Deel 3.852 van de GM-soap, met deze keer:
– Omdat je niet eeuwig alles kunt blijven kopiëren hebben nu ook de Chinezen zich gemeld als mogelijke partij voor de overname van Opel.
– Weinig schuldeisers zijn sympathiek genoeg om hun uitstaande vorderingen om te willen zetten in GM-aandelen.
Het Duitse ministerie van Economische Zaken bevestigde gisteravond dat autofabrikant BAIC (Beijing Automotive Industry Corporation) de vierde partij is die interesse toont in Opel. De Chinezen lijken een goede kans te maken, want in tegenstelling tot de andere bieders – Fiat, onderdelenboer Magna en investeringsmaatschappij RHJ International – zijn zij voorlopig niet van plan om Duitse werknemers de laan uit te sturen. De minister riep de drie anderen dan ook op hun bod te verbeteren. Vanavond wordt er een beslissing genomen in wiens handen Opel zal mogen vallen.
Ondertussen had moederbedrijf GM zijn schuldeisers benaderd met een aanbod om hen af te betalen met aandelen. GM’s plan voor de toekomst wordt op 1 juni gepresenteerd aan president Obama, en de bedoeling was om 90% van de schuldeisers te verleiden. Nu blijkt echter volgens bronnen dat slechts minder dan 10% heil zag in het idee. Een forse FAIL dus voor GM, die hiermee niet bepaald verder wegkrabbelt van een faillissement. De precieze resultaten van dit weloverwogen plan worden vandaag bekendgemaakt. (bron: anp)
Met dank aan Jorn voor de tip!
W115 zegt
Nee, geen chinezen, Fiat moet Opel overnemen, en alle Opel-modellen naar Pininfarina sturen, dan blijft Opel ten minste Europees.
Neptukker zegt
babi pangang mit bratwurst? Eek weet niet of dat een goede combo is.
Volgens mij moeter de bedrijven die samengaan/overnemen zo weinig mogelijk cultuurverschillen hebben. Anders dreigt net zo’n fiasco als bij het voormalige Daimler-chrysler concern. Het zal mij benieuwen.
Jochempie zegt
Indd, doe maar Fiat!
Rick-dos zegt
“Ondertussen had moederbedrijf GM zijn schuldeisers benaderd met een aanbod om hen af te betalen met aandelen.”
Je maakt een geintje toch zeker? Zo niet, wat denken ze? Dat die schuldeisers dom zijn ofzo?
MC zegt
Zolang niemand word ontslagen, en Opel echt Opel blijft vind ik het goed
3$pr1t zegt
Denk je niet dat Fiat zich aan het vergalloperen is?
Ze hebben hun eigen core business amper onder controle. Lijkt me eerder een geval van zelfoverschatting dan wel grootheidswaanzin. De toekomst zal het uitwijzen.
Laue zegt
Het enigste wat die chinezen mogen doen is investeren. het beleid MOET 100% europees blijven.
maar dat is mijn mening.
gummer zegt
sambal bij…
HUMMFREAK zegt
Ik zou dan omvallen dan naar china gaan…..
Rocket Dog zegt
Waarom is iedereen toch zo bang voor die chinezen?
Mijn de helft van al mijn kleding, TV, telefoon, koelkast, boormachine, wasmachine, senseo, mobieltje, mp3 speler, etc, komen allemaal al uit china….waarom mijn auto dan in de toekomst niet?
Zullen in het begin nog geen toppertje worden, maar dat waren die Opels toch ook al niet.
HUMMFREAK zegt
@Rocket Dog.
dat is in opdracht van een EU fabrikant met smaak, dit word dan 100% chinees en hebben de EU bazen niks meer over te zeggen denk ik.
Oftewel 100% copy cat….
Lan_Evo zegt
@Rocket Dog
Mua zal wel alleen tijdelijk zijn. De meeste mensen zijn altijd sceptisch als er iets nieuws/verandering komt. Dat is ook vrij logisch natuurlijk, zeker met die Landwind praktijken van een aantal jaar terug e.d. Toch denk ik dat de meeste mensen hun mening wel bijgesteld hebben over 10-15 jaar. ;)
unanimo zegt
@neptukker
Verschil in cultuur? Beiden partijen zijn gek op regels en werknemers van beide merken hebben autoriteit / sterk leiderschap nodig. Kort door de bocht misschien, maar op dat vlak zit het wel goed:)
Neptukker zegt
@unanimo
Als je het zo bekijkt dan gloort er hoop voor de Opel werknemers.
Maak me we zorgen dat als je dan een Opel gekocht hebt dat auto dan via zo’n schuifluikje afgeleverd wordt. ;-)
gogogomagazine.com zegt
@unanimo: we gaan toch niet weer beginnen over de oorlog met je leiderschap??? Uit ervaring weet ik dat ze prima zelfstandig kunnen werken!
TheBestOption zegt
Ach jongens, doe maar de Chinees. Die hebben een gigantische thuis markt en Opel zal daar goed van kunnen profiteren.
Plus ze garanderen geen banenverlies. Dat kunnen die anderen niet waarmaken. Fiat al helemaal niet. Die hebben al genoeg problemen op hun bord.
de sjonnies zegt
probleem is : voorlopig niet de laan uit sturen – wat is voorlopig, voor de Duitse staat 10 jaar en voor de Chinese overname kandidaat 10 maanden?
