. De massa kan de komende jaren absoluut nog geen redelijke electrische auto veroorloven. Volstrekt kansloos dus in Nederland, maar dat is eigenlijk de gehele (nieuwe) automarkt dankzij Den Haag.
mashell zegt
@rike: wat? Eigenlijk de gehele nieuwe automarkt is een lease markt. We hebben klimaatdoelstellingen, die ook bij bedrijven gelegd gaat worden in de vorm van een CO belasting. Binnen nu en vijf jaar zijn alle nieuwe leaseauto’s daarom electrisch en daarmee heel snel het grootste deel van het wagenpark.
racerx zegt
@mashell: het is te debiel voor woorden dat er maar verdomd weinig mensen in staat zijn een fatsoenlijke nieuwe auto te kopen doordat alles kapotbelast wordt hier. Een beetje leuk aangeklede station gaat al richting de 30-40K, dan heb je niet eens een ‘premium’ hok. Wachten tot de zakelijke markt volledig elektrisch moet gaan voordat de gemiddelde NL’er een andersoortige auto kan kopen is natuurlijk te zot voor woorden. Nu bestaat die mogelijkheid misschien nog wel, maar als álles elektrisch is, wordt dat ook weer kapotbelast en zitten we weer in hetzelfde schuitje. Alleen een fucking Aygo of kale Golf is nieuw te betalen.
flutterby zegt
Waarom is het logischer om de Y te vergelijken met de Niro/Kona (C segment) en niet met de I-PACE, E-Tron en EQC (D segment)? De Y is ook D segment en bied zelfs een derde zitrij (vooral voor kinderen zoals gewoon in het D segment).
Ow wacht ik snap hem al, de Y maakt gehakt van de I-PACE, E-Tron en EQC. Helemaal als je van allemaal de uitvoering kiest dienhet dichtste bij de €80k zit. De Model Y is beter en goedkoper, over smaak valt te twisten. Zelf vind ik hem mooier dan de 3 die bij mij voor staat.
bmohnee zegt
@flutterby: creatief journalisten noem ik dat ;) Het plot verzinnen en dan ernaartoe schrijven.
flutterby zegt
@bmohnee: Journalisme? Het zijn maar bloggers hoor.. Dat is net zo waarheidsgetrouw als de bijbel.
bmohnee zegt
Denkt men nou echt dat Tesla die continue voor heeft gelopen op gebied van software en efficiente batterij technologie – daadwerkelijk over 2 jaar deze auto gaat uitleveren met accupakketten van vandaag?! Een Audi/BMW/Benz body bouwen mogen ze dan niet kunnen, maar op bovenstaande gaan ze het absoluut niet laten liggen – en daar zit hun vertrouwen ook.
harrie zegt
Wie heeft er ervaring met autopilot, is het de hoge meerprijs echt waard op het Nederlandse wegennet? Of toch meer een dure gimmick?
janesh zegt
Geen ervaring, maar veel te duur momenteel.
ACC en lane assist is voorlopig meer dan genoeg en PSA is het met mij eens getuige onderstaande link.
https://www.automobielmanagement.nl/zelfrijdend-vervoer/2019/03/11/psa-geen-niveau-4-en-5-autonome-voertuigen-voor-particulier/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202019-11
wjeurs zegt
Gaan ze nog eens een daadwerkelijk nieuw model bouwen of blijven ze met de warp- en free transform-tool spelen? Op deze manier blijf je niet lang vernieuwend, innovatief of hebberigmakend