Als Peugeot nu eens zijn concepts in productie zou nemen…
De Alfa Romeo 4C (rijtest) is nu alweer een tijdje te koop en het is helemaal een sportauto van deze tijd: lichtgewicht, kleine viercilinder met hoog vermogen, beperkt verbruik, flippers aan het stuurwiel en een carbon monocoque. Nog steeds een exotisch hoogstandje.
Heel erg origineel, de enige twee auto’s die je een beetje als concurrent kan zien zijn de Lotus Elise en Porsche 718 Cayman. En die zijn toch een beetje old-school. De 718 Cayman (rijtest) is misschien een beetje te luxe, zwaar en voor de hand liggend. Bij de Elise beginnen de jaren wel een beetje te tellen: het model gaat alweer meer dan 20 (!) jaar mee.
Gaan we even terug naar 2002. Peugeot was toen erg succesvol met het verkopen van de 206 en 307. Qua concept auto’s gingen ze compleet over the top. Zo was er de 607 Pescarolo, Hoggar, H2O en de 30hartje, die als enige helaas in productie ging (CC). Maar ze hadden nog een concept, of beter gezegd, twee concepts. De Peugeot RC ‘Schoppen’ en RC ‘Ruiten’. De eerste was de zwarte en nummer twee was rood.
Het was een studie van Peugeot voor een kleine sportwagen voor de nieuwe tijd. De zwarte had een 2.0 16 klepper onder de kap, welke ook in de 206 RC kwam te liggen. Dit terwijl de rode een 2.2 HDI onder de kap had. Beide leverden 177pk, en dat bij een leeggewicht van 900kg. De motor lag in het midden en de achterwielen waren verantwoordelijk voor de aandrijving. De transmissie was in beide gevallen een sequentiële transmissie met 6 verzetten. Het lage gewicht wed mede mogelijk gemaakt door de carbon monocoque. Zo kon de RC toch behoorlijke snelheden halen zonder dat er een dikke V6 of V8 voor nodig was.
De RC ging in net iets minder dan 6 seconden naar 100 en de topsnelheid lag iets boven de 230 km/h. Zowaar niet verkeerd, alhoewel de diesel ietsjes langzamer was. Die had weliswaar veel meer koppel (bijna het dubbele), maar woog iets meer en had een andere powerband. De HDI zal ongetwijfeld beter zijn op het onderdeel tussensprintjes. Er werd nog gekeken naar de mogelijkheid om een cup race op te zetten met de RC, en die kwam er uiteindelijk ook. Er werd enkel geracet met de Dieseluitvoeringen.
Maar gelukkig kwam Alfa Romeo waarschijnlijk nog een autotijdschrift tegen waar deze RC in stond. En dachten ze: “Ja, dat is wat Alfa nodig heeft. We hebben slechts twee modellen in ons gamma, en dit moet nummer drie worden. Dat is logisch.” De 4C is qua concept bijna eng gelijk aan de RC. Het verschil: lef. Peugeot deed het waanzinnig goed begin 2000 en met gemak hadden ze een sportwagen als imagebuilder kunnen maken. Alfa Romeo was op sterven na dood en zij brachten het model juíst op de markt. Je kan zeggen van Alfa wat je wilt, maar het Milanese merk heeft uiteindelijk wél lef getoond door de RC in productie te nemen. Ze hebben alleen de R met een 4 verwisseld.
robbie123 zegt
De Alfa 4C is geweldig. Technisch hoogstaand en precies hoe een moderne sportwagen moet zijn. Met een carbon chassis en hypermodern. De Porsche is veel te zwaar en de Lotus hopeloos ouderwets vergeleken bij de Alfa 4C
str8six zegt
@robbie123: doe mij toch maar die Porsche.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@str8six: alleen in gt4 uitvoering. Anders zou ik klakkeloosvoor de alfa kiezen.
suheyl zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: juist
sleepyj zegt
@str8six: sowieso de alfa, dat ding straalt zoveel passie uit. En ook meer sympathie voor het merk.
pomoek zegt
@robbie123: alleen veel te duur en veel te veel een one trick pony. De Elise is veel goedkoper en de 718 meer veelzijdig dan de 4c. En kost ook minder.
thomcarspotter zegt
Peugeot heeft in mijn ogen de laatste 10 jaren echt hele leuke concepts laten zien.
Helaas (bij sommige) dat het maar bij concepts bleef..
Zie bijvoorbeeld deze RC’s, maar ook de Onyx en Exalt, en in een iets verder verleden de bloedmooie 908RC.
str8six zegt
@thomcarspotter: helemaal mee eens! De concepts zijn fantastisch en wat ze op de weg zetten is lauwe cola zonder prik. Zo jammer.
Calimero zegt
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind de Alfa 4c in niets lijken op die Peugeot RC.
Ik zie de RC eerder als een voorbode van wat nu de RCZ is.
Calimero zegt
@milan0: Ik zie die 4c als een moderne variant van de 33 stradale. Google maar eens
T16 zegt
@milan0: Voorganger en vingeroefening van Alfa Romeo was de Diva: Middenmotor en styling van de Stadale.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/28/alfa_romeo_diva_concept_by_sba
http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-sappige-alfa-is-gebaseerd-op-de-159-97668
Zelfs de koplampen gingen al de spinnen-ogen kant op.
willeme zegt
@milan0: puur qua uiterlijk niet. Maar heel veel van het concept (lichtgewicht sportwagen met middenmotor en sequentiele bak, van een gewone fabrikant, gebruik van koolstofvezel) komt wel overeen.
Calimero zegt
@willeme: Daar heb je inderdaad een punt.
Ikke_ferrari zegt
@milan0: Inderdaad… zinloos artikel.
