Na alle aandacht voor de Ferrari fans vandaag ook leuk nieuws voor de Lamborghini fanaten. In Genève onthulde de stier uit Sant’Agata Bolognese al een lichtgewicht versie van de Gallardo, de Lamborghini Gallardo Superleggera. De Gallardo was na zijn dieet zo’n 100 kilo lichter en kreeg er 11 pk bij. De verbouwing van de Murciélago lijkt nog ingrijpender te worden. Zoals uit de foto’s blijkt worden de deuren en motorklep vervangen door carbon fiber en glas door kunststof.
Ook is er een grote carbon fiber achterspoiler gemonteerd. Hoeveel extra pk’s de Superleggera bovenop de standaard 640 pk krijgt is nog niet bekend, maar de geruchten hebben het over 700 pk. Na deze afvalkuur zal de Murciélago helemaal een Enzo killer zijn, de onthulling staat hoogstwaarschijnlijk gepland voor Frankfurt (bron: windingroad).
floris zegt
een beetje zinloos. als je een hardcore supercar wilt koop je toch geen murcielago.
CCX zegt
Die deuren in carbon fibre zijn er te veel aan !
Autofreak zegt
Ziet er goed uit en de specs klinken niet verkeerd :)
Franqie zegt
Lijkt me niet dat die carbon deuren en panelen op t productiemodel komen… Ik vind het niet echt mooi, tenzij de auto helemaal carbon is…
Citrofiel zegt
“de Lamborghini Gallardo Superleggera. Maar zijn grote broer word ook op dieet gezet zo’n 100 kilo lichter en kreeg er 11 pk bij. De verbouwing van de Murciélago lijkt nog ingrijpender te worden.” De grote broer van de Gallardo is de Murci, maar daarvan is nog niets bekend, dus waarom 100 kg minder en 11 pk erbij? Of gaat dat nog over de Gallardo?
Alwood zegt
Bruut! :o die spoilers ontsieren de wagen weer behoorlijk… maar (met de revieuw van topgear in gedachte) een beetje fatsoenlijker wegligging en meer vermogen is zeker welkom :D
ik ben wel benieuwd hoe ze deze bruikbaar maken aangezien er een behoorlijk aantal LP640’s opgeblazen zijn. Ook was het al redelijk suicidaal om in de LP640 te rijden dus ik ben benieuwd!
Duc zegt
je hoeft hem voor mij niet in te pakken hoor, ik rij er zo mee weg
Carfreak zegt
@ Duc een lamborghini wordt nooit ingepakt ;-)
robbie zegt
@Citrofiel, oeps! Is aangepast
bvking zegt
leeggewicht van de lp640 is 1665kg met 50 liter benzine dus 1700 kg. 1700 kg met 700 pk betekend 2,43 kg/pk als ie 91 kilo lichter gaat wegen kom je op 2,3 kg/pk
bvking zegt
de enzo weegt leeg 1225 met 50 liter benzine dus 1260 kilo. dat komt neer op 1,91 kg/pk. als we het leeggewicht nemen komen we op 1,86 kg/pk. als de murcielago dit wil gaan halen moet ie als ie 700 pk krijgt dus leeg (1225/660)*700 is 1300 kg gaan wegen dit lijkt me onmogelijk omdat ie nu 1665 weegt. Maar natuurlijk zegt kg/pk niet alles want de lp640 is nu op standaardsprintje sneller 3,4 tegenover 3,6/3.7
Citrofiel zegt
@ robbie; Nu nog een paar werkwoorden in de zin over het dieet aub, dan klopt het weer helemaal! ;)
barry330cd zegt
Doe me dan toch maar die hele brute Enzo dus. MAAR IK HAD TOCH LIEVER DE 599 GTB.
bramwillemse zegt
@floris: een lamborghini murciélago geen supercar? wat?!
robbie zegt
@Citrofiel, het begint laat te worden ;)
MarcO zegt
Misschien zijn de aanpassingen wel bedoeld om ervoor te zorgen dat-ie toch in tweeën breekt na een aanrijding. ;)
Noid zegt
De spoiler maakt hem minder mooi… maar zorgen wél voor betere grip in bochten!
CSL zegt
Zeker goed nieuws.
