• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook de RDW gaat zich bemoeien met dieselgate

Auteur: RubenPriest, gepost 4 november 2015 om 17:43 – 29 Reacties

RDW


De Nederlandse voertuigen dienst gaat zelf auto’s checken op eventuele sjoemelsoftware.

Hierbij gaat het niet om specifieke VAG-modellen. De RDW gaat diverse auto’s testen die in Nederland zijn goedgekeurd voor de Europese markt, aldus de dienst tegenover de NOS.

De voertuigen dienst stuurde vorige maand brieven naar autofabrikanten die dieselauto’s in Nederland hebben goedgekeurd. In de brief werd gevraagd of de fabrikanten sjoemelen met software in de auto’s. Onder andere merken als Hyundai, Kia, Opel, Nissan en Volvo kregen een brief op de mat.

De RDW gaat vergelijkbare testen uitvoeren, die nu gebeuren bij nieuwe auto’s. Zodra de instelling een groot verschil constateert, zullen er mogelijk maatregelen getroffen gaan worden. Welke maatregelen dit zijn is niet duidelijk. Vooralsnog lijkt het erop dat de dienst data gaat verzamelen om een inkijk te krijgen in de situatie.

Ook interessant!

  • Volkswagen accu
    Waarom Volkswagen zes (6!) fabrieken bij gaat bouwen
  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Elektrische 'hot hatch' van Volkswagen gaat in productie
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, rdw, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Rolt Lionel Messi binnenkort in een Tata Nano?
Volgend bericht: Het probleem met deze sportauto van DC Design »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwalpina zegt

    4 november 2015 om 17:47

    Moest wel gniffelen toen ik las dat een kleine organisatie als ‘onze’ RDW hiermee aan de slag gaat. De poep zal de ventilator wel weer gaan raken.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      4 november 2015 om 18:06

      @bmwalpina: vergeet t. Onze RDW is stiekem een best grote speler.

      Login om te reageren
    • martinus zegt

      4 november 2015 om 18:10

      @bmwalpina: In kort.. gaat de RDW gewoon haar eigen werk controleren. Namelijk de typegoedkeuring die ze eerder hebben uitgegeven.

      In Zwitserland waar ze dit al aan het doen zijn is de DUH er al achter dat de Opel Zafira 13x aan NOx uitstoot wat mag.

      Dit alleen wanneer de vier wielen draaien. Wanneer er twee wielen draaien spuit hij 1 tot 3 liter in per 1.000 Km, bij een navraag bij een duits Taxibedrijf bleek dat een gemiddelde Zafira maar 1.5 tot 4 liter adblue bijvulling nodig had per 200.000KM.

      Login om te reageren
      • remcott zegt

        4 november 2015 om 18:34

        @martinus: nu ben ik wel nieuwsgierig naar de bronvermelding. Ik kan het zo geloven …., maar als dat zo is waarom is het nog niet in het nieuws.

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          4 november 2015 om 18:46

          @remcott: Dat mag.

          DUH die zegt de Opel = 17x te giftig.
          http://www.duh.de/pressemitteilung.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=3652&cHash=dc6657a82839e5d0d86c58a2e349197f

          WEDERHOOR Opel de zegt: Niets aan de hand:
          http://www.duh.de/uploads/media/Antwortmail_Opel.pdf

          DUH’s Meetmethode:
          http://www.duh.de/uploads/media/Pruefprotokoll_NOx-Messung.pdf

          Gelukkig voor eigenaren. Zolang je achterwielen meerollen met je voorwielen blijft je AdBlue gebruik binnen de perken, en heb je dus minder extra kosten. De giftige uitlaatgassen komen ook niet in je eigen ventilatiesysteem, maar worden door middel van de uitlaat, gewoon achter je auto uit gestoten.

          Login om te reageren
          • martinus zegt

            4 november 2015 om 18:54

            @martinus: -Bovenstaande reactie wacht nog op goedkeuring ivm linkjes – Opel heeft trouwens ook een eigen test gedaan samen met de TUV. onder ‘officiele’ test omstandigheden met een enkele en dubbele rolband. Dat werd gedaan naar officiële standaard. Daarbij werd geen verschil opgemerkt met de norm.

            GM verwijt DUH dus dat ze oneerlijk hebben getest. (Logisch ook want duh liet de achterbanden meedraaien)

            Een andere organisatie heeft ook de Zafira laten testen. Daar kwam een verschil uit van een factor 9.5 voor de NOX uitstoot. http://www.transportenvironment.org/publications/vw%E2%80%99s-cheating-just-tip-iceberg

            Login om te reageren
            • remcott zegt

              4 november 2015 om 21:24

              @martinus: even advocaat van de duivel:
              1. Waarom wijken de uitkomsten tussen de tests zo gigantisch af.
              2. Moet DUH hun testprotocol apart omschrijven? Wijkt het protocol soms af van de NEDC-methode? Indien dat zo is dan worden er toch appels en peren vergeleken.

