Net zoals de diverse banken die afgelopen weken zijn omgevallen, verkeren ook diverse autofabrikanten in zwaar weer. De meerderheid van de automotive aandelen staan op een historisch dieptepunt en investeerders hebben grote twijfels bij de kredietwaardigheid van bedrijven zoals Ford en GM.
Een aandeeltje Ford deed een paar jaar terug nog rond de $15. Nu staat de koers van het automerk op $2.66, na een daling van bijna 10% op één dag. De koers van aandelen GM zijn ook hard gedaald, de prijs is nu $6.91 terwijl er 4 jaar geleden ruim $40 voor werd betaald…
Een overzicht van een aantal actuele zaken:
– Opel Antwerpen gaat 2 weken dicht. Van 20 tot 31 oktober zullen zelfs alle Europese fabrieken van GM stoppen met het maken van auto’s. Dit heeft als gevolg dat veel werknemers dan technisch werkloos zijn…
– Het Amerikaanse General Motors heeft over eerste negen maanden van dit jaar een daling van 1,9% laten zien in de verkopen van auto’s in Europa. Vooral de verkoop van Opel en Saab viel terug.
– De Zweedse autofabrikant Volvo gaat nog eens 3.300 banen schrappen, bovenop de meer dan tweeduizend ontslagen die eerder dit jaar werden aangekondigd. Dat maakte het dochterbedrijf van het Amerikaanse Ford Motor woensdag bekend.
– BMW wil haar fabriek in Leipzig eind oktober vier dagen sluiten. Hierdoor worden 2800 auto’s minder geproduceerd.
– Mercedes-Benz kondigde ook aan de productie naar beneden bij te stellen. Hierdoor gaat de productie met 35.000 auto’s omlaag. Eerder dit jaar stelde de Duitse autobouwer de verwachting ook al naar beneden bij, toen met 45.000 auto’s.
– Volkswagen maakte maandag al bekend de Tsjechische fabrieken van Skoda aan het eind van de maand voor een week te zullen sluiten.
– De afkoeling van de internationale economie zorgt ook voor groeivertraging van autoverkopen. In Nederland was er tot dusver nog wel een groei in de verkochte aantallen auto’s, maar dit waren voornamelijk de kleinere goedkopere auto’s, waardoor de omzet lager ligt. Dit blijkt uit de Sectorvisie Autoretail van ING Economisch Bureau.
– Het Brancheteam Automotive van ING verwacht tevens dat er volgend jaar 483.000 nieuwe auto´s worden verkocht. Dit zou een daling zijn van 3,5% ten opzichte van 2008. ING verwacht dat er dit jaar uiteindelijk 500 duizend auto’s worden verkocht, in het vierde kwartaal van 2008 zullen 12% minder auto´s worden verkocht dan in het vierde kwartaal van 2007.
Autofans.be zegt
De waarde van de uitgegeven aandelen kan een bedrijf weinig schelen. gekocht of verkocht, het geld hebben ze al lang. het is enkel een waardemeter van vertrouwen in de beurs & bedrijf. Een bedrijf gaat er niet failliet van.
hier is een artikel waarin wordt uitgelegd dat de autoverkoop in Europa daalde met negen procent, alleen België deed beter met een stijging van 3.5%.
http://www.autofans.be/content/autoverkoop-daalt-met-9-europa
sansebastiano zegt
Hé die foto komt uit Dupont registry (Celebrity Car) ;-)
C30CDIAMG zegt
@Autofans.be
Daar zit zeker een kern van waarheid in. Kan even niet zo snel met een voorbeeld komen, maar het kan mij niet wijs gemaakt worden dat een bedrijf er geen last van heeft als zij 49,9% van haar aandelen uithanden geeft voor pakweg 10,00euro/aandeel en 3 maanden later is dat zelfde aandeel nog geen 2,00euro/aandeel waard.
sansebastiano zegt
@ RR V8: autofans heeft inderdaad gelijk. Een lage koers gaat pas echt problemen geven als er nieuw kapitaal gezocht gaat worden door bijvoorbeeld het uitgeven van nieuwe aandelen, dan zal men meer aandelen moeten uitgeven tegen een lagere prijs om meer kapitaal op te halen, hetgeen tot een verdere verwatering van het aandeel zal leiden..
Autofans.be zegt
Correct. het is pas bij het uitgeven van nieuwe aandelen dat het een probleem wordt. Eveneens, een autoconstructeur is nog een andere zaak dan de banken op dit moment.
Als mercedes in moeilijkheden komt, ga je daarom niet sneller een BMW kopen, eens je de wagen hebt… Een bank daarintegen, met weinig vertrouwen zullen ze minder liquide middelen ontvangen, wat de bank in moeilijkheden brengt met het afbetalen van leningen, terugbetalen van investeringen of het uitgeven van bankbiljetten aan de klanten.
herke zegt
Hebben merken zoals citroen, peugeot, renault en fiat geen problemen?
frank zegt
familie Ford kan nu tenminste hun bedrijf weer opkopen voor bijna niets :P
Autofans.be zegt
Ik denk dat iedereen wel last zal ondervinden van de dalende verkoopcijfers.
G. Bert zegt
Nog een nadeel van een lage koers voor het hogere management, de opties die ze hebben ontvangen zijn niet meer erg aantrekkelijk, vaak krijgen ze calletjes die een poosje aan moeten worden gehouden, alvorens gecasht te kunnen worden. Bij een flink gedaalde koers is t lastig cashen, maw de bonus is bijna waardeloos geworden.
tt zegt
hou er ook rekening mee dat een bedrijf ook nog eigen aandelen in handen kan hebben. En dan is een daling van de beurs wel een probleem, eenvoudigweg omdat de beschikbare middelen of waarborgen voor leningen dan slinken.
