Voor het derde jaar op rij presteren “we” het beste van Europa!
Dat zou met het nieuwe bijtellingsklimaat voor 2017 weleens kunnen veranderen, want dan maakt het niet meer uit hoeveel je auto uitstoot. Zolang er een verbrandingsmotor in zit bedraagt het bijtellingspercentage 22% en alleen volledig elektrische auto’s komen (tot op zekere hoogte) in aanmerking voor superlage bijtelling. Maar we dwalen af.
De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s lag vorig jaar in Nederland op 101 gram per kilometer. Dat is per 2016 alweer verleden tijd, want dit jaar lag de gemiddelde uitstoot op 110 gram per kilometer. Het effect van de veranderde bijtellingsregels is van 2015 op 2016 dus al duidelijk waarneembaar.
Toch is het interessant om de cijfers van onze directe buren erbij te nemen. In 2010 scoorde België nog beter dan wij met een gemiddelde uitstoot van 133 gram CO2 per kilometer. In 2015 scoorden onze zuiderburen matig met een score van 133 gram. In Duitsland bedroeg de gemiddelde uitstoot in 2010 nog 151 gram per kilometer en in 2015 kwam men aldaar niet verder dan 128 gram/km, goed voor een plaatsje in de Europese achterhoede. (Via: Bovag)
Foto: een verse Alfa Giulia diesel, via Autojunk
mart144 zegt
Maar we betalen als klein landje alsnog het meest…
87sandyd zegt
@mart144: Ik ben ook van mening dat wij veel te veel betalen. Als al het geld van de wegenbelasting naar de wegen zou gaan zouden we nu op bladgoud moeten rijden.
Echter heb ik in Europa nog geen betere wegen gezien dan in Nederland…
dutchneon zegt
@mart144: eeeeuh dat ja……
EN we kunnen beter kijken naar werkelijke uitstoot en niet de fabriaksopgave want dan ziet het er ineens heel anders uit!
slickrick zegt
@dutchneon: Nederland, waar een 4 cylinder een status symbool begint te worden, een 6 cylinder een patser is, een 8 cylinder met de nek aangekeken wordt en een 12 cylinder crimineel is…….. pas maar op als je iets anders dan een 1.0 3 cylinder wilt rijden
jack_abarth zegt
@slickrick:
En een 5 cilinder?
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Die wordt door een Golden Retriever volgekwijld richting de hockeyclub ;)
jack_abarth zegt
@e34m5touring:
Lol, in dit geval een duitse herder maar je zat in de buurt.
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Hahaha, wel met rode boerenzakdoek dan toch? ;) :)
dailydriver zegt
Wie had dat nou gedacht….
goodolddays zegt
@dailydriver: echt he, hoe zou dat nou komen?
dutchfiat zegt
Wordt tijd dat ik m’n 2 cilinder ga inruilen…..
amollink zegt
Nederland weer het braafste jongetje van de klas pleur op met je co2
scottreeder zegt
@amollink: Wat wil je nou zeggen? Moeten we nou meer of minder CO2 uitstoten van jou?
moveyourmind zegt
@scottreeder: Hahaha!
amollink zegt
@scottreeder: gewoon lekker gassen
thesis zegt
@scottreeder: minder minder!
Hubert zegt
Is dit erg?
super zegt
@hubert:
nederland (in elk geval de randstad waar de meeste nederlanders wonen en werken) is een soort stadstaat aan het worden, ook nog eens zo vlak als maar kan zijn, heb je dan echt die miljoen miljard pk nodig om mee door de file van de ene naar de andere parkeergarage te komen?
sajmun zegt
“Ons wagenpark is het zuinigst van heel Europa” Dat durf ik wel te betwijfelen, want enkele jaren terug hadden we van west Europa wel het oudste wagenpark. Dit omdat nieuwe auto’s hier zo duur zijn en er eeuwig met oud spul doorgereden wordt (inclusief mijzelf).
tragepater zegt
@sajmun: genoeg landen waar ze nog veel langer doorrijden met onze afdankertjes
goodolddays zegt
@sajmun: echter hebben we wel kleinere motoriseringen, omdat een beetje leuk motorblokje met vermogen in nederland achterlijk duur is in belastingen..:
bergmm zegt
@goodolddays: jammerlijk wel ja, in de praktijk zijn de grotere motoren gewoon even goed of zuiniger.. tevens beter als het om levensduur gaat.
