Ondanks dat onze RDW Tesla oké vindt, bereikte ons eerder vandaag een bericht dat de Duitse regering een onderzoek zou doen naar ongeautoriseerde software-updates van het merk.
Het bericht kwam van de alom gerespecteerde kwaliteitspublicatie Der Spiegel. Het zou gaan om software-updates die geïmplementeerd zijn voordat er gründliche tests mee gedaan waren volgens de Duitse regelgeving. Media-bolwerk Reuters meldt echter inmiddels dat er volgens de Duitse regering geen sprake is van een officieel onderzoek. Dat er desalniettemin wel iets speelt valt op te merken uit het commentaar van de woordvoerder van het relevante Duitse ministerie:
“The report is incorrect. There are no investigation proceedings against Tesla. We are clarifying the technical issues. At the moment, it is a normal gathering of information on the status quo between the car watchdog and the ministry.”
Een woordvoerder van Tesla zegt op zijn beurt dat Tesla volledig op de hoogte is van een (stiekem toch wel bestaand?) onderzoek dat das Kraftfahrt-Bundesamt uitvoert met betrekking tot Tesla’s Autopilot en dat het volledig meewerkt met dit onderzoek. De woordvoerder geeft verder aan dat Tesla eigenlijk geen specifieke goedkeuring voor haar modellen nodig heeft van EU-lidstaten, omdat onze eigen RDW een Whole Vehicle Type Approval (WVTA) heeft gegeven die in alle lidstaten geldig is.
“Tesla does its due diligence in making sure that its vehicles do not violate any national legal or safety regulations, it does not need to seek specific national type approvals in EU member states since the RDW issued WVTA should be accepted as a legal compliance document.”
Dit akkefietje volgt op een tragisch ongeval in Amerika, waar een voormalig Navy Seal omkwam in een Tesla Model S terwijl hij in zijn auto naar Harry Potter keek. Tesla zal er veel aan gelegen zijn om de Duitse autorieteiten tevreden te houden want Duitsland is een belangrijke markt voor Tesla. Bij een bezoek aan Berlijn vorig jaar zei Elon Musk zelfs dat hij een Berliner is hij Duitsland na Amerika als de belangrijkste markt voor Tesla beschouwt. Vorig jaar werden er 1.582 Tesla’s Model S verkocht in die Heimat. De laatste strubbelingen van Tesla zijn ongetwijfeld koren op de molen van (Duitse) concurrenten als Porsche.
Image-Credit: @mevipp via Autojunk
nopetrolnofun zegt
Verbieden die troep, hier ook graag.
lemster zegt
@nopetrolnofun: Je hoeft niet tegen elke vorm van progressie te zijn om erbij te horen hoor. Ook als je de wereld wat zou willen verbeteren kun je een petrolhead zijn. Elon Musk is zelf ook een petrolhead.
Donstil zegt
@lemster: Ergens tegen zijn zonder dat te kunnen onderbouwen is hip online, dat is een beetje het nieuwe stoppen met roken.
scaglietti612 zegt
@lemster: Precies, Elon Musk is inderdaad een petrolhead. Had ooit een Mclaren F1, Porsche Turbo, Hamann BMW M5 en heeft naar het schijnt nog een Jaguar E-type. Ook over dat ‘autorijden wordt verboden’ tweet, werd ie compleet verkeerd begrepen (ook door mijzelf). Hij houd zelf van autorijden en vind dit ook een vorm van vrijheid die niet mag wegvallen.
Eigenlijk probeert ie de auto te ‘redden’. Uitstoot en onveiligheid zijn niet alleen gevaarlijk voor de mens en natuur, maar ergens ook voor het hele concept ‘auto’. Als we Musk niet hadden met zijn Tesla, dan zag het ernaar uit dat we allemaal in de toekomst in zo’n elektrisch Google-matchbox zonder stuur mochten kruipen. Maar Musk heeft bewezen dat zero emission perfect kan samengaan met mooie en snelle ‘dreamcars’. En ooit zal ie bewijzen dat autorijden perfect kan zonder het menselijke leed erbij( uitzonderingen niet inbegrepen). Al die technologie die de autopilot nodig heeft wordt ook gebruikt als rijhulp-systemen die steeds meer menselijke fouten kan vermijden. Dankzij Tesla schieten de andere fabrikanten een versnelling hoger inzake van veiligheid en uitstoot.
viezefreddyw zegt
@nopetrolnofun: Laat Martinus het maar niet horen.
Donstil zegt
@nopetrolnofun: Elektrisch rijden is de toekomst.
nopetrolnofun zegt
@Donstil: dat mocht je willen.
csx3000 zegt
@Donstil: Voor jou of voor mij?
Er is nog steeds een hele grote 2e hands markt in auto’s.
Iedereen lult hier altijd over nieuw, maar wie koopt nou nieuw, op deze site bijna niemand.
P.s. lease is geen kopen.
Dutchdriftking zegt
Tja, Duitsers en software….
jesse_rutjes zegt
Gek hoor zo’n Tesla cabrio
loggy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bassx zegt
Als je bedenkt dat software eigenlijk virtuele hardware is en dat deze vervangen mag worden zonder herkeuring/goedkeuring is op zich wel vreemd.
cossiekiller zegt
Ik zeg: LS swap voor elke Tesla!
http://cdn.speednik.com/files/2015/05/lsla.jpg
pinut187 zegt
Laat ze lekker onderzoeken
utregcity zegt
Germanië de belangrijkste markt ná de VS? Vlgs mij moet dat Noorwegen zijn, je struikelt daar over de Tesla’s.