We kijken eventjes wie de belangrijke meneren gaan worden voor autorijdend Nederland. Daarnaast hebben we wat ongevraagd doch goedbedoeld advies voor hen.
Het zal je niet ontgaan zijn, maar vandaag is een enorm belangrijke dag voor het Nederlandse Volk. Het houdt de gemoederen bezig, voor zowel links als rechts. We merken dat men sterk gaat leunen op de rechterflank, die wordt bestrijkt door Jeremie Frimpong, Denzel Dumfries en Fleur Agema. Links staat ondertussen zwaar buitenspel op de A12.
Eelco Heinen
Zonder gekheid, we hebben sinds vandaag nieuwe ministers, waaronder een nieuwe premier: Dick Schoof. Uiteraard zullen wij de vorderingen van dit nieuwe kabinet nauwgezet volgen. Belangrijke namen voor ons autoliefhebbers zijn de minister van financiën: Eelco Heinen. Deze VVD’er mag de portemonnee des vaderlands beheren. Eelco is 43 lentes jong en heeft meer haar op zijn hoofd dan hoofdredacteur @michaelras en ondergetekende bijelkaar. Heinen heeft wel iets met auto’s: in 2021 werd zijn zoon in zijn auto geboren.
Barry Madlener
En een andere belangrijke naam is die van Barry Madlener. Dat is de Minister van Infrastructuur (voorheen Ministerie van Verkeer en Wouterstaat). Madlener zit al sinds 2006 voor de PVV in de kamer. Zijn ideale toekomst is dat we 130 kunnen rijden én minder stikstof uitstoten. Maar dat wordt lastig zoals we al eerder schreven.
Duidelijke strategie duurzaam rijden
Natuurlijk houden wij ook van atmosferische V12’s en supercharged achtcilinders. We begrijpen aan de andere kant prima dat een lagere uitstoot per automobiel gunstiger is dan een hoge. De overheid heeft al meerdere malen allerlei kunstgrepen ingevoerd om mensen in een schonere auto te krijgen. Het werkte overduidelijk: mensen gingen een PHEV en later EV rijden. De laatste jaren zit het klad erin en dat komt mede door warrig en onduidelijk beleid. Het gaat er niet eens om of je het eens bent of niet, maar het is niet duidelijk.
TIP 1: Maak een overzichtelijke lange termijnplanning van financiële maatregelen (bijtelling/MRB/BPM) zodat een ieder weet waar die aan toe is.
Zorg dat de investeringen blijven
Daarop voortbordurend: zorg dat die EV’s in Nederland blijven. En die PHEV’s ook. In andere landen zijn er ook diverse regelingen waardoor het gunstig wordt om de duurzame auto’s uit Nederland te halen. Het moet de bedoeling zijn dat de auto’s interessant worden voor de 3e en 4e eigenaren.
TIP 2: Dat betekent dat MRB tarieven voor PHEV’s en EV’s dus ook gewoon aantrekkelijk mogen blijven.
Wees realistisch
Mag het realistisch? We snappen dat extremen goed werken. Daar maken wij ons ook schuldig over. We schrijven wel over de duurste of goedkoopste occasion met extreem veel pk’s. Dus we snappen enerzijds dat de groene partijen willen dat we gaan fietsen en jute broeken gaan dragen, terwijl de andere kant juist met 150 km/u wil scheuren. Maar kunnen we maatregelen gaan opperen die daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden?
En kijk ook gewoon naar de grootste problemen in plaats van de vertrouwde stokpaardjes. Het is verleidelijk om te blijven hangen in die maximumsnelheid op enkele snelwegen. Maar zorg gewoon dat de maximumsnelheid 100% gehandhaafd wordt op plekken die bewezen onveilig zijn zoals in de stad en op N-wegen.
TIP 3: Handhaaf eerst de maximumsnelheid op plekken waar het echt gevaarlijk is!
Soms ligt het ook NIET aan de auto
Autogerelateerd advies. Natuurlijk zijn we Autoblog, ook al staan er meer fietsen dan auto’s in de schuur. Maar laten we wel wezen. Fietsers zijn het grootste probleem voor de verkeersveiligheid. There, we said it. Laten we gewoon eens gaan handhaven op fietsveiligheid. En dat betekent. Kentekens op e-bikes, zodat verkeersovertredingen geregistreerd kunnen worden en waar nodig kunnen we maatregelen als fietshelmen en leeftijdsgrenzen toevoegen.
Een e-bike die tegen een boom knalt is niet leuk, maar wanneer er een e-bike of fatbike tegen een auto knalt dan is de automobilist sowieso een verkeershufter. Blijkbaar. Van dat idee mogen we best eens afstappen met z’n allen.
