
Audi zet de kettingzaag in het personeelsbestand.
Audi heeft nog niet de volledige jaarcijfers van 2024 bekendgemaakt, maar we weten alvast dat die niet enorm rooskleurig zijn. In Q3 (het kwartaal, niet de auto) daalde de winst met maar liefst 91%. Over de eerste drie kwartaal daalde de winst met 45,8%, bijna een halvering dus.
Audi gaat daarom – net als moederbedrijf Volkswagen – keiharde maatregelen nemen. Audi laat weten dat ze de “productiviteit, snelheid en flexibiliteit” willen verhogen. Dat klinkt leuk, maar dit betekent ook dat het mes in het personeelsbestand wordt gezet. Tegen 2029 wil Audi 7.500 banen geschrapt hebben. Ook willen ze de bureaucratie verminderen. Elon Musk blijft dus een inspiratie voor de autoindustrie.
Het personeelsbestand van Audi is de laatste jaren al gekrompen. Sinds 2019 zijn er zo’n 9.500 banen geschrapt. Dat heeft echter niet het gewenste resultaat gehad. Maar anders waren de cijfers waarschijnlijk nog slechter geweest.
De dalende winst komt deels door tegenvallende verkoopcijfers. Vorig jaar verkocht Audi 12% minder auto’s. Verder heeft de sluiting van de fabriek in Brussel, waar de Q8 e-tron van de band rolde, een hoop geld gekost.
Bij de Volkswagen Groep sneuvelen er over de hele linie veel banen. Zo schrapt Porsche ook 9.300 banen en bij Volkswagen zelf verdwijnen er maar liefst 35.000 banen. Bij Audi worden er overigens geen mensen op straat gezet. Dan moet je dus eerder denken aan vrijwillige vertrekregelingen en het niet aannemen van nieuw personeel.
Hoeveel banen zijn er verloren gegaan de laatste jaren (sinds de wurgende beslissing van Europa om EV te rijden)? Europa moet niet wijzen naar China. Dit hebben zij beslist en dit zijn de gevolgen. Politiekers in Europa zijn als koeien in de wei.
Gefeliciteerd met nu al de domste opmerking van de dag!
Dit heeft veel meer te maken met dalende vraag en stijgende prijs van grondstoffen en energie. Als je iemand zo graag de schuld wilt geven, geef het dan aan de Merkel en co die tegelijkertijd kerncentrales sloten en zich volledig afhankelijk maakte van Russisch gas. Iets wat we in Nederland ook hebben gezien.
Die wurgende beslissing, hoe tegen ons benzinehart ook, was nodig. De bevolking groeit en wordt rijker. Dus er zijn meer auto’s nodig. Ergens leer je dan dat het zo rond 2050 gedaan is met de winning van olie. Dan hebben we alle makkelijke en goedkope bronnen uitgeput en is olie alleen nog te winnen op plekken waar dat zo duur is dat ze het eerder lieten zitten.
2050 lijkt nog heel ver weg, maar ons wagenpark is gemiddeld al meer dan 12 jaar oud. Dat zal ook alleen maar toenemen. Auto’s die vandaag nieuw met een ICE worden verkocht rijden in 2040 waarschijnlijk nog steeds. Als ze het redden tot 25 jaar dan zit je ook al in 2050. Dus je moet ergens beginnen om te zorgen dat tegen 2050 de ICE zo ongeveer is uitgestorven.
Daarnaast is de ICE een grote vervuiler dus als we niet willen sterven in onze eigen uitlaatgassen dan moet er ook een keer een eind aan komen.
Eerder te laat (en daardoor achterstand) dan te vroeg… en ja die afhankelijkheid van Russisch gas wordt nu duur betaald. Even zuur dit maar we komen er wel als Europa. Duurzaamheid blijft de toekomst. Ik wens Trump veel succes met zijn drill baby drill.. Al ben ik voor Europa/Nederland geen tegenstander voor een tijdelijke “drill baby drill” onder bijv. De wadden.. maar de opbrengst daarvan moet wel richting duurzame initiatieven gaan.. minder afhankelijkheid van VS en China etc. Is nu noodzakelijk.. en ja daar horen ook goede BEVs bij…
“Audi laat weten dat ze de “productiviteit, snelheid en flexibiliteit” willen verhogen.”
Alles voor de aandeelhouders…
Aandeelhouders zitten met risicodragend kapitaal in de firma, dus niet onlogisch, dat er (ook) naar hun belangen gekeken wordt. Je wil als bedrijf om meerdere redenen niet, dat je aandeelhouders weglopen.
Aandeelhouders dwingen hun bedrijven vaak tot beleidskeuzes die gebaseerd zijn op kortetermijneffecten, die snelle winst boven duurzame (lees: lange termijn) investeringen verkiezen en geen flauw benul (noch interesse) hebben in wat het betekent als je ‘verhoging van snelheid, productiviteit en flexibiliteit’ eist van het personeel. Helemaal, omdat het personeel bij bedrijven die grotendeels gestuurd worden op maand-, kwartaal- en jaarcijfers veelal toch al op z’n tenen moet lopen.
Ik kan na een arbeidsproductief leven van bijna 35 jaar, bij meerdere van dergelijke werkgevers, met het hand op het hart stellen “Been there, done that.” Ik werk nu de laatste 8 jaar bij een kleine organisatie (< 10 fte), zonder die druk, zonder die stress, zonder al dat gezeik. En ik kan je vertellen: hier heerst een gezonde bedrijfscultuur, met óók goede toekomstige vooruitzichten en óók mooie jaarcijfers. En geen aandeelhouders die altijd maar méér, méér, méér willen. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Je eerste paragraaf is zeker vwb grote bedrijven waar. Dus zoiets kan/zal een rol meespelen bij de ontwikkelingen bij Audi. Mijn opmerking was meer bedoeld om wat context te verschaffen bij de modekreet ‘alles voor de aandeelhouders’.
Ik zie het niet als een modekreet. Ik zie dit als een van de slechtste neveneffecten van het kapitalisme.
Op dit punt gaan we het wellicht niet eens worden. Blijken great minds soms toch niet alike te denken !
Zal vast goedkomen in de F1 (not)
Ik vind het ten eerste weinig fijn is om je collega’s op dit forum dom te noemen. En ik denk ook dat Ericc gelijk heeft. Politici en media hebben met weinig kennis een EV-concept willen doorduwen dat absoluut niet op punt stond, de vraag naar nieuwe en toxische grondstof-noden doet pieken in geopolitiek de gevaarlijkste regio’s van deze wereld. Na zoveel jaren roepen dat EV’s goedkoper zouden worden, zien we veeleer het tegengestelde, tenzij we een armada aan containerschepen vol low-cost assemblage vanuit het Oosten voor lief nemen. De ecologie is daarmee helemaal zoek – als er al ooit een effect in positieve zin te noteren was – en de jobs hier, niet alleen in de automobielsector maar de chemiesector verdampen met duizenden, lees in realiteit: met miljoenen wanneer je alle afgeleide producten mee in beschouwing neemt. Dit is waar de EU goed in is, het verkwanselen van de kostbare economische textuur die we in handen hadden, zoals de fijne chemie, kunststoffen of pharma, waar we zelfs wereldspelers waren – en iets anders bedenken waarvan de jobs ver weg zitten en waarvan de kwaliteit op z’n best heel middelmatig is.
Kortzichtig, niet doordacht en beperkt. Ik hoef het woordje dom inderdaad niet te gebruiken…
Dat rood staat die A6 fantastisch.