Het lijkt erop dat iedereen om is. De politie rijdt nu ook crossovers.
Crossovers worden telkens populairder. Dat weet iedereen. Want iedereen rijdt in die dingen. Op een of andere manier wil iedereen zichzelf voorbereiden om Polen binnen te vallen of om op safari te gaan naar Congo.
In veel gevallen heeft de crossover de sedan én hatchback van zijn troon gestoten. Voor sommige merken is de populariteit dusdanig dat ze de sedan überhaupt overslaan. Denk aan Renault dat geen reguliere Talisman meer verkoopt en natuurlijk Ford, dat gestopt is met de Mondeo plus de Fiesta, en de Focus géén opvolger gaat geven.
Politie crossover
In plaats daarvan worden klanten doorverwezen naar de Puma en de Kuga. Of wacht, dat is een beetje snedige manier om het te zeggen. De klant zélf loopt namelijk naar de crossovers, fabrikanten voldoen gewoon aan de vraag uit de markt. Dat betekent ook dat de politie crossover moet gaan rijden. Zo zien we dat de Amerikaanse politie hun vertrouwde Ford Crown Victoria’s heeft verwisseld voor Explorers.
In Nederland zien we hetzelfde beeld: wij krijgen Ford Kuga’s! Ford Nederland laat op zijn facebookpagina drie Ford Kuga’s in politietrim zien. We zijn benieuwd wat de RDW vindt van het gebruik van groene platen voor promotiedoeleinden, daar zijn ze niet altijd te happig op. Maar ja, moet de RDW de politie een boete gaan geven? Of Ford in dit geval… Hmmmm!?
Testfase
De politiewagens worden dus nu getest. Deze basispolitievoertuigen moeten de testfase doorlopen. Blijkt het daarna een succes te zijn, dan kunnen we in 2025 de eerste ‘echte’ auto’s op de markt verwachten om de Tourans en B-Klasses te vervangen.
Nu kunnen we wel zeuren om nog meer crossovers op straat. Maar dat gaan we een keertje niet doen. Vergeet niet dat de politie hiervoor nog werkte met Volkswagen Tourans. Niet dat er iets mis is met de midi-MPV van Volkswagen, maar het ziet er natuurlijk niet uit. Zo’n MPV rijd je toch vooral als je geen verstand hebt van voorbehoedsmiddelen en vrouwlief haar zin geeft. Voor de Mercedes-Benz B-Klasses geldt min of meer het zelfde (alhoewel die auto’s premium zijn). Wil je overigens weten welke auto’s de politie nog meer heeft rijden maar die geen stickers hebben? Kijk dan op onze lijst met onopvallende (Sneaky!) politiewagens.
Check hieronder de bewegende beelden:
Image- en videocredits: Ford Nederland
Flutterbear zegt
Wat een lelijke auto’s zijn dat zeg.
Allison Burgers zegt
Zijn dit testwagens voor de aanbesteding, of is de aanbesteding al gegund?
Edge zegt
De aanbesteding is al gegund. De komende jaren gaat de politie zowel deze Kuga als de BMW X1 afnemen. In 2025 komen daar ook nog een batterij EV’s bij, waarvan de aanbestedingsprocedure ergens deze maand afgerond zou moeten zijn.
Dutchdriftking zegt
Ach, rijden kunnen ze over het algemeen toch niet dus de dynamiek van een Focus TOV dit orgel zullen ze niet missen. En een crossover is in één ding heel goed: hard over een drempel jagen! En dat doet oom agent nogal eens dus zo gek is de keuze niet.
87sandyd zegt
Praat niet zo slap man. Waarom kunnen ze niet rijden dan? Of volg jij ze dagelijks waar hoe ze rijden?
lekkaah zegt
Misschien volgen ze hem wel dagelijks, gezien zijn naam..
Robert zegt
Touché!
On topic: ik vermoed dat de Hermandad voor de cross-over kiest omdat de keuze in MPV’s gewoon steeds minder wordt. De huidige B-Klasse wordt door Mercedes inmiddels ook niet meer als MPV aangeduid, maar als ‘hatchback’.
rwdftw zegt
Ik heb nieuws voor je, Tegen 2025 is de Focus van de markt gehaald. Ford stopt ermee. Dus er blijft weinig over behalve zo’n hoog gedrocht.
Het enige waar de overheid zich nog onderuit worstelt is de eis dat alles een EV moet worden. Zeg niet dat het niet kan, er staan er een paar 1000 op de kade.
William zegt
En hier passen wel arrestanten op de achterbank? Dat ging bij de B klasse niet, daar had de korpsleiding nooit over nagedacht blijkbaar.