TIP 4: Durf ook gewoon eens de problemen echt te benoemen en een stukje handhaving op zich misdragende fietsers in te plannen!
Succes ermee mannen. Wellicht hebben onze lezers hieronder nog meer ongevraagd advies voor de komende 3,5 jaar. Mochten jullie nog goede adviezen hebben: laat het weten, in de comments!
Fotocredit: RVO
mijosu zegt
Helemaal mee eens, laat de regering dingen doen die realistisch zijn, en de stokpaardjes in de schuur laten.
seatleon zegt
Daarnaast blijkt Madlener geen voorstander te zijn van OV. Dat is natuurlijk ook onverstandig. Zelfs de meest verstokte petrolhead weet dat het OV veel beter is om grote groepen mensen te vervoeren dan losse auto’s. Uiteraard niet voor iedereen. Maar als je 10% vd automobilisten in het OV krijgt is dat heel veel winst op de weg. Flink investeren in het OV dus.
mashell zegt
Tip 1 en 2 helemaal mee eens.
Tip 3 niet, controleren moet juist niet op de gevaarlijke plekken want die worden daardoor nog gevaarlijker en het wekt de suggestie dat op andere plekken te snel rijden in orde is en dat is het natuurlijk niet, controles moeten gewoon willekeurig overal.
Tip 4 lijkt me een persoonlijk thema, zie het fietser probleem niet zo.
Maar hebben tips aan een regering die vooral druk zal zijn met elkaar de tent uit te vechten (dit wordt LPF in het kwadraat) wel zin?
ronnys zegt
Ik denk ook niet dat ze het erg lang uit houden.
Als de 1 hard vecht om de rechtstaat te behouden en de ander om het zo snel mogelijk af te breken, de 1 vecht voor feiten en de ander daar niets mee doet.
Dan lijkt mij dat lastig samen werken. Dus geef ze een half jaar en hoop dat de economische schade die ze gaan aanrichten niet te groot is.
gezondverstand zegt
Die figuren op de A12 pas na 1.5uur aangepakt? Wat een slappe hap zeker gezien het kleine aantal.
Hadden meteen opgeladen moeten worden en pas na betaling van €390 ex adm kosten vrijgelaten.
pomoek zegt
Fietsers het grootste probleem voor de verkeersveiligheid? Hoe vaak rijden fietsers mensen in autos dood? Bovendien: automobilisten hebben een rijbewijs. Fietsers niet. Dat betekent gewoon dat er meer verantwoordelijkheid kan worden verwacht van de automobilist. Met rechten komen nu eenmaal ook plichten.
Dat gezegd hebbende: voer een helmplicht in. Niet alleen voor fatbikes, e-bikes en speed pedelecs. Maar voor alle fietsers. Zo creëer je draagvlak en gaan we echt iets doen aan verkeersveiligheid.
Gemotoriseerde fietsen alleen voor mensen met een rijbewijs. Voer wat mij betreft een e-bikes rijbewijs in voor kinderen van, laten we zeggen, 14 jaar. Speed pedelec en fatbikes alleen voor mensen met een brommer rijbewijs.
ronnys zegt
Voor een speed-padelec heb je al een brom-rijbewijs nodig, feitelijk voor de meeste fat-bikes ook. Het probleem met die dingen is alleen dat ze illegaal als fiets worden verkocht.
Verder ben ik het niet helemaal met je eens, er zijn zeer veel fietsers die tegen het verkeer in fietsen niet uit kijken geen hand uitsteken en dergelijke, daar valt soms bijna niet op te anticiperen als automobilist. Daar mag richting de fietsers best wel meer op gecontroleerd worden.
Als je graag aan de linker kant van de weg wilt fietsen, ga dan in de UK wonen.
petroldrinker zegt
Dus een fietsers die door rood rijd waar jij groen hebt en jij denkt dat de automobilist het probleem is en dan maar rekening moet houden met die fietser?? omgekeerde wereld much? Als jouw verkeerslicht rood is moet je blijven staan, Zelfde voor zebrapaden. Uit eigen ervaring uit de familie gehad wielrenner die een zebrapad negeert, mn ma omver rijdt en gewoon doorrijdt terwijl ze een week in ziekenhuis heeft gelegen, nooit een belletje of wat vanaf gegaan van die pisvlek om te vragen hoe het herstel gaat en excuses aan te bieden, Fietsers zijn absoluut het grootste probleem in het verkeer.
degrotemuis zegt
Tip 3 is lekker controversieel. Genoeg gevallen waar buurtbewoners die eerst vroegen om controles juist degenen zijn die het hardste klagen omdat ze met 8-10km/h te snel op de bon gaan. En wat te denken van de doorgaande wegen in steden, die regelmatig ingericht zijn als 70-80 weg, maar inmiddels 30-50 weg zijn? Daarnaast is er dagelijks genoeg gestunt te zien op de snelweg om ook daar controles nodig te maken, al zou dat niet een driepoot in de berm moeten zijn.