Apache zegt
@Bram
idd, geen HARDCORE supercar ;) , daarvoor moet je bij de Saleen S7, Koenigsegg CCX/CCR, Pagani Zonda F/R of Bugatti Veyron (en wie weet de SCC Ultimate Aero) zijn ;)
– Apache
Murcielago zegt
@floris: Hey, kop op he boy, koopt gij maar iets hardcore dan:)
Ik zou toch liever geen zo’n spoiler à la Need For Speed of Johnny en Marina op een Murcielago zien, maar ja hij blijft mooi..
Poekie Lauda zegt
Ik ben nu al benieuwd hoe dat gaat klinken!
MurcieBoy zegt
dat ze maar die smerige spoiler eraf halen dat ziet niet uit :(
Porsche Fan zegt
Die Spoiler is lelijk :s
Rick dos zegt
Op de Diablo stond zo´n grote spoilert nog wel maar toch niet op dit ding?!
Hansie! zegt
haha ik vind dat kleuren gedoe en die spoiler wel tof
maakt hem wat breder achter
IK vind hem zo mooier dan een “gewoone” Murciélago
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Hij staat er wel, maar hij staat niet. (vat je ‘m? :P )
Rick dos zegt
@Citrofiel
-wink wink- Ik vat um! ;)
Arnoud zegt
Nu eens wel zonder airco? Of die airco als gratis optie aanbieden zoals Porsche dat doet bij hun GT3 RS. Net als de radio en een hoop geluidsisolatie. Dat soort luxe dingen lijken mij als eerste te moeten afvallen bij een hardcore supercar. Daar wordt een supercar in principe goedkoper van. Nu gaan veel fabrikanten over op superdure materialen om het gewicht omlaag te krijgen. Lijkt mij achterstevoren werken. De klandizie voor dit soort auto’s wil kennelijk toch al compromissen maken (prijs).
floris zegt
@bram wel een superca maar niet een echte hardcore supercar. als je autoreviews erover leest zeggen ze ook dat hij een stuk makkelijker te rijden is dan bijv een pagani zonda. er zit wel een redelijke luxe factor aan de auto dus echt hardcore vind ik hem niet.
@murcielago een caparo t1 een zonda f een koenigsegg ccx een ferrari enzo een maserati mc12
Donny zegt
Zo te zien krijgt ie ook magnesium wielen! Ziet er goed uit, ik vind de huidige kont van de Murci toch een beetje leeg, deze spoiler is zeker bruut!!
Leon zegt
WTF! Zelfs de ramen van kunstof! Alleen ze hebben niet de juiste spoiler gekozen.
Brecht zegt
Ben benieuwd!!
Dan zal hij niet meer zo moeten vrezen voor zware concurrentie.
Want hij is sneller dan een: ferrari GTB 599, porsche 911 turbo, porsche carrera gt, mercedes slr,enz…
Alleen de supercars:
Bugatti veyron 16/4, Ferrari enzo, Koenigsegg CCX CCR, en nog een paar.
Wat zou dit beest kosten?!
En ja die verneukte spoiler is er teveel aan, ze hadden beter iets als porsche gedaan, zo’n uitklapbare spoiler dat was mooi geweest ;)
Johan zegt
Zeker vet, die deuren zullen ongetwijfeld gecamofleerd zijn.
@bvking:
Een 911 turbo weegt ook 1660kg en een GT3 RS: 1450 kg
En de Enzo weegt 1365 kg en dan mag de Lambo 1450 kg wegen.
Lijkt mij wel haalbaar
Jonas zegt
Pff kvind hem echt niet mooi, gallardo is zooveel mooier, maar ja deze heeft wel lekker veel paardjes
Cars zegt
Ik wil meer plaatjes :D !!!!!!!!!!!!!!!!!! Dit wordt heftig
AbarthMkII zegt
Veel paardjes alleen zegt niets he ;) Tegenwoordig moet alles wel meer paardjes hebben, want het wordt ook allemaal zwaarder. Dik 1600 Kg voor een sportwagen! WTF waar hebben we het dan nog over. Waarom zijn er niet meer fabrikanten die ala Lotus, een supercar kunnen produceren. No nonsens, lichtgewicht body, pittige motor en verder geen gezeik als ‘lederen electrisch verstelbare zetels met massage zitting en gekoelde rugleuning’, ingewikkelde electronica en 4×4 aandrijving om het zaakje engsins onder controle te kunnen houden.
