Het heeft iets langer geduurd dan bij zijn attractieve concurrenten (P1, LaFerrari, 918), maar ook de volledige productie van de Huayra is inmiddels vergeven.
Van de Huayra, die vier jaar geleden het levenslicht zag, zouden er 100 worden geproduceerd. De kans op meer exemplaren lijkt ons klein, want in de deal met AMG werd beklonken dat ze 100 V12’s mochten afnemen. In 2012 waren er al 85 verkocht, dus om die laatste 15 te slijten hebben ze opmerkelijk lang gedaan. Laten we dat voor het gemak maar even het Veyron-syndroom noemen.
Uiteraard zijn nog niet alle exemplaren van de €1.056.000 kostende supercar met meer dan 700 pk en een koppel van ruim 1000 Nm gebouwd. De komende tijd rollen er dus nog genoeg exemplaren uit de – onlangs vernieuwde – werkplaats in San Cesario sul Panaro. En als de Zonda ons iets geleerd heeft is dat vrijwel alle Pagani’s uniek zijn. Maar ja, wat wil je met zo’n optielijst.
Hoe het met die Huayra Roadster zit? We wisten het stiekem al, maar in een gesprek met GTspirit heeft Pagani angegeven dat die op de Autosalon van Genève in 2016 zal worden gepresenteerd. Nog even geduld.
Fotocredit: basfransencarphotography
kampioentje zegt
Dan toch maar weer een zonda 760 bestellen!
sr20det zegt
@kampioentje: Nou, die heb ik liever dan deze! ik vind de Zonda toch echt en nog steeds mooier dan de Huayra
kampioentje zegt
@sr20det: ja ik ook, vele malen mooier en lekkerder! En van dat geluid worden mensen gillend wakker snachts!
boenderaar zegt
Blijft een geweldig apparaat!
bouwvakkert zegt
Verbaast me niks, geweldige auto’s met een heerlijk geluid. Wie droomt er nou niet van een pagani?
introductiemap zegt
@bouwvakkert: ijsbeertjes
dameister zegt
@introductiemap: hahaha
munchy zegt
@bouwvakkert: ik droom er niet van. Vind ‘ m echt spuuglelijk.
autoriteit zegt
@munchy: ben ik helemaal met je eens, ik vind m ook spuuglelijk. Ok het is een stukje vakmanschap, is gemaakt van mooie materialen en rijdt ongetwijfeld fantastisch, maar wat een gedrocht om te zien. Maar goed smaken verschillen. Origineel is ie in ieder geval wel, daar is ook wat voor te zeggen.
rolov zegt
@munchy: lekker belangrijk of hij lelijk is. Het is een asskicker eerste klas. Scoobys waren ook niet mooi maar gingen wel hard.
Dutchdriftking zegt
@bouwvakkert: zo lelijk! Doe mij maar een echte Italiaan!
drugsrunner zegt
@dutchdriftking: Gay!
lotuselises2 zegt
@bouwvakkert: geweldig geluid? De zonda wel, maar deze klinkt als een scheten latend zwijn bij downshifts.
berlinetta zegt
Ben benieuwd of deze ook zoveel specials krijgt als de Zonda. Heb zo’n gevoel van niet. Hoewel ik de Huayra wel mooier vind, mist hij de magie van de Zonda.
lambo4all zegt
@berlinetta: ik denk dat je de heren onderschat! De huayra gaat nog wel een jaartje of 7/8 mee, als het niet langer is. Verder licht het natuurlijk volledig aan de klanten hoeveel specials er gebouwd zullen worden. 90% van de zonda specials waren namelijk op aanvraag van klanten.
MDA zegt
wow… ik wist niet dat ie zo gelimiteerd was in aantallen. Er zijn gewoon 5 keer zoveel LaFerrari’s als Huayra’s.
berlinetta zegt
@MDA: Die Ferrari was wel al uitverkocht voordat ie ook maar in productie ging. De Huayra heeft 4 jaar gedaan over 5x minder auto’s.
rolov zegt
@berlinetta: ja maar die ferrari is als hij de fabriek uit komt rollen al meer waard. Meeste kopen hem als investering. Hoeveel zullen er dat zijn met de Pagani? Die wordt gekocht om te rijden
str8six zegt
Hahaha en Bugatti heeft de Veyron na 10 jaar nog steeds niet uitverkocht.
trustmeiamanengineer zegt
Hmm, wist niet dat ‘ie überhaupt gelimiteerd was. De meest geweldige die te koop is naar mijn mening. Zo prachtig in alle details. Maar neem aan dat ze inderdaad met de roadster doorgaan nu.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: De meest geweldige auto*…..
jaapiyo zegt
En houdt Horacio er na de Huayra roadster er dan maar mee op of zo?
