De Nederlandse voertuigen dienst gaat zelf auto’s checken op eventuele sjoemelsoftware.
Hierbij gaat het niet om specifieke VAG-modellen. De RDW gaat diverse auto’s testen die in Nederland zijn goedgekeurd voor de Europese markt, aldus de dienst tegenover de NOS.
De voertuigen dienst stuurde vorige maand brieven naar autofabrikanten die dieselauto’s in Nederland hebben goedgekeurd. In de brief werd gevraagd of de fabrikanten sjoemelen met software in de auto’s. Onder andere merken als Hyundai, Kia, Opel, Nissan en Volvo kregen een brief op de mat.
De RDW gaat vergelijkbare testen uitvoeren, die nu gebeuren bij nieuwe auto’s. Zodra de instelling een groot verschil constateert, zullen er mogelijk maatregelen getroffen gaan worden. Welke maatregelen dit zijn is niet duidelijk. Vooralsnog lijkt het erop dat de dienst data gaat verzamelen om een inkijk te krijgen in de situatie.
bmwalpina zegt
Moest wel gniffelen toen ik las dat een kleine organisatie als ‘onze’ RDW hiermee aan de slag gaat. De poep zal de ventilator wel weer gaan raken.
postzegel zegt
@bmwalpina: vergeet t. Onze RDW is stiekem een best grote speler.
martinus zegt
@bmwalpina: In kort.. gaat de RDW gewoon haar eigen werk controleren. Namelijk de typegoedkeuring die ze eerder hebben uitgegeven.
In Zwitserland waar ze dit al aan het doen zijn is de DUH er al achter dat de Opel Zafira 13x aan NOx uitstoot wat mag.
Dit alleen wanneer de vier wielen draaien. Wanneer er twee wielen draaien spuit hij 1 tot 3 liter in per 1.000 Km, bij een navraag bij een duits Taxibedrijf bleek dat een gemiddelde Zafira maar 1.5 tot 4 liter adblue bijvulling nodig had per 200.000KM.
remcott zegt
@martinus: nu ben ik wel nieuwsgierig naar de bronvermelding. Ik kan het zo geloven …., maar als dat zo is waarom is het nog niet in het nieuws.
martinus zegt
@remcott: Dat mag.
DUH die zegt de Opel = 17x te giftig.
http://www.duh.de/pressemitteilung.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=3652&cHash=dc6657a82839e5d0d86c58a2e349197f
WEDERHOOR Opel de zegt: Niets aan de hand:
http://www.duh.de/uploads/media/Antwortmail_Opel.pdf
DUH’s Meetmethode:
http://www.duh.de/uploads/media/Pruefprotokoll_NOx-Messung.pdf
Gelukkig voor eigenaren. Zolang je achterwielen meerollen met je voorwielen blijft je AdBlue gebruik binnen de perken, en heb je dus minder extra kosten. De giftige uitlaatgassen komen ook niet in je eigen ventilatiesysteem, maar worden door middel van de uitlaat, gewoon achter je auto uit gestoten.
martinus zegt
@martinus: -Bovenstaande reactie wacht nog op goedkeuring ivm linkjes – Opel heeft trouwens ook een eigen test gedaan samen met de TUV. onder ‘officiele’ test omstandigheden met een enkele en dubbele rolband. Dat werd gedaan naar officiële standaard. Daarbij werd geen verschil opgemerkt met de norm.
GM verwijt DUH dus dat ze oneerlijk hebben getest. (Logisch ook want duh liet de achterbanden meedraaien)
Een andere organisatie heeft ook de Zafira laten testen. Daar kwam een verschil uit van een factor 9.5 voor de NOX uitstoot. http://www.transportenvironment.org/publications/vw%E2%80%99s-cheating-just-tip-iceberg
remcott zegt
@martinus: even advocaat van de duivel:
1. Waarom wijken de uitkomsten tussen de tests zo gigantisch af.
2. Moet DUH hun testprotocol apart omschrijven? Wijkt het protocol soms af van de NEDC-methode? Indien dat zo is dan worden er toch appels en peren vergeleken.
