De G in G-klasse heeft nooit voor groen gestaan, maar daar gaat nu verandering in komen.
Hoewel de G-klasse onlangs voor het eerst sinds de prehistorie is vernieuwd, is het nog steeds een ouderwets lompe en onzuinige bak. Dit maakt het geen auto voor mensen die het klimaat een warm hart toedragen. Nu gaat dat toch veranderen, want Daimler-baas Källenius heeft – jawel – een volledig elektrische versie aangekondigd.
https://twitter.com/sascha_p/status/1192551741369176064
Källenius geeft toe dat er is getwijfeld over het voortbestaan van de G-klasse, maar nu ziet hij de toekomst van het model rooskleurig in. Sterker nog, volgens hem is de G-klasse wel het laatste model dat ze eruit gaan gooien.
De emissieloze G maakt deel uit van het komende elektro-offensief van Mercedes onder het EQ-label. Källenius had al aangekondigd dat Mercedes er een slordige 10 miljard euro tegenaan gaat smijten. Tegen de tijd dat het 2022 is kunnen we daarom tien nieuwe EV’s verwachten van Mercedes. De elektrische G-klasse, die waarschijnlijk EQG gaat heten, is daar dus één van.
Mercedes is niet de eerste die op het lumineuze idee komt om een G-klasse te elektrificeren. Het Oostenrijkse Kreisel Electric heet namelijk al eens een G 350 d voorzien van twee elektromotoren. Dit leverde 482 pk en een 0-100 tijd van 5,6 seconden op. Dit unieke exemplaar was bestemd voor niemand minder dan Arnold Schwarzenegger. Elektrisch rijden like a boss, het kan dus wel.
fanboy zegt
Er zijn anders al verdomd veel groene G klasses geleverd in het verleden :P
Ook elektrisch blijft het natuurlijk een lompe energieverslinde zeecontainer. Maar goed, dat geeft niet, als hij daadwerkelijk voor z’n functie wordt gebruikt. En het frame kan veel gewicht hebben voor de accu’s.
Een goede elektrische 4×4 is natuurlijk welkom.
flutterby zegt
@fanboy: met een motor per wiel en in milliseconden de kracht per wiel kunnen regelen (ook remmen) is gewoon perfect voor offroad. Kijk maar eens naar de Rivian special van Fully Charged.
denaamisbas zegt
en ik maar hopen dat deze juist niet elektrisch werd………
momo zegt
@denaamisbas: Want je wilt er graag een..?
denaamisbas zegt
@momo: een? doe mij er maar 3 ofzo, een om door de blubber mee te baggeren, een om te tjoenen en een voor dagelijks gebruik :)
momo zegt
@denaamisbas: KOOP DAN!!1!1!1!!
RutgerK zegt
@denaamisbas: Elektronische aandrijving is ideaal voor de G klasse. Direct koppel en qua wegligging is het toch al geen topper. Topsnelheid gaat het ook niet om met zo’n kolos.
atrak zegt
@RutgerK: Plus ruimte zat voor flinke accu’s.
loserboi932 zegt
@atrak: ruimte valt vies tegen. Hij is nogal small
mashell zegt
@loserboi932: het grootste verschil tussen de huidige en de oude is juist dat de wagen flink verbreed is.
potver7 zegt
@RutgerK: electronische aandrijving… Ik zie die electronen al trekken aan een zeecontainer op wielen
RutgerK zegt
@potver7: niet gelet op autocorrectie :-(
Silverarrow zegt
@RutgerK: Plus de mogelijkheid om afzonderlijk wielen aan te drijven. Superhandig op ruw terrein.
nissanfairladyz zegt
@denaamisbas: zo mooi om te zien dat iedereen huilie doet. Elke auto zal straks elektrisch zijn. Ook jij zal elektrisch gaan rijden. Weet nog wel dat filmpje betreft mobiele telefoons. Ja mobiele telefoons heeft toch niemand nodig??? Dat is toch onzin!! Kijk iedereen nu eens.
