Niet iedereen is even snel, na Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland is ook België begonnen met nadenken over een sloopregeling. Gezien de tijd die de zuiderburen voor een kabinetsformatie nemen vrees ik het ergste voor een sloopregeling op korte termijn. Als de regeling er komt willen ze het wel meteen groots aanpakken. Het geheel wordt weinig genuanceerd maar de toeslag die je op een nieuwe auto krijgt wordt groot, heel groot.
De Belgische regering heeft plannen voor een slooppremie van maar liefst €4000,- op iedere oude auto. De deelstaat Vlaanderen zou daar mogelijk zelfs €2000,- tot €4000,- bovenop doen. Mocht dit doorgaan dan kan binnenkort iedereen zijn barrel tegen een nieuwe Panda of Aygo inwisselen. Het echter onduidelijk hoe dit gefinancierd moet worden en welke voorwaarden er aan vast zitten.
De EU-voorzitter, Tsjechië, heeft inmiddels opgeroepen tot eenheid. Zij zien het liefst een regeling die in alle Europese landen zo veel mogelijk overeen komt. Frankrijk en Duitsland doen hier al aardig aan mee. In beiden landen geldt een Slooppremie van €2500,-.
In Italië pakt men het wel wat genuanceerder aan. Er rijder daar al heel erg veel kleine auto’s maar juist de uitstoot moet omlaag. De regeling van de Italianen geldt daarom alleen voor auto’s met weinig uitstoot. De slooppremie van €1500,- euro krijg je pas als er een auto aangeschaft wordt die minder dan 140 gram CO2 produceert. Diesels mogen, om deel te nemen aan de regeling, zelfs maar 130 gram ‘stof des doods’ uitstoten.
Vervolgens nog een laatste update wat betreft Nederland. Eigenlijk heeft mevrouw Cramer helemaal geen zin om de burger tegemoet te komen bij aanschaf van nieuwe auto’s. Bovendien, zo stelt zij, is het ‘uitstootprobleem’ vooral bij bestelwagens present. In ieder geval in steden zou dit een groot probleem zijn. De slooppremie lijkt er dus vooral voor aannemers en loodgieters te komen. Er wordt onderhandeld met de branche en binnen drie weken krijgen we meer te horen.
UPDATE: Er lijkt bij de Belgen toch geen sprake van een sloop-regeling. Dit zegt woordvoerder van van Rompuy. Duidelijker wordt het er niet op maar waarschijnlijk zullen aannemers in Nederland eerder sloop-voordeel krijgen dan het Belgische volk.
Met dank aan Laurens voor de update!
jos zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Wollie zegt
Slim aangepakt. Door de premie nu reeds voor te stellen als een voldongen feit gaan alle potentiële kopers (met een oude auto) massaal hun aankoop uitstellen. Waardoor de regering geen andere keuze heeft dan de premie ook effectief toe te kennen, en wel meteen. Zoniet gaan de autodealers massaal op de fles.
Alain zegt
Ja, maar alleen heel kleine autootjes komen in aanmerking !
Dit jaar komt de Golf VI BlueMotion uit met een uitstoot van 99 gr CO2/km.
Komt die niet in aanmerking, meneer Vincent Van Quickenborne ?
Wollie zegt
@Alain : het aanbod aan wagens met een A-label is toch nog heel groot. Kijk b.v. eens naar het aanbod van Fiat in Duitsland. Een Grande Punto kost nog maar 6500 EUR ipv 11000. Hopelijk nu snel ook in 0032.
Tripple zegt
iemand die in een 10 jaar oude rijdt, betekent dus bijna dat die persoon nog nooit een nieuwe heeft gekocht, en ook nooit zal doen.
Een betere ontwerper zegt
Hoe kan gekmens Cramer nou zegge dat het bestelauto’s zijn die vervuilen? De automobilist werd toch het zwaarst bedolven onder milieulabels etc etc tax tax etc etc?
PIm Brussee zegt
Er wel eens aan gedacht hoeveel energie het kost om een nieuwe auto te produceren? Eigenlijk hetzelfde verhaal als met windmolens. De energie die daarvoor nodig is (fabricage, transport, plaatsen) is ongekend.
Kortom, milieu is een melkkoe. En dat de autoindustrie zucht onder de crisis hebben ze te danken aan mismanagement van (verzekerings)banken en beurzen. Deze banken worden met miljarden geholpen door de overheid die vervolgens op het geld blijven zitten. De rest van het bedrijfsleven moet het maar uitzoeken.
Het heeft dus geen zin om een hoge premie voor je auto te krijgen, want nu al zijn auto’s enorm gezakt in prijs, maar onverkoopbaar.
Laurens zegt
Geruchten verifiëren jongens, de schrootpremie gaat in België helemaal NIET door, het heeft zelfs nooit op de agenda van de ministerraad gestaan
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF06022009_126&ref=front
-edit: dank u, het staat inmiddels in het artikel vermeld.-
Alwood zegt
@Laurens
dan duurt het (zoals geschreven) nog wel even tot de regeling er komt ;)
Jesper zegt
Oja, mevrouw Cramer kan het ook niet laten om te doen alsof ze weet waar ze over praat… op basis waarvan baseert ze dit verhaal? :roll:
Met woon/werkverkeer-auto’s wordt meer gereden dan een loodgietersbusje hoor… ze heeft gewoon geen zin om straks te moeten lappen. Dus wordt de autobranche dubbel genaaid.
Eerst lopen we bakken orders mis omdat mensen de aankoop nog een jaartje uitstellen, omdat ze misschien €1500 inruil hadden gekregen. Vervolgens gaat puntje bij paaltje dat verhaal ook niet door, maar de waarde van de auto is inmiddels gezakt tot €1000 dus kan de dealer de koop niet sluiten…
Ik voorzie opnieuw enkele ween waarbij dagelijks een dealer omvalt… :?
