Onze jongens (m/v) mogen spoedig op zoek naar bermbommen in Verweggistan op deze kekke squads.
In the army! Kijk, je kan natuurlijk gaan voor een saaie kantoorbaan, maar als je op zoek bent naar wat avontuur is een baan bij het leger natuurlijk veel spannender. Lekker een beetje de wereld over reizen en toeslagen innen voor buitenlandse dienst, niks mis mee. Het enige nadeel van in het Nederlandse leger gaan, is natuurlijk dat je speelbal bent van de Nederlandse politiek. Als een of andere terrorist je onder schot neemt, moet je dus eerst even in drievoud formulieren indienen voordat je zelf je proppenschieter mag gebruiken.
Maar goed, meestal komt het gelukkig zover niet natuurlijk en ben je vooral bezig met door de bossen tijgeren terwijl je ‘BIEM!’ roept om het gebrek aan ammunitie te verbloemen en een beetje offroaden. Eigenlijk is elke dag een vrijgezellenfeest, alleen dan zonder het nachtelijke entertainment. En zonder de melancholie die je voelt omdat je een van je matties de fout van zijn leven ziet maken.
Onze boys (m/v) mogen zich inmiddels verheugen op nieuwe toys. Defensie heeft namelijk bekendgemaakt dat het 249 dieselquads besteld heeft (MDQ). De nieuwe units kunnen zowel in als onder een Chinook-helicopter vervoerd worden. Dat is praktisch voor grondtroepen.
Het nieuwe voertuig was aanvankelijk bestemd voor het optreden van Nederlandse special operation forces in missiegebieden. Maar Defensie heeft de gebruikersgroep inmiddels uitgebreid. Ook 11 Luchtmobiele Brigade, het Korps Commandotroepen en het Korps Mariniers krijgen de MDQ. De quads worden gebouwd door het bedrijf Defenture BV en worden ontworpen naar militaire specificaties. Ik zou er echter alsnog niet op een IED mee willen rijden…
ottosk zegt
De eigenaar van Defenture BV is toch die gast die samen met Mr JWW in zijn camo interieur Bugatti Chiron ging rijden? https://www.youtube.com/watch?v=JnO6AZ5ZZ-0
6speed zegt
@ottosk: Nope, Jeroen van den Berg van Carlink.
machielvdd zegt
@6speed: Het een sluit het ander niet uit ;)
vetnek zegt
@ottosk: klopt
Graafke zegt
@ottosk: ja, Jeroen Vd berg heeft inderdaad die chiron. Hij is ook vrij actief op insta onder de naam thehomelessguy
doublechevron65 zegt
Wel bij de tijd blijven @jaapiyo; het is: m/v/x
moveyourmind zegt
Mooi merk van Nederlandse bodem waarin onder andere VDL en Ten Cate samenwerken. Ze hebben ook nog een lightgewicht ‘Jeep’ die ook met een Chinook getransporteerd kan worden.
Yzord zegt
Ik snap deze niet. Er kan maar 1 man op, zoiets maakt een aardige kolere herrie en het is vrij laag op de grond. Waarvoor in godsnaam is dit ding nuttig? Ga me aub niet vertellen dat het daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor bermbommen, toch?
Enige nut die ik er van zie is snel van de ene hoek van het kamp naar de andere hoek crossen.
stationcar zegt
Het is toch gewoon een cool ding, wat is je probleem?!
mopar zegt
@stationcar: Ja want z’n coolheid gaat je beschermen tegen een explosie
JanJansen zegt
@yzord: snap het ook niet. Wat kan dit wat een MB G-Klasse niet kan?
Nutteloos type voertuig.
dirkv zegt
Heel verhaal maar niets waar het eigenlijk om draait bij AB. Wat zijn de specs van dat ding, wat kan die?!
goedverhaal zegt
@ JanJansen Een CH-47 in- en uitrijden. Er bestaan nl. gebieden op deze aardbol waar je niet zomaar naartoe kunt rijden in je G-Klasse of wat dan ook op wielen. Een helikopter kan wel wat meenemen en afzetten waardoor je opeens heel mobiel en flexibel bent. Lees een quad of buggy in de romp, naast paxen.
faalhaas zegt
Voor dat geld hadden ze het hele terrein van Jet cars kunnen kopen en daarmee over bommen rijden.
stationcar zegt
Ja, want dat werkt lekker, zonder wielen ???♂️
theblazerunner zegt
@stationcar: 50 euro, krijg je ze erbij!
dromedaris zegt
Dat heeft Jeroentje weer goed voor mekaar gebracht, een overheidscontract in de pocket! Blij voor zijn kids!
goedverhaal zegt
De drie eenheden die genoemd worden, zijn (deels) special operation forces (SOF) of leveren SOF support. Dus die bakkies waren vanaf de start al voor deze eenheden bestemd.
goedverhaal zegt
@yzord Als het moet kan er drie man op. Of liggend een gewonde op brancard. Verder is dit één van de weinige terreinvaardige voertuigen die je vrij simpel en snel de heli in- en uitrijdt. Dit gebeurt overigens al wat jaren met andere quads in missiegebieden. Erg handig bij patrouilles door gebieden waar je niet veel weerstand verwacht. Alles lopend is geen optie als het 45 graden is en je meerdere locaties aan wilt doen zonder te lang op 1 postzegel te moeten blijven omdat je te voet bent. Dat maakt je kwetsbaarder.