Tip 4 op zich is prima, de tekst erboven wel te ongenuanceerd ingestoken. Niet iedere e-biker knalt overal door rood met 50 en/of eist voorrang op ook als ze het niet hebben. En doe niet alsof de impact van fietsers op de verkeersveiligheid zo groot is, het is niet zo dat meer dan de helft van alle ernstige ongevallen veroorzaakt wordt door fietsers of zo. Je ziet alleen inderdaad wel een verschuiving van scooters naar fatbikes, ebikes of estepjes, waar dan veelal veel jongere kinderen op los gaan. Regulering daarvan dmv een leeftijdsgrens waarop gehandhaafd wordt zou niet slecht zijn.
leefvrij zegt
Tip4: bedenk wel dat elke fietser minder er een auto bij komt. Bij het invoeren van een helmplicht, gaan er minder mensen fietsen. Dus komen er meer auto’s bij. Dus worden de files langer.
Handhaving moet overal gewoon beter en meer. Zowel voor fietsers als voor automobilisten.
Oopelkadet zegt
Fietsers zijn wel degelijk een enorm probleem voor onze samenleving. 60.000 komen in ziekenhuizen terecht per jaar. 15.000 worden opgenomen. 6000 (!0 zijn kinderen onder de 10 jaar, bv met een been tussen de spaken gekomen omdat moeke1 weer niet op zat te letten. Hoe vaak ik niet een moeke 3 met 2 jarig grut op de achterzit nog effe flets dwars door rood heb zien kachelen met aanstormende autos in de buurt…wat mij beterft gelijk een week in de cel gooien en bij 2e keer kind afnemen.
Probeer eens een zebrapad in Amsterdam lopend te nemen zonder 400 fietsers die je omver proberen te rijden.
Ik woon in een dorp max 30kmh: hele zomer van die klubjes spandex herenliefde liefhebbers voorovergebogen naar elkanders achterste aan het kijken met 60kmh+ (nu zie je dat die ook professineel georganiseerd zijn en een rondje door FR naar elkanders kont aan het kijken zijn, in spandex. Ik ben voor sexuele vrijheid maar moet dat elke dag op de NPO TEEVEE? Weekende pride niet genoeg?).
Fietsers zijn de hel.
Maar ga je dat doen krijg je heel links NL achter je aan en we weten hoe serieus die zijn (Amsterdams bestuur blijkt meeste te vliegen, idem al die linkse inwonerts. Lekker groen. Not).
Verder: in de jaren 80 en begin jaren 90 kon je nog prima op de NL wegen scheuren met je Porsche. Sinds invoering lease autos en ‘zakelijk rijden” onzin is het gewoon teveel. Ik zeg: afschaffen oneerlijk ‘zakelijk rijden’ bulshit, afschaffen leaseautos. Ga maar thuis werken of om de hoek van de fabriek wonen. Slagbomen bij de vinexwijken. Gewoon niet met de auto uit laten komen zonder goede reden. ‘vertegenwoordigers” we hebben ze niet nodig. Maak een dekkend netwerk van taxibusjes die klussers, monteurs en ander blue collar volk naar plekken brengt waar ze hun fantastische en nuttige werk doen. Dat scheelt 4 miljoen autos op onze wegen. Ik zeg doen.
Daarnaast: geen BPM, MRB 90% verlaagd en 1 tarief voor alle autos.
Extra EV heffing van 4000 per maand. AL die EVS hebben dure stroom nodig van onze dure infrastructuur. De bevuiler betaalt dus graag die EV rijdende vervuilers dik en dik belasten. Dank u.
Benzine en diesel naar 75ct, met 10 ct tax.
Stoppen met onderhoud aan wegen en als we onderhoud aan wegen doen graag in 1 keer alles. Niet elk jaar weer weken dicht omdat strookje links het jaar daarvoor niet is meegenomen.
Veel meer bussen inzetten. Bussen zijn cool.
petroldrinker zegt
Tip 4 is wellicht de meest belangrijke van allemaal, ga fietsers is wat meer verantwoordelijk houden voor hun achterlijke gedrag op straat, Vant weekend ook weer, groep wielrenners op de dijk bij ons, terwijl ernaast een fietspad ligt, en nog boos gebaren als je rakelings langsga, ze mogen al blij zijn dat ik ze niet expres de berm in duw… ze hebben een eigen baan en nog gaan ze de automobilisten pesten, en maar verbaasd zijn dat automobilisten fietsers haten (en vooral de wielrenners)