Edge zegt
Die B-klasse schijnt sowieso niet heel fijn te zijn volgens agenten in mijn vrienden- en kennissenkring. Ze klagen stuk voor stuk over hoe smal de auto voorin is. De middenconsole is weliswaar aangepast om ruimte te creëren voor hun riem met uitrusting, maar desondanks zit dat niet prettig. Ze rijden stuk voor stuk liever in de (oude) Touran dan in een B-klasse.
jaso013 zegt
Klopt als een bus idd. Daar over gesproken zit ik liever in een Vito of Transporter tijdens de dienst. Veel overzicht. Makkelijk in en uit stappen en veel ruimte voorin. En owja…. Stoepranden lijken wrl bijna niet te bestaan.
rogerzz zegt
Een plofkraakje wordt wel steeds makkelijker met een Golf GTI’tje. Alleen de Audi A6’jes kunnen je dan nog bijhouden, deze trage hokken heb je na drie rontondes en twee scherpe bochtjes en één invoegstrook compleet afgeschud. Zo’n 1.5 Ecoboost doet er 9.7 seconden over om de 100 km/u aan te tikken, en heeft een max van 195 km/u.
mashell zegt
Maar de politie heeft één groot en niet eens geheim wapen: ze hebben meer dan één politieauto.
crashingduke zegt
Lang geleden dacht Jan Lammers dat ook. Hij vergat alleen de portofoon die in elke politieauto zit.
Allison Burgers zegt
Ja, want de politie heeft immers alleen maar Kuga;s.
Johanneke zegt
Ik denk dat je juist een MPV koopt als je enigszins een logisch vervoer wilt voor je gezin. Ruimer en aerodynamischer dan een crossover, en rijdt net ze matig, ziet er net zo dom uit. Liever een BMW 2 serie mpv dan een x3 als gezinsauto.
mashell zegt
Je kunt ze wel als superhelden zien en dat zijn de politieagenten ook maar onder die stoere pakjes met fluoriserende streep zit ook maar een gewoon mens dat het liefst een SUV heeft.,.,
87sandyd zegt
Haha je hebt humor. Maar ik kan je verzekeren dat het gewoon erg onhandig is om in een lage auto te rijden met het vele in- en uitstappen. Ook met een verdachte is het gewoon onhandig. Ook wordt ons wegennet bestrooit met drempels. Ook hebben de buitengemeenten politieauto’s nodig en dan kom je nog weleens over een zandpad. Ik ben geen SUV liefhebber, maar het is in de basis wel geschikt voor dit werk. En achtervolgingen komen echt nauwelijks voor, dat is echt maar een paar % van het werk. En ja, met 500 pk kom je sneller ter plaatse bij een reanimatie, maar dat is echt secondenwerk.
Edge zegt
Wat ik wel bijzonder vind: De auto’s staan op lichtmetaal. Ik dacht dat de politie juist zoveel mogelijk van steelies gebruik maakte omdat die deuken in plaats van breken of scheuren en je dus niet meteen je achtervolging hoeft te staken als je een stoeprandje te hard neemt.
Rick-dos zegt
Geef die gasten een BMW of Mercedes en voor de snelwegen een Porsche. Hebben die gasten wel verdiend.
Vroeger kon je nog zeggen dat onze politie in Mercedessen en Porsches rijden. We zijn nu zo ver weggezakt dat het een Fordje Puma wordt…
Allison Burgers zegt
De politie gaat helemaal niet in Puma’s rjden.
jaso013 zegt
We gaan het zien. De touran’s worden nog steeds door veel collega’s boven de eerste B klasse verkozen qua rijgedrag en qua automaat.
De nieuwe (facelift) B klasses rijden echt goed en zijn meer dan snel genoeg! Ik meen dat we de 220D rijden of soortgelijks. Eigenlijk ook meer dan groot genoeg. Voor een verdachte hebben we juist niet te veel ruimte nodig. Hoe compacter je die “ op kunt vouwen” achterin hoe veiliger en controleerbaarder je deze kunt vervoeren.
Voor snelwegwerk is er de A6. Die is mi meer dan capabel genoeg.
Hoe de Puma of de X1 zich gaat houden? Geen idee. Iets hoger is prettiger in de stad met stoepranden en hoge drempels. Qua wegligging wellicht iets minder.
Snellere voertuigen zijn niet nodig. Goed samenwerken en communiceren daar bereik je veel meer mee dan een snelle auto.
slowland zegt
Kun je de Escape, Kuga in Europa, ook AWD krijgen daar? Daar zou ik als politie toch zeker wel voor kiezen….