Mocht deze Chinese kandidaat Opel overnemen, dan zal Opel binnen de kortste keren uit Duitsland vertrokken zijn, je gaat immers geen werknemers een veelvoud betalen in Europa als een zelfde werknemer in China voor veel en veel minder bereid is om hetzelfde werk te doen.
Dan is er nog eens de Europese regelgeving, daar begrijpen Chinezen echt helemaal niets van, milieu enz.
Voor China is een ding belangrijk: arbeidsplaatsen en groei van de economie, de rest dat zien ze nog wel eens een keer.
bleegh zegt
laten overnemen door de investeringsmaatschappij, de enige manier waarop opel gezond zal worden en blijven. Zij hebben namelijk wel het lef om mensen te ontslaan, wat nodig zal zijn.
Rocket Dog zegt
Die Chinezen willen het merk en de technologie. De rest kunnen ze zelf wel.
Design en ontwikkeling zal in Duitsland blijven, de rest zal op termijn naar China vertrekken.
En dan is het wachten op de Opel Cherry Bami gerecht 17.
unanimo zegt
@ gogogomagazine.com
Nee ik verwees niet naar de oorlog. Zelfs niet over na gedacht. Maar over het algemeen vinden duitsers het niet erg als er wat duidelijk leiderschap is (en ik zeg natuurlijk niet elke duitser)
Baofan zegt
China loopt in veel opzichten voor op de westerse wereld.. Als alleen al gekeken wordt naar BYD die een flinke voorsprong heeft in de accu technologie (waar het uiteindelijk om zal gaan), een enorme thuismarkt, is het dom om te denken dat opel er slechter van wordt. Zou juist goed zijn voor Opel deze actie!
Synecdoche zegt
BAIC bouwt al Mercedessen (vracht- en personenwagens) voor de Chinese markt. Daar kunnen die paar Opels nog wel bij. Technisch kunnen ze het aan en geld hebben ze ook. Zijn Jaguar en LandRover slechter geworden van de overname door Tata?
406_v6 zegt
Sambal bij???? nee…..laat Opel AUB europees blijven, we hebben al zoveel kennis naar de chinezen verkocht dat we straks een chinees moeten halen om een band te gaan verwisselen :(
mamo zegt
Ik hou men vingers al gekruist voor vanavond.
Eerst was ik niet te vinden voor Fiat als overnemer, maar tussen die andere kanditaten lijkt Fiat mij het beste.
julian zegt
Ook Hyundai wou gaan bieden heb ik vandaag op de radio gehoord.
autoblogger zegt
BERLIN (Reuters) — A bid for carmaker Opel by China’s Beijing Automotive Industry Corp. (BAIC) came too late for the government to assess it in depth, German Finance Minister Peer Steinbrueck said on Wednesday.
He said the government was heading into a Wednesday meeting on Opel without a preferred bidder but said a preference could emerge by the end of the meeting in the German Chancellery.
mark zegt
Ik heb gehoord dat Fiat Opel Antwerpen niet sluit als ze Opel overnemen, dus alsjeblieft laat Fiat Opel overnemen en niet een andere kandidaat.
henk zegt
Fiat Opel overnemen beter van niet!!! onbetrouwbaare Italiaanse rotzooi.
Beter een Japaans automerk die Opel koopt.
Alle Italiaanse automerken blijven onbetrouwbaar en dat is ook bij NIEUWE AUTO’S en vooral Alfa’s die zijn het ergste.
Italiaanen en electronica werken nooit goed samen.
Zelfs Koreaanen kunnen de laatste tijd beteren auto’s bouwen.
Esprit_de_Flandre zegt
@de sjonnies: “Dan is er nog eens de Europese regelgeving, daar begrijpen Chinezen echt helemaal niets van, milieu enz.”
Wees gerust, de Europese regelgeving is veel makkelijker dan de Chinese, vraag maar aan Eurobedrijven die het proberen in China.
Met een team specialisten zullen ze al zeer ver komen. Regelgeving zal de Chinezen niet tegenhouden.
@mark: Fiat sluit Opel Antwerpen niet? Dat zeggen ze ja, gewoon om de Vlaamsche regering gerust te stellen. Ik ben er niet van overtuigd. Want voor hoelang geldt die garantie? Een fabriek sluit je niet in 1-2-3. Tussen beslissing en effectieve sluiting zit al gauw 5 jaar. Dus wie zegt dat Opel Antwerpen over 5 jaar nog open is?
Heb vandaag op de radio trouwens gehoord dat Opel nu verzelfstandigd is (of zoiets), waardoor ze bij een faillissement van GM alvast niet mee ten onder worden gesleurd. Das toch al iets van zekerheid voor de werknemers. Maar daardoor staat de deur naar overname nu ook volledig open.
hape zegt
Een opel met spleetkoplampen
Citrofiel zegt
Win en fail voor GM dus. Meer bieders voor Opel is goed, gaat de waarde omhoog, brengt wat extra cash binnen. Fail van die aandelen… Maar gek is het niet. Aandelen die niets meer waard zijn als GM tóch failliet gaat…
INSIDEMAN zegt
Het is vandaag officieel geworden dat GM per 1 juni Failliet verklaard word.
Heb verschillende bronnen binnen GM….Obama eist dat europeese tak (de enige winstgevende tak van GM Opel en Chevrolet) verkocht worden.
BananaFlip zegt
Excuseert u mij terwijl ik even een Insignia aan ga raken.