De politie heeft een aanbesteding rond voor nieuwe modellen van BMW met zes-in-lijn!
Een politievoertuig moet een manusje-van-alles zijn. Kijk, je kan in theorie een lichtbalk op een Audi RS 6 Avant plaatsen en dan iedereen helemaal de moeder achtervolgen. Qua kostenplaatje wordt dat een lastige, helemaal als je er eentje total loss rijdt. Of wat te denken van Gerrie die op Facebook een post over de RS 6 ziet en roept ‘ja en daar betalen wij dan belastinggeld voor! *emoji met boos gezicht*
Alleskunner
Vandaar dat de politie het stads- en patrouillewerk uitbesteedt aan een setje stads-allrounders: de nieuwe BMW X1 en de Ford Kuga Hybrid. De snelwegpolitie blijft lekker asociaal dikke Audi A6’en rijden, maar dan wel met een dieselmotor. En de motorpolitie? Die krijgen nu ook nieuwe dikke motoren, BMW’s zelfs. Met zes-in-lijn!
BMW K1600-GT
De politie rijdt al op dikke BMW motoren, maar dat zijn voornamelijk R1250 RT’s. De nieuwe zes-in-lijnvariant worden allemaal exemplaren van de K1600-GT. Dit zijn wat forsere (en dus zwaardere) motoren, mede dankzij de 1.6 liter grote zescilinder met 160 pk. Het lijkt er dan ook op dat de R1250 RT’s lang niet allemaal met pensioen gaan en de K1600’s vooral taken zoals begeleid transport op zich nemen. Dat maakt de aanschaf van deze motoren logisch, want de Marechaussee deed eerder hetzelfde. Al hebben de Marechaussee en de politie qua aanschaf van het materieel niet dezelfde strategie, dus dat is los van elkaar besloten.
Of je dus echt achtervolgd gaat worden door de BMW K1600 GT’s moet blijken, maar de politie zou 10 miljoen euro hebben besteed om er zo’n 150 exemplaren uit te halen. Zowel de huidige R1250’s als de K1600’s ga je dus tegen kunnen komen in de iconische politiestrepen.
BMW330Ci zegt
Deze ga je niet zoek rijden vrees ik. Die 1250 was je de baas op hoge snelheid
Diesel Rocks zegt
Ik heb ooit aan een motoragent gevraagd waarom hij mij boven de 200 km/u niet meer kon bijhouden. Dat kwam door het extra gewicht van alle apparatuur in zijn motor zei hij. Toen reed ik in een Audi A4 TDI van 180 pk.
kareljansen zegt
Jawel hoor. Een standaard m3 gaat al fors sneller van 100-200. Onverstandig, dat wel.
hondafiel zegt
Met wat pech hangt de Zulu vervolgens boven je.
schuimbekje3 zegt
ik snap het niet helemaal, de 1200 was al te zwaar en te lomp (en onbetrouwbaar, abs, aandrijflijn) en nu 1600, daar moet dan mee gereden worden?
je gaat toch ook niet met een olietanker powerboat races houden?
JanJansen zegt
Ik snap ook niet waarom ze niet kiezen voor de nieuwe R1300GS. Weegt veel minder en kan ook wat onverhard rijden. Daarnaast is er veel meer ontwikkelingsgeld in gestoken (want paradepaardje van BMW).
crashingduke zegt
De K1600 rijdt veel soepeler dan de R1200 / R1250 en de bestuurder kan een hoge snelheid veel langer volhouden. De R is leuk als je wilt motorrijden, maar voor politie taken is de K1600 beter geschikt.
mikespek zegt
Onbetrouwbaar van de bmw motorfietsen valt mee, abs systemen zijn bepaalde jaren geweest, huidige systemen zijn bullet proof, kijk naar de gemiddelde kmstand van een bmw motorfiets en dan naar die van een jap of Italiaan. En zodra het weer minder wordt gaan veel fietsen de schuur weer. Meeste van de motoren die nu nog buiten komen zijn bmw’s.
Afgelopen jaren tienduizenden kilometers op bmw’s gereden, en op gewone onderhoud na geen rare dingen gehad
bierbuik zegt
10 miljoen euro voor 150 motoren, dat zijn geen goedkope exemplaren zeg!
Begrijp dat er vanalles aan verbouwd wordt, maar met zo’n order mag je wel een leuke prijsafspraak verwachten.
Dan vind ik ruim 66k per stuk zeker geen koopje.
pier zegt
Inderdaad aan de prijs, misschien zit hier ook meerjarig onderhoud bij in?
JanJansen zegt
Een beetje aangeklede standaard fiets kost al 44000 euro, vervolgens moet alle communicatie apparatuur er nog op. Zwaardere dynamo met draadboom enz. De vering moet worden aangepast aan het hogere gewicht. Bestickering. En dan denk ik dat ik nog wel een aantal zaken vergeet…
Denk dat de prijs wel aardig klopt.
tjorque zegt
Ik wil die 6 in lijn wel eens rijden. Knap blok denk ik. Alleen lijkt me dat zo enorm trillingsloos dat het rauwere kantje (dat ik zo leuk vind) van “motor” rijden er wat af is.
jurgen80 zegt
Als je hem open trekt is hij waanzinnig, deze motor is echt Jekyll & Hyde (misschien omdat die van mij met Remus uitlaat kwam) oftewel rustig cruisen en rauw is beide mogelijk
pier zegt
Die 1250 rijd je er met de gemiddelde auto al niet uit maar als je op YouTube kijkt hoe makkelijk zo’n 1600 naar de 240km/u gaat dan hoef je er niet eens over na te denken.
kareljansen zegt
Tijd voor een wat meer autoblog waardige auto denk ik dan. Er is genoeg spul op 4 wielen wat de 100-200 in minder dan 8 seconden doet. Even los van het feit dat het sowieso niet erg verstandig is om proberen te vluchten voor de politie..
bisazza zegt
Die zes-in-lijn hebben ze al jaren. Ik weet nog goed hoe jaloers een Franse politieman was op de NL motoren tijdens de tour de france start in Utrecht. Tijdens die Nederlands/Franse samenwerking werd er menigmaal gewisseld van motoren tot ieders vreugd. Wij doen ons werk ook beter met goed materiaal. Goed te lezen dat de overheid blijft investeren in goed materiaal
racerx zegt
Goede keuze! Toch jammer dat BMW nooit een K1600S heeft aangedurfd, verder dan een concept is het nooit gekomen.
arta zegt
Waarom niet zoals in de USA?
Lekkere V-Twin uit de jaren 60 en dan in een t-shirtje en korte broek over de snelweg….. (gekke mensen)
Lomp ding zo’n 1600, maar als je de hele dag/nacht over de snelweg moet patrouilleren wel een beste keuze denk ik!
Achtervolgingen zal niet het gros van de werkuren bedragen gok ik zomaar.
RobTWo zegt
Voor een beetje achtervolging heb je meer aan een GS. Zo’n K1600 (de Haagse popo rijdt er al een tijdje mee) is alleen handig in de rechte lijn. Op het Koning Willem-Alexanderviaduct over de A12 heb ik al eens zo’n 1600 naast de bocht zien liggen.
cossiekiller zegt
Er gaat niets boven een paard, zoals in True Lies