Beter dat ze nu die slooppremie toezeggen om de verkoop te stimuleren, dan dat ze later geld in de branche moeten pompen om de dealers en importeurs draaiende te houden.
LPJ zegt
“woordvoerder van Rompuy”? Die is ineens ook een heel stuk gedegradeerd. Gisteren nog premier, vandaag woordvoerder.
RA999 zegt
@ Lennart
Tsja, zo gaat dat vaker in België :) Maar met de toevoeging van een lidwoord is het zo opgelost.
TekNak zegt
die belgen weten (zoals gewoonlijk dus) nog steeds niet wat ze moeten zeggen…
kyanite zegt
Die Cramer is ook vergiftigd met dat groene spul, deze regeling kost de overheid geld, dus nu zijn in ene alleen de bestelauto’s vervuilend, morgen zijn de personenauto’s weer vervuilend en dan gaan zie die gewoon nog wat extra belasten. Er is een regel, of eigenlijk twee voor de overhied: kost het geld dan doen we het niet, levert het geld op dan doen we het dubbel. Dit is in Nederland zo en zal in België niet veel anders zijn.
York zegt
ik wil weg uit België!!! Die weten hier NOOOIT wat ze willen:'( hoe komen zo’n mensen aan de macht! verkozen door de minderheid.. “regeren”.. en vooral falen op alle gebied:'( wat is me dat hier…
Pfffffffffff…
Wouter zegt
‘k Vind het spijtig om te zeggen, maar hier in België weten ze precies niets van verkeer en auto’s…
Dat was enkele weken geleden zeker te merken, in elk land werd er op voorhand gestrooid, behalve in België…
Resultaat: alle snelwegen dichtgevroren, wagens gleden gezellig met z’n allen van de banen.
‘k Hoop dat we binnnenkort eens een minister van mobiliteit hebben die al eens met een auto heeft gereden…
Popov zegt
@ York
Gewoon DOEN, nu meteen, niet dreigen, we horen dat hier te veel, jullie geleuter…dit is hier een AUTOblog, geen Pallieterke, dank je.
@ de rest van de wereld, we HEBBEN in België al JAREN een RECYCLAGEpremie die van 1000€ tot 1500€ oploopt bij aanschaf nieuwe auto, als een extra korting gegeven bij aanschaf, dus recht in het zakje. Hierover staat de verplichting dat die wagen door een erkend bedrijf gerecycleerd wordt. Dus de FUZZ ontgaat me een beetje, het gaat hier om een upgrade van een bestaande maatregel!
Dus als het GOED is, wil het dan ook correct verwoorden.
Waarvoor dank.
Laurens zegt
Je zal net een nieuwe auto gekocht hebben, of je jonge gebruikte auto kwijt willen. Loop je flink wat geld mis.
Eerlijker lijkt me het versneld verlagen van de wegenbelasting en de BPM. Daar hebben dan zowel kopers van een nieuwe auto als bezitters van een bestaande voordeel van.
Overigens denk ik wel dat de regering duidelijk aan dient te geven dat ze wat gaan doen of zeker niet. Anders gaat inderdaad iedereen zitten wachten en zakt de automarkt alleen maar verder in elkaar.
marco zegt
http://www.klimaatfraude.info/ijstijden-op-mars-ondanks-95-co2-atmosfeer_95385.html
Ijstijden op Mars ondanks 95% CO2 atmosfeer.
Zo leuk om te zien ..al die gestudeerde types die alles van elkaar geloven.
(bloembollen, irak, co2, worldonline, Amerika….)
blijf zelf nadenken !!!!!
Vroegerrrr!!! zegt
Ik denk dat een sloopregeling weinig tot niets kost wanneer er massaal gebruik van wordt gemaakt;
Op dit moment zakt de markt van nieuwe en jong gebruikte auto’s enorm in elkaar. Naast dat dit catastrofaal voor veel auto dealers is loopt de staat dus ook heel wat BPM en BTW inkomsten mis. Stel dat de regel;ing er in januari was gekomen, zou de markt dan ook -17% (of was het 15%?) hebben laten zien voor nieuwe auto’s?
Wie maakt er even een snelle businesscase? Indien de markt in januari door een sloopregeling gelijk gebleven was tov vorig jaar had men hiervoor het geld wat de schatkist nu misgelopen is kunnen gebruiken (komen we op een break even?) en had herfinanciering van kredieten voor een dealer wellicht makkelijker gegaan vanwege betere vooruitzichten.
Kortom; ik denk dat de kosten van zo’n sloopregeling best wel eens heel erg kunnen meevallen. Bovendien stimuleer je daarmee het uitgeven van geld help je heel wat dealers (lees potentiële werkloze burgers).
PS Mail een positieve businesscase even naar de BOVAG en RAI vereniging die nu in onderhandeling zijn voor een sloopregeling.
PS 2; Laat iedereen alsjeblieft een beetje opschieten want mijn autootje houdt het niet heel lang meer vol ;-)
big-engine-lover zegt
Al geven ze nog de Yarisjes,Polotjes en al die koekendoosjes gratis weg ik blijf lekker in m’n Rover V6 rond rijden. Er is ook nog zoiets als rijplezier hé.
Vive la FRANCE! zegt
Op zich wel goed plan, veel mensen rijden in onzuinige tweedehandsjes, het zou echt een verschil maken als iedereen in een nieuwe auto gaat rijden.
Markus zegt
Stomme tr*t die Cramer. Nu zijn het opeens alleen maar de bestelwagens, jaja, tuurlijk. Laat al die klotebelasting die op het mileu slaat dan ook alleen door bestelwagenrijders betalen.