Althans, statistisch gezien heeft onze hoofdredacteur dat. We weten niet meer wat we moeten geloven.
Vroeger was het leven zo makkelijk. Carlo & Irene deden de Mega Blubber Power Show, Smiths chips at je voor de flippo’s en je ging op vakantie met de vouwwagen of caravan. Oh ja, je moest altijd kloppen want de bel deed het niet. Met zo’n jeugd is een beetje studieschuld geen probleem toch?
Een ander zekerheidje was de trekauto. Sowieso is Nederland het land waar het genetisch bepaald is dat we trekhaken onder auto’s monteren. Altijd handig voor de Kip Caravan of Twinny Load. De ultieme caravanliefhebber met de grootste Kip koos dan voor een Subaru. Een beetje een bijzondere keuze, maar wel met een paar features die een caravanrijder kan waarderen.
Hoofdredacteur met een caravan?
Tegenwoordig zijn er nog een handjevol liefhebbers die sloten aan BPM storten in de staatskas voor de privilege om Subaru te mogen rijden. Maar volgens het ACSI (geen parenclub in Noord-België maar een organisatie voor kampeerders) is vastgesteld wat de meest populaire auto is onder kampeerders. En die auto is … de Mazda CX-5!!
En dat is niet voor het eerst. De middelgrote crossover van Mazda is nu alweer vijf jaar de meest populaire auto onder caravanrijders. Een van de redenen is het maximale trekgewicht, dat met 1.800 kg tot 2.000 kg (afhankelijk van de uitvoering) net even wat hoger is dan bij de concurrentie. Om even aan te geven HOE populair de Mazda CX-5 is onder polyesterverplaatsers: 1 op de 10 caravanbezitters heeft dus zo’n Mazda CX-5.
Bepaald type
Grappig: in het artikel van het AD wordt er gerept over het lage verbruik en de hoge trekkracht met de SkyActiv-techniek. Uit ervaring kunnen we mede delen dat dat precies andersom is. Maar ja, onze hoofdredacteur rijdt heel rustig en heeft een tankpas, dus we horen hem nooit klagen (over zijn auto althans).
Het is overigens wel duidelijk dat er een bepaald type auto populair is. Vroeger waren het Subaru’s als de Legacy, Outback en Forester. Nu is het naast CX-5 ook de Volkswagen Tiguan (nummer 2) en de Ford Kuga (nummer 3). Of onze hoofdredacteur ook een caravan heeft, wil hij nog niet bevestigen. Wel gaat hij altijd naar het toilet met een toiletrol onder zijn arm. We leggen geen verbanden, maar benoemen gewoon feiten.
Meer lezen?
lpgbarrel zegt
@willeme: Complimenten voor dit stuk! Ik heb gelachen :-)!
Hier heeft vrouwlief ook een Cx-5, en over trekkracht en verbruik sluit ik me aan! En de discussie over een caravan heb ik gewonnen.. Weet niet wat ik ervoor terug moet doen..
RAW zegt
Dit is wel heel oud nieuws, was op 15 februari al op andere media gepubliceerd.
On topic: blijft vreemd dat dit de beste caravantrekker is, want het ontbreekt de Mazda 2.0 liter aan koppel onderin. In Nederland geen probleem, in Frankrijk (meest bezochte vakantieland) mis ik met mijn Mazda 6 Sportbreak (dezelfde motor en lager gewicht) de power om mijn caravan lekker omhoog te trekken. Volgas in 3e versnelling is dan noodzaak om snelheid erin te houden, dan doen de Ford en VW echt veel beter met hun turbomotoren. Ik zou dan ook zeker geen 1800 kg achter de CX-5 hangen. Verder is het natuurlijk een prima rijdende en mooie SUV.
michaelras zegt
CX-5 richting wintersport is ook een drama. Met zware rechtervoet met 180 iedereen voorbij op vlakke stukken, maar gewoon echt moeite doen om 130 km/u vol te houden op een stevige heuvel in Duitsland….
