De RAI Vereniging heeft een mening over de (onzalige) klimaatplannen van Rob Jetten welteverstaan…
Weet je nog? Afgelopen dinsdag? Toen kwam onze grote vriend Rob Jetten met het onzalige plan om autorijden vanaf volgend jaar al onbetaalbaar te maken. Zo wil hij dat de benzine 5 tot 10 cent per liter duurder wordt door er extra biobrandstoffen bij te mengen.
Maar wat nog veel meer in de papieren gaat lopen voor de automobilist is de verdubbeling van de BPM die onze Rob voorstelde. Collega @rubenpriest maakte daar gisteren al een fraaie berekening over die liet zien dat autorijden op deze manier echt onbetaalbaar wordt.
En nu heeft de RAI Vereniging eindelijk ook laten weten wat ze ervan vinden…
RAI Vereniging vs Rob Jetten
Je verwachtte het misschien al, maar de RAI Vereniging vindt de plannen van Robje in 1 woord klinklare onzin. En dat zijn twee woorden, dat weet ik ook heus wel. Maar alleen ‘onzin’ komt wat minder krachtig over.
Volgens de RAI werken de plannen zelfs contraproductief en zal er alleen maar meer uitgestoten worden. En de uitleg is vrij eenvoudig. De RAI Vereniging geeft namelijk twee redenen die hout snijden.
Punt 1 blijven mensen nu langer rondrijden in hun oude en meer vervuilende auto’s en punt 2 zullen meer mensen een gebruikte auto met brandstofmotor importeren. En die zijn vanzelfsprekend ook vervuilender dan een EV.
Maar wat is dan wél de oplossing?
Volgens de RAI Vereniging is het heel simpel wat Rob Jetten moet gaan doen. Namelijk subsidies geven op schonere auto’s. Op die manier zullen mensen eerder hun vieze ouwe auto’s inruilen voor een schonere en daalt de uitstoot.
Zie je, Rob Jetten? Zo simpel kan het zijn. Niet straffen om het gedrag van mensen te veranderen, maar belonen. Zou je eens moeten proberen, dat kan namelijk nog weleens heel effectief zijn.
Graag gedaan!
petroldrinker zegt
Elk mens met 2 functionerende hersencellen wist dit zelf ook wel natuurlijk, complete onzin elke keer weer van die millieu lui
jaapiyo zegt
Krankzinnige plannen natuurlijk, er wordt dadelijk gewoon niks meer nieuw verkocht in NL op wat EV’s na. Staatskas krijgt eerder een tik dan dat het wat oplevert, autosector krijgt een beuk en klima winst is nihil.
Maar ja, Rob is dan ook van een partijtje waar empathie en rede al lang gesneuveld zijn op het altaar van net doen alsof je verheven bent boven het gepeupel, ongeacht reële schade voor andere mensen.
iannuzi zegt
Klinkt alsof Jaapiyo zelf de politiek in kan. Autoblog mag ook wat minder op de man spelen. Doet het Blog misschien goed, wat meer op de inhoud dan op de persoon Rob.
lekkerlinksrijden zegt
Ik denk dat het voor veel mensen erg interessant gaat worden om in een uitkering te gaan zitten en lekker uit de ruif eten en toeslagen en kwijtscheldingen te incasseren. Alleen maar 180 uur in de maand werken om je aan alles scheel te betalen en er weinig tot niets extra s aan over te houden of iedere dag lekker uitslapen
mashell zegt
Ahh, de RAI (belangenvereniging) van de autohandel denkt dat het klimaat te redden is met meer nieuwe auto’s die door subsidies goedkoper gemaakt worden. Dat is vast niet toevallig best wel in hun straatje.
De plannen van Jetten zijn wat extreem, hoog inzetten om ergens in het midden uit te komen, maar wat de RAI voorstelt is zo doorzichtig en kortzichtig dat het belachelijk is.
Jasp3r zegt
Waarom is het kortzichtig om het Nederlandse wagenpark te verjongen?
misterBo zegt
begin die achterlijke BPM gewoon te schrappen….Nederland heeft een wagenpark dat qua ouderdom te vergelijken is met het autopark in Albanie…..moderne auto’s hebben veel minder/geen uitstoot….
