Net als in Rotterdam zijn ze in Amsterdam helemaal klaar met lawaaiige auto’s.
Het is tegenwoordig een trend om een knalpijp onder je auto te monteren om vervolgens de hele tijd langs hetzelfde terrasje te rijden. Er zijn maar twee mensen die dit oergevoel kunnen uitleggen: Midas Dekkers en jullie aller @wouter.
Eigenlijk zijn al die veel te luide auto’s in de binnenstad een soort paringdans. Met plofjes en in de uitlaat en DSG-scheetjes wil je aan de andere sekse kenbaar maken dat je heel erg vruchtbaar bent en/of je moeder je te weinig melk heeft gegeven op natuurlijke wijze. Zie het als een soort compensatiedrang.
Niet alleen in Rotterdam
In Rotterdam is het een serieus probleem dat ze keihard gaan aanpakken. Maar ook in onze hoofdstad zijn ze erg fel. Het is verboden om met een hyperzuinige (en stille) Lupo 3L door de hoofdstad te rijden, maar een A45 AMG of BMW M4 mag wel gewoon.
Ook met supersportuitlaat, verwijderde tussendempers en programmering voor nog meer scheetjes, Ook motoren en bromfietsen zijn een grote bron van ergernis. Dermate erg zelfs dat ze in Amsterdam ook maatregelen gaan treffen tegen lawaaiige auto’s en motoren en bromdietsen.
Amsterdam lawaaiige auto’s keihard aanpakken
Om deze irritatie tegen te gaan en de gezondheid te beschermen, gaan ze in Amsterdam het probleem keihard aanpakken. In eerste instantie met een proef met lawaaidisplays. dat gaan ze doen op twee locaties: aan de Stadhouderskade en de Molenaarsweg. Als dat een beetje goed verloopt, komen er lawaaidisplays te hangen daar waar de overlast erg groot is: bij de Europaboulevard en Tussen Meer.
Uiteindelijk moeten deze displays plaats maken voor ‘lawaaiflitspalen’. Als je dan voorbij komt op je Gilera met Polini-uitlaat, Harley met Jekill & Hyde-uitlaat of RS7 met open pijp, krijg je automatisch een boete toegestuurd omdat je zo’n asociaal persoon bent.
Via: Welingelichte Kringen.
ggj1987 zegt
Wat gaan die displays doen? Is dat net zoiets als die smiley bordjes voor snelheid? Ik zie al helemaal voor me dat het voor sommigen een sport gaat worden een zo hoog mogelijke score te halen :p
Johanneke zegt
Ik had een keer een lekke uitlaat, schaamde mij kapot die 2 dagen voordat ik bij de garage terecht kon. Ergerde mij ook aan het geluid. Hoe kan je niet zelf gek worden als je daar constant mee rijdt.
Die scheetjes zijn overigens helemaal raar. Want er vloeit nog wat extra benzine mee als je van het gas af gaat. Dus je auto gaat meer lawaai maken als je langzamer gaat rijden. Heh.
mashell zegt
Het doel van dat geluid is om de aandacht te trekken. Zodat jij denkt wat is Mustafa/Ali/Mohammed/Henk-Jan/Hakim toch een woest aantrekkelijke en succesvolle vent. En het werkt blijkbaar heel goed want vaak zitten ze zelfs met z’n vieren in die lawaai bakken…
Joris24 zegt
“lawaaidisplays”. Ja, op een doorgaande weg langs waar ik ooit woonde in Utrecht zetten ze tegen snelheidsovertreders zo’n scherm neer hoe hard je reed. Gevolg, iedereen probeerde er zo hard mogelijk langs te knallen, om elkaar te overtreffen in ultieme stoerheid. Met zo’n display is het maar een kwestie van tijd voordat de influencers op youtube over elkaar heen buitelen om te laten zien hoeveel DB’s ze aangetikt hebben met hun geleaste RS6’tjes.
Robert zegt
“Het is verboden om met een hyperzuinige (en stille) Lupo 3L door de hoofdstad te rijden”
Niet alleen door onze hoofdstad. In mijn woonplaats geldt ook dat niet de toelatingsnorm, maar de leeftijd als criterium is gehanteerd om ‘vieze’ auto’s te weren. Zo is in één enkele maatregel uitgelegd dat politici ook alleen maar op onderbuikgevoelens acteren i.p.v. op kennis, rationaliteit en gezond verstand.
