De ontslagen technisch directeur van McLaren gaat bij Audi aan de slag.
In de Formule 1 is het lastig om te job-hoppen. De F1 is een heel erg klein wereldje en iedereen kent elkaar. Het is dus niet alleen de top qua coureurs, maar ook als het gaat om technici.
Dus er is nogal wat overlap en zeker als een tam goed presteert, moet men uitkijken dat de concurrentie de goede mensen wegkoopt. Jarenlang probeerde iedereen Mercedes-personeel aan te trekken, nu is Red Bull het doelwit.
Ontslagen directeur weer terecht bij Audi
Vandaag kwam het nieuws ons ter ore dat James Key een nieuwe baan gevonden heeft. Hij wordt de nieuwe Technisch Directeur van Sauber. Het Zwitserse team dat zich momenteel identificeert als Alfa Romeo Racing doet met ophalen van Key een gewaagde en bijzondere move.
James Key is namelijk niet weggekocht bij een ander team, maar keihard ontslagen. Hij werkte 2,5 maand geleden hij nog bij McLaren Racing. Daar werd hij de laan uitgestuurd omdat de MCL60 (de auto van dit jaar) wéér een ongelooflijk trage perenkist blijkt te zijn. Daarop volgde een reorganisatie bij McLaren waarbij James Key (niet bekend van de tophit Cosmic Girl en Virtual Insanity, dat is namelijk James Kay) mocht vertrekken.
Het voordeel van een ontslagen persoon is in vel gevallen dat je ‘m sneller kunt overnemen. James Key kan namelijk al in september van dit jaar beginnen, in plaats van een jaartje of twee aan gardening leave.
Bijzondere loopbaan
James Key begon zijn carriere bij Jordan Gran Prix, waar hij snel opklom tot de engineer van Takuma Sato. Op zijn 33e werd hij een van de jongste Technical Directors in de F1 voor het Midland F1 team. Midland was de doorstart van Jordan van Colin Kolles.
Daarna was hij bij Spyker F1 de baas en vervolgens Force India. Logisch: dat is telkens hetzelfde team met een andere naam. In 2010 vertrok hij naar Sauber, dus Key is bekend met het team uit Hinwill. Twee jaar later vertrok hij naar Toro Rosso en sinds 2018 werkte hij bij McLaren.
Voor Sauber is het een enorme aanwinst. Vergeet niet dat in 2026 het team verder gaat als Audi. Audi gaat echter veel verder dan Alfa Romeo (dat in feit een hoofdsponsor is).
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Spanje 2023!
jaapiyo zegt
Ondanks dat hij bij McLaren gefaald heeft in het verleden best goede dingen gedaan. Vooral met auto’s die lage drag hadden en dus kneiterhard gingen op Monza.
Edge zegt
Het is nog even afwachten hoe hij het gaat doen. Bij Red Bull werd hij lange tijd gezien als de gedoodverfde opvolger van Adrian Newey als die zou vertrekken/met pensioen zou gaan. Uiteindelijk heeft Key besloten niet op die kans te wachten en is hij naar McLaren vertrokken. Daar heeft ‘ie in eerste instantie prima werk geleverd door voort te borduren op het bestaande concept, maar een compleet nieuw auto vanaf nul ontwerpen voor de 2022 reglementen bleek toch wel andere koek. De auto van vorig jaar was gewoon niet goed en die van dit jaar is dat ook niet. Ook dat komt op zijn conto.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat een Formule 1 auto meer is dan het werk van één persoon. Als er verder niet genoeg talent rondloopt of de bedrijfscultuur bagger is, kun je van niemand verwachten dat er wonderen verricht worden. Bovendien is Andreas Seidl ook geen domme jongen, die weet echt wel hoe je een team moet opzetten en moet runnen. Als hij nog vertrouwen heeft in James Key na hun jaren bij McLaren, dan verwacht ik ook wel dat het falen van die McLarens niet puur en alleen op Key af te schrijven.
Ik vind het alleen vreemd dat er met geen woord gerept wordt over de toekomst van huidig TD Jan Moncheaux. Blijft die bij het team betrokken of vertrekt die?
dtwo zegt
Die gast van Jamiroquai heet Jay Kay, niet James Kay.
Richmond zegt
Jip en voluit is het Jason luis kay
Richmond zegt
Waarom moet hij wachten tot september
Richmond zegt
Waarom moet hij wachten tot september
mashell zegt
Hij kon wel eens een waterdicht concurrentiebeding hebben. Waar dat voor keukenverkopers of software-ontwikkelaars niet echt zinvol is en bij ontslag meestal niet geldt is dat natuurlijk wel zinvol voor ontwikkelaars in de autosport.