Beetje raar nieuws vind ik dit, vooral omdat het nieuws voor me is dat de oplage beperkt was tot 100, dat heb ik nooit eerder gelezen. En het model is dus pas 2011 op de markt gekomen, terwijl de Zonda een veel langere run heeft gehad. Balen hoor, wilde er net een kopen maar nu ben ik dus te laat…En een roadster hoef ik niet, Pagani kennende wordt die minder mooi met zo’n tentdak, plus het past helemaal niet bij zo’n auto IMO (idem Laffe)…
Man man man man man man…
maseratizzzzzzzz zegt
Mooizo, geef ze nog een paar 7.3 v12 motoren, en prop deze in Huayra. Hoogstwaarschijnlijk is deze dan eerder uitverkocht.
dondeboer zegt
Ik gok dat als ik na de vondst van olie onder mijn huis met mijn zak met miljoenen op de deur klop bij Horacio met het verzoek om er toch nog één te bouwen, dat ‘ie me dan niet naar huis stuurt, maar een prachtige one-off-limited-edition voor me in elkaar zet. Net als voor alle steenrijke arabieren die na mij komen.
lambo4all zegt
@dondeboer: dat pagani je geen huayra zonder “F,S,RS,GT,cinque,monza,roadster,[insert je initialen]” meer geeft wil niet zeggen dat je in de toekomst er geen mét een van de bovenstaande namen kan bestellen.
gregorius zegt
Ach, als de vraag er is, komen ze vanzelf met een oplossing. Opeens weten ze toch nog wat 7.3 blokjes te kopen, of komen ze met een ‘update’ waar ze de AMG 6.0 V12 erin proppen. Wieweet dat AMG er met een kleine verandering er een 6.6 oid van kan maken waardoor het toch een unieke motor lijkt te zijn.
Waar vraag is, komen ze bij Pagani met aanbod.
SimonMc zegt
@gregorius: ik weet niet of je het zo bedoelde, maar deze is niet voorzien van de 7.3 liter atmosferische V12, maar wel van de 6.0 liter biturbo. De 7.3 was enkel voor de Zonda.
gregorius zegt
@SimonMc: Assumption is the mother of all fuck up’s .
Had ik idd even moeten uitzoeken. Maar goed, lijkt me stug dat AMG niet nog een paar extra 6.0’s voor ze wil bouwen.
trolle zegt
@gregorius: why not both?
7.3l biturbo v12?
lambo4all zegt
@gregorius: het is een unieke motor voor pagani, in geen enkele andere mercedes ligt dit blok. Verder heb je maar een handjevol hersencellen nodig om te bedenken dat amg de benodigde blokken voor de 40 versies op de huayra ook gewoon gaat leveren. Danwel in een licht geupdate vorm.
jochempie zegt
Een uitverkochte Pagani is zoiets als een hogere macht: er kan van alles beweerd worden, maar uiteindelijk bestaat het niet.
phaeton zegt
Dat betekent dus ook een nieuwe deal met AMG, het is onwaarschijnlijk dat Pagani andere blokken in hun Roadster hangt dan de 100 in hun coupés. En zoals reeds gezegd: waarom gelimiteerd? De levensloop van de Zonda was 10 jaar oid. Of komen er 63 special editions?
berlinetta zegt
@phaeton: Zal gelimiteerd zijn vanwege de marketing.
jaapiyo zegt
@phaeton: Geen enkele reden voor Merc om niet wat extra blokken te leveren. Pagani kan volgens mij de rekening wel op tijd betalen en het is nou ook niet per se zo dat de auto’s die hij bouwt afbreuk doen aan het imago van Mercedes.
Misschien dat (onderdelen voor) de 7.3 uiteindelijk echt schaars waren en niet meer gemaakt werden maar die 6.0 maken ze in de basis nog gewoon bij Mercedes (ok vooruit, AMG) voor de ’65 AMG’ modellen.
stfu zegt
NIet zo vreemd, het is ook gewoon geen mooie wagen. De Zonda is echt zoveel mooier.
henkhupelschoten zegt
Laat de speciale versie’s maar komen!
theracingelf zegt
Zou veel liever een Zonda hebben, mooier en een veel beter geluid!
Hupke zegt
Zonde, ik begon de wagen net stillaan iets minder afschuwelijk lelijk te vinden.
mrrallycross zegt
Dat was toch al toen hij uitkwam
badboys zegt
Ik vind een Pagani Huayra altijd meer hebben, mooier en bruter dan een Koenigsegg Agera.
LaFerrari, P1 en de Huayra is mijn rijtje de 918 wissel ik in voor de Huayra.
kapiteinaudi zegt
Nu is het wachten op 100 special editions voordat hij definitief uit productie gaat. Wat overigens niet erg is. Kunstwerk van een auto.
Dutchdriftking zegt
Goede zaak, snel vergeten dat lelijke hok.
knipperlichtje zegt
Ik vind ‘m verschrikkelijk, vooral het interieur, kitscherige bende. Maar het vakmanschap is bewonderenswaardig.
gerjan zegt
eerlijk is eerlijk. De Zonda is mooier. Maar deze is nog altijd mooier dan de zogenaamde top 3. Dat zijn gewoon lelijke auto’s. Dit is misschien niet de beste de snelste. Dit zijn auto’s die je klein jongetje als poster op je kamer wil hebben!!
goodolddays zegt
Wou net een Huayra bestellen! Ach, wacht wel tot er een Huayra R of 760RS beschikbaar komt :/
jrmpower24 zegt
Ik vind m prachtig!!
Ik wil helemaal geen atmosferische V12 in de Huayra.
De turbo’s bepalen juist het karakter. Een totaal ander karakter dan de Zonda en daarom absoluut geen opvolger van de Zonda zoals veel denken.
badboys zegt
@jrmpower24: Dit bedoelde ik gisteren met design een Zonda of Huayra heeft toch tig keer zoveel karakter dan een Koenigsegg Agera.
jrmpower24 zegt
@badboys: Koenigsegg’s zijn naar mijn mening net zo goed kunstwerken. Ik zie echt de passie en het karakter in het design maar ja dat kan verschillen tussen personen