We spotten een thema bij het gros van de onthullingen de afgelopen tijd en deze BMW 8 Serie is er geen uitzondering op.
We hebben er genoeg van gezien de afgelopen tijd: restomods. Of nou ja, over het algemeen het idee dat je een oude(re) auto pakt en die met de technologie van heden opkrikt ten opzichte van zijn origineel. Dat kan op basis van vrijwel elke auto en het soort auto wat aangepakt wordt, lijkt steeds jonger te worden. Zo lijkt een BMW 8 Serie (E31) nog niet gigantisch oud, maar het is alweer 32 jaar geleden dat we hem zagen.
BMW 850 CSi
Op zich had de BMW 8 Serie en helemaal diens topversie 850 CSi genoeg cijfers voor zijn tijd, helemaal vanwege de 5.6 liter grote ‘S70’ V12 met 375 pk. Het was die motor die in verbeterde mate (S70/2) in de McLaren F1 kwam te liggen. In de 850 CSi paste ‘ie ook mooi, maar de E31 was vooral memorabel door zijn uiterlijk met die spitse neus en lang en laag silhouet. Ze beginnen zeldzaam en prijzig te worden, helemaal de versies met V12 en bij de CSi mogen we langzamerhand wel spreken van een klassieker.
Reyn Speed Shop ‘858 CSL’
Dat even om te schetsen waarom BMW-fanaten wellicht een toffe ‘restomod’ van een 8 Serie bedacht hadden. Het resultaat wordt gepresenteerd en de waslijst aan namen die eraan hebben gewerkt is lang. De ‘uitgever’ is Reyn Speed Shop met behulp van Precision Sport Industries en met een design van automotive designer Jon Sibal. De creatie luistert naar de naam ‘Reyn Speed Shop 858 CSL’.
Geen 850 CSi, maar 858 CSL. Dat is absoluut geen tikfout. Eigenlijk had de 850 CSi volgens BMW-logica ook al de 856 CSi moeten heten, dat wordt dus nu 858. Dit omdat er voorin een 5.8 liter motor ligt. Geen V12, maar de welbekende S85 V10 uit de BMW M5 E60 en M6 E63. Deze is vergroot naar 5.8 liter door Steve Dinan, die je kan kennen van BMW-tuning in de jaren ’00. Zijn firma nu heet CarBahn en die heeft het mechanische gedeelte van de 858 CSL gedaan. De raceversie van de Dinan V10 zou 720 pk leveren, voor de straatversie in de CSL moet je genoegen nemen met 620 stuks. Meer dan genoeg, lijkt ons.
Uiteraard is er een scala aan upgrades toegevoegd om de BMW 858 CSL een beetje goed op de weg te houden. Nieuwe velgen, nieuwe vering en een Brembo-remmenset bijvoorbeeld. De velgen zouden zowel de E46 M3 als de 850 CSi als Alpina-velgen eren.
Bodykit
En dan het uiterlijk en de bodykit van de 858 CSL. Dankzij die Jon Sibal is de 8 Serie iets breder getekend, met grotere bumpers om een andere stance dan normaal te realiseren. Het is ietwat over de top en naar onze mening nogal fout om een 8 Serie uit te brengen zonder klapkoplampen, maar ergens is het ook wel weer gaaf.
Interieur
Het interieur van de 858 CSL is een geinige mix van oud en nieuw. Het idee is namelijk dat het gros van de elektronische zaken gewoon corresponderen met die S85 V10 en de auto dus denkt dat het ‘gewoon’ een M5 E60 is. Met handbak, dus geen SMG-complexiteit. Het iets te moderne (en slecht verouderende) E60-stuur is jammer, maar de op maat gemaakte middenconsole die richting de bestuurder gedraaid zit is wel weer een mooie manier om het te doen.
De BMW 858 CSL is op maat gemaakt voor iemand die er grote stukken mee wil rijden, wat eveneens betekent dat er maar één van is en daar blijft het voorlopig bij. Mag ook wel, want de partijen die hem gebouwd hebben, hebben er vier jaar over gedaan. (via Reyn Speed Shop, Precision Sport en BMWBlog)
mashell zegt
Zo’n spijt dat ik dit artikel geopend heb.
erwingrunn zegt
Want je bankrekening is niet groot genoeg ?
Dutchdriftking zegt
Zonde van de e31. Ik ben veel benieuwder naar project ‘Marseille’ van M539. Dat wordt denk ik écht de ultieme e31.
rwdftw zegt
Nee, dat wordt niet de ultieme e31. Project Marseille is een normale 850i, terwijl er ook een door M ontwikkelde 850CSi bestaat. Op papier (het registratiebewijs) staat daadwerkelijk BMW Motorsport als fabrikant en M8 als type.
Er zijn er overigens maar 1510 van, dus een CSi is een zeldzaam beestje.
https://www.youtube.com/watch?v=AMCFh_7RllM
Gele Koplamp zegt
Je doelt op de M8 die nu in het Louwman tentoongesteld staat?
Project Marseille was voor mij al de ultieme 850, maar ik was al verkocht bij het zien van de verlichting (want: geel)
rwdftw zegt
Nee gewoon een “M8” die je kon kopen. Bekijk het filmpje van Jason Camissa maar eens.