Op papier zijn we dus goed bezig.
boomhauwer zegt
@sajmun: je moet voor de gein eens Nederland verlaten…
't Peugje zegt
Nou mooi. Dan kan ik rustig op deze voet verder blijven gassen en gemiddeld het dubbele uitpoepen over 2017.
newformula zegt
Noem me een domme Belg, maar ik heb het idee dat als je in Nederland woont, dat je gepusht wordt om een elektrische auto aan te schaffen en alles wat een beetje rijplezier kan bieden moet je links laten liggen wegens belachelijk hoge prijzen. Leuk is iets anders lijkt me…
uselessguy zegt
@newformula: nope, juist een slimme belg ;)
Dat je gedwongen wordt een elektrische auto aan te schaffen valt nog wel mee, voornamelijk vanwege het gebrek aan aanbod in die klasse. Het klopt zeker wel dat alles wat leuk is hier duur is…
VeniVidiVici zegt
@newformula: Dan heeft u dat als Belg goed gezien. Wij Nederlanders krijgen wel vaker iets door de strot geduwd van de overheid! Zelfs de linkse idealisten in onze overheid hebben de onrealistische wenst dat er in 2025 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden.
newformula zegt
@venividivici: ik hoop voor jullie dat dat niet lukt want ik kan niet geloven dat je echt rijplezier kan beleven met een elektrische wagen. Het is misschien eens leuk om mee te rijden maar echt rijplezier heb je niet. Je kan niet spelen met de pedalen, je hebt geen leuke sound van de motor en ik denk ook minder gevoel in het algemeen met zo’n wagen. Ik duim voor jullie dat het niet lukt!!
lekbak zegt
@een domme Belg: elektrisch rijden niet eens persee. Die auto’s zijn nog te weinig verkrijgbaar en/of te duur. Wel loop je hier helemaal leeg op een auto met een beetje leuke motor. Hoe meer co2 eruit komt volgens de test hoe meer belasting bij aanschaf. En dat gaat soms hard!
newformula zegt
@lekbak: wij worden in ons belastingsparadijs ook belast op uitstoot maar het valt mij op dat we op dat gebied een aanzienlijk stuk minder moeten betalen dan jullie. Om nu heel eerlijk te zijn, ik begrijp niks van jullie systeem. Waarom is in godsnaam bv. een M3 zo belachelijk veel duurder dan bij ons? Ik denk dat de Co2 waarden hetzelfde zijn dan bij ons?
't Peugje zegt
@newformula: De CO2 waarden zijn hetzelfde in België en Nederland alleen de belasting daarop niet helaas. Amerikaanse modellen hebben wel iets andere waarden overigens, je kunt dit bij uw dealer naar Europese maatstaven brengen d.m.v. een programmering.
lekbak zegt
@newformula: de uitstoot is gelijk maar de manier van belasten niet. Elke gram co2 kost een bepaald bedrag, waarbij die bedragen per gram oplopen naarmate de co2 uitstoot toeneemt. Bijvoorbeeld de eerste 50 gram co2 betaal je €50 per gram, 50 tot 100 gram co2 €65 per gram en uiteindelijk 250 tot 300 betaal je €150 per gram (puur fictieve bedragen).
Dat staat dan nog los van de bijtelling en houderschapsbelasting (wegenbelasting). Die hebben we ook nog.
newformula zegt
@lekbak: die bijtelling lijkt mij ook altijd een overdreven bedrag te zijn. Wegenbelasting hebben we hier dan ook maar er wordt niks mee gedaan. (Zie; niks deftig mee gedaan, overal “werken” maar dat is er na 6maanden niet meer aan te zien)
lekbak zegt
@newformula: bijtelling is heel simpel, maar alleen van toepassing als je een leaseauto van een bedrijf hebt wat je privé gebruikt. Bijtellingspercentage van de nieuwprijs van de auto komt bij je bruto inkomen op en daar betaal je vervolgens dus belasting over.
atrak zegt
@newformula: Ha elektrisch valt mee, je mag vooral niet meer dan 3 cilinders hebben.
VeniVidiVici zegt
@atrak: Dan is een Bmw i8 zo gek nog niet! :-)
atrak zegt
@venividivici: Sorry maar ik vind het niks aan.
nopetrolnofun zegt
@atrak: inderdaad, emotielozebak
reistje zegt
@newformula: je had niet nog wat ruimte bij jou kant van de grens he?
newformula zegt
@reistje: altijd welkom in ons “paradijs”. Waar platte banden en kapotte schokdempers dagelijkse realiteit zijn ;)
berlinetta zegt
Dus de bijtellingsregels zijn er in steeds grotere mate om de staatskas te spekken en niet meer om het wagenpark te verschonen.
e1000bmw zegt
@berlinetta: Dat is met alles… Je weet zelf…
berlinetta zegt
@e1000bmw523i: Klopt. Ik vind het alleen grappig om te zien hoe de overheid iedereen en zichzelf steeds maar weer voor de gek houdt. Ik smeer ondertussen nog wat vaseline op mijn anus.
spykerboy zegt
Lekker boeiend, nu kunnen we dus weer zwaardere motoren etc kopen, we zijn immers zo braaf…
damrakker zegt
Op papier dan…
e1000bmw zegt
Nou, wat zijn “we” goed bezig…
allesmetturbo zegt
Prachtig plaatje van de giulia :D
sulobb zegt
@allesmetturbo: eens, kon me amper concentreren door de foto… :D
hammerman zegt
Foutje in artikel: gemiddelde uitstoot 2015 in Belgie was 118 gram co2 per kilometer en niet 133.
