
Deze dikke X5 was eerst van de Dienst Speciale Interventies, maar krijgt nu een tweede leven als ‘normale’ politieauto.
Als je dikke bakken wilt rijden bij de politie moet je bij de Dienst Speciale Interventies gaan. Dan hoef je niet in een suffe B-Klasse te rijden, maar krijg je een snelle Audi Q7 of BMW X5 onder je kont. Daarmee mag je bijvoorbeeld een gijzelaar van de sokken rijden, om maar iets geks te noemen.
De mannen van de DSI zijn niet langer de enigen die in een BMW X5 mogen rijden, want de politie op Schiphol heeft vorige week ook een X5 in gebruik genomen. Deze afdeling is sowieso flinke SUV’s gewend, want de voorganger van deze X5 was een Touareg V6 TDI.
Deze X5 is wel een hele mooie upgrade, want deze auto komt bij de DSI vandaan. En zij rijden niet in de instappers. Het gaat hier om een dikke X5 xDrive50i. De Buitenbewaking Schiphol gaat dus van een V6 naar V8. Die is goed voor 450 pk en 650 Nm aan koppel.




Daarmee is deze X5 meteen de snelste opvallende politieauto van Nederland. De Snelle Interventie Voertuigen (de welbekende Audi’s A6) kunnen deze X5 namelijk niet bijbenen, met hun 286 pk en 620 Nm.
Zoals je aan de raamstijlen kunt zien is de X5 gepantserd, zoals de Touareg dat ook was. Zo rijdt de politie bij Schiphol in een dikke bak én ze hoeven niet te bukken als er kogels afgevuurd worden. Wat wil je nog meer als politieagent?
Foto’s: 112Kennemerland
Sinds wanneer hergebruikt de politie voertuigen?
Volgens mij omdat er nog geen (passende) opvolger is voor de Touaregs van de BBS. Afschrijving van die dingen waren naar mijn mening uitstekend! Gelet het feit ze niet vaak rijden, staan vaak op Schiphol en bij Den Haag bij diverse ministeries en ambassades samen met de G klasse’s van de KMAR.
Leuk feitje sommige Touaregs werden ontdaan van hun striping en naar Oekraïne gevlogen zodat het onderzoeksteam van de MH-17 zich veilig kon verplaatsen.
Het gebeurt volgens mij niet zo vaak. Vroeger hebben ze dit ook al eens gedaan met de 16-RT-DG, een grijze C 320 CDI Combi VROS van Rotterdam die later net als deze X5 werd gewrapt in zuurstok kleuren.
Ik snap nooit goed waarom de politie Duits premium moet rijden als ze een snelle auto willen. Er zijn toch genoeg snelle alternatieven die een stuk goedkoper zijn dan een audi q7 of bmw x5?
En betrouwbaarder
Qashqai?
Cx 5?
5008?
Ik geen vlugge Franse of Aziatische suv,
En een Volvo xc90 t8 is zo traag als stront berg op. ( met of zonder volle accu)
En of die lui het nou wel of niet nodig hebben als ze een snelle suv willen is het Duits of USA.
Haha, een 5008
je zult maar in je gejatte GTI’tje of RS4 zitten en er komt een Quashqai achter je aan, dan heb je geen idee wat het is waarschijnlijk. Een CX5 is denk ik bij de boeven ook niet bekend qua motorisering. Maar als je een plofkraak hebt gedaan, en je tuft er vandoor in een RS4/RS6/C63 en een 5008 komt in je binnenspiegel
– dan tuf je in de Eco Pro stand er vandoor.
Helemaal prima dat de politie in X5, A6’jes, Q7’s en wat dan ook rijdt. Hoeft allemaal niet zo magertjes, het is wel het gereedschap waarmee ze moeten werken uiteindelijk. Dat moet wel iets kunnen ipv een 1.6 HDI’tje van een 5008.
Ben ik met je eens dat het zeker niet traag moet zijn. Maar moet het dan ook een premiummerk zijn? Denk bijvoorbeeld eens aan een snelle cupra formentor, is er zowel met 2.0 liter 310 pk als 2.5 liter vijfcilinder. Aardig goedkoper dan een dikke x5, maar zeker zo snel.
