De Belgen waren nog relatief mild met flitsen. Maar ook onze Zuiderburen gaan steeds meer voor de nanny-state.
Flitsen is helemaal van deze tijd. De overheid die ons scherp in de gaten houdt met camera’s om te kijken of we nog niet een keer uit de neus peuteren: het hoort er kennelijk bij. Als je vroeger weer eens 1.000 piek aan boetes op de deurmat kreeg, kon je dan altijd nog zeggen ‘ik ga emigreren’. Alvorens tandenknarsend weer het bedrag overmaken. Uiteraard voorzien van de tekst ‘struikrovers’ in de omschrijving voor de bank.
Vluchten kan niet meer
Maar ja, ook emigreren wordt steeds minder een optie. Vluchten kan niet meer. Want ook onze Zuiderburen gaan voor de betuttelingsbijl. Kwaliteitspublicatie Het Laatste Nieuws bericht namelijk dat ingebouwde marges in flitspalen verdwijnen, dat ze altijd aan gaan staan en nu ook op ‘gewestwegen’ steeds meer zullen worden ingezet. De bottom line: er zal veel meer geflitst worden in België.
In de oude situatie was het zo dat flitspalen nog wel eens uitgezet werden. Dit omdat quota bereikt waren dan wel om de administratieve rompslomp te beperken. Zo werd je ‘pas’ geflitst als je meer dan 140 kilometer per uur reed op de snelweg. Of werd je helemaal niet geflitst. Maar de Belgische politiek wil af van deze praktijk. Quota gaan de deur uit. En er wordt vanuit Vlaanderen 7,5 miljoen Euro geïnvesteerd in ambtenaren die burgers op de bon slingeren.
Meer boetes
Het aantal boetes is reeds gestegen van 4,7 miljoen in 2021 naar verwachting 6,2 miljoen in 2022. Maar het is dus ‘de bedoeling’ dat dit nog veel meer gaat groeien. Er wonen zo’n 11,6 miljoen Belgen in België. Dus zelfs als je niet corrigeert voor baby’s en dergelijke, krijgt gemiddeld genomen iedere Belg een halve boete per jaar. Om maar aan te tonen dat boetes iedereen raken en niet alleen de boefjes. Volgens minister Lydia Peeters gaat het echter allemaal om de veiligheid. Niet om te pesten of cash binnen te harken:
Vanuit Vlaanderen investeren we in 2024 7,5 miljoen euro in handhaving en dynamisch verkeersmanagement. Die komen er niet als pestmaatregel, maar als een maatregel in de strijd tegen ongevallen door overdreven snelheid. De snelheidslimiet is de veiligheidslimiet en dat zouden meer chauffeurs moeten beseffen.
Lydia Peeters, mogelijk familie van Bob
Murw
Collega @willeme is in ieder geval al murw geslagen overtuigd door de terreur. Laat jij je ook knevelen, of sterf je liever op je voeten dan dat je leeft op je knieën? Laat het weten, in de comments!
supertjeduc zegt
Vandaag nog in België geweest , FM begon gelijk “slecht wegdek “ te melden , en dat elke paar minuten gedurende 40 km
Op een weg stonden denk ik 7 verkeerslichten , elke keer de melding 70 km en roodlicht controle
Kijk de benzine is goedkoper maar was blij dat ik weer Nederland in kon rijden , dan maar een paar dubbeltjes meer belasting
ggj1987 zegt
Ze hebben enorm veel trajectcontroles dus ook daar moet je goed op letten!
turbotoll zegt
In Vlaanderen. Niet in Wallonie?
slisse zegt
Nope, Hier doen ze nog normaal 😅
coupedriver zegt
In Wallonië doen ze helemaal niets, het geld komt toch massaal binnen vanuit Vlaanderen onder het mom van solidariteit en “leve België”…
mashell zegt
Zoals vroeger toen de mijnen nog in bedrijf waren de Walen de Vlamingen in leven hielden?
tortuga zegt
Het is belachelijk. “Veiligheidslimiet” ken een baan die sinds september nog maar net naar 70 is gebracht, die heel veel weg heeft van een autosnelweg… . Ze zouden is meer iets moeten doen aan mensen die niet opletten of onnodig verkeerde rijvak kiezen. Hoevaak ik niet de “spitsstrook” of gewoon rechts 10tallen voertuigen in 1 keer inhaal.
Owja dat ze ook is iets doen aan die slechte wegen…
mashell zegt
Als een weg die heel veel weg heeft van een snelweg terug brengt in maximumsnelheid naar 70 en daar dan gaat flitsen, wie pak je dan? Juist ja, degenen die niet opletten.
pomoek zegt
En je gewoon aan de snelheid houden, help ook flink. Scheelt mij een hoop geld.
xjs678qr zegt
Wat voor een dwaze reactie is dit nu weer?!
In België plaatsen we liefst totaal van pot gerukte limieten (BvB 4-vaksweg met middenberm, geen bebouwing -> 50kmh). Dan trajectcontrole/ flitsen = jackpot.
Vergeet niet dat veel trajectcontroles door private bedrijven worden uitgebaat: die hebben als doel zo veel mogelijk auto’s flitsen, want anders hebben ze geen inkomsten.
In België loop je sowieso eens tegen de lamp omdat je een beperking gemist hebt (al was het maar omdat het bord overgroeide was).
Dé manier om boetes te vermijden is simpel: verkoop je wagen en je fiets. Ga enkel nog te voet!
Robert zegt
Iemand die zich uitspreekt voor het houden aan de regels uitmaken voor ‘dwaas’; wie is er hier nu de dwaas?
hanse1one zegt
Al was het omdat het bord overgroeid was!!! Verkeersborden moeten altijd voldoende zichtbaar zijn, staat zo in de wegcode. Zelfs bij de minste overgroei vervalt de geldigheid van het bord. Als je een boete krijgt. Ter plaatse eens gaan kijken naar het bord. Is ze overgroeid, foto van nemen. De boete terugsturen met de foto erbij. Je hoort er niets meer van. Al meerdere keren gedaan.
pomoek zegt
@xjs678qr: Inderdaad, ik zie nu ook dat ik de t ben vergeten te typen in het woordje helpt. Heel dwaas. Bedankt!
mashell zegt
Er is een heel gemakkelijke manier om zulke bedrijven “te pakken”… je domweg gewoon aan de snelheid houden. Als iedereen dat doet gaan ze failliet! Dus Belgen verenig u en bouw wat discipline op en versla die bedrijven. Voor Nederlanders werkt precies hetzelfde tegen de “roverheid” zoals domrechts het zo graag noemt, gun ze geen geld rijdt strak de limiet.
Fernando zegt
Een laserradardetector en je bent veilig voor struikrovers
joki zegt
Zou ik niet doen, kost je je wagen en nog wat andere straffen hier. Wij hebben een regering die niks bereikt en niks voorstelt maar wel totale controle wil…