De nieuwe auto’s zorgen voor serieuze hoofdbrekers bij de ingenieurs.
In 2017 zijn de auto’s sneller geworden, wat automatisch betekent dat de boel her en der moest worden verstevigd. Je wilt immers niet dat je miljoenen euro’s kostende bolide middenin Eau Rouge uit elkaar valt door de enorme g-krachten, maar denk bijvoorbeeld ook aan dikkere remschijven.
Vanwege deze ontwikkelingen en de bredere banden is het minimumgewicht voor de auto’s opgehoogd van 700 kg in 2016 naar 722 kg in 2017. Desalniettemin slaagt Mercedes er vooralsnog niet in om de auto op die gewichtslimiet te krijgen. De W08 zou zo’n vijf kilo te zwaar zijn, wat resulteert in 0,2 tellen extra per rondje.
Mercedes is echter niet het enige team dat aan de lijn moet doen. Red Bull rijdt met vijf kilo’s ballast rond omdat de oude MGU-K wordt gebruikt. Datzelfde geldt voor Toro Rosso en Renault, al zou het fabrieksteam desondanks ruim onder de gewichtslimiet zitten en dus kunnen spelen met gewicht, om zo de balans van de auto te verbeteren.
De Force India was bij het testen nog 10 kg te zwaar, maar zit intussen 3,5 kg onder de gewichtslimiet. Ook Ferrari en Haas F1 hebben de zaken netjes voor elkaar, evenals Williams. Bij die laatste renstal moeten we wel opmerken dat het de kortste wielbasis van het hele veld gebruikt. (Via: Auto Motor und Sport)
fanboy zegt
722kg minimum gewicht of maximum gewicht?
cr37 zegt
@fanboy: minimum, je mag altijd zwaarder zijn
fanboy zegt
@cr37: Maar er staat dat andere nu 3,5kg onder het gewichtslimiet zitten. Wat goed zou zijn. Volgens mij is het dan een maximum?
Author zegt
Nope het is een minimum. Dat bepaalde teams onder het gewicht zitten betekent dat ze vrij met ballast kunnen spelen om de balans te verbeteren.
cr37 zegt
@fanboy: Als je onder het gewicht it moet je met ballast weer tot het minimum komen. Het voordeel van ballast gebruiken is dat je zelf kan bepalen waar je dat gewicht erbij doet en zo de balans kan bepalen. In de voorvleugel zit een panel wat eraf kan waar sensoren zitten en daar wordt ook ballast in gestopt om de mechanische balans meer naar voren te krijgen. Een lichte auto geeft daardoor veel meer vrijheid
carmasterr zegt
@fanboy:
Nee minimum. Als je onder het minimum zit moet je ballast gebruiken om toch op het minimum te komen. Dat geeft je dus de mogelijkheid om een betere gewichtsverdeling te bereiken.
Rick-dos zegt
Komt door Hamilton z’n gouden ketting. Als ie die afdoet dan moeten ze dat gewicht wel kunnen halen. Denk ik…
2505 zegt
@rick-dos: haha swag’s too heavy dawg
Boomer zegt
@Rick-dos: niet zijn ketting maar zijn ballen.
bartteeuwen zegt
@airc: ik zit te lunchen, begin jij over de ballen van Hamilton..
cloverleaf zegt
@bartteeuwen: Prent je dit in… Een een masturberende Maarten van Rossem. Eet smakelijk!
berlinetta zegt
@cloverleaf: Mijn bakje yoghurt werd er niet lekkerder op door jouw reactie.
cloverleaf zegt
@berlinetta: yoghurt? Of magere kwak……
Excuus…
boxergt zegt
@cloverleaf: @&&€@!!-/@” het is je gelukt …
st33fie zegt
@cloverleaf: Haha en dan hebben we het nog niet eens over het geluid wat daarbij hoort
gebakkenei zegt
@rick-dos: en dat in combinatie met het loslaten van zijn ego, zeker tien kilo eraf.
easygoingmartin zegt
Zou 5 hele pakjes suiker nou écht 0,2 seconden schelen?
Iets meer gewicht is toch ook dat je een fractie eerder op het gas kan omdat de banden wat meer natuurlijke druk hebben denk ik?
Denk trouwens eerder dat het zijn ego is die 5kg te zwaar is, en de verse trouwring van botjas
sportevo zegt
@easygoingmartin: ik vind dat ook altijd moeilijk te begrijpen maar die paar kg sleep je overal mee (tijdens remmen, accelereren, in de bocht) en zorgt ervoor dat je niet kunt spelen met balastgewicht voor een betere balans wat ook weer winst in rondetijd kan opleveren. Die extra kg zitten natuurlijk niet op een plek waar jij ze perse wilt hebben.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Is die 722kg incl. Of excl. Bestuurder?
Erik zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: exclusief coureur
basvspr zegt
@erik2907: incusief coureur, exclusief brandstof
koentag zegt
@basvspr: dus een minder goede racepiloot die slechts 60kg weegt is interessanter voor een race team? :s
n54coupe zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Inclusief bestuurder
Andres zegt
Hoe kan de auto van bijv Force India 3,5 kg onder het minimum gewicht zitten? Dan is de auto illegaal?
itiswhatitis zegt
@andres: vgm krijgt die auto dan 3,5 kg ballast mee
rijnounsdoor zegt
@andres: nee, ze plakken ergens 3,5 kilo ballast.
Andres zegt
@rijnounsdoor: Duidelijk, dan kunnen ze de ballast verdelen voor een optimale gewichtsverdeling.
sportevo zegt
@andres: helemaal juist, hoe lichter de auto, hoe meer belast je kunt plaatsen op de plekken waar je dat voor dat circuit wil hebben.
bassx zegt
@sportevo: of een zwaardere coureur er in kan plaatsen. Jolyon en Nico zijn niet de meest lichte coureurs van het veld en verschillen 20kg met bijv Massa
sportevo zegt
@bassx: deels waar, heb je inderdaad een zwaardere coureur dan hoeft die ook niet op dieet. Maar stel dat je inderdaad 10kg met je teamgenoot scheelt, dan heeft hij dat als voordeel op jou, hetzij in extra te plaatsen belast, of gewoon die 10kg als de auto al het gewicht zit.
Aan de andere kant, de auto lichter maken vanwege je (zwaardere) coureur kost ook veel geld.
Gulli zegt
@rijnounsdoor: kun je nagaan hoeveel loodjes ze dan op de velgen kunnen plakken!
poes zegt
Het is toch zo dat er een minimum gewicht geldt inclusief coureur, helm, etc? Ze worden niet voor niets altijd persoonlijk gewogen (inclusief outfit) als ze net klaar zijn met de race.
rufctr01 zegt
Dan doen ze maar lichtere lucht in de banden….;-)
pomoek zegt
Zie hier de reden waarom Massa het zo lang in de f1 heeft weten uit te houden. Die man weegt iets meer dan 2 pakken melk.
pinut187 zegt
@pomoek: 59 kilo schoon aan de haak. Zijn grote pakken melk die jij drinkt ;-)
Gulli zegt
Hoe kan Red Bull nou nog te zwaar zijn? Ze hebben dat illegale veersysteem in de ophanging toch moeten verwijderen? Of was hij anders nóg 7 kilo zwaarder geweest?
mrrallycross zegt
Toch wel apart. Dat ze dat niet voor elkaar krijgen