Wat je hier ziet is dus NIET de Mercedes EQS, maar een teaser van de EQE.
De Mercedes C-, E- en S-Klasse lijken zoveel op elkaar dat zelfs de verkopers eerst even op de achterkant van de auto moeten spieken om zeker te weten dat ze het juiste model hebben. Oké, de S-Klasse herkennen gaat dan nog wel, maar het onderscheidt tussen de C- en E-klasse is tegenwoordig echt minimaal.
Nu hebben de sedans van Mercedes altijd veel op elkaar geleken, dus wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Alleen de S-Klasse wilde nog wel eens een afwijkend design hebben. Met de facelift van de E-Klasse en de nieuwe generaties van de C-Klasse en S-Klasse zijn de verschillen tussen de drie modellen echter kleiner dan ooit.
Hoe gaat Das Haus dat aanpakken met de elektrische sedans? Komt er daar wel meer onderling onderscheid? Daar kunnen we kort over zijn: nee. De EQE wordt namelijk een kloon van de EQS. Dat konden we al door de camouflage heen zien, maar dankzij de bovenstaande teaser weten we het zeker. De EQE en EQS lijken als twee druppels water op elkaar. Én op een druppel, want het zijn buitengewoon aerodynamische auto’s.
Het meest schokkende verschil tussen de Mercedes EQE en EQS dat deze teaser laat zien is de LED-verlichting. De EQS heeft namelijk een kronkeltje minder in het achterlicht en de streep in het midden buigt aan weerszijden naar beneden af. De EQE oogt trouwens opvallend smal op dit plaatje. Dat belooft weinig goeds voor de proporties. Die zijn bij de EQS al eigenaardig en bij een gedrongen versie wordt dat er waarschijnlijk niet beter op.
Mercedes laat ook alvast een teaser van het interieur zien. Het interieur is net zo verrassend als het exterieur, oftewel: niet verrassend. Het binnenste van de EQE is eveneens grotendeels identiek aan dat van de EQS. Ook hier zien we dus een futuristisch ‘Hyperscreen’, dat het complete dashboard in beslag neemt.
Dat Mercedes deze teasers de wereld in stuurt kan maar één ding betekenen: de onthulling van de EQE laat niet lang meer op zich wachten. Om precies te zijn moeten we met z’n allen nog 38 nachtjes slapen voor het zover is. Dan gaat namelijk de IAA in München van start waar Mercedes het doek van de EQE gaat trekken.
Robert zegt
Ik ben wel in voor zo’n EQE, als ook deze als ‘T Model’ op de markt wordt gebracht. Moet ik alleen eerst nog ff de lotto winnen, waarschijnlijk.
cobana zegt
Een EQS en EQE als station met het standaard Mercedes banaan model zal vrijwel zeker een hele duidelijke lijkwagen worden.
antwaarpeneir zegt
@RRRobert: ik vrees dat een T model niet zal voldoen aan de aerodinamische vereisten…
Ram-G-maN zegt
Ik ben benieuwd of de EQE Estate tegelijkertijd zal worden aangekondigd. De Taycan Cross Turismo heeft momenteel het rijk alleen.
marcomanta zegt
Helaas, niet mijn smaak, ik voorspel dat Audi, Polestar, Hyundai, Kia, Tesla gaan domineren, de rest doet “leuk” mee.