On topic: wat ik niet begrijp is dat er klaarblijkelijk altijd eerst ‘waarschuwingen’ moeten worden uitgedeeld. Dat doen ze bij rijden door rood of niet handsfree bellen tenslotte ook niet. Geef zo’n ego-compenserende autobezitter met te veel herrie een WOK-status op zijn ego-compenserende voertuig. Klaar.
kniesoor zegt
Inderdaad meteen WOKken die handel. Dan zullen er vast geestelijk gemankeerden zijn, die de herriepijp er direct na keuring weer onderschroeven. Die mogen dan bij een tweede keer ook hun rijbewijs voor een paar weken inleveren. Is het feest in notime voorbij.
e36thuglife zegt
Oh de haters zijn ook weer in the house.
werf76 zegt
Enig idee welke kosten er aan verbonden zijn om uiteindelijk van je WOK status af te komen?
Afgezien van de vrije tijd dat het kost
kniesoor zegt
Geen idee. Maar simpel te voorkomen door je een beetje aan de regels te houden, lijkt me.
karhengst zegt
Ah, de Lupo 3L. Een zuinig model, waarvan de vroege modellen echter slechts aan de EURO3 norm voldeden. Dat betekent dat ze tot het 8-voudige van een EURO6d diesel aan stikstofoxiden uit mogen stoten.
Ter referentie, dat maakt ze mogelijk vervuilender dan hagelnieuwe X7 M50d. Niet alles was vroeger beter :)
Oh en goede opzet. Als je auto scheetjes of een aftermarket brulpijp nodig heeft om überhaupt gehoord te worden, is het geluid sowieso het aanhoren niet waard.
Johanneke zegt
Dat laatste is dus het hele ding. Een 5 of 6 in lijn, een v8 of v12, de hoek waar de motor/cilinders onder staan, de gebruikte camshaft, vtec, allemaal zaken die voor een bijzonder en naar mijn mening mooi motorgeluid kunnen zorgen. Maar wat we in Nederland veel zien zijn mensen die einddempers verwijderen. Dan klinkt alles gewoon hard. Een aygo zonder einddemper klinkt nog loeihard. Niet mooi, verre van, wel kneiterhard. Motorgeluid en uitlaatgeluid wordt nogal vaak door elkaar gehaald.
Robert zegt
@karhengst: dat is dus NIET waar en ook precies mijn hele punt aangaande het toelaten op basis van leeftijd i.p.v. Euro-norm.
De Lupo 3L werd aan de wereld voorgesteld in 1999 en leverbaar vanaf begin 2000. Deze voldeed bij introductie al aan de Euro4 norm (81 g/km gecombineerde CO2 uitstoot) en werd als zodanig in de typegoedkeuring geclassificeerd. De Euro4 Richtlijn werd formeel geïntroduceerd in 2005 en effectief verplicht vanaf oktober 2006, maar het stond de fabrikanten natuurlijk helemaal vrij om hun modellen al eerder aan deze milieunorm te laten voldoen. En dat is precies wat VW met deze auto heeft gedaan.
Overigens heb ik ook de gecombineerde CO2 uitstoot van de door jouw aangehaalde BMW X7 M50d opgezocht:
185 g/km. Ouch.
karhengst zegt
CO2 is alleen helemaal geen factor van relevantie voor het willen verbeteren van de lokale luchtkwaliteit.
Verder, volgens de Duitse wikipedia site van de Lupo waren vroege modellen toch echt slechts Euro 3 gecertificeerd. Uiteraard haal ik twee extremen aan om m’n punt te maken, met Euro 4 is de bovengrens voor stikstofuitstoot namelijk gehalveerd, maar zelfs dan heb je nog een factor 4 verschil ten opzichte van een X7 M50d. Dat punt blijft dus staan, aangezien de hoeveelheid CO2/km in dit geval ook geen factor van relevantie speelt. CO en NOx zijn de zaken waarop je een auto uit zou moeten sluiten wanneer het je om leefbaarheid gaat.
Wat dus ook meteen bevestigt dat door puur naar leeftijd te kijken men dus incorrect te werk gaat. Daar heb je dan weer helemaal gelijk in.
fanboy zegt
@Robert: Je begrijpt niet helemaal waar de Euro normen over gaan. Over NOx e.d.
