Stront aan de knikker?
Aanvankelijk was het de bedoeling dat wereld in Brussel kennis zou maken met de Audi e-tron, de eerste volledige elektrische productie-SUV van het merk. Op 30 augustus zou het doek worden getrokken van de auto tijdens de Audi Summit.
Niets van dit alles, want Audi heeft de onthulling uitgesteld. Volgens diverse Duitse media heeft dit te maken met de recente arrestatie van Rupert Stadler. Audi houdt vanzelfsprekend de lippen stijf op elkaar. In plaats van een Belgische wereldprimeur, zal de introductie aan de andere kant van de oceaan plaatsvinden.
Bijna een maand later, op 17 september, trekt Audi het doek van de e-tron tijdens een event in San Francisco. Via een countdown op een speciale e-tron website telt Audi af. De onthulling is ’s avonds om 21:00, wat betekent dat de presentatie voor ons op de 18de midden in de nacht plaats zal vinden.
De uitstelling van de onthulling heeft voor zover bekend geen gevolgen op leveringen. Nog steeds is de planning dat de auto eind dit jaar beschikbaar is, met de eerste leveringen in de eerste helft van 2019.
kroon zegt
Het uitstel is inderdaad vreemd. Wat is de reden?
In 2019 is de bijtelling van de EV’s die rond 80.000 – 100.000 kosten niet zo laag meer. Dus de Audi e-tron is te laat op de markt in NL wat dat betreft.
Bovendien moeten we eerst nog maar eens wat cijfers zien wat echte ranges zijn. Bij de i-Pace valt dat in de praktijk nogal tegen (https://www.groen7.nl/over-het-echte-rijbereik-en-de-laadsnelheid-van-de-jaguar-i-pace/).
Sowieso gaat de batterij-EV het (o.a., er zijn meer redenen) daarom niet halen en moeten we kijken naar Waterstof. Dat doen fabrikanten ook. Met Hyundai voorop.
Waarom maken fabrikanten dan de batterij-EV? Omdat ze worden gedwongen overheden die door door de lobby van de mileumaffie wordt ingefluisterd. En als het niet met fluisteren kan, dan gaan ze met de subsidie die ze krijgen wel een proces aanspannen tegen dezelfde overheid.
dirkv zegt
@kroon: De mensen die met een EV rijden doen dat toch omdat de boompjes daar harder van gaan groeien? De bijtelling is voor hun onbelangrijk toch…?
torsen zegt
@dirkv: niet de boompjes die houden wel van CO2. De mensjes gaan er (waar de auto rijd) minder snel dood aan.
dawwg zegt
@torsen: Als je luchtkwaliteit echt wil verbeteren moet je 1x minder intercontinentaal (of 2x binnen Europa) vliegen in je leven; dan kun je makkelijk 5 tot 10 jaar elke dag een blubberdikke CO2 hoestende V8 rijden en toch netto beter uitkomen dan wel 1x vliegen en 5 tot 10 jaar elke dag een EV rijden …
Daarnaast is het personenvervoer slechts voor 4% van de menselijk CO2 uitstoot verantwoordelijk en slechts 0.4% op het geheel. De top 10 industriële gootvervuilers aanpakken heeft veel meer zin (effectiever & efficienter), maar helaas wil onze premier van de Partij voor Vrijheid & Multinationals dat natuurlijk niet …
torsen zegt
@dawwg: Dat is leuk. Maar al die intercontinentale vluchten staan geen fijnstof uit te stoten in de files rond mijn woonplaats.
Kan de aarde er wel van opwarmen maar mijn luchtkwaliteit beinvloed het niet.
bitd zegt
@torsen: de meeste fijnstof waar je mee in contact komt is niet lokaal, maar komt van (heel) ver.
sanderp zegt
@bitd: Lijkt mij sterk hier in Barneveld
bitd zegt
@sanderp: daar heb je lokaal heel veel last van kippen, vooral die 2 en 3 sterren zijn funest voor de ammoniak en fijnstof.
torsen zegt
@bitd: wel apart dat het zich dan via de snelwegen verplaatst en precies in stedelijke gebieden blijft hangen.
bitd zegt
@torsen: je haalt fijnstof en NOx door elkaar… waarvan de schadelijkheid van NOx erg onduidelijk is. Gemeente Utrecht probeerde de fijnstof op de automobiel te schuiven, maar na alle dure metingen kwam daar niets van terecht.
torsen zegt
@bitd: Scroll hier even helemaal naar beneden:
https://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/
torsen zegt
@torsen: En ik zat inderdaad fout. Dat is de roet kaart waar ik naar zat te kijken. Niet de fijnstof kaart.
