De onthulling van de elektrische Audi A6 is er al over een jaartje, terwijl het huidige model nog vrij vers is. What’s up with that?
Gevoelsmatig is de huidige Audi A6 er nog niet eens zo heel erg lang. Het model werd op de Salon van Genève in 2018 het model onthuld en iets later kwamen de eerste modellen op de markt. Toch zag Audi zich genoodzaakt om al op de Shanghai Motor Show enkele maanden geleden de Audi A6 E-Tron concept al ten toon te stellen.
Ondanks het feit dat die auto er erg productierijp uitzag én A6 genaamd was, wisten we niet precies hoe lang we erop moesten gaan wachten.
Onthulling elektrische Audi A6
Dat weten we nu wel! Het is namelijk de bedoeling dat deze auto in 2023 op de markt komt. Dat klinkt erg ver, maar volgens Roadshow vindt de onthulling van de elektrische Audi A6 volgend jaar al plaats. Dit kan betekenen dat er wat overlap is met de Audi A6 met verbrandingsmotor.
Waarschijnlijk gaat Audi de A6 E-Tron náást de huidige A6 leveren. Wellicht met een (flinke) facelift. Dat doet het concern ook met de Porsche Macan, bijvoorbeeld. De logica erachter is vrij simpel. Ondanks dat elektrische auto’s het nieuws domineren, worden er alsnog relatief weinig van verkocht.
Ook in het super-progressieve Europa is de benzinemotor alsnog (veel) populairder. Op deze wijze is Audi voorbereid op de toekomst en kunnen ze alsnog geld verdienen. Wanneer de wetgeving het niet meer toelaat, kunnen ze simpelweg de auto’s met plofmotoren uit het gamma halen.
Q6
De nieuwe elektrische Audi A6 E-Tron wordt vergezeld door een Q6 E-Tron. Beide auto’s zullen ophetzelfde PPE-platform staan. De huidige E-Tron is stiekem gebaseerd op een platform dat ontworpen is voor verbrandingsmotoren. Het PPE-platform is enkel en alleen voor elektrische auto’s. Qua specificaties stelt de auto dan ook niet teleur.
De maximale range is 700 km, dus eindelijk een EV waarmee je ook door Duitsland kunt rijden, zeker omdat je in 10 minuten 300 km range kunt bijtanken. Met 475 pk en 800 Nm kun je ook op de linkerbaan goed meekomen.
Meer lezen? Deze 10 nieuwe Audi-modellen er komen er binnenkort aan!
lecomte zegt
Als Audi deze A6 zo op de markt brengt, zoals hij er nu uitziet of in ieder geval met minimale wijzigingen, dan zou ik zomaar op de stoep bij de dealer kunnen staan.
bischero zegt
@lecomte: nou dat heb ik dus ook, eindelijk een EV met ‘normale’ looks. En ik ben steeds meer een voorkeur voor Audi aan het ontwikkelen. 👍
Redrum zegt
Toch opvallend dat alle fabrikanten met ‘enorme’ ranges en specs hun prototypes aankondigen. Ik vraag mij af hoe ze daar vanuit gaan. Het is niet dat audi batterijen zelf ontwikkeld en je met drive train ontwikkeling zoveel nog kan optimaliseren (denk ik)
Dan blijven er 2 zaken over:
1> blijf aub ice A6 kopen tot 2023
2> we steken er grote batterijen in en hij wordt onbereikbaar/hoge prijs
b00st zegt
Ze gaan er van uit dat tegen 2023 er nog wel evolutie heeft plaatsgevonden. Die zaken zijn nu al in ontwikkeling namelijk.
ako6 zegt
2023 is al over 6 maanden. Wat je dan wilt verkopen moet nu al ontworpen en getest zijn. Hooguit dat ze nog bezig zijn met wat keuringen, en optimaliseren van de productielijnen in de fabrieken. Meeste afspraken met leverancier zullen al wel gemaakt zijn.
mashell zegt
Batterijen worden steeds goedkoper dus er kunnen voor hetzelfde geld steeds grotere in.
rulefollower zegt
In 2025 is de koek op.
https://www.zerohedge.com/energy/world-will-run-out-ev-batteries-2025
laptom zegt
@rulefollower: Chips z
laptom zegt
@rulefollower: Chips zeg dat de autofabrikanten dit zelf niet zien aankomen. Misschien omdat dit niet zo is….
Charles Taycan 4S zegt
Erg fraaie auto en dito specs! 👍
MaartenD zegt
Ziet er goed uit, over een 9aar jaar kan tesla wel inpakken als de echte autofabrikanten full electric gaan
Pascal zegt
Ja want bij Tesla gaan ze in de tussentijd stil zitten… we horen dit inmiddels al 10 jaar
gregorius zegt
bij de design ontwikkeling van Tesla zitten ze wel stil ja.
flutterby zegt
@gregorius: het scheelt natuurlijk enorm als je geen concept car gaat tekenen die nooit gebouwd gaat worden. Voor de details denk ik echter dat in een Cybertruck meer werk zit dan in de gehele Audi lineup. Juist door de simpele lijnen.
bevano zegt
Dit is echt een fraaie wagen! Vooral de achterzijde.