Dus die oude Lupo stoot wel degelijk meer uit dan een nieuwe grote SUV
mashell zegt
Wat het tweede diesel schandaal (het eerste was VW sjoemelen in de VS, het tweede dat alle merken onder niet optimale omstandigheden heel veel meer uitstoten dan voorgeschreven door de norm en toegestaan onder uitzonderingsregels) ons geleerd heeft is dat oudere Euro normen concreet niet zo veel betekenen.
maotje zegt
@robert
Het gaat ook helemaal niet om co2. Co2 is niet schadelijk voor de gezondheid. Het gaat om de uitstoot van nox. Dat heeft een schadelijke invloed op de gezondheid van mens en dier. Daarnaast zal ook de uitstoot van fijnstof nog eens hoger zijn dan de vergelijkende bmw die je nu aanhaalt en ook fijnstof heeft een negatief effect op de gezondheid. Er bestaat meer dan enkel co2.
e36thuglife zegt
Je moet gwn klep in je uitlaat die kan je dan open en dicht doen met een afstand bediening of met een app en dan moeten die palen gwn in Flitsmeister komen en brap kleppie dicht probleempje opgelost.
De Meester zegt
Nee, je moet die klep in de uitlaat gewoon dicht laten.
e36thuglife zegt
Ik moet niks vriend bemoei je met je eigen
lekkerlinksrijden zegt
Misschien is het een idee om alleen nog maar EV’s te verkopen in de nabije toekomst, lost een hoop op
Fernando zegt
Gewoon tegehouden en een tergend traag onderzoek doen van de documenten en voertuig, daarna onder begeleiding naar een keuringstation waar je na enkele wachten minitieus gecontroleerd word en eventueel afgekeurd.
Als ze een enkele uren of een hele dag verloren zijn door hun asociaal gedrag zal het snel over zijn
MaartenD zegt
Het is natuurlijk ook gewoon behoorlijk sneu als je stapvoets door de PC gaat rijden in plaats van lekker een stukje gaat toeren weg van de drukte
aerohead zegt
Een hele poos terug was ik in R’dam, ergens aan de Nieuwe Binnenweg een drankje doen op iets wat voor een terras moest door gaan.
De g o d g a n s e tijd dat ik daar zat kwam er allerlei RS, AMG, M en ander opgevoerd spul langs.
En maar gassen om op te vallen, en ook steeds dezelfde auto’s EN HARD RIJDEN.
Het meest bizarre was een dan weer juiste een hele stille MB EQ SUV die zeker met 100km/uur kwam langs vliegen !
Echt totaal gestoord !
Nou weet ik weer waarom ik juist helemaal niet meer in de stad wil zijn.
Maar ja, las ook op een ander nieuwsmedium dat steeds meer mensen zonder geldig rijbewijs en zonder in achtname van verkeersregels de weg op gaan en gewoon overal schijt aan hebben.
Van mij mogen ze echt wel weer actiever gaan controleren, zowel in de stad als op de snelweg.
En geen discussies meer aan gaan met die korte lontjes, gewoon lik-op-stuk beleid uitvoeren.
Raak ze maar waar je dat soort gasten het beste kan raken: in hun “”mannelijkheid””
bunnylebowski zegt
@aerohead wij hadden vroeger een drank spelletje op de witte de with. Je kiest een auto, elke keer als die langs kwam adtje. Deed die gek driften of revven etc? shotje erbij.
Het zijn gewoon extreem vermoeiende gasten. Je kan ook niet normaal voor een stoplicht staan, er blaast er altijd wel eentje last minute over heen, vanuit een verkeerd voorgesorteerd vak, of met 100 door de tunnels bij Hofplein.
bunnylebowski zegt
Mooi, inpakken en weg wezen die jochies met minderwaardigheidscomplex en compensatie gedrag voor hun Oedipus complex.
Grootste veroorzaker in Amsterdam is gok ik niet eens de auto maar de motorscooters / MP3s. Ben best dan van akra uitlaten maar onder zo’n scooter is het gewoon pleuris herrie.
rollingstoned zegt
“Mooi, inpakken en weg wezen die jochies met minderwaardigheidscomplex en compensatie gedrag voor hun Oedipus complex.”
