Met z’n zevenen keihard gaan in een Kia: het kan binnenkort gewoon.
Het kan snel gaan. En dan hebben we het niet over de Kia EV6 GT, maar over de ontwikkeling van Kia. Een aantal jaar geleden was het nog een suf merk en nu hebben ze gewoon een auto die Porsches het leven zuur kan maken.
We zullen de cijfers nog even oplepelen: de Kia EV6 GT beschikt over twee elektromotoren die goed zijn voor 584 pk en 740 Nm aan koppel. Daarmee knal je in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. In een Kia.
De EV6 GT is niet de laatste Kia die dit label krijgt. De grote baas van Kia heeft namelijk aangekondigd dat er ook van de kersverse EV9 een GT-versie komt. Mocht je het gemist hebben: de EV9 is de nieuwe elektrische zevenzitter van Kia.
Over de specificaties doet de baas van Kia nog geen boekje open, maar het ligt voor de hand dat de EV9 GT dezelfde aandrijflijn krijgt als de EV6 GT. Vanwege het extra gewicht zal de EV9 iets trager zijn, maar het wordt waarschijnlijk alsnog een kanon.
De snelste versie van de EV9 die je nu in eerste instantie kunt krijgen is de AWD, met 383 pk en 600 Nm aan koppel. Dit is ook al een redelijk vlotte gezinsauto, die in 6 tellen de 100 km/u aantikt.
Met de EV6 GT kun je nog best een leuk potje sturen, maar daar zal de EV9 GT toch iets te lomp voor zijn. We hebben het namelijk over een gevaarte van 5 meter lang. Het gewicht is nog niet bekend, maar dat zal ook niet mals zijn.
Desalniettemin belooft de EV9 GT een hele leuke gezinsauto te worden, die weinig concurrentie heeft. Op dit moment zijn de enige snelle EV’s met een derde zitrij de Model X Plaid en de EQS SUV, maar die zijn allebei peperduur.
Als je wel trek hebt in een refocontainer die Porsches bij kan houden moet je nog wel even geduld hebben. De introductie van de Kia EV9 GT staat namelijk pas voor begin 2025 gepland.
Via: Car and Driver
goodvibrations zegt
Als je keuze belangrijk vindt.. dan moet je niet bij Tesla zijn.. laten Hyundai & Kia zien.. met deze specs en CW van 28 vermoed ik dat het ook een betere optie is voor velen dan de eTron van Audi.. goed bezig 👍
marh zegt
2025? Waarom wordt tegenwoordig alles een eeuw van te voren aangekondigd!
audirs3 zegt
Met de overgang naar EV’s begin je eigenlijk weer met een schone lei. Merken als Audi, BMW en Mercedes proberen nog de mythe in stand te houden dat ze innovatief zijn en een rijk verleden aan race historie, maar elk enigzins verstandig mens zou die auto’s nu links laten liggen en kiezen voor een Tesla, Kia of Ioniq. Technisch gezien gewoon superieure auto’s.
mp014 zegt
Technisch gezien heb je (misschien) een punt maar als ik in een E-tron GT zit heb ik, ondanks de volgens jou dan inferieure techniek, toch wel een leuker interieur (en volgens mij ook exterieur) om me heen dan als ik in een model S of Ioniq zit. Smaken verschillen gelukkig en net zoals mensen voorheen voor merken hebben gekozen zullen ze dat ook in de toekomst blijven doen. Dat is met auto’s zo maar ook met kleding, schoenen, sieraden, fietsen en ga zo maar verder. Keuzes worden gelukkig niet altijd met het verstand gemaakt! Zo ben ik ook al 28 jaar samen met mijn vrouw. Verstandig is dat niet, wel leuk 🙂
audirs3 zegt
@mp014 haha, good point 😂
Allison Burgers zegt
Een E Tron GT kost dan ook 2 tot 3 x zoveel als een Ioniq 5/6. Een Q4 E-Tron vergelijken is dan eerlijker. En dat interieur is voor 80% de Audi A3.
rwdftw zegt
Nu is het nog even wachten op een EV versie van de Cadillac Escalade :) . Als ik hier iedereen warm zie lopen voor een SUV van meer dan 5 meter dan moeten jullie die Escalade ook wel willen hebben!
Allison Burgers zegt
Je moet juist niet wachten op een elektroversie van een bestaand benzinemodel. Daar gaat het fout.
Van de grond af ontworpen EV’s hebben de toekomst. Niet die halfbakken compromisauto’s.
vetnek zegt
Besef dat de maten (LxB) praktisch gelijk zijn aan een Hummer H2. Dit ding is echt enorm qua formaat..
werf76 zegt
Waarom altijd zulke snelle versies? De iets mindere versie is snel zat. Liever een groot actieradius en volladen in 5 minuten. Oh wacht…!!