Progressie is gewoonweg niet te stoppen.
Technische innovatie dringt langzaam maar zeker door in de autobranche. Althans, dat lijkt soms zo te zijn. Het feit wil dat het het heel erg snel gaat. Nog niet eens zo gek lang geleden begon de branche met ‘downsizing’. Je weet wel, kleinere motoren die op een andere manier een meer vermogen kregen zonder dat het verbruik en de uitstoot enorm benadeeld werden. Tegenwoordig is het lastig om níet zo’n motor te vinden.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor elektrische assistentie. Al eind jaren ’90 waren er hybride’s als de Toyota Prius en de Honda Insight. Ook deze techniek is bijna gemeengoed geworden. Natuurlijk, niet elke auto is er als ‘full-hybrid’, maar de milde hybrides met 48V-ondersteuning gaan heel snel hun weg vinden naar auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. Omdat de autosport ook met zijn tijd meegaat, zien we vormen van elektrificatie opduiken in diverse takken van motorsport. Het meest duidelijk zijn wel de hybride aandrijflijnen in de Formule 1.
Vanaf 2022 zullen ook WRC-auto’s voorzien zijn van zowel een benzinemotor alsmede een elektromotor. In 2022 krijgen alle teams een hybride unit toegewezen die ze moeten gebruiken. Vanaf 2025 krijgen de fabrikanten meer vrijheid om de elektromotor aan te passen op hun verbrandingsmotor. De regels bepalen dat de auto’s de stukken tussen de rally’s door (op de openbare weg) op elektra kunnen rijden. Tevens zal de elektromotor moeten zorgen voor een vermogensboost bij bepaalde Special Stages. De druk om hybrides te verplichten werd overigens voornamelijk uitgeoefend door de fabrikanten zelf. Zo dreigde Citroen de sport te verlaten als de sport geen vorm elektrificatie zouden toepassen.
Er zijn nog meer aanpassingen. Zo wordt het bandenreglement bevroren van 2021 tot 2024. Dit om te voorkomen dat er een bandenoorlog ontstaat en de kosten de pan uit rijzen. Maar daar houdt het niet op. Heel opvallend is het dat deelnemers kunnen kiezen uit een ander type auto. Nu is het nog zo dat een rallyauto gebouwd wordt op basis van een straatauto. Deze wordt dan helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. Dat is 2022 vanaf nog altijd toegestaan, uiteraard. Maar het is ook mogelijk om mee te doen met een auto waarvan de basis een chassis is met spaceframe, waarover een koetswerk wordt bevestigd die moet lijken op een productie-auto.
ericc zegt
Maak er dan ook een straatversie van met dezelfde motor, beperkt tot 5000 stuks voor de fans. Homologatie-modellen in de jaren ’80 en ’90 zijn genoeg bekent.
Dutchdriftking zegt
@ericc: Homologatie modellen zijn nog altijd de mooiste!
atrak zegt
@ericc: De Yaris hybride is er al ;)
Gulli zegt
Krijgen we silhouette-racers in de rally!
Overigens vraag ik me af hoeveel extra power je nog nodig hebt (powaaaah!!). Die dingen trekken sneller op dan een F1 en zijn zo kort gegeared dat hun Vmax vaak vrij laag ligt. Lijkt mij dat extra power dan alleen onderin gebruikt zal kunnen worden maar dan krijg je toch problemen met tractie lijkt mij.
Of gaan we terug naar een Group B-scenario?
torsen zegt
@gulli: WRC auto’s zijn langzamer naar de 100 dan F1 wagens.
Rallycross auto’s zitten sneller op de 100 maar die hebben dan ook bijna het dubbele vermogen t.o.v. WRC auto’s.
Effectief zijn dat al Group-B auto’s.
gjvp zegt
@torsen: klopt maar tot de 60 is de wrc het rapste ?
Edge zegt
Lijkt mij een goede stap. Los van het milieubewuste aspect van een hybride aandrijflijn heb je natuurlijk ook meteen dat extra elektrokoppel om nog vlotter de bochten uit te schieten.
gregorius zegt
Vroeger was het zo dat de merken in de Rally lieten zien wat ze wel niet allemaal konden. Daar haalde ze dan vaak uit 2-deurs sportwagens en versie daarvan was ook te koop.
Tegenwoordig kunnen al deze merken met gemak een 2.0 300pk blok maken, en al ze willen ook een 400-450pk 3.0 blok. Ze kunnen allemaal, als ze zouden willen, een mooie 2-deurs coupe tekenen, met een mooi interieur. Echter, een hoop merken zien in dat dat geen verkooptoppers meer worden. Het is niet meer speciaal en het wordt dmw belastingen allemaal te duur.
Dus als dat aspect wegvalt; dan maakt het eigenlijk ook maar weinig uit waarmee ze rijden. Vrijwel niemand in deze wereld wordt warm van een Focus, C3, Yaris of i20. En afgezien van dat zo’n auto met 200pk leuk is, maar wordt je er echt warm van?
Dus prima: maak er silouette racers van, gooi er wel of niet wat hybride zooi in.
Het andere grote probleem is dat men er nog steeds niet in is geslaagd om van de WRC een goed en spannende tv-registratie te maken. Voor de liefhebber misschien; maar niet genoeg dat meer stations dit oppikken en je dit ook normaal op tv kan zien.
Gulli zegt
@gregorius: het lastige is dat een rally 9 van de 10 keer een race van A naar B is, en daar na van B naar C en ga zo maar door. Het is niet te doen om overal camera’s neer te zetten die dekking hebben over het hele parcours. Wat dat betreft is rallycross in bijvoorbeeld een stadion veel makkelijker te registreren.
gregorius zegt
@gulli: dat snap ik.
En dat is natuurlijk ook het probleem.
Echter, je hoeft niet op elke stukkie meer een gozer met een camera neer te zetten. Je kan het ook remote-doen nu.
Daarnaast worden drones steeds beter: je hebt dus geen leger van heli’s meer nodig.
Maar hoe je het verder doet en in wat voor format je het in een programma stopt: dat is dus niet zo makkelijk.
carterplug zegt
@gregorius: Helemaal mee eens, de enige die het nog een beetje fatsoenlijk weet te registreren is Red Bull TV. Wel leuk dat ze daar ook vaak ex rijders/navigatoren mee laten presenteren.
ko4n zegt
@gregorius: lukt met Dakar toch ook wel aardig. Zoiets moet er van t WRC ook te maken zijn. Vast niet goed genoeg voor de hardcore fans maar ik zou kijken hoor!
spykerboy zegt
“Zo dreigde Citroen de sport te verlaten als de sport geen vorm elektrificatie zouden toepassen” Hoe ver is de wereld wel niet afgezakt dat dit gebeurt… dit is echt gewoon om van te janken…
tjorque zegt
En dan ook gewoon die power hybride meuk in een simpele niet te dure productie wagen pleuren en er zullen vele blije papa’s rondrijden. ?
Ik zou met de glimlach een Octavia VRS met 300pk en 500+Nm besturen.
Zou wel veul aan banden kosten.