Dus ik had roet moeten aangeven ipv fijnstof.
crepito zegt
@kroon:
Ik vind het vooral grappig dat Audi met trots het ‘reserveringssysteem’ introduceert voor de e-Tron. Waarom denken ze dat dit nodig is voor een elektrisch model? (https://electrek.co/2018/07/26/audi-e-tron-quattro-electric-suv-unveiling-reservation-sept-17/)
En de i-Pace is ook vertraagd, aldus wat dealers.. Of zou het komen doordat EU orders vooral naar Nederland gaan? Zou goed kunnen. (https://electrek.co/2018/07/26/jaguar-i-pace-delay/)
Ik denk dat de komst van deze modellen in Nederland (helaas) wat gaat tegenvallen..
flutterby zegt
@kroon: Gelukkig is de Nederlandse markt zo klein dat het nauwelijks effect heeft op autofabrikanten.
Hyundai is niet alleen bezig met waterstof, maar de Kona is ook bijzonder efficiënt!
De nadelen van waterstof blijft dat de helft van de energie verloren gaat, je niet thuis kan laden, het een onstabiel goedje is en de installatie veel ruimte in beslag neemt. Géén reële ontwikkeling gaat deze problemen oplossen.
Voor de BEV zijn er vrijwel geen permanenten problemen. Accu grondstoffen kunnen wijzigen (solidstate), het net kan opgewaardeerd worden (smartgrid), elke openbare parkeerplaats kán voorzien worden van een laadpaal bij voldoende vraag en de Kona laad al 400+ km in een uur!
flutterby zegt
@flutterby: overigens zie ik zeker een toekomst voor waterstof, echter niet in een personen auto.
HZW zegt
@flutterby: De Kona Electric is een prachtig product.
dawwg zegt
@flutterby: “Voor de BEV zijn er vrijwel geen permanenten problemen. Accu grondstoffen kunnen wijzigen (solidstate)”
Dat is dus absoluut NIET waar. Juist de grondstoffen zijn enorm schaars en drijven de prijzen enorm op en zorgen voor een enorme milieu belasting; vooral de ginning in mijnen is nog bijna erger dan olie. Daarnaast kan geen enkel elektriciteit-net ter wereld binnen afzienbare tijd een volledige EV autopark ondersteunen.
Ook is waterstof hartstikke stabiel; veilig en mobiel. Alleen het maken ervan is nog duur en relatief complex. Jou onderbuik gevoel wordt door een grondig Duits wetenschappelijk verantwoord onderzoek volledig de grond ingeboord; energie-verliezen of niet:
https://www.deingenieur.nl/artikel/waterstofauto-wint-het-van-elektrische-auto
torsen zegt
@dawwg: “Dat is dus absoluut NIET waar. Juist de grondstoffen zijn enorm schaars en drijven de prijzen enorm op en zorgen voor een enorme milieu belasting; vooral de ginning in mijnen is nog bijna erger dan olie.”
Hij zegt letterlijk ‘als de grondstoffen wijzigen’.
Koolstof basis zou fijn zijn.
“ok is waterstof hartstikke stabiel; veilig en mobiel.”
Is dat waarom ze het onder 700 bar moeten opslaan? Omdat het zo stabiel en veilig is?
Verder niet extreem licht ontvlambaar vluchtig en tast het metalen niet aan?
“Jou onderbuik gevoel wordt door een grondig Duits wetenschappelijk verantwoord onderzoek volledig de grond ingeboord; energie-verliezen of niet:”
Heb je wel het juiste onderzoek neergezet hier? Dit gaat alleen over het aanleggen van de infrastructuur voor het vervoer van het spul.
p993 zegt
@flutterby: gaat die energie verloren bij het maken van waterstof? Dan is het opgelost, er is immers genoeg zonne energie! We gebruiken maar een fractie!!
kruij zegt
@kroon: je stelt dat het waterstof gaat worden. Wij leven nu een half jaar met een Tesla 75 en wij hebben nooit laadstress. In de ochtend de auto vol en lange reizen heerlijk relaxed. Waterstof verliest een groot deel van zijn energiewaarde bij het omzetten van kWh in voorwaartse beweging. Waarschijnlijk niet een oplossing maar een combinatie. Audi en Jaguar tonen aan dat wat tesla doet best wel bijzonder is. Spannende tijden.
kroon zegt
@kruij: met Tesla gaat het heel goed. Ze doen het veel beter dan de Duitse merken… Totdat ze failliet gaan omdat ze niet kunnen leveren en omdat mensen niet zoveel meer willen betalen voor een auto met de bouwkwaliteit van een Lada uit 1986. https://www.autoblog.nl/nieuws/shucks-noren-beginnen-tesla-te-haten-112596
vingers zegt
@kroon: “mileumaffie wordt ingefluisterd. En als het niet met fluisteren kan, dan gaan ze met de subsidie die ze krijgen wel een proces aanspannen tegen dezelfde overheid.” Je moet toegeven dat we toch echt een enorm probleem zelf hebben gecreëerd met de onder andere de uitstoot van de uitlaatgassen. En dat het echt tijd is dat we dat gaan aanpakken, hoe verliefd we ook zijn op onze huidige auto’s.
kroon zegt
@vingers: ik zeg niet dat we op fossiele brandstoffen moeten blijven rijden, alhoewel de moderne Dieselmotor vaak schonere lucht uitstoot dan “inademt”. Ik zeg wel dat de Accu-EV geen toekomst heeft. Overigens zeggen autofabrikanten dat zelf ook (https://www.bright.nl/nieuws/artikel/3940121/auto-branche-verliest-vertrouwen-accu-elektrische-auto).
