De ontwikkelingsperiode van nieuwe Volkswagens duurt drastisch minder lang.
Autoproducenten hebben het maar lastig tegenwoordig. De consumenten en overheden hebben telkens stringentere eisen waaraan de auto’s moeten voldoen. Zo stonden ondergetekende samen met @loek en @machielvdd bij de gefacelifte Opel Corsa op de IAA in München. Qua uitrusting, afwerking, materiaalgebruik en techniek is eigenlijk niet te bevatten dat dat een modale B-segment auto tegenwoordig is. Het B-sgement, dat is zowat het instapniveau van de auto-industrie.
Omdat de techniek zich zo snel ontwikkelt, hebben fabrikanten soms de pech dat hun gloednieuwe auto eigenlijk al achterhaald is bij de introductie. De afgelopen twee jaren zagen we dat mede dankzij de chiptekorten. In het geval van de Jaguar XJ was de auto dermate achterhaald dat ze de auto in zijn geheel geschrapt hebben vlak voor de introductie.
Ontwikkelingsperiode nieuwe Volkswagens
Fabrikanten moeten dus de ontwikkelingsperiode omlaag zien te krijgen. Traditioneel was dat altijd een jaartje of 6-7. Dus bij de introductie van een nieuw model, begint de afdeling met de opvolger. Sommige supercars als de Lexus LFA en tweede generatie Honda NSX kenden een ontwikkelingsperiode van meer dan 10 jaar. Bij Volkswagen zitten ze op dit moment op zo’n 56 maanden. Dat is 5,5 jaar tijd. Om de Chinese automerken het hoofd te kunnen bieden, is Volkswagen bezig om deze ontwikkelingsperiode te verkleinen van 56 naar 36 maanden.
Dus vanaf de eerste schets tot introductie mag niet meer dan 3 jaar kosten. Dat zegt de technische baas van VW Kai Grunitz tegen Autocar. De Volkswagen ID.2 is namelijk de eerste auto waarbij die periode 3 jaar duurt. De eerste lijnen tekenden de crea-bea’s van Volkswagen afgelopen december. Aan het einde van 2025 moet deze auto op de weg verschijnen.
Chinese automerken kunnen het ook
Grunitz haalt aan dat de Chinese automerken dit tegenwoordig ook kunnen doen. Volkswagen heeft al plannen hoe dit te realiseren. Veel testwerk kan nu ook met de simulator. Sowieso kan er gesneden worden in het testwerk, zo wil Volkswagen van 3 winters testen naar 1 winter, bijvoorbeeld. Volgens Grunitz is dit haalbaar en daarbij noemt het BYD als voorbeeld, dat heel erg snel nieuwe modellen kan ontwikkelen.
Uiteraard zijn er mensen die roepen: “maar dat gaat ten kosten van de betrouwbaarheid!”. De technische baas van VW weet echter niet precies uit te leggen hoe dat te voorkomen. Ja, behalve door te zeggen dat het ‘een uitdaging’ is en ze geen auto’s meer op de markt zullen brengen die niet uitontwikkeld zijn.
Modellen als de Golf 8 en ID.3, die af-fabriek voorzien waren van duizenden fouten (waaronder de frustrerend interieurs), zal VW niet meer op die wijze op de markt brengen. Grunitz past wel een klassieke managerstactiek toe. Hij roept gewoon nogmaals dat de testcyclus veel korter moet worden zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. De ID.3 en Golf 8 (afbeelding boven) zijn overigens nog met de ouderwetse – 56 maanden durende – periode ontwikkeld.
Dutchdriftking zegt
Als je de tijd wil inkorten en dezelfde kwaliteit wil leveren zal je dus in een kortere periode dezelfde aantallen (of misschien zelfs meer) manuren moeten inzetten. Dat kon nog wel eens een uitdaging worden.
mmax zegt
Dus kwaliteit is evenredig aan de hoeveelheid manuren? Dat klinkt mij behoorlijk primitief.
Ik denk dat met alle beschikbare technologieen, en op basis van al weer 100 jaar ervaring in productie en kwaliteit ineens veel meer mogelijk is.
Dutchdriftking zegt
Eens, maar dat was vijf jaar geleden ook al zo toch? En ook toen hadden ze 5,5 jaar nodig.
gekketurbo zegt
Niet helemaal. Simulatie software is veel verder dan 5 jaar geleden…
Richmond zegt
Maar de id3 en golf 8 hebben 5,5 jaar nodig gehad en eigenlijk was dat te kort. Want ze zijn op de markt gegaan met fouten. Nu willen ze daar 1,5 jaar vanaf halen en ook nog de kwaliteit verbeteren. Klinkt als een erg grote uitdaging
Johanneke zegt
Heb wel het idee dat ze bij de ID.3 nog groen waren, en bij de golf 8 mocht er geen cent te veel worden uitgegeven.
mashell zegt
Heb het gevoel dat je een goed inzicht hebt in hoe dat gegaan is.
ouwedibbes83 zegt
56 maanden is toch iets meer dan 4,5 jaar? 48 + 8, dus 4 jaar + 2/3. Die 56 maanden bleek te kort voor zo’n grote omslag in de manier van werken, de problemen kwamen grotendeels uit de ontwikkeling van de software. Ze kwamen er bij VW achter dat ze daar mankracht en ervaring te kort kwamen om hun ambities zo snel in resultaat om te zetten.
jpo26 zegt
Bij Volkswagen wordt op het ontwerp behoorlijk wat tijd bespaard.
marcomanta zegt
Dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid…
Willy500E zegt
Hoe wil je in dit tijdsbestek een auto ontwikkelen én uitvoerig testen? Maw, verwacht dan een minder uitgerijpte auto. En de kwaliteit zit al in een neerwaartse spiraal. Maar ik snap het wel tov de Chinese producenten. Hoe dan ook, beter wordt het er niet op. Gelukkig kan mijn generatie nog terug denken aan de tijden dat er bij introductie niks mocht rammelen of kraken en dat kwaliteit met hoofdletters werd geschreven
mashell zegt
Opmerkelijk dat hij de Chinezen als voorbeeld noemt. Bij de ID.3 moest het nog als Tesla. Dus werd de ID.3 software agile ontwikkeld met navenante kwaliteitsproblemen en vertragingen als gevolg. Inmiddels duurt het bij Tesla ook meer dan vier jaar van concept tot marktrijp. En dus zijn de Chinezen het voorbeeld. En dit terwijl de VW groep met de verschillende “baukasten” juist al een uitstekende manier heeft om ontwikkeltijd te besparen.
marinepower zegt
In Azië hebben kennen ze werkweken van meer dan 60 uur per week, en dan ook nog eens met lagere uurlonen. Daar gaan wij het natuurlijk nooit van winnen met flexbanen, atv, zwangerschapverlof, lang weekend, feestdagen, etc.