Tot overmaat van ramp had deze Lambo ook geen kentekenplaat aan de voorkant.
Auto’s zijn in alle opzichten geldverslindende monsters, het is helaas niet anders. Ze zijn duur in de aanschaf, slurpen dure benzine en dan ben je ook nog eens iedere maand geld kwijt aan wegenbelasting en verzekering.
Je auto dan maar niet verzekeren is ook geen optie. Dat is nu eenmaal verplicht. Toch zijn er regelmatig bestuurders die met een onverzekerde auto rondrijden. Ook als je op basis van de auto zou verwachten dat ze de verzekering wel kunnen betalen.
Twee maanden terug schreven we al over een onverzekerde Ferrari F8 Tributo die om deze reden de aandacht trok van de politie. Nu maakt zich ook een Aventador SVJ-eigenaar hieraan schuldig. Dat ontdekte de politie van Milton Keynes. Die naam kan je bekend in de oren klinken, want daar heeft Red Bull Racing hun hoofdkwartier. Maar dat terzijde.
In eerste instantie trok de auto trouwens om een andere reden de aandacht van de lokale politie. De Lambo had namelijk geen kenteken aan de voorkant. Dat is begrijpelijk, want daar is er ook helemaal geen fatsoenlijke plek voor. Helaas is een kenteken dan alsnog verplicht.
Bij nadere inspectie ontdekte de politie dus ook dat de auto waarschijnlijk niet verzekerd is. De bestuurder kon in ieder geval niet het tegendeel bewijzen. De politie was daarom onverbiddelijk en nam de auto in beslag.
Het is wel een fraaie uitvoering, dat geeft zelfs de politie toe. Ze spreken in hun Twitter-bericht over “this beautiful Lamborghini Aventador”. Het smurfblauw in combinatie met de bronskleurige velgen kan de auto goed hebben.
Daar heeft de eigenaar alleen niet zoveel meer aan, nu zijn auto in beslag is genomen. En hij kan waarschijnlijk ook nog een flinke boete tegemoet zien. Alhoewel dat allemaal geen probleem zou moeten zijn voor iemand die zich een Aventador SVJ kan veroorloven.
Foto’s: TVP Milton Keynes
Robert zegt
Kleine voetnoot, ‘niet verzekerd’ kan in de UK op meerdere manieren worden uitgelegd. Hier in Nederland wordt een verzekering op kenteken afgegeven, en gekoppeld aan de hoofdbestuurder. En aan de hand van enerzijds de waarde van het voertuig en anderzijds de staat van dienst van die hoofdbestuurder wordt de hoogte van de premie bepaald.
In de UK wordt de verzekering aan de persoon toegekend, die daarbij opgeeft voor welk(e) voertuig(en) deze moeten(en) gelden. Als je vervolgens de auto uitleent en dit is niet expliciet toegestaan conform de polisvoorwaarden, dan is de auto (in casu: de bestuurder) inderdaad onverzekerd. Ook als een bestuurder mét autoverzekering op naam in een ander voertuig rijdt dan opgegeven, dan is er ook op dat moment sprake van onverzekerd autorijden. Oh, en no-claim opbouwen kennen ze er volgens mij ook niet, dus die autoverzekering daar loopt dan ook aardig in de papieren. Vandaar dat er in dat land relatief veel mensen onverzekerd rondrijden.
pindakoning zegt
Interessant dit soortje weetjes
Robert zegt
@pindakoning: af en toe best handig om daar een familielid te hebben die (nog) niet is weggejaagd door de Brexit. Zij verplaatst zich overigens altijd met London Bus en Underground, want woonachtig in een ‘slecht’ postcodegebied, dus voor haar zou een autoverzekering echt schier onbetaalbaar worden. Haar ex betaalde vijftien jaar geleden dik 200 pond per maand aan premie voor een (toen al gare) Ford Escort Mk.3.
madmarky zegt
Autoverzekeringen in Engeland slaan sowieso nergens op. Leeftijd van de bestuurder, locatie, dag van de week, stand van de maan, het kan allemaal in de polis staan en als er op dat moment iets niet klopt met de voorwaarden ben je onverzekerd.
dawwg zegt
Dat geldt veel breder voor vrijwel alle financiële dienstverlening aan particulieren in UK; bijvoorbeeld leningen van een paar honderd pond met 8% rente per week zijn met 1 telefoontje binnen 5 minuten af te sluiten; dergelijke mafia praktijken zijn vrijwel overal elders verboden … consumentenrechtenbescherming bestaat daar amper.
T5Power zegt
Nog een kleine voetnoot: in Duitsland krijg je gewoon geen kenteken wanneer je (bij het lokale Strassenverkehrsamt) geen geldig verzekeringsbewijs kan overleggen. Dat moet je dus vantevoren regelen bij je verzekeraar alvorens je trots je nieuwe aanwinst op naam kan laten zetten.
Zoals bekend blijft een kenteken hier niet levenslang bij de auto, maar wisselt dat bij elke overdracht/verkoop van de auto. Tenzij koper en verkoper in dezelfde Kreis wonen en de verkoper afstand doet van zijn kenteken(combinatie). De verkoper zou de combinatie namelijk mee kunnen nemen naar zijn volgende auto. Kortom, in een enkel geval kan de koper het kenteken overnemen en blijft het kenteken dus nog op de betreffende auto.
Groeten uit Duitsland.
julian06 zegt
Ik ken iemand die altijd zonder kenteken aan de voorzijde rondrijdt in een GT3 RS. Heel riskant, maar wel veel mooier.
hans75 zegt
oei.. geen kenteken aan de voorkant… dat wordt de doodstraf…
gelukkig is er in de wereld niets belangrijkers te doen dan lambo’s van de weg halen..
DaveB zegt
Lincoln?
flyerbunch zegt
Knightsbridge in Londen met de supercar invasies heeft hier elke zomer mee te kampen..
pomoek zegt
Ik vind het, ontwerptechnisch gezien, toch een beetje een brevet van onvermogen dat het ontwerpers niet lukt een auto zo te ontwerpen dat er een plekje is voor een kentekenplaat. Of dat er van die rubber stootkussens achterop een chiron worden geschroefd omdat ze anders niet voldoen aan de VS wetgeving. https://www.carthrottle.com/post/the-bugatti-chirons-us-spec-bumper-is-moderately-upsetting/
cossiekiller zegt
De politie vond het een mooie auto omdat die smurfblauw was…