Daar lijkt het in ieder geval op, want BMW heeft in één klap 48 nieuwe typeaanduidingen vastgelegd.
Sommige fabrikanten moeten een hoop brainstormsessies houden om een modelnaam te bedenken, maar Duitse premiummerken houden het vaak simpel. Ze beperken zich tot kille letters en cijfers. Dit levert niet de meest sexy namen op, maar het scheelt wel een hoop creatief denkwerk. Tenminste, dat zou je denken.
Toch moet er ook over cijfers en letters nagedacht worden. Sterker nog: je kunt er volledig mee in de knoop raken als je niet oppast. Audi heeft er bijvoorbeeld een potje van gemaakt. Zo is er nu een Q8 en een Q8 e-tron, wat compleet verschillende modellen zijn. Om nog meer verwarring te creëren gaat Audi straks de A4 en A6 omdopen tot A5 en A7.
Het lijkt erop dat ook BMW de naamgeving op de schop gaat gooien. Carbuzz ontdekte namelijk dat ze 48 nieuwe typeaanduidingen hebben geregistreerd. Wees niet bang: een 3 Serie blijft een 3 Serie en een 5 Serie blijft een 5 Serie. Het gaat vooral om wijzigingen op het niveau van motorvarianten.
Zo heeft BMW bijvoorbeeld de naam X540 geregistreerd, wat zeer waarschijnlijk een nieuwe naam is voor de X5 xDrive40i. Deze logica lijkt BMW te willen toepassen op alle X-modellen, want dergelijke aanduidingen zijn ook vastgelegd voor de X1-tot-en-met-7.
Ook voor de elektrische modellen heeft BMW versimpelde typeaanduidingen bedacht. In plaats van i7 xDrive60 is er bijvoorbeeld i760. We zien trouwens ook een paar elektrische modellen in het rijtje terug die nog niet onthuld zijn, namelijk een i1, een iX2, een iX4, een iX6 en een iX7.
Een naam registreren en een naam daadwerkelijk gebruiken zijn natuurlijk twee verschillende dingen, maar het klinkt allemaal logisch. De naamgeving zou op deze manier simpeler worden én meer in lijn zijn met de traditionele modellen. Daarom zeggen we: laat maar komen die X540 en i760.
Bron: Carbuzz
alcantara zegt
Liever gewoon weer een 760i met V12
kennone zegt
Of een M5 met V10. Wat een oorporno was dat, helemaal met een Eisemann uitlaat!
540ix zegt
Of een e30 323i. Dan was het toentertijd gewoon duidelijk wat je had.
Loek zegt
Ik snap niet dat merken nog zo vasthouden aan de hele model- en motoruitvoering achterop kalken. Dat hele BMW X5 xDrive40i-gezeik sloeg natuurlijk ook nergens op, maar om daar nou X540 van te maken klinkt meer als een generatiecode dan een modelnaam. Het enige wat er achterop een auto moet staan m.i. is de modelnaam en/of een sportieve variant mits dat geldt (GTI/M3 etc).
Het interesseert toch eigenlijk niemand? Mensen halen het er sneller af om een sleepereffect te creëren of juist andersom (het debadgen van een BMW 116i M-Sport zodat mensen denken dat je een M135i hebt) en een beetje autofanaat weet zo wat voor type het is.
Zou een hoop badges schelen als je gewoon blijft bij logo en modelnaam.
dondeboer zegt
Ook als het er niet op strlaat, is het wel handig om het beestje een naam te geven. En dan vind ik X540 een heel stuk makkelijker dan X5 xdrive40i.
Loek zegt
@dondeboer: het beestje heeft een naam, X5 ;) en de rest is enkel fijn om te weten welke versie je moet kiezen, maar daar heb je enkel wat aan bij de dealer en doorverkoop en dan kun je het op kenteken/VIN nummer alsnog achterhalen. Als badge heeft het weinig functie als je het mij vraagt.
sportevo zegt
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Je vindt niet dat een merk de modelnaam en motoruitvoering achterop moet zetten maar vervolgens zeg je dat alleen de modelnaam en/of sportieve uitvoering achterop moet staan.
En alleen een ‘3’ op een 3 serie plakken of een ‘E’ op een E-klasse is een beetje vreemd. Die merken hebben nu eenmaal een modellering die (historisch gezien) verwijst naar de motorinhoud. Lekker kort en lekker makkelijk.
En welke merken hebben dan een heel boekwerk aan omschrijvingen achterop?
Ik zie het probleem ook niet zo want als het je niet aanstaat laat je de modelbenaming toch vervallen als je een nieuwe auto koopt?
Loek zegt
@sportevo: ik spreek mezelf helemaal niet tegen: ik vind een modelnaam achterop geen probleem. Maar maak er dan Golf van, in plaats van Golf 2.0 TSI 4Motion wat helemaal achterop staat mits je die besteld had. Ik geef toe, het is de laatste tijd minder, maar dan nog.
Hele boekwerken achterop zie je inderdaad ook minder, maar bijvoorbeeld Mercedes (GLE 350de 4MATIC) of Audi (A3 40 TFSI) vind ik al aardig verwarrend worden. ‘GLE’ of ‘A3’ dekt de lading prima.
E-Klasse of 3 Serie met benaming ben ik met je eens dat enkel ‘E’ of ‘3’ wellicht een beetje raar wordt maar het feit dat de 330i nu een 2.0 is en de 340i de 3.0 zorgt dat daar ook de logica weer helemaal zoek is.
Lang verhaal kort: badges achterop de auto hebben ofwel het doel om duiding te geven ofwel te informeren wat voor motor je in je auto hebt liggen. Maar badges zoals ‘X540’ of ‘A3 40 TFSI’ zorgen m.i. voor meer verwarring dan duiding en de 95% van de wereld die geen moer geeft om auto’s heeft genoeg aan ‘X5’ of ‘A3’.
sportevo zegt
Tja die benamingen die je benoemt zijn inderdaad wel vrij fors. Maar ik heb niet zo’n moeite met bijvoorbeeld een Golf 2.0 TFSI.
Ik heb zelf wel veel moeite met mensen die iets anders op hun auto plakken dan het eigenlijk is, welke kant op maakt mij niet uit.
Ik wil zelf wel altijd de benaming op de auto hebben. Ik ben trots op mijn auto en men mag best zien dat het iets bijzonders is.
MarcoM zegt
Waar is de tijd gebleven dat je aan het typeplaatje achterop kon zien waarom het ging. Wees ergens blij dat je geen 3 cilinder op je kofferklep hebt staan bij je BMW, ergens vindt ik dat niet thuishoren. Bij BMW heb ik nog steeds het gevoel van snelle auto’s met een heerlijke 6 in lijn.
O plaat zegt
Wat wel zal wijzigen:
De X5 zal als de Heras door het leven gaan.
De 4 serie als boze bever