In een leeg Genève heeft Koenigsegg het doek getrokken van de Jesko Absolut.
De meeste merken hebben de stand in Genève afgebroken nadat bekend werd dat de Autosalon was geannuleerd. Daar dachten ze bij Koenigsegg anders over. The show must go on, aldus CEO Christian von Koenigsegg. In een nagenoeg leeg Palexpo hebben de Zweden zojuist het doek getrokken van de nieuwe Jesko Absolut. De presentatie werd online uitgezonden.
Nieuw hoofdstuk voor de Jesko
De Absolut is het topmodel van de vorig jaar gepresenteerde Jesko. Het is de snelste auto die Koenigsegg tot op heden heeft gepresenteerd. De cijfers liegen er niet om. Met 1.623 pk en 1.500 Nm koppel is de Jesko Absolut absoluut een auto die tot in de extremen indruk zal maken.
Koenigsegg heeft naar eigen zeggen 5.000 uur gestoken in het ontwerp van de Jesko Absolut. De auto moest zo gestroomlijnd mogelijk worden. Ook zaken met betrekking tot het gewicht zijn boeiend. Zo weegt de krukas van de V8 in deze auto slechts 12,5 kg! De achtcilinder met twee turbo’s is gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling.
Het flauwe is dat de Zweden het hebben over de snelste ‘Egg ooit, maar een topsnelheid is (nog) niet vrijgegeven. Vermoedelijk zal deze zo hoog zijn dat Koenigsegg daar later nog op terug gaat komen. Waar de ‘gewone’ Jesko is gericht op circuitgebruik, ligt de focus met deze Absolut op topsnelheid en aerodynamica.
Joel_D zegt
12,5 kg lijkt me wel erg weinig voor een V8. ;)
erce zegt
LOL! Dat. Ik zocht ergens in de tekst nog naar het feit dat het om een 1:25 model ging, maar nee. Ik ga dus maar uit van een typo.
Design_Driven zegt
Er staat nu: Zo weegt de krukas van de V8 in deze auto slechts 12,5 kg!. Ook dat is niet zwaar
tjorque zegt
Voor de kruk-as alleen he.
Niettemin een forse prestatie wetende dat dat ding 1500Nm moet weerstaan
Design_Driven zegt
5.000 uur om een auto te ontwerpen met een heel team, dan is 5000 uur is niet heel veel eigenlijk, ze hebben dan behoorlijk efficiënt gewerkt.
Ziet er heftig uit, Had wel iets strakker en minder druk gemogen van mij.
puhpuh zegt
*Onthuld
SimonMc zegt
@puhpuh: Misschien is het gebiedende wijs :-p
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Het is natuurlijk gewoon een doorontwikkeling van de Regera, maar dat is geen schande. Porsche doet dit immers al zo’n 50 jaar met de 911. Maar de auto valt volledig in het niet bij de auto welke ze zojuist gepresenteerd hebben….
mashell zegt
Dat doorontwikkelen is inderdaad geen schande. Maar bij Porsche zal de 911 nog 911 heten als deze elektrisch is, terwijl bij Koenigsegg de wagen twee keer per jaar een nieuwe naam krijgt, dat is een beetje jammer. Maar inderdaad de Gemera is inderdaad andere koek, dat is echt iets nieuws zoals we nog nooit gezien hebben. Koenigsegg is het merk dat technologisch gezien de snelste voortgang maakt.
larsboelman zegt
In de Jesko zitten lessen geleerd uit zowel de Regera als de Agera RS, voornamelijk in aandrijflijn en monocoque.
CvK wilde de Regera als GT positioneren en de Agera RS als ultieme sportwagen (vandaar ook dat een heel aantal klanten er een van beide hebben…). De Gemera is in dat opzicht meer een opvolger van de Regera en de Jesko van de Agera RS. De Gemera is ook een hybride met direct drive, in tegenstelling tot de Jesko met alleen zijn geavanceerde verbrandingsmotor.
Wel leuk dat je de 911 noemt, want Christian noemde die inderdaad een groot voorbeeld van hoe een goede auto steeds beter wordt. Iets wat hem duidelijk inspireerde. ‘Perfection is a moving target’ was een van de vorige slogans bij het bedrijf en die mentaliteit heerst binnen de ontwikkelingsafdeling.
Boomer zegt
Oh jee ze zijn de spoiler vergeten te monteren op die staarten…
thomcarspotter zegt
@airc: gewichtsbesparing ?
ericd zegt
Batman got himself a sweet Swedish ride.
elemento zegt
Mooi apparaat
tonino zegt
Wat is het toch een zalig merk!!
dunhozzie zegt
Tussen dit aan die andere Egg, ben ik fan
jpsienen zegt
OnthulT?