Verrassend dat Noorwegen niet in de top 3 staat. Dit land maakt electrisch rijden toch zo aantrekkelijk!
mrrallycross zegt
Mooi, hebben we laten zien dat we het kunnen. Nu weer allemaal normale auto’s rijden aub
jack_abarth zegt
Eigenlijk zijn dit niet heel erg interessante cijfers. Het wordt pas interessant als ze de gemiddelde uitstoot weten te berekenen over het complete forensenvervoer. Dus inclusief fietsen, tram, metro, bus, trein etc..
lekbak zegt
@jack_abarth: ik zie de enquête al voor me. Laatste keer dat ik naar het werk ging was het 21 kilometer rijden maar toen ik terug kwam was het 284 kilometer forensen.
Alfarobert zegt
Snap niet wat het uitmaakt of we weinig uitstoten.In America blijven ze dikke Hemi’s etc.rijden.Wordt de ozonlaag er dan beter van? Allemaal gelul om ons geld uit de zak te kloppen.(Mijn zakken zijn al lang leeg Den Haag).
viezefreddyw zegt
Dit hebben we met zijn allen toch wel even mooi voor elkaar jongens.
moondustfocus zegt
Zuinig of meest saaie wagenpark?
josvanrey zegt
Ik denk dat het tijd wordt om de Rijmodus van de Prius over te schakelen van eco naar sport stand!
moveyourmind zegt
Ik voel me wel een beetje schuldig dat ik mijn steentje niet bijgedragen heb…
Maar ja, volgende keer beter.
ontploffer zegt
Dat is niet zo moeilijk… Ik zat gisteren in Luxemburg, daar kent men het principe 4 cilinder niet eens…..
O plaat zegt
@ontploffer:
In Luxemburg woont ook niemand. Is een fictief land waar de 1% zo gezegt hun bedrijf heeft. Op papier dan toch. Je kan daar gelijk welk restaurant/winkel binnen stappen en een hoop facturen vragen zo dat je ze kan inbrengen en het lijkt alsof je bedrijf daar echt bestaat. Een beetje Panama binnen de EU
jaso013 zegt
Op papier wel ja. Die uitstootcijfers zijn een grote hoax! En het staat ook nog eens bol van subsidies. Als die er allemaal af zijn koopt er niemand meer een electrische auto.
Dutchdriftking zegt
Op papier…..
siebren zegt
Allemaal leuk en aardig maar dit is natuurlijk alleen op papier. Als je de werkelijke uitstoot van een metsubsidie outlander en de xc90 T8 bekijkt begin je spontaan te huilen denk ik
bluebird zegt
Wat heeft dit met zuinig te maken? Schoon en zuinig zijn volgens mij twee verschillende dingen…
audirick1995 zegt
Weet je wat het ergste is? Dat ze nu zeggen dat Nederland zuiniger moet doen met energie en de uitstoot minder moet worden! Die is een broodje aap verhaal! Het verhaal zit zo als land mag je een bepaalde uitstoot hebben. Bijvoorbeeld 100gram per jaar. Als Nederland hier onder ziet bijvoorbeeld 50 gram per jaar kunnen ze de ander 50 gram verkopen aan bijvoorbeeld China. China mag bijvoorbeeld 1000 gram uitstoot hebben per jaar. Als Nederland zijn uitstoot van 50 gram verkoop mag China 1050 gram uitstoot hebben. Beter gezegd we betalen voor alles teveel. Om vervolgens ons land nog rijker temaken! Ik vind het persoonlijk de grootste oplichterij. Om je volk telaten boeite/betalen om er zelf rijker van te worden!
mashell zegt
@audirick1995: heb je net een broodje aap gegeten? Er is niemand die bepaald dat land X mag en land Y mag uitstoten. Die landen spreken zoiets wel af met elkaar op de klimaatconferenties. De meeste politici lachen nog een keer vriendelijk op de foto en doen tot de volgende klimaatconferentie helemaal niets. Nederland probeerde wat te doen door zuinige auto’s goedkoper te maken. Omdat autorijden in Nederland relatief duur is waren de goedkopere zuinige auto’s een doorslaand succes. Zo erg dat het regering tveel ging kostten en het weer afgeschaft werd.
lekbak zegt
Tijd voor een feestje in Den Haag. De aarde is gered!
alcantara zegt
En ook het langzaamste.
Homer55 zegt
Naast zuinig ook behoorlijk crisis basis uitvoeringen.
730ld zegt
Ja en bedankt. Er staat bijna geen fatsoenlijke auto op gaspedaal. En de leuke zijn duur
730ld zegt
Tja het merendeel is ruk wat er rond rijdt……..1.0 of de 1.2 of de 1.4 of de 1.6 tdi of een D2. Het is toch verschrikkelijk…. nou heb je wat en al dat zootje komt op de 2dehands markt. Bah
duittenb zegt
Dit komt denk ik door mijn Foutlander… :-) gemiddeld 2 liter / 100km