En laten we ook even kijken naar de vliegtuigen. Enorme uitstoot, zelfs per passagier gerekend veel meer dan wel voertuig dan ook. Die gaan natuurlijk nooit commercieel met veel passagiers elektrisch vliegen met een accu. Ze gaan wel vliegen op Waterstof.
sabrerator zegt
@kroon:
Recent stond er in de Volkskrant een artikel over compenseren van CO2 uitstoot van vliegreizen.
Als voorbeeld was een retourtje Bangkok genomen.
Aan de hand van dat retourtje en de daarbij behorende CO2 uitstoot per passagier heb ik eens uitgerekend hoeveel kilometer ik zou moeten rijden om dezelfde hoeveelheid uit te storen. Bij mijn auto was dat 13.500km. Hiervoor heb ik de uitstootcijfers gebruikt van diesel van de website http://www.co2emissiefactoren.nl en de tank tot wheel-cijfers genomen. Diesel en kerosine zijn vrijwel dezelfde stoffen dus het maken ervan (well tot tank) zijn dus ook gelijk en niet meegenomen.
Nou heb ik geen zuinige diesel, 1:13 is gemiddeld het verbruik, maar over die uitstoot per passagier kan nog wel een discussie worden opgezet, want een retour Bangkok is denk ik meer dan 13.500km. Het is natuurlijk wel zo dat als je met meer personen in een auto zit, de uitstoot per passagier sterk daalt.
djim zegt
@kroon: waterstof is GEEN goede oplossing. Elektrolyse is bijzonder inefficiënt daardoor is de enige manier om waterstof op te wekken op een commercieel interessante wijze door gebruik te maken van koolwaterstofmoleculen (aardolie…). Waterstof is m.a.w. een poging van de olie-industrie om relevant te blijven.
Opslag van waterstof is bovendien gevaarlijk en heel (heel) erg duur.
stephane8200 zegt
@djim: ik reageer even op jou, maar niet inhoudelijk. Meer in de lijn van het verhaal.
1981 had ik een Autovisie jaarboek met een BMW op waterstof daarin. De nieuwe techniek die het helemaal zou gaan worden. Nu 2018, bijna 40 jaar verder, is dat nog steeds niet zo en ik zie het zowel om technische als fossiele brandstof redenen de komende 10 jaar ook niet gebeuren.
kroon zegt
@djim: honderd of minder jaar geleden zeiden ze ook zoiets toen de stoomlocomotief op kolen werd vervangen door Diesel “Opslag van Diesel is bovendien gevaarlijk en heel (heel) erg duur.”
djim zegt
@kroon: Onnozelaar. Doe je research.
kroon zegt
@djim: zeg dat tegen een concern als Hyundai. Zij zijn minder slim dan jij bent?…
djim zegt
@kroon: je zou intussen toch al groot genoeg moeten zijn om te weten dat de modellen van hyundai en toyota nog steeds in concept-stadium zitten. Ga maar eens bij de dealer langs om er ééntje te bestellen. Good luck. Het zijn marketing-projecten om het merk als technologisch vooruitstrevend te etaleren.
Bovendien werkt het voor mensen als jij geruststellend dat er “misschien ooit een goede oplossing komt die lijkt op wat we vandaag hebben”. Met een verhaaltje van “nu is het nog allemaal nog wat duur maar dat komt op termijn wel in orde”. En intussen kunnen er vrolijk verbrandingsmotoren geleverd worden.
Waterstof is te duur. Zowel in de voertuigen als in de tankstations. Het is vreselijk link om het op te slaan en te transporteren.
Batterijen zijn op korte termijn beschikbaar, werken meer dan goed genoeg en de laadvermogens gaan elk jaar omhoog (en dus laadtijden omlaag). Tegen de tijd dat waterstof rijp is voor de consument, is het als technologie gepasseerd.
