Het silly season is er natuurlijk ook voor teambazen. Het ontslag voor Binotto zou aanstaande zijn.
Teambaas zijn voor Ferrari is net zoiets als trainer worden bij Feyenoord. In principe kun je nooit aan de hoge verwachtingen voldoen. Als je in de top 3 eindigt, lever je een toppresatie, maar de fans verwachten eigenlijk de winst om het kampioenschap. Sinds Schumacher, Todt en Brawn niet meer aanwezig zijn, is het niet even stabiel bij het team uit Maranello.
Mattia Binotto zwaait nu vier jaar lang met de scepter. Hij nam het over van Maurizio Arrivibene (beter bekend als Arie Van Benen). Sindsdien is Ferrari niet echt veel op geschoten. Onder Arrivibene werd Ferrari tweede (2015), derde (2016), tweede (2017) en tweede (2018). Arrivibene werd begin 2019 ontslagen ten faveure van Binotto die het dus uiteindelijk niet heel veel beter heeft gedaan: tweede (2019), zesde (2020), derde (2021) en nu nog tweede, alhoewel Mercedes grote stappen maakt.
Ontslag Binotto
Bij Ferrari zijn ze het helemaal zat, aldus Gazetto Dello Sport. Dit betekent dat Binotto met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid moet wieberen. De opvolger is ook al bekend. Dat is hoogstwaarschijnlijk Frederic Vasseur. Daar zijn een paar logische verklaringen voor. Ten eerste is hij meer een racer en manager, terwijl Binotto voornamelijk een techneut is.
Ook is de relatie tussen Leclerc en Vasseur erg goed. Leclerc wordt gezien als het wonderkind bij Ferrari en het schijnt dat hij wat meer moeite heeft met het management op dit moment. Bij Alfa Romeo debuteerde de toen nog piepjonge Charles Leclerc en was Vasseur zijn teambaas. Die twee kunnen goed door een door.
Als derde reden: het contract met Alfa Romeo en Sauber loopt af, daar gaat Audi aan de slag. Wellicht dat ze bij Audi een eigen teambaas willen stellen. Het is zeker dat Audi meer zijn stempel gaat drukken op Sauber dan dat Alfa Romeo deed (dat is kort door de bocht gezegd gewoon een hoofdsponsor).
Waarom moet hij weg?
De redenen voor het ontslag van Binotto zijn talrijk. Maar het is volgens de roze sportkrant voornamelijk de manier waarop ze de titelstrijd hebben verloren. In de eerste helft van het seizoen had Ferrari overwegend de snellere auto. Sowieso in de kwalificatie en vaak ook in de race.
Wegens technische malheur, tactische missers en rijdersfouten won concurrent Red Bull met zeer ruime voorsprong de rijders- én constructeurstitel. Kortom, eigenlijk gaat het precies zoals je mag verwachten met een techneut als Binotto: de auto is goed, de rest is nogal wankel.
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Brazilië 2022!
rollingstoned zegt
Niet geheel onverwacht dit. Eigenlijk moet de hele organisatie op de schop, want het schort daar aan wel meer dingen.
SpiderIV zegt
Bij Ferrari F1 gaat het nooit echt goed als een Italiaan de touwtjes in handen heeft. Geen verrassing dus.
Allison Burgers zegt
Binotto is een Italiaan zoals Max een Nederlander is.
basman147 zegt
Binotto is idd een Zwitser, maar hij komt wel uit de Ferrari-organisatie, en in die zin zou je hem Italiaans kunnen noemen. Het probleem bij Ferrari is dat er nogal wat interne politieke spelletjes worden gespeeld, en dat betekent dat niet automatisch de beste ingenieurs / teamleiders komen bovendrijven, maar personen die dat spelletje het beste kunnen spelen (net als in ander bedrijf).
Denk dat het voor Ferrari hoogst noodzakelijk is om iemand van buiten te halen die verstand van zaken heeft (dat was het probleem bij Arrivederci) om eens een frisse wind door de tent te laten waaien. Er is vaak te veel een air van “wij zijn Ferrari, dus we hebben recht op succe in F1”. Helaas speelt de concurrentie dat spel niet mee…
Had zelf op Andres Seidl gehoopt, maar Federic Vasseur geef ik vraag het voordeel van de twijfel. Hij heeft in ieder geval ervaring met het omgaan met budget-caps, dat is nu een groot voordeel.
SpiderIV zegt
oeps, helemaal gemist. Dank voor aanvulling
Edge zegt
Ik zou het geen onlogische stap vinden. Een teambaas moet organisatorisch sterk zijn en een werkomgeving creëren waarin de werknemers het beste uit zichzelf en elkaar naar boven halen. Als een teambaas nog andere sterke punten heeft, zoals een technische achtergrond of achtergrond als coureur, is dat natuurlijk een mooie bonus maar het is nooit de belangrijkste eigenschap van een goede teambaas.
En dat is dan ook Mattia Binotto’s grootste probleem. Hij is een uitstekend technicus, maar komt op de andere vlakken ernstig tekort om teambaas te zijn. Binotto zou wat mij betreft een stapje terug of opzij (het is maar hoe je het bekijkt) moeten doen en de technische afdeling van Ferrari gaan leiden zoals Adrian Newey dat bij Red Bull doet en James Allison dat bij Mercedes doet. Daar ligt zijn echte kracht.
Voor Alfa Romeo zou het wel een aderlating zijn. Vasseur leek mij de juiste man op de juiste plaats om straks met de fabriekssteun van Audi dat verder naar voren op de grid te krijgen.