Joost zegt
heerlijk geschreven!
Zijn de meeste CX-5 rijders dan ook leeftijdscategorie ‘pensionado’? Want die trekken er nu weer massaal op uit…
En de gemiddelde Nederlander (op vakantie)? Volgens mijn kinderen: “een Skoda Octavia, met dakkoffer en fietsen, al dan niet op een klein aanhangertje”
Het goeie nieuws hieruit: de gemiddelde Nederlander heeft geen caravan :)
techniekmeneer zegt
Zolang je maar geen skyactive diesel pakt als caravan trekker, ellende gegarandeerd.
rollingstoned zegt
Fijn stukje leesvoer weer @willeme :-)
aerohead zegt
Bekend probleem.
Ik heb nog een heerlijke V6 diesel met 560Nm koppel.
Een caravan erachter is dan ook nauwelijks merkbaar.
Oke, het gewicht van caravan speelt altijd wel een beetje met de auto, maar optrekken en even inhalen stelt echt niks voor.
Nu kwam dat kreng dus niet de APK door vanwege de nieuwe uitstootnorm voor fijnstof.
Eerlijk gezegd is daar ook niet veel ruchtbaarheid aan gegeven in het nieuws, ja één artikel hier op autoblog die ik dan net weer heb gemist.
Leuk als je dat te horen krijgt terwijl de APK al is verlopen !
Als ik dat eerder had geweten had ik zeker de APK nog in december vorig jaar laten doen.
Maar ja, een nieuw filter kost nogal wat en was bovendien pas leverbaar na 3 maanden !
Dan maar de roetfiltergegevens later verwijderen bij RDW.
Dus naast het lieve bedrag wat er al maandelijks richting de belastingdienst ging wordt er nog een extra fijnstoftoeslag afgetikt.
Afijn, die toeslag staat niet verhouding tot de kosten van het nieuwe filter, al zou ik er nog 3 jaar mee doorrijden.
Maar ja, wat verzinnen ze voor 2024 en 2025, gezien de trend zal het alleen maar veel en veel duurder worden om te blijven dieselen.
Dus, het ding gaat binnenkort dan maar op een trailer richting het oosten, daar doen ze nog niet zo moeilijk over fijnstof uitstoot.
bietje zegt
Ik heb in 2019 een jaar lang, private lease, een Mazda 6 business 2.0 benzine uitvoering gereden in het prachtige Gun Metal Grey. Geen CX-5 maar wel zelfde motor uiteraard.
Pro’s:
– zeer compleet qua interieur en accessoires
– echt een heel erg luxe uitstraling en gevoel zowel van binnen als buiten door design en materialen, zeker voor de prijsklasse
– heel ruim
– kortom, prachtige auto
Con’s:
– TRAAAAAAAG als dikke str*nt door een roestige trechter… 😩🤦🏻♂️
– automaat met veel te weinig overbrengingen die nog slomer reageerde dan een transmissie uit een jaren 70 amerikaanse cruise-slee
– hoewel ze zich laten voorstaan op ‘sportief’ gevoel, vond ik de auto moeizaam te plaatsen als ik eens ergens de apex van een leuke bocht zocht, ook hier dus traag-ig, lagging gevoel, alsof je steeds net ff achter alles aan loopt ipv er vooruit – en bovenstaande ligt niet aan mijn rijvaardigheid overigens haha
Conclusie:
Luxe maakte helaas niet àlles goed en mooi aan deze auto, dus afscheid genomen. Met een echt sterke(re) motor en lekker schakelende bak zoals bijv de gemiddelde DSG, zou het al een stuk fijnere auto zijn, vooral als je niet al te veel belang hecht aan wat preciezer bochtengedrag.
Eigenlijk: hij is gewoon mooi om te zien en luxe… maar beter overslaan dus