😂👍
Onehp zegt
Gewoon dikke boete, niet rond de pot draaien.
Zelfs al heb je een leuk uitlaatje onder de auto, dan kun je gewoon netjes van het gas waar er veel mensen wonen. Probeer ik altijd te doen.
bunnylebowski zegt
@onehp idem hier. Kleppen dicht in de bebouwde kom en sowieso niet vol op het gas om te laten zien hoe groot m’n plasser is. Ik blaas prima door op de snelweg waar het kan, maar in de bebouwde kom vind ik het zo verschrikkelijk sneu.
Overigens heb ik ook de auto niet voor om de grote plasser te laten zien. Brave gezins bak met leuk vermogen en geluid ;)
raspaardje zegt
2 weken geleden was ik in Bilbao waar de maximumsnelheid voor auto’s 30 km/h is (zie https://spainsnews.com/bilbao-the-first-major-city-in-the-world-to-limit-traffic-to-a-maximum-of-30-km-h/); wat een genot en verademing! Iedereen relaxed, ruimte voor de voetganger en nergens geknal/gepruttel/scheetjes.
Ik zeg direct in een gehele stad invoeren, dat geeft tenminste duidelijkheid.
Dat kansloze volk dat zijn status verleent aan uitlaatgeluid gaat zich dan hopelijk weer met nuttige zaken bezighouden.
mashell zegt
In juni was ik in Bilbao en zelfs op doorgaande wegen 30, dat schiet totaal niet op. Nadat ik de huurauto ingeleverd had alles te voet gedaan, heerlijke stad!
schuimbekje3 zegt
“WAT MAKEN DIE AUTO’S EEN HERRIE HE!!”…
WAT? IK HOOR JE NIET OVER DIE TERING HERRIE VAN DIE K&T trams, draaiorgels, muziekinstallaties in winkels, bouwwerkzaamheden, vliegtuigen, zibli’s met boombox tussen de benen op de scootah en jongeren die praten of hun ouders al 20 jaar doof zijn omdat ze iets teveel sound-normalization hebben geluisterd tijdens hun facebook en toktok fimpjes.
marh zegt
Mijn Ram TRX met Hellcat @720 pk kan ook ontzettend hard geluid produceren maar het voordeel van deze V8 is dat hij ook fluisterstil kan zijn.
Och ja en voor stadsgebruik heb ik een klein autootje is wel zo handig om snel een parkeerplaats te vinden.
PunicaOase zegt
Ik kan een flinke brom, knal, etc. altijd wel waarderen. Vooral van Harley’s, Ducati’s en sportwagens.. scheten van Golfjes wat minder..
Dutchdriftking zegt
Kansloze bontkraagjes met heuptasjes in gehuurde Duitse dikbolides…. Een gruwel. Maar toch heb ik liever niet dat er in Amsterdam op gehandhaafd wordt. In Haarlem hebben we ze ook, maar het valt nog mee. Als ze in Amsterdam een bekeuring krijgen komen ze natuurlijk hier de boel vergallen… En zon RS3 klinkt zalig hoor, maar het is niet waar ik behoefte aan heb op zondagmiddag op het terras.
marcomanta zegt
Raar land, als je lawaai maakt krijg je en fikse boete, als je steelt krijg je een taakstraf.
mashell zegt
En? Een taakstraf is toch een zwaardere straf? Het is vernederend en je moet er vakantie of onbetaald verlof voor opnemen.
roadster zegt
Ik mijn regio heb je vooral geluidsoverlast van vliegtuigen. Maar dat zijn militaire vliegtuigen, en dan mag alles.
mashell zegt
Ik weet wat je bedoelt. Ging vroeger in Hengelo naar Schiphol en dat was niet ver van vliegbasis Twente. Soms moesten ze oefenen dat ze met alle F16 toestellen tegelijk vertrokken (scenario de Russen komen). Horen verging je. De sluiting van de basis was een zegen voor Twente.
petitelima zegt
Heel goed, werd tijd.
adbrotjeknor zegt
En dan die motoren over de Erasmusbrug! Ik zou wel een lichtkrant willen plaatsen dan op lawaaiuitlaten reageert met: ‘klein pikkie zeker?’