Gelukkig is er ook goed nieuws.
En met dat goede nieuws bedoel ik niet het feit dat de gemiddelde occasion in Nederland in 2016 niet 10, maar 9,8 procent duurder is geworden. Dat is percentueel gezien namelijk nog altijd de hoogste stijging in gans Europa. Gemiddeld werden in Europa de tweedehandsjes 7,3 procent duurder.
Hoewel het aanbod gemiddeld gezien dus een aanzienlijk stukje duurder is geworden, geven we in Nederland nog altijd het minst uit aan een gebruikte auto: de gemiddelde prijs ligt op 13.020 euro, terwijl het Europese gemiddelde op 15.894 euro ligt. Anders dan je misschien zou verwachten zijn het niet de Duitsers met het duurste occasionaanbod, maar de Fransen! De gemiddelde occasion op de Franse website van AutoScout24, het bedrijf dat deze cijfers verzamelde, kostte vorig jaar namelijk 19.289 euro. In Duitsland ligt het gemiddelde prijspeil op 18.309 euro.
Omdat jullie nu eenmaal dol zijn op cijfertjes en lijstjes heb ik ook nog de populairste merken en modellen voor je. Hier zijn het wel de Duitsers die domineren, want op slagvolgorde zijn BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen en Ford de meest gezochte merken. Kijken we naar de modellen, dan gaat de BMW 3-Serie aan kop, op de voet gevolgd door respectievelijk de Golf, 5-Serie, A4 en C-Klasse. De Nederlandse burgermannen (m/v) prefereren overigens de Golf boven de 3-Serie, evenals de Italianen.
Blauw is natuurlijk de meest gezochte kleur voor een auto. Tenminste, als we zwart (28,7 procent), grijs (18,3), wit (14,6) en zilver (12,1) niet als kleur meerekenen. Slechts 11,7 procent van de autokopers die op kleur zoeken zoekt specifiek naar een blauwe, terwijl rood op gepaste afstand volgt met nauwelijks significante cijfers. Alleen in Frankrijk (5,1 procent) en Nederland (5,6 procent) willen nog enkele mensen gezien worden in een rode auto. @martijngizmo en ik hebben nog geprobeerd de statistieken te beïnvloeden door in 2016 beide een gele auto te kopen, maar onze inspanningen om ’s Heeren wegen wat extra kleur te geven hebben niet mogen baten.
Overigens ben ik ook zo vrij geweest om op basis van bovenstaande eisen de meest gemiddelde occasion van ons land te zoeken en dat is DEZE. Niet slecht, toch?
Foto van een Mercedes die nu 14.832 euro kost: @randomuser op Autojunk.nl
Dutchdriftking zegt
De meest gemiddelde auto van ons land lijkt me een fijn karretje.
pomoek zegt
De lol is voor mij om nu juist te proberen een auto te kopen die door de massa over het hoofd wordt gezien. De Lancia Delta van de een na laatste generatie was een fijne auto waar ik veel plezier aan heb gehad. Voor 5000 euro minder dan de golf rij je in een Fiat Croma met minder kilometers en meer binnenruimte. http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m1129891883-fiat-croma-1-9-jtd-active-1-000-slooppremie.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=96049
lekbak zegt
@pomoek: maar dan heb je geen ‘degelijke Duitser’!
Ik word zelf altijd ook blij van auto’s die iets slims hebben. Een c4 cactus die veel ruimte combineert met extreem laag gewicht, mijn (vorige generatie) a-klasse die c-segment comfort en ruimte geeft voor b-segment buitenmaten. Een focus mk1 die zelfs nu nog mee kan komen met zijn rijeigenschappen of een dacia logan waarbij je voor een appel en een ei oerbetrouwbaar van A naar B komt.
pomoek zegt
@lekbak: De C4 cactus vind ik inderdaad een van de meest briljante auto’s van dit moment.
pjjmv zegt
@pomoek: Die Cactus is inderdaad een leuke! Ik moet eerlijk zeggen dat in mijn bescheiden mening het voorbeeld van de Croma misschien niet het beste is om je punt mee te maken. Ja hij is 5k minder in aanschaf, maar de afschrijving is vele malen hoger, de kwaliteit minder en dan heb ik het nog niet over het imago. Ik stap liever uit zo’n Golf dan uit die Croma, smaken verschillen maar wat een lelijk ding….