@jagris succes met bepantseren van een Cupra. En dan maar hopen dat het motorisch allemaal heel blijft
@bunnylebowski Hoezo zou het motorisch niet heel blijven? Het is een beproefde motor die o.a. ook in de golf r en de audi s3 ligt. En lichte bepantsering lijkt mij ook geen probleem.
Voor de DSI moet het niet alleen snel zijn maar ook zwaar/extra stevig. Als je niet snel weg kunt moet je ook iets opzij kunnen beuken
Een Giulia voldoet prima, die arrestanten hebben niet zoveel hoofdruimte nodig immers ;-)
Goed idee. Staan ze nog vaker stil op de vluchtstrook.
Gaat er meer om dat deze wagens af fabriek als gepantserd te bestellen zijn. Afstemming van alle onderdelen zijn dan beter dan bepantsering achteraf door eem 3e partij.
Zou hij echt zo snel zijn na die pantser kilo’s?
En dan maar twee kleine lichtpotjes op het dak, daar gaat je charisma.
Het zou gaaf zijn als ze hierna ook de Range Rovers in een politie jasje gieten
Waarom zo’n oud kenteken?
”Deze dikke X5 was eerst van de Dienst Speciale Interventies, maar krijgt nu een tweede leven als ‘normale’ politieauto.”
Lees het artikel anders even, het is een tweedehandsje. De auto is eerst door de DSI (dienst speciale interventies) ingezet en is nu enkele jaren later overgedragen aan de politie.
Om de een of andere reden las ik Duits .. vakantie nodig … dank voor reactie!
Beter de gijzelnemer dan de gijzelaar….
Het is eigenlijk ook een heel dom woord. Iemand die handelt is een handelaar. Iemand die mensen iets leert is een leraar. Iemand die een molen bedient is een molenaar. Iemand die zijn ambt voor de overheid uitvoert is een ambtenaar. Iemand die bedelt is een bedelaar. Maar iemand die gijzelt is dan geen gijzelaar maar een gijzelnemer?
Zou dit het bewuste exemplaar zijn waarmee destijds die gijzelnemer van de Apple Store op het Leidseplein platgereden is?
Wat een fijn moment was dat. Ik twijfel qua hoogtepunt nog altijd aan de airtime of het moment dat je al die lasers op die kneus zag toen ie op de grond lag.
Ik zag laats nog 2 auto’s van Holleeder en Soerel in de verkoop staan. Wat stickers en lichtjes erop en gaan, is toch duurzaam enzo?
Interessant wel waarom de V8 hier in ligt en niet gewoon de 3 liter diesel. Beul van een motor die heel veel reserves heeft. Kan prima door sleuren en is veel minder gevoelig tov de BMW V8
Deze versie van de N63-motor heeft geen tot weinig bekende issues. De slechte naam van de V8 van BMW komt voornamelijk van de eerste versie van de N63 af (45i-blok). De versie met 450 pk heb ik zelf ook nog gehad in mijn 750i. Enorm sterk blok, met het koppel van een diesel maar véél meer vermogen.
Eindelijk een fatsoenlijke auto.
En een keer geen getekende velgen als wieldoppen zoals op de vws
@redactie, hoe komen jullie erbij dat dit het snelste opvallende politievoertuig van NL is? Zelf verzonnen? Want met het extra gewicht van de bepantsering en de aerodynamica van een zeecontainer geloof ik nooit dat deze X5 de A6 kan bijhouden, ondanks de 160pk extra. Sterker nog: de politie vermeld op haar website 0-100 in 5,6 seconden voor de A6. De X5 Protection VR6 doet hier 5,9 seconden over, en dit betreft de versie met 530 pk (dus 80 pk meer dan de X5 uit dit artikel).
Iemand enig idee wat er achter de gemodificeerde nier schuilgaat? Er zijn 2 spijlen die wat meer naar achter staan en uit een ander materiaal zijn dan origineel.
Zelf denk ik aan een camera?