Dus nog eens: waterstof gaat het echt niet worden.
tge1 zegt
@djim: De Mirai is bestelbaar en leverbaar.
frank2b zegt
@tge1: Dat is waar. Toch vermoed ik dat er geen 400.000 reserveringen voor zijn, om de één of andere reden …..
pramm zegt
@kroon: volgens mij heeft dat concern een aantal goed lopende ev’s. De fcev’s verkopen belabberd. Ja het is een mogelijkheid vanuit technisch perspectief. Vanuit duurzaamheid of kosten kant bezien verliest een fcev het altijd. Waterstof is per km zelfs flink duurder dan benzine of diesel, dan de hogere investering nog niet meegenomen.
dawwg zegt
@djim: Nee hoor; er zijn veel recente doorbraken omtrent de opwekking & logistiek van waterstof:
https://tweakers.net/nieuws/101982/wetenschappers-ontwikkelen-elektrode-om-efficient-waterstof-te-produceren.html
https://tweakers.net/nieuws/134059/nederlandse-onderzoekers-maken-zonnecel-die-efficienter-waterstof-genereert.html
https://www.want.nl/onderzoekers-waterstof-aluminium/
pramm zegt
@dawwg: leuk al die laboratorium onderzoeken. Als het al ooit financieel haalbaar is, duurt het nog minstens 10 jaar voordat het productierijp is en dan nog altijd haalt het niet half de well-to-wheel rendementen van een BEV
crepito zegt
@dawwg: We horen ook al 30 jaar verhalen over ‘doorbraken’ voor accu’s. Dat zijn inderdaad laboratorium ‘doorbraken’.
eklasse zegt
@kroon: niks vreemd aan.. zie autoblog artikel Audi eTron eind juni.. maar dat leverde maar 14 reacties op. (Met deze insinuatie meer?)
Enfin, geen nieuws dus.
kobus1967 zegt
@kroon: wel eens gehoord van solid state batterijen, de ontwikkelingen staan niet stil.
Ik denk dat er meerdere aandrijvingen naast elkaar blijven bestaan.
kroon zegt
@kobus1967: jazeker. Ik hoor al een jaar of 10 over nieuwe superbatterijen. Maar het blijft steeds bij het grote nieuws alleen…
tge1 zegt
@kroon: Hyundai voorop? Toyota heeft de Mirai al een tijd in zijn vloot en is volop bezig met het opzetten van een massaproductielijn voor H2 auto’s.
str8six zegt
Ter kennisgeving aangenomen. Alsof het een verrassing is hoe ie eruit komt te zien.
HZW zegt
@str8six: Nee, dat zal zeker geen verrassing worden, net zo lelijk en saai als elk andere Audi “Q” product.
str8six zegt
@HZW: exact
e36thuglife zegt
Haha nou ik denk dat het gewoon te warm is. Audi zou dik voor tollie staan als er allemaal journalisten staan van oeh aah mooie waggi en dan opeens biep biep biep accu oververhit nicht mehr laden nicht mehr fahren schweinhund!
Ram-G-maN zegt
@e36thuglife: Denk je nou echt dat deze auto’s nog geen bezoekje aan Nevada hebben gebracht?
waterisnat zegt
Het is toch ook Kafkaesk dat die Audi CEO in de bak zit. Audi (en andere VW sjoemelmeuk) worden beschuldigd van een economisch delict. Ze hebben via (foute) vervalsing van metingen (de legale manieren gebruikte iedereen en waren bekend) economisch gewin gemaakt. Dat is alles. Maar de groene gunta maakt er een genocide verhaal van en je wordt opgepakt alsof je de gaskranen in Auschwitz bediende. Heel eng. Het bedrijf hoort een boete te krijgen (200% geschatte gewin) en klaar. Dat zou een eerlijk en gelijkheidsbeginsel (artikel 1 van grondwet) nakomen.
pramm zegt
@waterisnat: als je als bestuurder bewust de boel besodemitert kan het niet zo zijn dat enkel het bedrijf een boete krijgt. Dan ben je daar als bestuurder mede voor verantwoordelijk. In dit geval van een milieudelict. Daarop staan zware straffen
Ram-G-maN zegt
Ik blijf het herhalen. Wil je de wereld redden? Begin bij het “superieure” westerse dieet. Alleen wilt daar geen enkele politicus zijn vinger aan deze kwestie branden. Misschien PvdD dan…
utregcity zegt
Zouden gesjoemeld hebben met de batterijen? ?
frank2b zegt
@utregcity: Sjoemelaccu. Het woord van 2019!
drommedaris zegt
Ja doei Etron
windsurfklojo zegt
Als waterstof in poedervorm op grote schaal beschikbaar komt dan hebben we de aandrijving van de toekomst.
e36thuglife zegt
@windsurfklojo: Nitroglycerine is vloeibaar dus daar kun je gewoon een motor op laten draaien!
frank2b zegt
@e36thuglife: Geeft meteen een heel nieuwe betekenis aan ‘plofmotor’….
bmwfreak038 zegt
Als je jp performance volgt is die foto al héél oud.