Maar heeft iemand een overzicht van de auto’s van de D66/GroenLinks/PvdA/PvDD kamerleden? Zowel zakelijk als privé? ik mag er toch vanuit gaan daar absoluut geen CO2/Stikstof uitstotende monster tussen zitten…want immers de aarde vergaat binnen een paar jaren
maotje zegt
Oud wagenpark of niet. Uiteindelijk hebben de auto’s ook niet het eeuwige leven en zullen ze een keer vervangen moeten worden door een jonger exemplaar. Hoeveel auto’s ouder dan 30 jr zie je nu daadwerkelijk dagels rijden? Kan wel aanmoedigen om nieuwere te kunnen aanschaffen maar dan rijden ze toch vaak elders op de wereld verder. En voor het veranderen van
Het klimaat maakt het geen bal uit of die co2 in nl de lucht in gaat of ergens in afrika.
Johanneke zegt
Zoveel van de maatregelen die ze nemen zorgen vooral dat het wagenpark ouder en ouder wordt. Voor mijzelf als starter met gezin is een nieuwe of jong gebruikte auto ook gewoonweg onbereikbaar. En daarom hebben we auto’s uit 2006 en 2010. Beiden pas 125k gelopen, en de huidige waarde is bij elkaar 5000 euro.
Ik wil wel een moderne auto met dezelfde luxe (cruise control, achteruitrijcamera etc), maar waarvan ga ik dat betalen dan? De tijd dat je een nette nieuwe auto voor 20k kon kopen ligt ver achter ons. Het dubbele is realistischer.
I mean, een prius kost gewoon 40k.
ggj1987 zegt
Dat kan tegenwoordig ook niet meer hoor. Probeer maar eens zo’n auto te vinden met max. 125k. Dan betaal je dik 6000-8000 euro voor een oude auto waarvan je nog steeds niet zeker bent dat hij goed is. Ok, dat ben je nooit, maar een auto van 5-10 jaar oud is doorgaans een stuk frisser en in betere staat dan een van rond de 15. Ook op de tweedehands markt wordt het steeds lastiger een fatsoenlijke auto voor een betaalbare prijs te vinden. Als dit soort plannen worden doorgezet wordt het nóg erger. Dus niet alleen mensen die een nieuwe auto willen worden hierdoor genaaid, maar echt iedereen!
mashell zegt
Maar jonge startende gezinnen konden 10 jaar geleden geen nieuwe auto kopen en 20 en 30 jaar ook niet.
Als je nuchter kijkt dan zijn auto’s helemaal niet zoveel duurder geworden. Een Polo van nu is net zo groot als een Golf van 10 jaar terug en luxer uitgerust. Inkomens zijn ook gestegen maar mobiele telefoons en de abonnementen cultuur (wie kan leven zonder èn Netflix èn Disney+ èn Amazon Prime èn Videoland èn Spotify) hebben de uitgaven ook flink doen stijgen naast de steeds hogere woonlasten en kosten voor levensonderhoud.
Aan de andere kant lukt het ons nog steeds om een wagenpark van 8 miljoen auto’s op 18 miljoen mensen te hebben, dat suggereert niet dat autorijden onbetaalbaar is.
Johanneke zegt
Jawel. Dat kon wel. Omdat je 10 jaar geleden voor 9k in een nieuwe auto stapte. En voor 20k in een c segment station voor het gezin. Nu bestaat dat niet meer.
ggj1987 zegt
Je geeft zelf al aan dat het niet meer kan door te stellen dat een Polo nu net zo groot is als een oude Golf. Voor een goed vergelijk moet je er nu ook vanuit gaan een Golf te kopen en niet terug te stappen naar een Polo. Dus ja, het is wel degelijk duurder geworden en flink ook
dawwg zegt
Wat Rob Jetten vooral moet doen, is aftreden, oprotten uit de politiek en een echt vak leren; daar zou die het land een groot plezier mee doen. En dat zeg ik niet vanwege de partij-politiek, maar op en om de persoon. Hetzelfde geldt voor Jesse Klaver; ook nog nooit een echte baan gehad en de architect van het fiasco dat het leenstelsel voor studenten is/was.
mashell zegt
En Mark Rutte dan? Veroordeeld voor discriminatie, komt al jaren geen leiderschap meer uit. Wilders noemt iedereen alleen maar knettergek, Baudet leidt geen partij maar een uit de hand gelopen studentenvereniging. Caroline wil alleen maar nog meer veeteelt. Het grootste manco van Hoekstra is niet niet eens de naam Wopke maar dat hij niet regeert en maar alleen bezig is met uitstellen om CDA bestuurders nog een paar dagen langer op het pluche te houden.
