Jawel, ook de Alpina XB7 moet er aan geloven.
De hoge heren bij BMW hebben in hun onmetelijke wijsheid bedacht dat een discutabele grille alleen niet genoeg is. Nee, de topmodellen moesten ook discutabele koplampen krijgen. Dat zagen we voor het eerst op de nieuwe 7 Serie en ook de X7 moest eraan geloven bij de facelift.
Misschien vinden ze dit bij Alpina ook helemaal niet mooi. Maar ja, zij moeten het ook maar doen met wat BMW verzint. De vernieuwde XB7 is dus niet het fraaiste wat we ooit gezien hebben van Alpina. Al moeten we zeggen dat dit groenblauwe exemplaar al een stuk beter smoelt dan de render van een lichtgrijze XB7 die we in april te zien kregen.
Destijds liet Alpina het bij één plaatje, maar inmiddels is de vernieuwde XB7 in zijn geheel onthuld. De X7 heeft de gebruikelijke Alpina-behandeling gekregen, met een aangepaste voorbumper, vier uitlaten en andere velgen.
Onder de motorkap huist dezelfde 4,4 liter V8 als in de X7 M60i. Dit het nieuwe S68-blok, dat zijn debuut beleefde in de gefacelifte X7. Standaard is deze goed voor 530 pk en 750 Nm koppel. Uiteraard is het blok in de vernieuwde Alpina XB7 niet standaard. Alpina heeft er 621 pk en 800 Nm van gemaakt.
Dit zorgt ervoor dat deze mastodont tot indrukwekkende prestaties in staat is, ondanks het gewicht van 2.730 kg. De Alpina XB7 knalt in 4,2 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 290 km/u.
Zoals we gewend zijn van Alpina is ook het onderstel aangepast, met andere schokdempers. Met de luchtvering komt de auto 20 mm dichter bij het asfalt te liggen in Sport-modus. Bij snelheden boven de 250 km/u zakt de auto nog eens 20 mm.
Qua vermogen en koppel is er trouwens geen vooruitgang geboekt ten opzichte van de pre-facelift Alpina XB7. Die wel mooiere koplampen heeft. Misschien kun je daarom beter een jong gebruikt exemplaar opzoeken. Het is maar een tip…
Edge zegt
In zo’n donkere kleur vallen de ‘echte’ koplampen bijna niet op en oogt het strakker dan ik zou willen toegeven. Desondanks zou ik toch liever voor een Alpina aangepakte dreier of fünfer gaan.
flatsix010 zegt
De Duitser kijken tegenwoordig graag even bij de Aziaten qua design. Volgens mij deelt BMW de koplampen met de Genesis G90.
mashell zegt
Heerlijk merk dat BMW. Als de fans klagen over de te grote aan elkaar geplakte nieren dan zegt BMW tegen die fans buigt u maar even voorover, trekt u de billetjes maar even uit elkaar en doen we er ook nog even vreemde koplampen op.
camber24 zegt
Dat komt doordat fans niet de rekening betalen, maar Aziaten en Amerikanen wel. En vooral de Aziaten zijn gek op grotesk.
leaper035t zegt
Kunnen ze die motor niet in de Z4 leggen?
Dutchdriftking zegt
Het is vast een heel fijne wagen, maar het blijft toch een rijdend tuinhuisje met een lelijk gezicht. Doe mij de B8 maar. Zelfde motor, veel mooiere koets, en betere rijeigenschappen door lager gewicht en zwaartepunt. Dan maar iets minder praktisch.
alpina007 zegt
Heb vandaag toch stiekem een offerte gevraagd 😄😄
por100 zegt
Tom Matano (ontwerper van MX-5 na/nb) had in een interview laatst een leuke opmerking: De neus van de 4-serie (en die nu dus gemeen goed is geworden bij BMW) trekt te veel aandacht in het ontwerp, waardoor het totale ontwerp niet ervaren kan worden. Je oog wordt continue naar de neus getrokken. Of dat ook zo is bij een algeheel gedrocht als de X7 is nog maar de vraag, maar ik vond deze benadering wel treffend.
Hij voorziet verder dat BMW over 10 jaar serieuze problemen kan verwachten met deze extreme ontwerptaal.
racerx zegt
Ik vind die koplampen lang niet zo storend als een enorme grille, die valt gelukkig wel mee bij deze generatie X7. Vind het er zelfs prima uitzien voor een SUV.
heckblende zegt
EU is niet meer de target market, daar kun je eindeloos over huilen en een compleet blog mee vullen :)