Ze lijken op geen enkele manier op elkaar. En zal me niets verbazen als dit artikel ook nergens op gebaseerd is.
willeme zegt
@ikke_ferrari: puur qua uiterlijk niet. Maar heel veel van het concept (lichtgewicht sportwagen met middenmotor en sequentiele bak, van een gewone fabrikant, gebruik van koolstofvezel) komt wel overeen.
amersfoorter zegt
Een Porsche is totaal andere league. Alfa 4c is een copy van de lotus. Maar Italiaans dus instant character. En dus ooohh en aaaahhh
desjonnies zegt
@amersfoorter:
En u wilt beweren dat een Lotus van dat alles niets heeft?
Wijlen Colin Chapman, Lotus oprichter en eigenaar is zo’n beetje de Vader van de moderne spoorwagen, hij maakte in 1959 al auto’s die een ‘unbearable feeling of lightness’ hadden, de legendarische Lotus Elite, met een 1.2 liter Coventry Climax vorkheftruck cq brandbluspomp 4-cilinder light alloy motor die een krappe 500 kilo woog !
De stalen Britse shake Rattle ’n Roll productiesportwagens van Triumph, MG, Sunbeam en Jaguar konden niet eens aan de uitlaat van de Elite ruiken noch Alfa Romeo, noch Porsha.
De man bouwde toen al een sportwagen van polyester, toen een space age product die eigenlijk nooit meer geëvenaard is.
https://images.honestjohn.co.uk/imagecache/file/width/640/media/5701097/Lotus%20Elite%20(1).jpg
desjonnies zegt
@desjonnies:
http://car-from-uk.com/carphotos/full/1357673924560589.jpg
str8six zegt
@desjonnies: bedankt voor weer een goeie les. Interessante materie! ??
Rohrl-fan zegt
Was het niet 20❤️ ipv 30❤️?
Anyway… Wederom leuk artikel @Willeme! ?
trustmeiamanengineer zegt
Peugeot heeft wel degelijk lef getoond door uiteindelijk de RCZ (R) te maken. Weliswaar iets conventionelere techniek, maar ook een mooie en goed studerende coupé. De Alfa 4C is natuurlijk wel een klasse apart en een heerlijk wagentje, alleen wel behoorlijk aan de prijs.
FieRo zegt
Nog best aardig en apart, 2+2, de A-stijl valt ook op, beetje raar. Ik denk dat ze hier ook weer even naar gekeken hebben toen ze met de RCZ bezig waren..
desjonnies zegt
Persoonlijk ben ik van mening dat men zich in Socheaux meer zorgen maakte over het uitblijven van succes voor de 607. Deze sportwagens hoe leuk ook waren klein bier voor Peugeot, maar een klasse waar Peugeot eigenlijk thuishoort, dat wilde maar niet lukken met uitzondering van de 604 in laat zeventiger begin tachtiger jaren. De hogere middenklasse is altijd een ding voor Peugeot en Renault geweest, omdat in ‘het Franse’ Citroën daar heer en meester was. Af en toe een succesje als de Renault 25 maar geen continue imago bouwers als de grote Duitse drie.
En dat steekt als Franse Duitsman of Duitse Fransman.
mmot05 zegt
@desjonnies: eigenlijk bestondt toen nog de Duitse 2, met het rijzen van de 3e begon het einde voor de rest van de hogere middenklassers zoals door jou genoemde Franse flaggeschepen maar ook bv scorpio, omega en de rest uit Italie en GB.
willeme zegt
@mmot05: ik voel een lijstje opborrelen ;)
mmot05 zegt
@willeme: tuurlijk…. Ik ben de grote jongens uit Japan vergeten, dom dom dom. Maxima, Signum, mazda 9en mijn favoriet de Legend, alhoewel je de laatste niet veel zag kwam je de andere nog wel eens af en toe tegen, mooie tijden.
pomoek zegt
Ik kan mij zo voorstellen dat het bezoek aan de calculatie afdeling een van de slechte dagen is die je kan hebben als auto ontwerper. Veel van dit soort pareltjes zullen de scherpe pen van de calculator niet hebben overleefd. Helaas. Het straatbeeld zou er aanzienlijk door zijn opgefleurd. Leuk verhaal @willeme !
amersfoorter zegt
@ desjonnies: nee juist veel credits aan lotus. Porsche is gewoon een andere klasse imo. Moeilijker te vergelijken dan 4c en lotus
desjonnies zegt
@amersfoorter:
Gelukkig.
Lotus, het illustere Lotus is eigenlijk veel interessanter geweest dan alle andere meuk bij elkaar.
Al was het alleen naar dat Diana Rigg aka Mrs Peel er eentje reed in de serie de wrekers.
right zegt
Een buitensporig compliment aan Peugeot
rufctr01 zegt
Als je de achterkant bekijkt van deze concept auto’s zie je de achterkant van de 407 Coupé.
E34M5Touring zegt
Leuke concepts. Volgens mij heb ik de papieren Autoweek waar ze toen instonden nog liggen. Tof ook dat ze zowel een Benzine als Diesel variant hebben gedaan. Moet wel zeggen dat ik de RCZ een stuk mooier vind. Vooral pre facelift echt een plaatje. Met dat double bubble dak. Geweldig.
Gulli zegt
Bizar hoe hard het is gegaan met de sprintcijfers de laatste jaren. 10 jaar geleden kon je met droge ogen zeggen dat je onder de 6 seconden naar de 100 ging en iedereen vond je een hele peer. Als je nu niet onder de 4 zit met je middenklasser denkt iedereen dat je in een Dacia Dokker rijdt.
Leve de turbotechniek.