pomoek zegt
@pjjmv: Dat mag natuurlijk. Ik moet ook zeggen dat de Croma aan de verkeerde kant staat van de mooi/lelijk schaal. Wat de kwaliteit betreft: Ik weet het niet, maar mijn ervaring is dat het met de kwaliteit van Italiaanse auto’s reuze mee valt. Heb er nu diverse gereden en heb daar nooit iets echt dramatisch in meegemaakt.
lekbak zegt
Ik ben bang dat ik toch weer 10% af heb moeten schrijven op mijn auto…
Het zegt trouwens een hoop over de koopkracht van de bevolking. Het is pure armoede dat men in Nederland zo weinig aan een auto uitgeeft.
Ja, volgens de statistieken zijn we hier rijk met z’n allen. Maar dat geld van de statistieken zit lekker in onze pensioenfondsen waar we nu niks mee kunnen!
e1000bmw zegt
@lekbak: …en in de toekomst ook niks mee kunnen…
lekbak zegt
@e1000bmw523i: dat zit er dik in ja.
fanboy zegt
De Duitsers wisselen volgens mij ook wel vaker van eigenaar.
Lijkt me een interessant stukje statistiek. Mijn idee is (even overdreven) dat een BMW na een jaar of 12 vaak al 5 eigenaren heeft, terwijl bijvoorbeeld vaak nog van de eerste eigenaar is.
e1000bmw zegt
@fanboy: Ik ben nog steeds derde eigenaar van een wagen die eind dit jaar 20 jaar oud wordt…
gerjan zegt
@e1000bmw523i: die van is 16 jaar en ik ben de 2de eigenaar. Zit nu 225.000 op de teller. Probleemloze auto.
e1000bmw zegt
@gerjan: Kom jij maar terug als je tegen de vier ton zit… ;)
gerjan zegt
@e1000bmw523i: ja is goed. Maar ik rij in busje van zaak. Privé auto rij ik niet zoveel in. Ongeveer 9.000 km per jaar. Dan moet je nog even geduld hebben. Maar ik doe mijn best met minimaal onderhoud zo ver mogelijk te komen.
dare2think zegt
@fanboy: er mist volgens mij een stukje in je zin
mrrallycross zegt
Verkiezen een golf boven een 3 serie. Die zijn niet helemaal 100 volgens mij
fanboy zegt
@mrrallycross: Tja ze verbruiken allebei olie, dus dan kun je net zo goed de beter sturende BMW nemen :)
victornator95 zegt
@fanboy: Als je slim bent koop je nu gewoon snel een mooie E39. Die zijn tijdloos, degelijk, comfortabel en op het moment nog te betalen.
martijn11 zegt
Eerst de nieuwe auto’s en nu ook de occasions!
DennisS65B40 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ardonjr zegt
Dus toch! Ik volg al een tijdje (een jaar of 4) een bepaald model auto en het viel me inderdaad op dat de gemiddelde prijs van dat model niet meer aan het zakken was maar juist aan het stijgen. Dat doet mijn hart wel pijn want in plaats van dat mijn spaardoel dichter bij komt lijkt deze juist steeds lastiger te realiseren. Dat is wel minder.
olivier420 zegt
@ardonjr: Same here.. kijkend naar een 530i E39, maar heeft ook te maken met youngtimer regeling.
E34M5Touring zegt
@olivier420: Heeft het zin om in omliggende landen te kijken? Waar die Youngtimerregeling niet geldt? Duitsland of Belgie bijv? Of scheelt het einde van de rit dan niet genoeg?
focusrs1 zegt
Nieuwe auto’s zijn sinds vorige maand ook aanzienlijk duurder geworden.
mashell zegt
Nu weten we dat autohandel een beetje schimmige business is maar 10% stijging in tijden dat de inflatie rond de 1% ligt is toch wel vreemd. Auto’s worden steeds betrouwbaarder en gaan steeds langer mee, er zouden er dus steeds meer gebruikte wagens moeten zijn met daarbij dalende prijzen.
kilum zegt
@mashell: Dikke kans dat dit komt door die Youngtimer regeling. Waardoor de vraag groter is geworden naar de meer degelijke oudere Duitsers. Want de waarde van Franse of Italiaanse wagens lijkt wel enorm te zakken als ik op autoscout kijk.