Johanneke zegt
Mooi verwoord. En van Kaag dacht je dat er nog enigszins fatsoen was, maar die wilde een seksueel gestoorde partijgenoot ook graag de hand boven het hoofd houden.
Gaat nog best goed in Nederland als je ziet hoe knettergek Den Haag is.
HZW zegt
Met de huidige prijs stijgingen, is een nieuwe auto het minst belangrijk, er zijn belangrijkere dingen die betaald moeten worden.
Ik ben meer dan tevreden met mijn 500 uit 2018, en daar zal ik de komende 4-5 jaar zeker nog mee blijven rijden.
Een elektrische 500 van € 30-40K gaat hem echt niet worden, zou niet weten waar ik die mee betalen moet.
De gewone man/vrouw kan geen jaar salaris uitgeven aan een auto, dat is financieel onverantwoord.
Het algemene advies is om minimaal € 48K+ aan bank en spaar tegoeden op te bouwen.
berlinetta zegt
Het algemene advies vanuit het Nibud is om voor een gezin 18k aan spaargeld achter de hand te houden. Geen 48k.
schuimbekje3 zegt
De RAI is nu een beetje laat…
Ze hebben het handjeklap met het offeren van de nederlandse automobilst overschat…
De RAI dacht ‘wij gaan mee met de BPM’… we hebben er toch geen last van… totdat auto’s 200-400% duurder werden en autobedrijven geen nieuwe auto’s meer verkochten behalve bijtellingsknallers..
Toen dacht de RAI ‘ach, met die leaserijders komen we er ook wel’…
Totdat 75% van de merkdealers in nederland verdween… (ik moet nu 75km enkele reis voor mijn dichtsbijzijnde merkdealer rijden)…
Ach, ons probleem ook niet… laten we ook mee doen met de BTW over accijnzen…
Ach, ons probleem ook niet dat de bijtelling naar 25 (en nu 22%) gaat..
Nu zijn de automobilisten echter blut… leaserijders doen nog een keer een EV met bijtellingknallers (maar gaan natuurlijk niet een BEV van 60.000 euro kopen voor 22% bijtelling als ze een ICE van 35.000 euro kunnen kopen voor 290 bijtelling ipv 450 voor de BEV, die overigens bij elk tankstation in 5 minuten vol is en weer 500km+ kan rijden, of het nu warm of koud is.. Of stoppen met leaseauto, niemand koopt straks meer een nieuwe auto, de inkomsten op accijnzen en BPM storten in en voila.. weer een nieuwe crisis… alsof we die nog niet genoeg hadden.
Anyway, de RAI heeft de automobilist al 10 keer platgereden afgelopen 20 jaar, en de autodealers minstens 3 keer…
Hoe kan die club nog bestaan?
karhengst zegt
Zoals iedere lobbyist, van toegeschoven geld.
Die leaserijders die je noemt zullen ook wel meer en meer wegblijven, het vooruitzicht dat men een EV gaat rijden is natuurlijk ook niet al te best voor de omzet, en dus hun contributie.
Homer55 zegt
En dan vliegt die pipo heel de wereld over om te ouwehoeren hoe we de wereld moeten redden… En dan komt hij met zoiets….
marcomanta zegt
Jetten moet gewoon weg bij de politiek, laat hem desnoods verkeersregelaar worden of brigadier bij het zebrapad. Tjonge jonge, weet hij wel wat er leeft in het land?
govo zegt
JETTEN= OF NIEUW WOORD VOOR JATTEN…
audirs3 zegt
Slecht voorstel van de RAI. Kost bakken met geld qua subsidie. En netto is er natuurlijk hetzelfde effect, want het prijsverschil tussen ICE en BEV wordt groter.
Het kabinetsplan is slimmer, de ICE duurder maken. Zeker in aankoop.
Qua gebruik duurder maken, is misschien niet zo eerlijk voor de huidige ICE rijders. Maar de aankoop van een nieuwe, dat vind ik echt een totaal ander verhaal.
pomoek zegt
Ik zou zeggen: schaf BPM af, en gooi de prijs van brandstof met 10% omhoog.