Nog meer vermogen in dat ding? Denk dat 80% van de kopers nog niet de helft van het vermogen fatsoenlijk op de weg kunnen houden .. laat staan meer :S
Weer het zovelste voorbeeld van een PK wedstrijd die al zo lang aan de gang is.
Henkie zegt
zeg, waarom staan bij een murc op full speed niet die luchthappers omhoog? licht dat aan mij of klopt het ook echt niet?
verder: doe mij die maar!!!! dikk, liever als zo’n blokkendoos enzo!
en btw, een veyron is geen hardcore sportwagen, das gwoon een luxe laagvlieger die tiefus hard gaat. voor hardcore is hij te zwaar.
SimonMc zegt
Ja, sinds wanneer is de veyron een hardcore sportwagen?Straks ga je nog zeggen dat de SLR mclaren een hardcore sportwagen is…
En trouwens, wat is er zo speciaal aan kunststof ipv glas?Volgens ik mij goed herinner is dat toch al verscheidene dexenia lang een traditie om gewicht te besparen?Vooral bij ferrari en lamborghini dan nog.
En waarom alleen de deuren en motorkap in carbon?Waarom niet het gehele koetswerk, zoals bij de Fxx ( of enzo ), CCX, pagani zonda F,…?De auto kost toch al geld genoeg.En ja, smijt allemaal die overbodige rommel er maar uit.
Vind het wel vreemd dat ze tegenwoordig auto’s verkopen onder het motto superleggera enzovoort door gewoon overbodige rommel er niet in te steken die er zowiezo toch niet in thuis hoort!
Zoveel jaren terug, ten tijde van de ferrari F40, jaguar xj200, mclaren F1…kon je toch gewoon een supercar kopen zonder allemaal die electronische rommel, een koetswerk volledig uit carbon en de auto was ook superlicht !Zo rond de 1000 kg.1000 kg!Waar zie je dat tegenwoordig nog terug?Zelfs een volkswagen polo weegt al meer dan dat !
In mijn ogen bestaan echte hardcore supercars niet meer.
Het beste voorbeeld daarvan is de bugatti veyron.Dat is de snelste auto ter wereld en moet je eens zien wat voor rommel dat daar in zit.
Kan niet missen dat ze er een W16 in moeten steken om dat ding vooruit te krijgen.
SimonMc zegt
trouwens dexenia = decenia.
OLY zegt
En xj200 is xj220. maar voor de rest helemaal met je gelijk.
STEEFGTI zegt
Prikkelt mijn zintuigen!!
ueberPKW zegt
beter krijgtie achterwielaandrijving, das een stuk meer hardcore…
David zegt
@SimonMC;
De hele body van zelfs de normale Murciélago is altijd carbon-fibre geweest. Behalve de deuren en de motorkap, die waren van aluminium.
Carbon deuren zijn vooral onzettend duur en zullen nog duurder zijn als ze van Lamborghini afkomen.
Ze zouden inderdaad gewicht kunnen besparen door hem RWD te maken. Ook zal de auto dan veel minder verlies van vermogen hebben in de aandrijflijn.
De grote spoiler achterop geef voor mij een indicatie van een auto die wat meer afgesteld is op overstuur. Goed voor lage snelheden. De spoiler maakt de auto dan juist weer stabiel wanneer je dat juist wilt op wat hogere snelheden.
Ik zeg ook geen nee tegen een Lambo, hoewel een Porsche 997 GT3 mij meer trekt.
Wouterman! zegt
YEEEhaw!
Alwood zegt
het zou trouwens ook schelen als de spoiler net als bij de diablo wordt gemonteerd. dan staan de pootjes van de spoiler op de overgang van motor ruimte naar spatborden… zou het wat meer 1 geheel maken.
phantom zegt
Hij bleek eerst bij 320 instabiel te worden, nu niet meer dankzij die spoiler, good work
Nigel zegt
ik vind hem trouwens heel erg op een Lamborghini Murciélago LP640 Hamann lijken.. dat kan aan mij liggen alleen de achtervleugel is wat hoger gedaan..
voor de rest zie ik veel overeenkomsten
Rvh zegt
@ franqie hoezo niet mooi?? word gewoon meegespoten hoor
Alpina in your eyes zegt
Hoi,
ik vind dat men de soiler en de bumpers(of toch het onderste dee) wel in carbon mogen maken.De auto weegt dan ook een betje lichte en het is denk ik ook goed voor de aerodynamiek.
Groetjes Gabriel