Edge zegt
Als een elektrische aandrijflijn ervoor zorgt dat we nog jaren mogen genieten van die heerlijke zeecontainer, ben ik voor. Het gros van de huidige G-klanten kiest er toch alleen voor vanwege het stoere voorkomen, en dat kan prima met elektropower.
mp014 zegt
@Edge: ik ook! Verreweg het beste auto nieuws van de dag! Kan ik weer even doorsparen. Wordt het deze of de nieuwe Alpina B3……?
tdu2zonda zegt
Vond Dr. Z toch een leukere CEO van Daimler. Deze man is me iets teveel boekhouder en groen ipv autoliefhebber, dat was Zetsche naar mijn beleving toch echt wel.
Deze man wilt de V8 weghalen uit de C63 en dan ook nog EV G-klasse…
Ik ben normaal redelijk Mercedes minded, maar deze nieuwe richting bevalt me niet.
fanboy zegt
@tdu2zonda: Hij zegt feitelijk ook dat dit de laatste Mercedes is die ze gaan bouwen, dus het zal wel snel afgelopen zijn met Mercedes :P
theladystig zegt
@fanboy: Interpretatie
monaco zegt
@tdu2zonda: Waarom kan een autoliefhebber niet groen zijn? Wat een macho praatjes weer zeg, het is toch fantastisch dat er na 100 jaar eindelijk eens ontwikkeling is op het gebied van aandrijving.
baksteen zegt
Waarom denken autofabrikanten nog steeds dat het normaal is om te liegen met de term ‘emissieloos’
monaco zegt
@baksteen: De hele supply chain zal eraan moeten geloven op termijn. Maar uiteindelijk kan de hele wereld switchen naar van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc
flutterby zegt
@monaco: zelfs een elektrische auto op fossiele brandstof is veel beter voor het milieu dan een brandstof motor.
Minder onderdelen, minder onderhoud en een veel langere levensduur. Accu’s gaan makkelijk 500.000 km mee in een auto en kunnen daarna met minimale inspanning nog jaren het grid ondersteunen.
mashell zegt
@baksteen: en waarom denken de criticasters nog steeds dat als er geen emissies uit de auto komen (deze dus niet de leefomgevingen) vervuilen dit dan niet emissieloos mag heten? Er komen gewoon geen emissies uit een elektrische auto, deze is dus emissieloos. Sinaasappelsap waaruit het vruchtvlees is gefilterd is ook vruchtvleesloos (en daarom veel lekkerder…).
Dat er emissies uit een elektriciteit centrale komen is een heel ander verhaal en ook optioneel want de energie kan ook van wind of zonnekracht komen. Of van aardgas, steenkool, bruinkool, biomassa, getijden etc. Het mooie is dat de elektrische auto al vanaf dag 1 voorbereid is op toekomstige duurzame energie voorziening. En zelfs al is de energieopwekking niet duurzaam dan is het proces heel veel efficiënter dan met verbrandingsmotoren in auto’s, die immers een bijzonder laag rendement hebben. De enige reden dat we het lage rendement van verbrandingsmotoren accepteren is dat de brandstof eigenlijk (zelfs ondanks alle belastingen) gewoon spotgoedkoop is.
baksteen zegt
@mashell: heb niks tegen elektrische auto’s, alleen is de term emissieloos gewoon onzin aangezien er vanaf de productie van de batterij tot aan de volledige auto weldegelijk emissies zijn vrij gekomen. Daarnaast kost het opladen van een auto alsnog energie. Dat jij dat niet kunt zien omdat er zo’n mooie paal met kabel in de grond staat betekent niet dat er geen emissies vrij komen
nissanfairladyz zegt
@baksteen: als oplossing daarvoor is eigendom van autos afbouwen en over gaan op autos as a service. Waardoor engineers zich mogen focusen op autos die 5 miljoen kilometer kunnen en modulair geupgrade kunnen worden. Voor een lagere emissie in de supply chain.
shellplc zegt
Doe mij maar deze dikke zeldzame G 65 AMG helaas zullen deze types niet meer terugkeren
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/mercedes-benz-g-65-amg-benzine/a3a761c5-fd8a-4f09-bd7b-68cc3aab03c7/
antwaarpeneir zegt
Electrische G wagon met een bereik van 100 km daar zitten we op te wachten..
Maarja als dit het voortbestaan van de G verzekerd dan doen ze maar.
thomasthomas zegt
Zal een leuk gewicht worden met die accus.
markos78 zegt
Ik vind het wel gaaf. Zo blijft de G wat langer onder ons tenminste.
Nog ff wachten op de doorbraak van de grafeen-accu en dan wordt het echt wat.