Een ding valt me op bij het laatste plaatje, zit daar nou sluikreclame in met X20 gaming op de muur?
(X20 gaming is een naam gebruikt door Medion)
mashell zegt
Waarschijnlijk kan deze concept car met de koplampen games op de muur projecteren.
mp3cube zegt
Dit doet me meer denken aan een A7 Sportback dan een A6. En wat een grote grille vooraan….. Ik vind het toch maar een lelijk ding. Maximale range van 700km :), waarschijnlijk na het aanvinken van de range extender optie (een trekhaak + aanhangwagen vol batterijen)
dolledries zegt
Audi’s worden weer mooi. Kweste van smaak, ik weet het, maar dit vind ik fraai.
bernoulli zegt
Dit is wel echt een hele mooie auto zo zeg! Wauw.
Pascal zegt
Mooi spul! Gaat vast als warme broodjes
tmenges zegt
Van achter doet ie me wat denken aan de Peugeot 508, vind t wel een mooi ding , niet zo zakelijk strak als Audi normaal altijd is. En dat bedoel ik dan als pluspunt.
cossiekiller zegt
Geef me maar een S Plaid. Prijs zal wel in de buurt zitten, maar als je dan toch voor de allersnelste mag kiezen…
goodvibrations zegt
Ja dat ding is echt sick.. voor die prijs… Echte imago booster voor Tesla.. Ze brengen sportwagen fabrikanten er ernstig mee in verlegenheid..
kniesoor zegt
Het mondkapje van de oto past in ieder geval goed in het huidige tijdsgewricht.
goodvibrations zegt
Erg mooie creatie! Hier en daar wel wat gimmicks waarvan ik me afvraag of het meer het imago moet versterken dan dat het nut heeft, maar hey,, dat doet Musk natuurlijk ook met de nieuwe Yoke op de model S.
Dit uiterlijk maakt wel hebberig..
Sjoerd zegt
Mooie Mazda 626 geïnspireerde achterkant
Pascal zegt
Nu je het zegt, ik weet meteen welke generatie je bedoelt
Sempiternal zegt
Mooi ding, jammer van die zwarte balk aan de zijkant. Maarja, je moet iets verzinnen om die batterijen optisch te verstoppen.
HZW zegt
Ik vind het voornamelijk een lelijk, lomp ding om te zien.
towi1989 zegt
Nu nog een station en misschien dat mijn anti-VAG beleid de prullenbak in kan!
gregorius zegt
Waar is de stationwagen Audi? Is het niet zo dat het grootste gedeelte van de A6-en in welvarend-Europa een stationwagon is?
bernoulli zegt
Deze concept stond in China. Daar zijn ze niet zo van de stations. Liever hebben ze een verlengde A3 met de beenruimte van een A8.
RutgerK zegt
Ik denk dat ze prima naast elkaar in de showroom kunnen staan aangezien en A6 e-tron een flink stuk duurder zal zijn dan de normale A6.
dwfc zegt
Afhankelijk van hoe je dat bekijkt, wil je hetzelfde vermogen in een benzineslurper A 6 zal het ongeveer gelijk zijn
mashell zegt
Waarom denk je dat? De Q5 is duurder dan een e-tron.
dwfc zegt
Willeme is zo stil …. geschrokken van de foto’s denk ik :-)
rogerzz zegt
Wat zijn de afmetingen van deze joekel? Wordt nog wat over een paar jaar in de parkeergarages met zulke loeders. Ziet er groot uit, ben benieuwd hoeveel cm hij gegroeid is in zowel lengte als hoogte en mogelijk breder?
Mooi ding, prima specs. In 10 minuten 300km ’tanken’ is ook vrij bizar. Prijskaartje al bekend in buurlanden?
doublechevron65 zegt
De Stinger designer kwam toch van Audi? Heeft nog steeds invloed in die toko, oftewel Audi’s creativiteit stokt… tja dumm gelaufen!
rollingstoned zegt
Peter Schreyer kwam idd van Audi weg, maar zover ik weet heeft hij alleen de TT getekend.
marcomanta zegt
Kijk Mercedes, laat je designafdeling eens bij Audi kijken hoe ze een EV tekenen en ontwerpen.
kniesoor zegt
Daar heeft MB geen behoefte aan. Net zomin als dat omgekeerd het geval zal zijn, beide merken hebben hun eigen types klanten met bijbehorende verwachtingen over hoe oto’s eruit dienen te zien. En daar voldoen MB en Audi, elk op hun eigen manier, aan.
lm87 zegt
Net een Kia Stinger van achteren