Ook gij, Nissan Leaf?
Nissan was een ware pionier met de volledig elektrische Leaf, maar daar plukken ze nu niet de vruchten van. Na de Leaf bleef het namelijk heel lang stil op elektrisch gebied. Inmiddels is er de Ariya, maar dat is vooralsnog geen daverend succes.
Nissan gaat echter doorpakken, want ze komen met drie nieuwe elektrische cross-overs. Dat zijn de Leaf, de Juke en de Qashqai. Dat lees je goed: de Leaf wordt dus ook een elektrische cross-over. En daarnaast krijgen de Juke en de Qashqai een elektrische opvolger, maar dat mag geen verrassing heten.
We weten ook al wat we ongeveer kunnen verwachten van de opvolger van de Leaf. Nissan verklapt alvast dat de onderstaande Chill-Out Concept de inspiratie zal vormen. Die concept car ben je ongetwijfeld al lang vergeten, want die dateert uit 2021. En het was geen hele spraakmakende concept car.
De elektrische Juke en Qashqai zullen gebaseerd worden op meer recente concept cars, namelijk de Hyper Punk en de Hyper Urban. Deze futuristische concept cars werden in oktober onthuld, maar zijn nog verre van productierijp. Het lijkt er in ieder geval op dat we een soort origami-design krijgen, á la Lexus.
We weten verder nog heel weinig over deze auto’s, maar we weten wel dat ze alle drie in Europa gebouwd zullen worden. In de fabriek in het Britse Sunderland waar de huidige Juke, Qashqai en Leaf worden gebouwd, zullen ook hun opvolgers van de band rollen.
Mocht je nu denken ‘ik wil helemaal geen cross-over, ik wil een hatchback’, niet getreurd. Er is ook nog een elektrische hatchback van Nissan in aantocht. De Renault 5 krijgt namelijk een broertje in de vorm van een elektrische Nissan Micra. Het is dus niet zo dat álle Nissan straks een cross-over zijn. Al scheelt het niet veel.
drdre1 zegt
Hmm, ik krijg er nou geen origasme van. 🤔
Johanneke zegt
Het is echt triest aan het worden. Zag laatst een review tussen een audi Q2 en A3. Zijn op een paar euro na even duur. Kwam er op neer dat de A3 ruimer was, sneller, dynamischer reed, en zuiniger. En naar mijn mening veel en veel mooier. Wat heb je dan aan de crossover. Op je boosterzitje zitten?
Je zou denken dat auto’s steeds beter worden naarmate de generaties verstrijken, maar nee.
potjak zegt
Nee, auto’s worden er niet beter op en dat heeft alles te maken met dat men wil blijven verkopen en de garage moet ook nog iets verdienen dus het moet wel een keer stuk gaan. In het kader van duurzaam en een betere toekomst zou je verwachten dat het juist de andere kan op zou gaan. Helaas. In de jaren 70 en 80 bouwden (niet alle maar zeker de japanners) merken nog compromisloos. Dat is sinds halverwege de jaren 80 minder en minder geworden. Net als elektronische producten. Een TV uit de jaren 80 doet het nu waarschijnlijk nog altijd (met wellicht diverse reparaties) terwijl je blij mag zijn dat je Flatscreen het 10 tot 15 jaar volhoudt (en niet te repareren is).
mashell zegt
Wat zit je voor rare dingen te verkondigen? Niet alleen herinner ik me de wagens uit de jaren 70 en 80 als veel meer pechgevoelig maar ook dingen als steeds langere onderhoudstermijnen en het veel lagere aantal pechgevallen dat je langs de weg ziet tonen je ongelijk. Dat wagens steeds betrouwbaarder worden is ook niet zo gek, de productie toleranties zijn veel beter geworden, de kwaliteitsnormen veel strenger, wetgeving veel strikter.
Overigens komt de reputatie van betrouwbare Japanse wagens uit de ADAC pechstatistieken, die turfden welke auto’s ze met pech aantroffen op de vluchtstrook. Omdat geen rechtgeaarde Duitser een Japanner voor de lange afstand gebruikte troffen ze veel meer dikke Duitse wagens aan dan Japanse wagens en zo is de mythe geboren dat Japanse wagens betrouwbaar zijn.
Johanneke zegt
Nee, is geen mythe. Begon al in de jaren 60 ofzo, je engelse auto starte niet, je Datsun wel. Gemiddeld gezien zijn jappenbakken gewoon betrouwbaarder. Vrijwel elke test blijkt dit uit.
En de meest betrouwbare auto’s zijn gemaakt rond het jaar 0. De volvo’s die miljoenen km’ers aankunnen, de toyota en lexus met 6 in lijn. De 1.9 TDI. De gietijzeren blokken van Mitsubishi, om maar wat te noemen. Toen waren er weinig milieu eisen, geen turbo’s.
shibby zegt
Leaf me alone
okdoei zegt
Vrij logisch, op kenteken staat ie als MPV.
MPV zijn niet meer cool en allemaal crossovers geworden, dus dat de Leaf dit ook wordt is niet zo gek.
Er is ook een Mustang als crossover (WAT GEEN MUSTANG IS) en een Ford Puma.
Crossover hier, crossover daar en het liefst in een tint grijs want het gros van de (Nederlandse) mensheid wil het liefst niet al te gek doen of anders zijn. Crossover.
rollingstoned zegt
It ain’t over until it’s a crossover…