En om dan maar meteen te gaan speculeren over Vasseurs opvolging: Seidl wellicht? Die doet het uitstekend bij McLaren op dit moment, maar heeft natuurlijk geschiedenis met Audi en zou daardoor wel eens de perfecte kandidaat voor de vier ringen kunnen zijn om hun F1 team te leiden. Voor hemzelf is een stap van McLaren naar Alfa Romeo/Sauber een stap terug, maar wel eentje die zich terugbetaalt als ze hem het vertrouwen geven om in 2026 de grote man bij Audi te worden.
rollingstoned zegt
Helemaal mee eens. Het is alleen niet zijn eigen keus geweest om teamleider te worden, na het ontslag van Arrivabene had het management Binotto simpelweg naar die positie doorgeschoven.
fettasedano zegt
Hoge verachtingen?
berlinetta zegt
Ik heb ook nog gelezen dat Ferrari al een tijdje is gestopt met de ontwikkeling van de auto, omdat ze het budgetplafond allang hebben bereikt. Wellicht dat dat ook nog kan worden toegerekend aan Binotto.
rollingstoned zegt
Bij Ferrari zijn ze inmiddels ook wakker geworden en ontkennen ze de geruchten :D
Scuderia Ferrari
@ScuderiaFerrari
3:33 PM · Nov 15, 2022
Scuderia Ferrari Statement:
In relation to speculation in certain media regarding Scuderia Ferrari Team Principal Mattia Binotto’s position, Ferrari states that these rumours are totally without foundation.
https://twitter.com/ScuderiaFerrari/status/1592526203562385411?cxt=HHwWhoCzraCJ5ZksAAAA
(Overigens jammer dat je geen tweets kan embedden)
rollingstoned zegt
History repeats.
Ferrari ontkende indertijd ook het gerucht dat Arrivabene door Binotto vervangen zou worden.
The Ferrari Formula One team have replaced their team principal, Maurizio Arrivabene, with Mattia Binotto, their chief technical officer. The team had earlier denied there was any change of leadership expected but after failing to mount a season-long challenge to Mercedes in 2018 Arrivabene has been dispensed with after four years in charge – and only two months before the new F1 season begins.
https://www.theguardian.com/sport/2019/jan/07/ferrri-principal-maurizio-arrivabene-mattia-binotto
pomoek zegt
Ik begrijp dat onder het regime van Binotto er is afgerekend met het euh, afrekenen van medewerkers op fouten. Dat mensen op fouten worden afgerekend is op zich niet zo vreemd, maar het resulteerde binnen Ferrari in een angstcultuur waardoor mensen niet meer buiten de lijntjes durfde te kleuren. Hiermee verloren ze competitieve scherpte. Dat is ook de reden waarom er nog geen bijltjesdag is geweest bij Ferrari. Er is meer behoefte aan rust dan aan mensen die niet meer hun nek uit willen steken.
En eerlijk gezegd heeft dat het team veel gebracht. Ze staan tenslotte 2e in beide kampioenschappen, en hebben een aantal sterke races neergezet, maar gewoon teveel fouten gemaakt. Ik las ergens dat Ferrari meer dan 170 punten heeft weggegooid door fouten. Dat zou ze, in de stand om het constructeurstitel op 694 punten brengen, veel dichter bij Red Bull dan ze nu staan. En wellicht zouden ze voor Red Bull staan, omdat dat natuurlijk het team is dat het meest heeft geprofiteerd van de fouten van Ferrari.
Ferrari heeft een geweldige auto gebouwd met een paar aandachtspunten. Dat is in principe natuurlijk ook de verdienste van Binoto, en is dan ook het gevolg van het wegpoetsen van die angstcultuur.
Als Ferrari Binotto zou wegsturen geven ze, wat mij betreft, het verkeerde signaal aan de rest van het team. Het is weer business as usual. Dat gezegd hebbende denk ik dat Fasseur een prima vervanger is, mits hij het beleid van Binotto in grote lijnen blijft doorzetten.
basman147 zegt
Fouten maken is geen enkel probleem. Sterker nog, van je fouten leer je meer dan van je succesen. Echter heb ik het idee dat ze bij Ferrari continu dezelfde fouten maken, en dat kan niet.
Kijk naar Mclaren bijvoorbeeld, vorig jaar regelmatig issues met de pitstops, maar dat hebben ze aangepakt, en niet alleen hebben ze nu ook geen problemen meer, ze hebben ook de snelste stop van het seizoen gescoord. Die urgentie mis ik bij Ferrari.
gregorius zegt
Op het racevlak ging het inderdaad wel eens mis en daar is hij toch ook voor verantwoordelijk.
Het was al duidelijk dat ze er bij Ferrari qua strategie er niet genoeg bovenop zaten (GP UK met de pitstop van Leclerc als misser die men 20 jaar geleden al niet meer zouden moeten maken).
Dan verwacht je dat ze actie nemen.
En vervolgens horen we toch een geklungel over die boordradio. (ik genoot er van, het was komisch). Maar een organisatie (Ferrari) dat het toch voor 90% van image moet hebben (want die auto’s zijn sws 30-100% te duur, maar ja, mensen kunnen en willen t betalen); moet toch iemand hebben zitten die zegt: weg met deze gozer die tegen Leclerc praat, want we staan voor lul!
We zullen zien volgend jaar. Leclerc en Sainz zijn iig simpatieker dan Hamilton dus ik gun ze het beste.
kniesoor zegt
Nou ja, bekijk het van de positieve kant : Binotto zou eindelijk weer eens tijd hebben voor een bezoekje aan de kapper 🙂