Als een bedrijf dan te veel open leningen heeft, kan het best zijn dat de ontleners hun geld terug eisen en dan zit je diep in de problemen… dus de beurs heeft wel degelijk een impact op een bedrijf zolang ze zelf aandelen hebben (wat ze bijna allemaal doen hoor..)
tt zegt
@g. Bert
Het is zelfs erger voor management. Zij betaalde belastingen op hun “opties” volgens de waarde toen bij toekenning ervan. Dus de kans dat het ze geld heeft gekost is aanzienlijk groot…
Autofans.be zegt
correct, maar het is al verboden om 50% van de aandelen in eigen bezit te hebben (als bedrijf) want dat wil zeggen dat het materiële bedrijf haar eigen baas is. En een goed management koopt zo weinig mogelijk eigen aandelen.
JPM zegt
Mark my words: Een van de grote drie Amerikanen valt binnenkort om. Er is gewoon geen ruimte meer.
Majinstar zegt
Ze hebben het inderdaad moeilijk. Bmw Amsterdam houdt t/m aankomende zaterdag : Huisselectie weken. :D
koen zegt
@Autofans.be
Dat het geld al binnen is is waar, maar je visie is wel erg kortzichtig. Een lage waarde van het aandeel zullen aandeelhouders niet waarderen, waardoor de kans bestaat dat er wordt ingegrepen in het management. Toekomstig kapitaal binnenhalen is bovendien een stuk lastiger. De hoogte van het aandeel weerspiegelt immers ook het vertrouwen in het bedrijf. En je bent als onderneming een stuk minder beschermd tegen vijandige overnames.
RobTWo zegt
@ autofans.be: een daling met 9 %? Het is maar net over welke periode en welk nulpunt je definieert. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je één dag van een jaar neemt en het nulpunt neemt op 29-02-2008?
Jochempie zegt
De automarkt heeft het niet moeilijk maar de huidige megafabrikanten worden gewoon bestraft door hun koppigheid met die benzineslurpers. Mensen willen alternatieven hebben die minder geld kosten en die weigeren ze te introduceren. Er komt een grote verschuiving in de automarkt waarin de kleine electro-merken zullen floreren en de amerikaanse merken zullen krimpen. En dat is helemaal niet zo erg want ze leveren enkel verouderde concepten om nog winst te maken.
greg zegt
De crisis in autoland wordt ook wel een beetje overdreven denk ik… Niet alle merken hebben hier als zodanig last van.
Kan iemand mij anders uitleggen hoe het kan dat klanten nu nog steeds maanden zitten te wachten op hun nieuwe auto’s?
Als je nu een 308 bestelt is de kans groot dat je ‘m pas in 2009 in z’n volle glorie mag aanschouwen. En over de Nissan Qashquai begin ik niet eens.. De Civic Hybrid zal ook nog een aardige levertijd hebben verwacht ik en zo nog wat modellen.
Kortom de rotte appels als GM, Ford enz zitten in heel zwaar weer, maar VAG, PSA enz hoeven zich niet al te veel zorgen te maken.
Luc Jagers zegt
Niets over de japanse merken?
lincoln zegt
logisch toch .. iedereen heeft al een auto ..
Greg zegt
@Lincoln
Auto’s zijn soms ook aan vervanging toe ;-)
De ellende is alleen dat mensen het moment van vervanging uitstellen als ze angstig worden voor economische problemen.
madru zegt
de volledige VAG groep haalt hun grootste winst uit de immo sector !!! Porsche heeft vorig jaar meer geld verdient met hun immo handel dan met auto’s….
koen zegt
Leuk relevant bericht van IEX.nl
John de Mol kan bijna GM kopen
[AJK] Terwijl in de VS de koersen op en vooral neer gieren, valt mijn oog op General Motors. Het fonds is stuk. Het is nog welgeteld 2,69 miljard dollar waard op de beurs en dat is ongeveer evenveel als… even scrollen door de Forbes lijst van miljardairs naar een bekende naam… als het privékapitaal van Oprah Winfrey (2,5 miljard), Warren Buffett’s rechterhand Charlie Munger (2,4) en onze eigen John de Mol (2,4)!
Nota bene, dit zijn nog maar ‘gewoon’ dertien in een dozijn middenmotors uit die lijst. Tenminste, als zij hun centjes niet long-only in de beurs hebben zitten natuurlijk.
C30CDIAMG zegt
@koen,
Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen! En hiermee bedoel ik je beide reacties!
Supermug zegt
En dan komt Ferrari opscheppen dat de Ferrari California al is uitverkocht tot 2011!!!
F#ck de financiële crisis deel 1.
Maserati deed het nooit zo goed.
F#ck de financiële crisis deel 2.
conclusie: Forza Italia.
Jan zegt
Ik vind het raar dat er enkel over Duitse en Amerikaanse merken wordt gesproken. Ook, die Duitsers hebben wel prijzige modellen maar hoe zit dat met Franse wagens? Gaan die hun fabrieken dan niet sluiten?
Wat ik ook persoonlijk denk is dat mensen sneller een 2e hands auto kopen. Die markt is zo ernorm groot dat je voor elke prijs wel eender welke auto hebt.
Turbo zegt
Dit is deflatie in de echte economie, dames en heren.