Maar als je en Franse 850i vind, die hebben denk ik allemaal gele lampen. Dat was een verplichting tussen 1938 en 1994.
Gele Koplamp zegt
Had ik inderdaad gezien en ben bekend met de CSi. Maar ik doelde op de enige échte M8 (trouwens op basis van de 850inen niet de CSi). Met de S70 die later ook in (licht aangepaste vorm) in de McLaren F1 lag. Als we het dan toch hebben over dé ultieme 850.
styns zegt
Ze hebben er hard aan gewerkt en het moeten wel liefhebbers zijn. Laat duidelijk zijn dat je liefhebbers in alle soorten en maten hebt…
Gulli zegt
Ik weet niet meer of jij het was @Loek of een van je collega’s maar afgelopen week werd aangehaald dat de tentoonstelling Supercars of the 90’s nog tot 1 september te zien is in het Louwman museum. Ik ben er meteen heen gegaan en dat was een goeie tip. Temeer omdat er ook het enige prototype van een e31 M8 staat met 640pk!! Wat een beest van een auto is dat!
a_buis zegt
Jammer dat de klap lampen verdwenen zijn. Stuur vind ik nog best te pruimen trouwens. Leuk project voor mensen met te veel tijd/geld. Zou een e60 ooit mooi worden trouwens en dus gewild?
Mas-Estate zegt
Ik denk (en vind) dat de E60 juist een stuk mooier oud gaat worden dan een F10 bijvoorbeeld. Laatstgenoemde was veel mooier dan de E60 bij introductie, maar nu vind ik het design eigenlijk veel te braafjes. Een broodje kaas, zonder mosterd.
tmenges zegt
Mwoahh, die klapkoplamen hadden gewoon moeten blijven, vind hem verder ook wat ‘zwaqr’ op het netvlies liggen eigenlijk. Wel mooi dat ze dat verschrikkelijke originele stuur vervangen hebben, dat ziet er een stuk beter uit nu.
audirs3 zegt
Ze hadden het uiterlijk gewoon bij het oude moeten houden. Alle interne upgrades heb ik minder moeite mee, zeker als je het als daily driver wilt gebruiken snap ik het ook wel.
cdlop01 zegt
Nooit een mooi model gevonden en deze restomod slaat helemaal nergens op. Mooiste grote Bmw coupe, de Bmw 635i Csi zeker met de Usa bumpers van de laatste bouwjaren. In ieder geval wel een auto uit een tijdperk toen BMW nog mooie auto interieurs wist te maken en prachtige dashboards.
drdre1 zegt
Laatst de M8 met V12 bekeken die in ’t Louwman museum staat. Veel mooier dan wat hiermee is gebeurd. ’t Ziet er her en der (uitlaten, koplampen), wat vreemd of onbedoeld uit.
tenaci zegt
Ik weet nog goed dat jaren geleden een oost europesche bouwer een oude Volga ging restomodden op basis van een 850. Dat was volgens mij meer carrosserie van Volga op maat maken en omzetten op de 850. Onwijs gaaf project, maar nu wordt de 850 dus zelf gerestomod….. Ik wordt denk ik oud…..
moveyourmind zegt
Vind het net als bij de meeste restomods dood- en doodzonde. Een klassieker is juist zo mooi omdat hij je terugneemt in de tijd en je je kan doen laten verwonderen over wat destijds nog bijzonder was of gewoon datgene was waarmee je het moest doen omdat er niks beters was.
Voor mij het origineel met zijn klapkoplampen, boordcomputer met heuse tiptoetsen, een bijpassende radiocassettespeler en vooral ook de rood met oranje achterlichten.
Richmond zegt
Precies!
ericc zegt
Ik ben een groot liefhebber van restomod zoals Singer. Mooi dat ze een 8-serie nemen maar sommige aanpassingen zoals de achterlichten en weglaten koplampen vind ik zonde. Gemiste kans??
citroen55 zegt
Nee laat maar, doet te pijn aan m’n ogen.
harrie zegt
Ja hup naar Louwman om oa de M8 proto te zien, veel cooler dan deze matige creatie.
En nog meer supertof nineties spul zoals de Vector W8! Je hebt nog tm 1 sept.
Hawkeye72 zegt
Zonde, echt heel erg zonde.
kniesoor zegt
De verbouwing is – afgaande op de foto’s – zorgvuldig en met veel oog voor detail gedaan. Maar ik ben desondanks #teammoveyourmind, een in originele staat verkerende blijft altijd te verkiezen boven een restomod.
560pk zegt
En hier de “moderne” haaienvin op te plakken is zó ontzettend knaak.
racerx zegt
De techniek vind ik erg interessant, maar een op de M8 geïnspireerde bodykit was mooier geweest. Dit is een beetje teveel van het goede.
potjak zegt
Het blijft een fraaie wagen. Alleen stoor ik mij aan de nieuwe motorkap waarbij de nieren niet meer één geheel zijn. Het geheel sluit helaas niet mooi aan op de bumper.
herve11f zegt
Achteraan hebben ze hem “vermustanged”
scrmeagle zegt
Binnenkort in dit theater mijn totaal gerestaureerde Alpina E31 B12 5.7 Manual slechts 57 exemplaren zagen het daglicht. De basis voor deze Alpina was de 850 CSI.