              Overigens zoals gezegd, ik geloof direct dat de uitstoot hoger ligt als geclaimd. Maar hoe kan het dat de uitkomsten van (als het goed is) vergelijkbare tests zo afwijken?

              Login om te reageren
          • jrsmoke zegt

            4 november 2015 om 20:54

            @martinus: Bij mij ook met mijn VAG sjoemeldiesel.

            Ik maak me dus niet druk.

            Login om te reageren
  2. roelfinus zegt

    4 november 2015 om 17:47

    Altijd die Rottige DieselWagens ook weer.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      4 november 2015 om 18:28

      @roelfinus: Volgens mij nu ook de benzine motoren.

      Login om te reageren
      • jvthof zegt

        4 november 2015 om 19:22

        @toniominestrone: rdw… U ziet ;)

        Login om te reageren
  3. Turbo S zegt

    4 november 2015 om 17:51

    Alle fabrikanten zitten al te beven.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      4 november 2015 om 19:24

      @mercedesbenze350cdi: Vooral in Duitsland beven ze…

      In Wolfsburg, het episch centrum is door het gerenommeerde Duitse Seismologisch Instituut 8,2 op de schaal van Richter gemeten… Dat is bijna castrofaal…

      De beving ging met zoveel geweld gepaard dat ze het bij Ford in Keulen nog konden horen donderen…

      Ook bij Mercedes hebben ze de beving in Wolfsburg waargenomen, maar gelukkig staat Das Haus nog stevig overeind…

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    4 november 2015 om 17:55

    Zo, en welke stagiair zal dit gaan oppakken?

    Login om te reageren
  5. flik2punt0 zegt

    4 november 2015 om 17:59

    Hoor net precies het zelfde bij het nieuws op sky!

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    4 november 2015 om 18:08

    Net een tenenkrommend slecht en warrig stukje reportage hierover op het NOS journaal….
    Mooi dat de RDW eens even het een en ander gaat controleren. Maar de Duitse, Franse en Italiaanse merken laten hun auto’s natuurlijk lekker typegoedkeuren in hun eigen land.

    Login om te reageren
    • pesu zegt

      4 november 2015 om 18:15

      @trustmeiamanengineer: Ja inderdaad, vooral die vergelijking dat er geen verschil zou mogen zitten in het rijden op de bank en buiten.

      Forget air, forget science!

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        4 november 2015 om 18:20

        @pesu: Haha ja…
        Nu op EenVandaag een misschien nóg wel kanslozer stuk ‘journalistiek’….

        Login om te reageren
        • pesu zegt

          4 november 2015 om 18:23

          @trustmeiamanengineer: Dat stukje was wel goed eigenlijk, daar hadden ze in ieder geval twee experts erbij gehaald :).

          Login om te reageren
      • postzegel zegt

        4 november 2015 om 18:26

        @pesu: de belasting van de motor kan met een geremde rollenbank gewoon gesimuleerd worden. NOx uitstoot en zelfs CO2/verbruik is prima te simuleren. Science bitc !!!iii!! Zou Pinkman zeggen.

        Login om te reageren
        • pesu zegt

          4 november 2015 om 18:39

          @postzegel: Ja, dat weet ik ook wel, maar dat moeten ze er wel bij vermelden.

          Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    4 november 2015 om 19:03

    De RDW…

    Is dat niet de instantie die onder andere importauto’s controleert…

    Dan hebben de fabrikanten die gegegoocheld hebben met de uitstootcijfers nog een gerede kans om feilloos door de keuring te komen…

    Zo goed zijn ze nu eenmaal niet met cijfertjes. Als ze al niet eens zien dat het heel onwaarschijnlijk is dat een auto nog geen ton gelopen heeft terwijl het onderhoudsboekje compleet volgestempeld is tot en met de beurt bij drie ton en open en bloot op de passagiersstoel ligt…

    Login om te reageren
  8. clarkson zegt

    4 november 2015 om 19:34

    Bemoeien het het knoeien. Is dit nog wel nodig?

    Login om te reageren
  9. schuimbekje3 zegt

    4 november 2015 om 19:49

    RDW weet niet eens welke EURONORM bij een Nederlands voertuig hoort.
    En DIE moeten gaan checken of hun werk wel goed gedaan is, dat WEET je toch?
    Bovendien, alle auto’s met BOSCH mms zijn per definitie verdacht (en dat zijn er nogal een hoop).

    Login om te reageren
  10. VeniVidiVici zegt

    4 november 2015 om 20:45

    Dus misschien verstandig om m’n DPF delete toch maar even niet uit te laten voeren??

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    4 november 2015 om 20:55

    RDW is een wassen neus ..
    Administratie bureautjes moeten zich niet bezig houden met “onderzoek” ..

    Sukkels laten zich al 8 jaar om de tuin lijden ..

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    4 november 2015 om 22:52

    VW maakt eigenlijk alleen kans om te overleven als bij dit soort tests allerlei merken massaal aan de sjoemel blijken te zijn.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    5 november 2015 om 05:54

    RDW….Doen ze daar echt werk dan?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      5 november 2015 om 09:44

      @norge: Schijnbaar…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North