Overigens zoals gezegd, ik geloof direct dat de uitstoot hoger ligt als geclaimd. Maar hoe kan het dat de uitkomsten van (als het goed is) vergelijkbare tests zo afwijken?
jrsmoke zegt
@martinus: Bij mij ook met mijn VAG sjoemeldiesel.
Ik maak me dus niet druk.
roelfinus zegt
Altijd die Rottige DieselWagens ook weer.
toniominestrone zegt
@roelfinus: Volgens mij nu ook de benzine motoren.
jvthof zegt
@toniominestrone: rdw… U ziet ;)
Turbo S zegt
Alle fabrikanten zitten al te beven.
moveyourmind zegt
@mercedesbenze350cdi: Vooral in Duitsland beven ze…
In Wolfsburg, het episch centrum is door het gerenommeerde Duitse Seismologisch Instituut 8,2 op de schaal van Richter gemeten… Dat is bijna castrofaal…
De beving ging met zoveel geweld gepaard dat ze het bij Ford in Keulen nog konden horen donderen…
Ook bij Mercedes hebben ze de beving in Wolfsburg waargenomen, maar gelukkig staat Das Haus nog stevig overeind…
Dutchdriftking zegt
Zo, en welke stagiair zal dit gaan oppakken?
flik2punt0 zegt
Hoor net precies het zelfde bij het nieuws op sky!
trustmeiamanengineer zegt
Net een tenenkrommend slecht en warrig stukje reportage hierover op het NOS journaal….
Mooi dat de RDW eens even het een en ander gaat controleren. Maar de Duitse, Franse en Italiaanse merken laten hun auto’s natuurlijk lekker typegoedkeuren in hun eigen land.
pesu zegt
@trustmeiamanengineer: Ja inderdaad, vooral die vergelijking dat er geen verschil zou mogen zitten in het rijden op de bank en buiten.
Forget air, forget science!
trustmeiamanengineer zegt
@pesu: Haha ja…
Nu op EenVandaag een misschien nóg wel kanslozer stuk ‘journalistiek’….
pesu zegt
@trustmeiamanengineer: Dat stukje was wel goed eigenlijk, daar hadden ze in ieder geval twee experts erbij gehaald :).
postzegel zegt
@pesu: de belasting van de motor kan met een geremde rollenbank gewoon gesimuleerd worden. NOx uitstoot en zelfs CO2/verbruik is prima te simuleren. Science bitc !!!iii!! Zou Pinkman zeggen.
pesu zegt
@postzegel: Ja, dat weet ik ook wel, maar dat moeten ze er wel bij vermelden.
moveyourmind zegt
De RDW…
Is dat niet de instantie die onder andere importauto’s controleert…
Dan hebben de fabrikanten die gegegoocheld hebben met de uitstootcijfers nog een gerede kans om feilloos door de keuring te komen…
Zo goed zijn ze nu eenmaal niet met cijfertjes. Als ze al niet eens zien dat het heel onwaarschijnlijk is dat een auto nog geen ton gelopen heeft terwijl het onderhoudsboekje compleet volgestempeld is tot en met de beurt bij drie ton en open en bloot op de passagiersstoel ligt…
clarkson zegt
Bemoeien het het knoeien. Is dit nog wel nodig?
schuimbekje3 zegt
RDW weet niet eens welke EURONORM bij een Nederlands voertuig hoort.
En DIE moeten gaan checken of hun werk wel goed gedaan is, dat WEET je toch?
Bovendien, alle auto’s met BOSCH mms zijn per definitie verdacht (en dat zijn er nogal een hoop).
VeniVidiVici zegt
Dus misschien verstandig om m’n DPF delete toch maar even niet uit te laten voeren??
lincoln zegt
RDW is een wassen neus ..
Administratie bureautjes moeten zich niet bezig houden met “onderzoek” ..
Sukkels laten zich al 8 jaar om de tuin lijden ..
mout zegt
VW maakt eigenlijk alleen kans om te overleven als bij dit soort tests allerlei merken massaal aan de sjoemel blijken te zijn.
norge zegt
RDW….Doen ze daar echt werk dan?
e1000bmw zegt
@norge: Schijnbaar…